abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85077912
Stel dat we leren onze handelingsvrijheid verder op te rekken. Dat we ons uiterlijk naar believen kunnen inrichten en leren hoe we onze eigen voorkeuren kunnen manipuleren, zodat onze identiteit meer open en maakbaar wordt. Wat gebeurt er dan? Onze huidige vorm van bestaan zou maatgevend zijn, bij het vaststellen wat we willen behouden en welke nieuwe mogelijkheden we willen omarmen. Maar waarom zou onze huidige vorm van bestaan maatgevend moeten zijn, als die grenzen zich laten zich oprekken. Waarom jezelf door je bezwaren laten beperken, als je deze bezwaren kunt laten verdwijnen, door een ander mens te worden. Is het geluk daardoor meer grijpbaar geworden? Is een open identiteit een zegen?
The view from nowhere.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:32:01 #2
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_85078255
Uuh, wat?
Ook geen sig dus
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:36:09 #3
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_85078419
En toen was er niets!
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:41:15 #4
242989 JamFlava
Ik heb hier ook tekst staan.
pi_85078649
Dan zullen alleen de sterken overleven, en de slimmen niet.
pi_85080864
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 00:23 schreef deelnemer het volgende:
Stel dat we leren onze handelingsvrijheid verder op te rekken. Dat we ons uiterlijk naar believen kunnen inrichten en leren hoe we onze eigen voorkeuren kunnen manipuleren, zodat onze identiteit meer open en maakbaar wordt. Wat gebeurt er dan? Onze huidige vorm van bestaan zou maatgevend zijn, bij het vaststellen wat we willen behouden en welke nieuwe mogelijkheden we willen omarmen. Maar waarom zou onze huidige vorm van bestaan maatgevend moeten zijn, als die grenzen zich laten zich oprekken. Waarom jezelf door je bezwaren laten beperken, als je deze bezwaren kunt laten verdwijnen, door een ander mens te worden. Is het geluk daardoor meer grijpbaar geworden? Is een open identiteit een zegen?
je identiteit is niet maakbaar, die is vast. Het is je essentie, je wezen, dat wat jou van de rest onderscheidt en herkenbaar maakt.
Je kunt de buitenkant manipuleren, natuurlijk.
Mu!
pi_85081106
De mens wordt aan alle kanten steeds maakbaarder. Je identiteit wordt steeds meer een keuze.
The view from nowhere.
pi_85081298
Dat bestrijd ik.Dat wat maakbaar is, is geen onderdeel van je identiteit. Slechts dat wat niet maakbaar is, is identiteit. Je zou wel kunnen zeggen dat de identiteit steeds kleiner wordt.
Mu!
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 02:30:35 #8
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_85081590
Als je identiteit maakbaar zou zijn zou het je identiteit niet zijn. Je bent zoals je bent, hoe je zo geworden bent is een ander verhaal maar je kan het niet bewust sturen. Je identiteit verandert wel in die zin, maar je kan niet denken 'nu word ik een vrolijker persoon' en dan poef is het zo.
Ook geen sig dus
pi_85082016
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 02:30 schreef Dennis_enzo het volgende:
Als je identiteit maakbaar zou zijn zou het je identiteit niet zijn. Je bent zoals je bent, hoe je zo geworden bent is een ander verhaal maar je kan het niet bewust sturen. Je identiteit verandert wel in die zin, maar je kan niet denken 'nu word ik een vrolijker persoon' en dan poef is het zo.
Waarom zou je niet kunnen denken nu word ik een vrolijker persoon?
En waarom kan je het niet bewust sturen?
Ik ben benieuwd naar je antwoord want ik ben daar totaal niet mee eens.
pi_85082030
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 02:13 schreef SingleCoil het volgende:
Dat bestrijd ik.Dat wat maakbaar is, is geen onderdeel van je identiteit. Slechts dat wat niet maakbaar is, is identiteit. Je zou wel kunnen zeggen dat de identiteit steeds kleiner wordt.
Je kunt heus wel bewust veranderen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_85082969
Zeker. Alleen is een identificerend kenmerk dat je kunt veranderen niet identificerend, dus geen onderdeel van je identitiet. Je identiteit kun je dus niet veranderen.
Mu!
pi_85083023
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 07:59 schreef SingleCoil het volgende:
Zeker. Alleen is een identificerend kenmerk dat je kunt veranderen niet identificerend, dus geen onderdeel van je identitiet. Je identiteit kun je dus niet veranderen.
Nou, daar zijn de meningen over verdeeld, zo blijkt.

Sterker nog, ik identificeer me des te minder met eigenschappen die 'nu eenmaal zo zijn', zoals waar ik geboren ben en of ik blauwe ogen heb, dan met dingen die veranderlijk en beïnvloedbaar zijn.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 15:17:47 #13
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_85096519
Ik associeer identiteit met een combinatie van meningen, gevoelens en gedrag. Dat iemand rechts stemt vind ik een onderdeel van zijn identiteit, maar dat kan best in de toekomst veranderen.
Ook geen sig dus
pi_85096915
Er zijn eigenlijk nogal wat verschillende betekenissenvoor het begrip "Identiteit". Wellicht zou het helpen als TS ons zijn bedoelde betekenis zou onthullen... :)
Mu!
pi_85096962
Mee eens. :)
pi_85105042
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 02:30 schreef Dennis_enzo het volgende:
Je kunt wel anti-depresiva slikken. Verandert dan je identiteit?
The view from nowhere.
pi_85106510
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 15:28 schreef SingleCoil het volgende:
Er zijn eigenlijk nogal wat verschillende betekenissenvoor het begrip "Identiteit". Wellicht zou het helpen als TS ons zijn bedoelde betekenis zou onthullen... :)
Boeddhisten zeggen dat het IK bestaat uit niet IK elementen. Alles aan een mens is veranderlijk, in die zin, dat je er vroeger niet was en later er niet zal zijn. Maar als je werkt met tijdsschalen dan zijn, binnen een gekozen tijdsbestek vele elementen constant genoeg om een identiteit te definieren. Maar dat is het punt niet. Het punt is dat je twee verschillende wegen kunt bewandelen als je je identiteit wilt aanpassen:
1. Je kunt jezelf naar de gewenste situatie toewerken (jezelf iets aanleren / afleren, je laten verbouwen)
2. Je kunt de wens laten verdwijnen en dat wat er is, meer te leren waarderen.

Je kunt een tattoo laten zetten of je kunt ermee stoppen om een tattoo te willen.

Je kunt met genetische manipulatie de mens aanpassen aan je ideaal of je kunt met genetische manipulatie de idealen van de mens laten aansluiten op wat er al is.

Kun je identiteit bewust veranderen? Als je dat wilt, dan kan veel (maar natuurlijk niet alles ). Is dat willen dan niet juist het gedeelte van je identiteit dat je niet zelf kunt veranderen? Gandhi moest, naar zijn eigen overtuiging, na zijn 40ste stoppen met sex. Maar hij kon het niet laten. Hij heeft heel lang geexperimenteerd met voedsel, om te ontdekken wat hij wel en niet moest eten om zijn driften voldoende te ondermijnen.
The view from nowhere.
pi_85120103
Als we alles zouden kunnen krijgen wat we wilden, zouden we hardgillend gek worden, niet wetend wat te willen en uiteindelijk altijd het verkeerde kiezen.

Wow, ik ben best quotable vanavond.
pi_85120143
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 18:26 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je kunt wel anti-depresiva slikken. Verandert dan je identiteit?
Wat is volgens jou 'identiteit'?

Is het (tot in de essentie gereduceerd) niets anders dan naamgeving?
pi_85149179
Je identiteit is wat je bent, maar dat is geen constante. De aspecten die voortdurend veranderen (zoals je eetlust) rekent men gewoonlijk niet tot je identiteit. De aspecten die duurzamer zijn (bijvoorbeeld dat je nederlands spreekt) wel. Ook al sprak je bij je geboorte nutuurljik nog geen Nederlands.
The view from nowhere.
pi_85149397
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 23:56 schreef sneakypete het volgende:
Als we alles zouden kunnen krijgen wat we wilden, zouden we hardgillend gek worden, niet wetend wat te willen en uiteindelijk altijd het verkeerde kiezen.

Wow, ik ben best quotable vanavond.
Laat ik dat dan maar doen sneakypete (to quote you).

Ja daar zit een paradox in. Als je niets bent (geen identiteit hebt) hoe zou je dan kunnen kiezen. Als je met je keuzes je eigen identiteit voortdurend veranderd, waar blijf je dan?
The view from nowhere.
pi_85152386
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 17:55 schreef deelnemer het volgende:
Je identiteit is wat je bent, maar dat is geen constante. De aspecten die voortdurend veranderen (zoals je eetlust) rekent men gewoonlijk niet tot je identiteit. De aspecten die duurzamer zijn (bijvoorbeeld dat je nederlands spreekt) wel. Ook al sprak je bij je geboorte nutuurljik nog geen Nederlands.
Dat was ook wat Aristoteles dacht: de eigenschappen als gemene deler. Maar in essentie (!) is het de naam zelf die de identiteit bepaalt. Dat is het enige wat je er filosofisch over kan zeggen (a priori). Alle aanvullingen dienen empirisch toetsbaar te zijn.
pi_85217957
Dit doet me erg denken aan Anthony Robbins, een goeroe op het gebied van 'personal power'. Door middel van neurolinguistiek, ankeren, conditioneren en andere technieken probeert hij mensen te helpen door hen te leren dat ze de wereld kunnen ervaren (voelen en beleven) op een manier die succesvol is en voelt.

Hij schreef bijvoorbeeld: Life on your terms

Het is teveel om nu uit te leggen, maar zeker interessant om eens te bekijken. Hij is ook leuk om naar te luisteren, een zeer enigmatisch persoon die met veel bekende grootheden heeft gewerkt.

Anthony Robbins
pi_85221809
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 05:20 schreef Gray het volgende:
Dit doet me erg denken aan Anthony Robbins, een goeroe op het gebied van 'personal power'. Door middel van neurolinguistiek, ankeren, conditioneren en andere technieken probeert hij mensen te helpen door hen te leren dat ze de wereld kunnen ervaren (voelen en beleven) op een manier die succesvol is en voelt.
Anthony Robbins
Eem prima voorbeeld. Nu de vraag van dit topic. Als dat kan, wordt het geluk daarmee meer grijpbaar?
The view from nowhere.
pi_85222360
Ik neem aan dat mensen hun best doen om gelukkiger te worden. Als dat lukt door jezelf te veranderen, prima toch? Ik zie het probleem niet, stel dat je jezelf helemaal niet kon veranderen, zou dat een zegen zijn?
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')