abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:39:59 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85113398
LEES DE OP VOOR JE VRAGEN STELT DIE HIER REEDS WORDEN BEANTWOORD!


Welkom in alweer deel 246 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_85113411
in before Socios
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:40:26 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85113419
Ik sloot de vorige met:

Afgelopen vrijdag:
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:42:54 #4
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_85113554
- gaat heen -

[ Bericht 48% gewijzigd door Anne op 10-08-2010 21:51:29 ]
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_85113575
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:39 schreef Duvel het volgende:
LEES DE OP VOOR JE VRAGEN STELT DIE HIER REEDS WORDEN BEANTWOORD!
Ja man, met je domme geneuzel over op saldo reizen op je Studenten OV Chipkaart en alles.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_85113580
- weg -

[ Bericht 99% gewijzigd door Anne op 10-08-2010 21:51:38 ]
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_85113607
- weg -

[ Bericht 98% gewijzigd door Anne op 10-08-2010 21:51:47 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_85113633
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:43 schreef DuTank het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd of dit door de beugel kan :')
Oh leuk, zijn jullie met een groepje? Dan blijf ik nog even :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:46:34 #9
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_85113788
Hm, d'r is net iemand hier vertrokken richting Den Bosch of Eindhoven ... lekker sneu weer. Iemand al meer info, of ramptoeristenfotos?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_85113832
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:46 schreef V2 het volgende:
Hm, d'r is net iemand hier vertrokken richting Den Bosch of Eindhoven ... lekker sneu weer. Iemand al meer info, of ramptoeristenfotos?
Er schijnt een viaduct aangereden te zijn ten oosten van Tilburg.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:48:19 #11
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_85113893
gaat er eigenlijk een trien of overstapjes vanaf parijs helemaal naar barcalona?

en geen nacht treinen
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_85114029
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:48 schreef cherrycoke het volgende:
gaat er eigenlijk een trien of overstapjes vanaf parijs helemaal naar barcalona?

en geen nacht treinen
Geen idee, moejeffekijke :)

www.bahn.de daar kan je alles vinden :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:51:14 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85114056
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:48 schreef cherrycoke het volgende:
gaat er eigenlijk een trien of overstapjes vanaf parijs helemaal naar barcalona?

en geen nacht treinen
Ribery weet nog wel een trien.

Er gaat wel een trein van Parijs naar Barcelona, de Talgo als ik me niet vergis. Happy Googling! :)

Dat van die nachttreinen is een edit. Waarom geen nachttrein?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:53:09 #14
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_85114168
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Geen idee, moejeffekijke :)

www.bahn.de daar kan je alles vinden :)
top dankje ^O^
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:53:27 #15
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_85114189
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:51 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ribery weet nog wel een trien.

Er gaat wel een trein van Parijs naar Barcelona, de Talgo als ik me niet vergis. Happy Googling! :)

Dat van die nachttreinen is een edit. Waarom geen nachttrein?
wil graag het landschap zien
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:54:07 #16
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_85114241
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Er schijnt een viaduct aangereden te zijn ten oosten van Tilburg.
Door een te hoge vrachtauto ofzo, denk ik dan? Moet wel een flinke klap zijn geweest dan, willen ze daardoor het treinverkeer stil leggen.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:55:02 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85114299
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:54 schreef V2 het volgende:

[..]

Door een te hoge vrachtauto ofzo, denk ik dan? Moet wel een flinke klap zijn geweest dan, willen ze daardoor het treinverkeer stil leggen.
Volgens mij routine om te kijken of er geen scheuren in het beton zitten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:55:47 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_85114342
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:48 schreef cherrycoke het volgende:
gaat er eigenlijk een trien of overstapjes vanaf parijs helemaal naar barcalona?

en geen nacht treinen
Je zal dan moeten overstappen.Je bent dan iets van 10-11 uur aan het reizen.
Vanaf Paris Lyon met de TGV naar Perpignan, en daar overstappen naar Port Bou, om vervolgens naar Barcelona Sants te gaan.

En er gaat een nachttrein Paris Austerlitz - Barcelona Estacion de Franca
pi_85114354
Misschien een overbodige opmerking, maar er zijn dus wat reacties weg :').
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:56:19 #20
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_85114373
Verbindung enthält reservierungspflichtige Züge

Nicht im Internet bestellbar.

:'(
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:57:26 #21
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_85114450
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:55 schreef greavy het volgende:

[..]

Je zal dan moeten overstappen.Je bent dan iets van 10-11 uur aan het reizen.
Vanaf Paris Lyon met de TGV naar Perpignan, en daar overstappen naar Port Bou, om vervolgens naar Barcelona Sants te gaan.
zag ik al op bahn.be idd maar bedankt voor de informatie
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_85114468
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:56 schreef Anne het volgende:
Misschien een overbodige opmerking, maar er zijn dus wat reacties weg :').
Niet dat ik echt wat miste, maar okee ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:11:11 #23
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_85115168
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij routine om te kijken of er geen scheuren in het beton zitten.
Bijna goed. Een aangereden viaduct of brug berijden we in eerste instantie niet, omdat we niet kunnen inschatten of het spoor ontzet is. De experts van het SMC geven dan aan of het bereden kan worden, al dan niet met snelheidsbeperking.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_85115216
En wie is SMC?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_85115299
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:40 schreef DuTank het volgende:
in before Socios
Nice one.

quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 20:51 schreef Peterselieman het volgende:
mijn ervaring is iig dat ik vanuit het noorden naar de randstad altijd controle heb, maar dat bij de terugreis ik vrijwel niemand zie.
Inderdaad, vaak vlak na vertrek al. :+
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:20:36 #26
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_85115685
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:
En wie is SMC?
Spoor Management en Controle?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:22:10 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85115765
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:
En wie is SMC?
Schakel- en meldcentrum. Maar met alle respect: SMC'ers zijn meestal EV'ers. Kunnen die vanuit hun schakelpost inschatten of het spoor ontzet is?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:22:40 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_85115800
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:22 schreef Duvel het volgende:

[..]

Schakel- en meldcentrum. Maar met alle respect: SMC'ers zijn meestal EV'ers. Kunnen die vanuit hun schakelpost inschatten of het spoor ontzet is?
beter van niet iig
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:24:51 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85115913
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


beter van niet iig
Ik denk dat het SMC de experts van de procesaannemer oproept en aanstuurt, en vervolgens richting de trdl terugmeldt hoe de situatie is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:28:05 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_85116071
Jup. Het moet even geschouwd worden. Gelukkig wordt de veiligheid voorop gesteld.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_85116074
Morgen maar weer eens een rondje doen met zakenpartner :)

V 09:15 Alkmaar spoor 4 Sneltrein NS richting Haarlem
A 10:12 Leiden Centraal spoor 9b

V 10:20 Leiden Centraal spoor 5b Stoptrein NS richting Schiphol
A 11:05 Weesp spoor 2

V 11:22 Weesp spoor 2 Sprinter NS richting Hilversum
A 11:53 Amersfoort spoor 5b

V 12:11 Amersfoort spoor 4a Intercity NS richting Utrecht Centraal
A 12:28 Utrecht Centraal spoor 9

V 12:38 Utrecht Centraal spoor 15 Intercity NS richting Hertogenbosch ('s)
A 14:43 Maastricht spoor 1

V 14:45 Maastricht spoor 6 Stoptrein Veolia richting Heerlen
A 15:13 Heerlen spoor 2

V 15:23 Heerlen spoor 5 Intercity NS richting Roermond
A 16:29 Eindhoven spoor 5

V 16:32 Eindhoven spoor 6 Intercity NS richting Breda
A 16:54 Tilburg spoor 2

Is de planning :D daarna lekker eten in een all-you-can-eat sushi restaurant in tilburg
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:31:06 #32
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_85116243
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:28 schreef Peterselieman het volgende:
Jup. Het moet even geschouwd worden. Gelukkig wordt de veiligheid voorop gesteld.
Hmja logisch natuurlijk. Maar, nou ja, ik zag in gedachten een enorm groot betonnen viaduct, met minstens 2 sporen erop, en een in vergelijking nietig kleine en vooral lichte vrachtwagen, en ik dacht, mwah, dat viaduct wint 't wel riant :P Blijkbaar valt dat dus tegen?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:33:40 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_85116363
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:31 schreef V2 het volgende:

[..]

Hmja logisch natuurlijk. Maar, nou ja, ik zag in gedachten een enorm groot betonnen viaduct, met minstens 2 sporen erop, en een in vergelijking nietig kleine en vooral lichte vrachtwagen, en ik dacht, mwah, dat viaduct wint 't wel riant :P Blijkbaar valt dat dus tegen?
En dan net die ene vrachtwagen geladen met twintig kuub bakstenen... :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:37:11 #34
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_85116534
Bij aangereden viaducten heb je het vaak over te hoge, en dus vaak zware, voertuigen. Aangevaren bruggen komen ook regelmatig voor en dan heb je het vaak over stalen bruggen vs. binnenvaartschepen. Linke soep dus.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:38:49 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_85116607
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:31 schreef V2 het volgende:

[..]

Hmja logisch natuurlijk. Maar, nou ja, ik zag in gedachten een enorm groot betonnen viaduct, met minstens 2 sporen erop, en een in vergelijking nietig kleine en vooral lichte vrachtwagen, en ik dacht, mwah, dat viaduct wint 't wel riant :P Blijkbaar valt dat dus tegen?
Er komt bij een botsing altijd een enorme hoeveelheid energie vrij. Die moet ergens naar toe. Hierdoor kan het gebeuren dat bijvoorbeeld een viaduct ontzet raakt en de sporen iets verschuiven.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_85117498
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:28 schreef RubenK het volgende:
Morgen maar weer eens een rondje doen met zakenpartner :)
Waarom helemaal per stoptrein van Leiden naar Amersfoort?
pi_85117875
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:56 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Waarom helemaal per stoptrein van Leiden naar Amersfoort?
Je hebt gelijk :) Heb het al zo geplanned dat we de IC berlijn pakken, maar nu zit ik met een gat:

V 09:15 Alkmaar spoor 4 Sneltrein NS richting Haarlem
A 10:12 Leiden Centraal spoor 9b

V 10:20 Leiden Centraal spoor 5b Stoptrein NS richting Schiphol
A 10:40 Schiphol spoor 1-2

V 10:49 Schiphol spoor 3 Intercity NS Hispeed richting Hilversum
A 11:35 Amersfoort spoor 1

*gat*

V 12:11 Amersfoort spoor 4a Intercity NS richting Utrecht Centraal
A 12:28 Utrecht Centraal spoor 9

V 12:38 Utrecht Centraal spoor 15 Intercity NS richting Hertogenbosch ('s)
A 14:43 Maastricht spoor 1

V 14:45 Maastricht spoor 6 Stoptrein Veolia richting Heerlen
A 15:13 Heerlen spoor 2

V 15:23 Heerlen spoor 5 Intercity NS richting Roermond
A 16:29 Eindhoven spoor 5

V 16:32 Eindhoven spoor 6 Intercity NS richting Breda
A 16:54 Tilburg spoor 2
pi_85117903
Wat maakt dat uit? Een half uurtje chillen op een station is toch prima. :P
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:06:34 #39
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_85117950
Kopje koffie pakken?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_85118105
'k Rij morgen maar gewoon door naar Frankfurt denk.. :)

Rsd - Brussel 10:34 - 11:44
Brussel - Frankfurt 12:25 - 15:40
Frankfurt - 's-Hertogenbosch 16:29 - 20:08
's-Hertogenbosch - Rsd 20:19 - 21:11

Kleine 900 kilometer op een dagje, in 11 uur tijd :)
pi_85118150
Net even overlegd, dat is precies wat we gaan doen :)
pi_85118210
Er circuleert pikante info over de mogelijke oorzaak van het Speno-incident in Stavoren. When you see it, you will shit bricks ... :{ Ik houd verder mijn mond :X
pi_85118317
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 23:12 schreef BastiaanL het volgende:
Er circuleert pikante info over de mogelijke oorzaak van het Speno-incident in Stavoren. When you see it, you will shit bricks ... :{ Ik houd verder mijn mond :X
Wat is dat nu weer voor onzin post? Of zeg niks, of laat die foto zien.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:16:07 #44
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_85118335
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 23:12 schreef BastiaanL het volgende:
Er circuleert pikante info over de mogelijke oorzaak van het Speno-incident in Stavoren. When you see it, you will shit bricks ... :{ Ik houd verder mijn mond :X
Pics or it didn't happen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_85118629
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 23:15 schreef Fixers het volgende:

[..]

Wat is dat nu weer voor onzin post? Of zeg niks, of laat die foto zien.
Goed punt ... Misschien had ik beter nog niks kunnen zeggen.
pi_85118907
Zoals peterselieman al zei: pics or didn't happen.

Nu lijk je meer een aandachtshoer met een hoax. (en daar ga ik alvast van uit)
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:32:25 #47
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_85119027
Wat ik begrepen heb is dat het snelheidsbord dat er zou moeten staan volgens de tekening (afremmen naar 40, maximaal 40) er niet staat.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:47:49 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_85119694
Zondag 8 Augustus 2010
De Sziget trein, Loc 1312+Blokkendozen en de Kink FM Party Express stond op het schema, en even 'voor de fun' kijken in Zwolle. Uiteindelijk is het schema veranderd, nadat ik Treinfan (OHIH/Somda/RR) tegenkwam op Utrecht CS.

Aleerst zocht ik de Sziget trein op in Amsterdam:

Loc 1738 van NSR was de gelukkige die de Sziget Express naar Venlo mocht trekken.


Onder andere zaten er een aantal Couchette rijtuigen tussen


De Sziget Express staat klaar en wacht tot de reizigers ingestapt zijn.


EETC 1252 kwam nog als Losse Loc Trein door Amsterdam CS opweg. Voordat hij hier langs kwam had het een klusje gedaan voor de Sziget Express: 2 Rijtuigen van EETC aankoppelen aan het setje rijtuigen dat al gereed stond op Aswplz (?)

Nadat ik dit gehad had, ben ik naar Utrecht gegaan waar ik Treinfan (OHIH/Somda/RR) tegen kwam. Samen zijn wij uiteindelijk naar Den Haag Ypenburg gegaan, om vervolgens bij de nieuwe wijk een plekje te zoeken om loc 1312 met blokkendozen op de plaat te kunnen krijgen.


Eerst kwam er nog een SGMm-III + SGMm II langs als LM richting WPL Leidschendam.

En wachten wordt beloond:

Loc 1312 met Blokkendozen als LM richting station Ypenburg, om vervolgens naar Aswplm (Amsterdam werkplaats-midden) te gaan, om weer 'opgeslagen' te worden voor het NSM.


En hier hetzelfde setje die net door de bocht is gegaan, en bijna het HRN op zal.

Vervolgens bespraken we wat we zouden doen: Toch maar op naar Geldermalsen waar de rijtuigen voor de Autoslaaptrein voorbij zouden komen.
Terwijl wij aan het wachten waren te Geldermalsen kwam er nog een LLT voorbij:

Loc 189 096 van ACTS als LLT opweg naar Venlo om daar rijtuigen op te halen voor de Kink FM Partytrein naar het Sziget festival in Budapest

Daarna kwam toch de trein die wij wouden platen:


Hierna hebben wij ervoor gekozen om naar Den Bosch te gaan met de stoptrein, en daar de Autoslaaptrein naar Avignon weer te platen.


RRF107 was druk bezig met rangeerwerkzaamheden geweest voor de Autoslaaptrein naar Avignon, en werd hierna weggezet naar een ander spoortje.


Loc 1844 kwam nog voorbij als LLT naar Maastricht, vanuit de Watergraafsmeer (treinnummer 82351)


Loc 1756 met de Autoslaaptrein naar Avignon staat gereed te Den Bosch

RRF107 staat van de zondagse rust te genieten, nadat de rangeerders naar huis zijn gegaan, en de Autoslaaptrein op de achtergrond.

Ook kwam er nog een ICE voorbij met 'defecte deurtjes':


Hierna is onze reis terug gevoerd naar Utrecht Centraal, aldaar wij de Kink FM Party Express wilden platen:

Loc 189 096 met rijtuigen voor de Kink FM Party Express komen als LM aan om 19:54.
Een foto van de trein dichter bij de camera was (jammer genoeg..) mislukt.

Hierna is de rit naar Amsterdam CS gevoerd, om daar de trein weer te filmen. Omdat ik niet snel genoeg naar een ander perron kon komen, heb ik het via deze manier maar gedaan(Mijn benen/voeten waren 'versleten', dus het rennen wilde ook niet vlotten..):



Rijtuigen van de Kink FM Party Express naar het Sziget Festival in Budapest

Ik ben vervolgens in de Benelux gestapt om vervolgens de trein nog een keer te platen in Rotterdam CS. Treinfan is hier weer zijn weg richting Hilversum gaan vervolgen.

Vanuit de trein heb ik deze foto gemaakt:

Loc 189 096 te Amsterdam CS met de Kink FM Party Express

Aangekomen in Rotterdam stond perron 4 al overvol, dus zoals meerdere spotters ter plaatse werd verwacht dat de trein daar zou arriveren. De omroep bevestigde dat, maar even later werd het gespoorwijzigd naar spoor 11. Wij dus ook met zijn allen naar spoor 9, om daar te platen.

*LET OP: Onderstaande foto's zijn gemaakt toen het al donker was, dus de kwaliteit is zeker minder!




Video's van deze dag zullen later worden toegevoegd.

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 10-08-2010 23:54:16 ]
  woensdag 11 augustus 2010 @ 00:22:57 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_85121289
Uitchecken vergeten

7 augustus 2010

Ik gebruik sinds kort de ov-chipkaart, maar moet er nog erg aan wennen. Ik heb al zes keer te veel betaald voor een treinrit omdat ik was vergeten uit te checken. In de tram is me dat nog niet overkomen, maar ook daar betaal ik weleens te veel, vermoed ik. Het zelfde ritje kost soms 0,78 eurocent, maar ook wel eens 1,07 euro. Hoe kan ik geld terugkrijgen als er te veel is afgeschreven op mijn ov-chipkaart?

Om met de trein te beginnen: van de NS mag u drie keer de fout in gaan. Daarna is het jammer voor u, en wordt er standaard 10 euro bij een persoonlijke chipkaart afgeschreven en 20 euro bij een anonieme. Dat het mogelijk is om drie keer geld terug te krijgen, is bij de NS trouwens een goed bewaard geheim. Op de website wordt het nergens vermeld en e-mailen helpt ook niet. Maar een telefoontje naar Klantenservice werkt wel en dan is het snel geregeld.

Van vragen over wat de NS doet met hardnekkig vergeetachtigen, wordt Klantenservice echter een béétje kribbig, bleek bij navraag. Wie zijn ov-chipkaart te vaak ’misbruikt’ door niet uit te checken, kan een blokkade van zijn kaart verwachten. Maar wanneer die bijl valt? „Mensen moeten gewoon niet vergeten uit te checken”, snibde mejuffrouw NS. Van de opmerking dat het er niet om gaat wat mensen móeten doen, maar wat ze daadwerkelijk doen, werd ze niet aardiger. Sterker, ze raakte overstuur. „Ik kan niet zeggen wanneer er geblokkeerd wordt. Ik héb die informatie niet!”

Nee, dan de dame van het Amsterdamse GVB; de rust zelve bij het oplossen van het raadsel van de verschillende prijzen voor het zelfde tramritje. Die ritprijs van 0,78 eurocent is een vergissing van het gemeentelijk vervoerbedrijf in uw voordeel, zei ze. Dat is namelijk alleen het instaptarief. (Dat ze ’best pittig’ vond, zei ze ook nog, de schat). Normaal komt daar de kilometerprijs bovenop, maar als er bij het GVB iets mis ging met de kilometerregistratie, werd alleen die 0,78 eurocent gerekend. Als die kilometerregistratie wel werkt, doet hij het ook erg goed, bleek vervolgens. De heenweg kost altijd 1,07 euro en terug altijd 1,02 euro, omdat die eerste rit langer is. „Dan neemt de tram een ruimere bocht of zo.” Bij het GVB is niks te halen dus.

Maar het blijft zaak om in de gaten te blijven houden of u niet te veel betaalt met u ov-chipkaart. Want, o, wat gaat er nog veel mis. Trouw heeft op de website een speciaal dossier ’OV-chipkaart’ met berichten. Op http://indebuurt.trouw.nl/ovchipkaart.html kunnen reizigers elkaar bovendien informeren over ’probleemgebieden’; plaatsen waar storingen en technische fouten in elk geval de reis vergallen, maar die ook vaak de reiziger op kosten jagen. Defecte in- en uitcheckpalen blijken een grote ergernis en ze kosten mensen geld. Maar ook palen die aangeven niet te werken en het dan toch blijken te doen, kunnen problemen opleveren. Zo leek iemand niet te kunnen inchecken, kocht dan maar een treinkaartje, om er op een volgend station achter te komen dat hij toch al die tijd ingecheckt was geweest, en dus dubbel betaald had.

Ook op ov.loket.nl ’de ombudsman voor beter openbaar vervoer’ zijn navrante voorbeelden te vinden, waaruit blijkt dat vervoerders steeds naar elkaar wijzen als er iets mis gaat.

Het idee mag dan zijn dat er één kaart voor al het openbaar vervoer is, wie zijn geld terug wil, moet bij een van de afzonderlijke vervoerbedrijven zijn.

Bron: Trouw
  woensdag 11 augustus 2010 @ 01:12:56 #50
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_85123482
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 00:22 schreef greavy het volgende:

Van vragen over wat de NS doet met hardnekkig vergeetachtigen, wordt Klantenservice echter een béétje kribbig, bleek bij navraag.
Wat Trouw heet meegemaakt is nog niks. :')

Sinds een medewerkster van NS klantenservice/Gevonden Voorwerpen mij na een heel relaas waarin ik uitlegde dat ik mijn tas had laten liggen in de IC (Roosendaal)-Nijmegen-Zwolle bij het overstappen op de trein naar Groningen op tijdstip xx vroeg naar het treinnummer, dat getal waar we zelfs op fok een hekel aan hebben, heb ik zo'n beetje alle vertrouwen verloren in het service deel dat hoort bij mijn 'reisproduct'. Die tas heb ik overigens nooit meer terug gezien, mevrouw van de Gevonden Voorwerpen wist mij na vijf minuten telefoneren a 80 eurocent per minuut te vertellen dat het treinnumer dat ik zelf dan maar had opgezocht niet bruikbaar was, omdat de betreffende trein niet meer reed... Niet echt bijzonder vreemd als ik op het eindpunt uitstap. :'(
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')