speedrock | donderdag 12 augustus 2010 @ 22:25 |
De spiegel van mijn aluminium boot is deels van hout ter versteviging, nu is deze houten balk flink weggerot en wil ik een nieuwe balk in gaan zetten. Het lijkt erop dat er een soort van multiplex is gebruikt voor de balk. Welke houtsoort kan ik hier nou het beste voor gebruiken die goed tegen vochtigheid kan en toch niet zo lastig te bewerken is als hardhout, er moeten namelijk ook wat bevestigingschroeven ingezet worden. Ik kwam wel wat tegen over pok hout maar dat is ver boven mijn budget, zeker voor een bootje als dit. De foto's even ter verduidelijking: http://picasaweb.google.c(...)egel?feat=directlink | |
Sam-x | donderdag 12 augustus 2010 @ 22:26 |
Ik heb geen idee, misschien kun je het vragen bij de Gamma/Praxis? | |
Uitlaat | donderdag 12 augustus 2010 @ 22:27 |
in een spiegel van hout zie je jezelf niet hoor ![]() | |
Uitlaat | donderdag 12 augustus 2010 @ 22:28 |
als je niet voor hardhout wilt gaan is watervast verlijmt multiplex volgensmij je enige optie... wel ff in de lak/beits zetten natuurlijk | |
speedrock | donderdag 12 augustus 2010 @ 22:30 |
quote:Liever niet, maar als dat echt veel beter is wil ik het best overwegen, wat zou dan een goede hardhout soort zijn? | |
densmee | donderdag 12 augustus 2010 @ 22:41 |
wat is de dikte ongeveer, ik denk dat watervast multiplex ook zeker wel geschikt is, of anders betonplex | |
Logical | donderdag 12 augustus 2010 @ 22:43 |
Laatste keer dat ik m'n spiegel vervangen heb gebruikte ik Frans eiken...![]() [ Bericht 42% gewijzigd door Logical op 12-08-2010 22:50:13 ] | |
speedrock | donderdag 12 augustus 2010 @ 22:58 |
quote:Dikte is ongeveer 40mm dus dan zou ik 2 platen op elkaar moeten gaan verlijmen, zou zoiets 2 a 3 jaar meegaan? dat is voor mijn in principe wel genoeg. quote:Dat ziet er wel gelikt uit zeg! Kost ook wel flink wat zeker? Bij mij doet het uiterlijk er niet zo toe, het is toch een lelijk bootje. | |
machtpen | donderdag 12 augustus 2010 @ 22:58 |
Nautisch watervast multiplex, meestal hechthout van bruynzeel. Mee langs de fijnhouthandel gaan die weten precies wat je kunt gebruiken. Niet langs de bouwmarkt gaan die hebben de produktkennis niet en geven je bijna altijd het verkeerde mee. | |
tjoptjop | vrijdag 13 augustus 2010 @ 03:33 |
Volgens mij zat die plank er alleen maar vanwege de dikte zodat de motor goed aangehangen kon worden. Gewoon watervast verlijmd multiplex pakken. | |
JurriaanK | vrijdag 13 augustus 2010 @ 06:44 |
quote:Dat hout lijkt op geen enkele manier op eikenhout. Het heeft geen nerf, geen spiegels en de kleur klopt van geen kanten. Ik denk dat dit ook tropisch hardhout is (omdat een duidelijke nerf ontbreekt). Bruynzeel multiplex lijkt mij ook de beste keus, trouwens. | |
error_404 | vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:49 |
Ik ben met mijn broer aan een bootje bezig en wij gebruiken watervastverlijmd mahonie multiplex. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Wat machtpen ook zegt; je kunt op zich prima watervastverlijmd multiplex gebruiken, als het je niet boeit. Je moet iig niet naar de dhz-er gaan, daar hebben ze niet het hout dat je zoekt. Beter ga je naar een gespecialiseerde houthandel, dan heb je vele malen betere kwaliteit. | |
Logical | vrijdag 13 augustus 2010 @ 12:47 |
quote:Geen idee, komt misschien door de 6 lagen lak, waarvan de laatste laag nog nat was? Ik kreeg het cadeau van een botenbouwer... | |
error_404 | vrijdag 13 augustus 2010 @ 12:48 |
quote:Dat is een mahoniesoort zeer waarschijnlijk. In ieder geval zeer zeker geen eiken. | |
jitzzzze | vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:22 |
Of vraag het aan een scheepstimmerman. Als het een aardige vent is wil hij je misschien wel helpen, zijn tools uitlenen of heeft hij nog wel een passend reststukje liggen. | |
klaaskootstra | vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:42 |
Voor een goede en duurzame reparatie gebruik je een garantieplaat. Bijvoorbeeld van bruynzeel of jumbo , platen van mindere kwaliteit (exterior) zullen minder lang mee gaan. Dit komt omdat er bij deze platen steeds meer gaatjes in de verschillende fineer lagen zitten. Hierin blijft op en duur vocht achter en dat gaat rotten. Okoume of mahonie maakt voor de duurzaamheid geen verschil, wel voor het uiterlijk. Voor de dikte lijm je 2 of 3 stukken plaat op elkaar met een watervaste polyurethaan of epoxy lijm, Uitzagen, aantal keer in de lak of olie en gaan maar weer. |