abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95743394
Kalfje is geboren door een keizersnee. Die beslissing was heel snel gemaakt. We hebben nu een grote en kleine variant van de moeder. Lijken echt als 2 druppels water op elkaar.

Andere koe kan nog steeds niet in de benen komen. Die gaat morgen vroeg weer in een warm bad (graad of 35/40 volgens mij). Zij was vandaag na een paar uurtjes gewoon nog te moe om er in te blijven en daarom het water eruit laten lopen.

Mijn moeder heeft een oude hobbyboer iets verder op wijs gemaakt dat we de koeien elke week in bad doen en we ze ook graag leren zwemmen. Nou, dat water moest er maar meteen uit, want dat kon natuurlijk niet. Ondanks de grapjes leeft toch iedereen mee, terwijl het maar 'gewoon' een koe is. Het is denk ik de situaties die samenkomen. Bij de één wel gelukt, de andere niet. En koeien zijn echt roedeldieren. Als je dan ziet dat die ene koe echt niet weet wat die met de andere koe aan moet is dat best raar om te zien. De hond is ook helemaal gek op onze koeien. En die waakt nu steeds over haar. Uren lang zit die bij het hek het weiland in te turen.

Mijn respect voor koeien is wel wat groter geworden. Mede door het vermenselijken van de situatie, al ben ik mij daar wel erg van bewust. Maar ach, dat is over een paar dagen vast al een stuk minder geworden.. :)
pi_95958786
Hoe is het met de koeien en het kalfje, Kabolter?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95958934
Hier is het zomer.. ook al is het april.
Klaartje raakte wat aan de dunne van al het verse gras, we hebben daarom de koetjes een paar dagen in de -nog kale- winterwei gezet zodat ze hooi vraten. Daar knapte het mooi van op, en nu lopen ze weer in de paardebloemenzomerweide.

De varkjes vinden het maar warm. Door de droogte is de poel leeg, die vul ik handmatig door water te putten uit de moerassloot een endje buiten hun wei. Ze zijn dankbaar.

Nou, en dan is het ook nog zo dat op deze Paasmaandag het eerste ei uit de broedmachine aangepikt is! Straks hebben we paaskuikens oO< .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_95959743
quote:
5s.gif Op maandag 25 april 2011 16:39 schreef sigme het volgende:
Hoe is het met de koeien en het kalfje, Kabolter?
Wat een mooi foto's zeg.

We hebben de hele week met man en macht geprobeerd de koe te redden. Ze is 5x in bad geweest volgens mij. Dat is een soort van container waar ze nog maar net vrij in kon staan en dat wordt dan gevuld met warm water (39 graden volgens mij). 5 keer zijn ze dus langs geweest om het bad te vullen. We hebben er nog een grote parasol boven geplaatst, anders was het met dit weer veel te warm. Dat was een grappig gezicht. Midden in het weiland een koe in een container met een grote parasol er boven. :)

De eerste paar dagen waren hulpeloos en er zat totaal geen verbetering in. Ze kon echt niet op haar poten staan, zowel qua voor- als achterpoten. Ik kan aardig wat hebben, maar kon het niet meer aanzien. Vooral als er dan zo'n contrast is met de andere koe en dat kleine eigenwijze kalfje, waar het door middel van een keizersnede wel is gelukt. Weet niet of je die beelden nog kent van de gekkekoeienziekte, maar dat ging hier dus de hele dag door. Heel graag willen staan, maar haar poten leken net sprietjes, zo makkelijk zakte ze daar doorheen.

Na 3 dagen hebben we het plan lichtjes aangepast. Na een uurtje al het water er langzaam uit laten stromen zodat ze zelf wat sneller werk moest verzetten. Dat bad is namelijk bedoeld om iets minder druk op de poten te zetten en door het warme water worden de spieren en zenuwen wat warmer en losser. 3 dagen terug, bij het 4de bad ging het ineens een stuk beter. Ze kon al aardig vrij in het water staan, zonder water was echter nog een probleem. De linkerkant was het zwakste, dus daar zakte ze doorheen. Op die kant liggen was dus niet goed, onder andere voor de doorbloeding en het proberen om op te staan (wat onze koe de hele dag bleef proberen, ondanks dat dat maar niet lukte).

En sinds 2 dagen kan ze gewoon staan! Echt geweldig om te zien. Eerste dag 5 minuten en de dag erna 10 minuten. Toen kon ze ook ineens vanuit zichzelf opstaan, als ze op de goede kant lag. Lopen gaat nog zeer moeizaam. Ze zet de hoef vaak nog niet goed neer. Ze hebben daar een woord/begrip voor die ik echter niet meer weet. Maar het goede nieuws daaraan is dat dat binnen een week zo over kan zijn. We zijn al super gelukkig dat ze kan staan en het gaat elke dag met sprongen vooruit.

Gisteren begonnen met melken en dat ging goed. Ze gaf nog melk. Ze heeft een paar injecties gehad, vorige week zondag, die nu ook zijn uitgewerkt (niet meer aanwezig in het lichaam). Volgens mij mag ze zelfs weer voor de slacht, maar dat doen wij natuurlijk niet meer. Het is het lievelingetje van de buurt nu.

En het mooiste nieuws is: er is nu een pleegzoon op de weg hier naartoe. Dus het plaatje wat we voor ogen hadden is weer compleet. Kan echt gaan zo'n week. Vorige week bijna afgeschreven en nu is alles weer mogelijk.
pi_95961165
Goed om te horen dat het opknapt! Is het gebruikelijk dat een koe een pleegkalf accepteert of is dat ook nog afwachten? En melk je nu om de melkstroom op gang te brengen/houden voor dat kalf, of voor jezelf?

De stier was Belgisch Witblauw zei je, maar wat voor koetjes heb je eigenlijk? En hoe lang al, en met welk doel enzo?
pi_95961284
Wat een geweldige foto's en wat zijn de koetjes al groot!
pi_95979895
quote:
14s.gif Op maandag 25 april 2011 18:03 schreef sigme het volgende:
Goed om te horen dat het opknapt! Is het gebruikelijk dat een koe een pleegkalf accepteert of is dat ook nog afwachten? En melk je nu om de melkstroom op gang te brengen/houden voor dat kalf, of voor jezelf?

De stier was Belgisch Witblauw zei je, maar wat voor koetjes heb je eigenlijk? En hoe lang al, en met welk doel enzo?
Ik zal hier morgen even weer posten en misschien wat foto's plaatsen.

Met de koe is het weer helemaal mis. Waarschijnlijk een zware ontsteking in de poot. Dierenarts is er vanavond bij geweest. Antibiotica, koortsremmer en een flinke pijnstiller. Temperatuur was opgelopen tot minimaal 41,1 graden. Mooi triest dus. En dat terwijl het zo goed ging. Ze zat te knarsetanden van de pijn.

We hebben 2 koeien, een mix tussen een gewone melkkoe en Belgisch Witblauw.
Het stiertje is dezelfde mix. Het andere kalf, die dus van onze koe is, is geïnsemineerd met Belgisch Witblauw. Die speelt zo af en toe met de hond. De hond is al grote vriendjes met de 2 koeien en ze accepteert hem ook gewoon bij het kalf. Af en toe is de koe het zat en dat heeft ie ook meteen door. Ze hoeft maar te kijken en dan druipt ie af.

We hebben ze om ons kleine weiland te onderhouden. Was eerst de bedoeling voor het vlees, maar er is 1 partij hier die tegenwerkt.. :)

Melk hebben we nog niks mee gedaan. De koe waar het slecht mee gaat heeft meer dan genoeg melk. Dus misschien dat we zo af en toe toch wat voor eigen gebruik doen. Is wel hele vette melk.
pi_95983461
1 kuiken uit!
  dinsdag 26 april 2011 @ 08:15:07 #209
277627 Seven.
We are Borg.
pi_95983515
O+
Resistance is futile.
pi_95983727
@Kabolter: hele vette melk is juist goed, kun je de heerlijkste dingen van maken. Vooral de Indiase keuken maakt veel van verse, vette melk. Bijvoorbeeld paneer, een verse kaassoort die niet smelt, en allerlei zoetigheden. :9
pi_95987081
Dat kuiken :D En dat varken, wat een heerlijke dieren!
pi_96027542
Ik heb het idee dat ik een heel verhaal van Kabolter mis; ik begrijp bijvoorbeeld niet goed wat er mis is met die koe in het bad.
Dus misschien is het onzin, maar ik vraag me toch af of een Belgisch Witblauwe stier met een gewone Nederlandse koe of zelfs met een kruising wel goed gaat. Ik heb er hier wel eens een zien lopen, maar dat zijn toch wel forse beesten. En ik weet dat dikbillen toch ook wel problemen hebben.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 27 april 2011 @ 07:03:22 #213
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_96031595
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 00:43 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb het idee dat ik een heel verhaal van Kabolter mis; ik begrijp bijvoorbeeld niet goed wat er mis is met die koe in het bad.
Dus misschien is het onzin, maar ik vraag me toch af of een Belgisch Witblauwe stier met een gewone Nederlandse koe of zelfs met een kruising wel goed gaat. Ik heb er hier wel eens een zien lopen, maar dat zijn toch wel forse beesten. En ik weet dat dikbillen toch ook wel problemen hebben.
Het is zeker geen onzin. Een belgische blauwe op een melkras geeft een veel ruimer bespierd kalf, daardoor krijg je ook een groter risico dat de koe moeilijker afkalft. Als de koe al eerder bewezen heeft makkelijk af te kalven is het risico wel wat kleiner. Door een zware bevalling is er een grotere kans op beschadigingen aan t kalf en t bekken van de koe, bijvoorbeeld beschadiging aan de zenuwen die hierdoorheen lopen. Maar gelukkig gaat het ook vaak goed.
pi_96032012
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 00:43 schreef Kees22 het volgende:
Het begin van zijn verhaal stond ietwat offtopic in het autarkie-topic.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2011 19:02 schreef Kabolter het volgende:
Een tip: bekijk goed wat je nu precies wil met de koeien. Wij komen er nu achter dat niet elk ras overal voor is geschikt. We hebben nu 2 koeien rondlopen die echt op springen staan. Wat blijkt? Een melkkoe met Belgisch Witblauw combineren levert bij de bevalling soms problemen op.

Eentje is nu al even over tijd en staat echt op springen.
Die uiers zijn net van die plastic handschoentjes die opgeblazen zijn. :)
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 19:53 schreef Kabolter het volgende:
()
Kalf bij ons heeft het overigens niet gered. Kwam er heel mooi uit, was zomaar halverwege maar hij bleef steken. Koe heeft het nu heel zwaar. Echt klote om te zien, kan niet meer in de benen komen. We moesten vanochtend kiezen, of naar de noodslachting en 200 euro krijgen of een paar spuiten er in en niet meer geschikt voor de slacht. Echt belachelijk hoe je gedachtes dan ineens 180 graden draaien. Heb er nu bijna evenveel sympathie voor als onze hond, terwijl ik een koe altijd maar als een aardig zinloos beest zag. Als het morgen niet beter gaat komt er morgenvroeg een man met een soort van koeien-bad. Zodat hij vrij van de grond komt.
pi_96032127
Ik wist dat helemaal niet. Bevriende melkveehouder laat altijd een melkkoe dekken door een Belgisch blauw en dat kalf is dan voor het vlees (voor zichzelf), maar heb 'm nooit gehoord over bevallingsproblemen.
pi_96032250
Een van de boeren in de buurt die rundvlees verkoopt, is van de Belgisch Blauwen afgestapt omdat er bijna altijd een veearts te pas moest komen aan het afkalven.
Het zal ook een kwestie van preciese lijn en ervaring zijn, welke koeien, wat voor historie hebben ze, van welke stier neem je rietjes etcetera.
pi_96055681
Een van de eieren in de broedmachine piepte sinds 24 uur luid en duidelijk, maar kwam niet verder dan een klein gaatje in de eierschil. Liefste heeft het ei vanochtend gepeld, en het kuiken kwam er wonderwel uit. Voorlopig gaat 't goed - twee kuikentjes in een warme bak.

De andere eieren piepten en kraakten niet. Vandaag dan toch maar een schouwlamp gekocht en geschouwd, en daarna de eieren gebroken.

Van 8 eieren in de broedmachine kwam:
• 1 kuiken zelf uit het ei gekropen
• 1 kuiken gepeld
• 2 compleet ontwikkelde kuikens dood in de dop
• 1 embryonaal aanzetsel
• 3 onbevrucht

Dat is een slechte score :(.
Dood in de dop kan komen door erfelijke afwijkingen, maar daar staat dit ras niet om bekend. Of door te nat of te heet broeden in de laatste dagen, maar dat is niet zo geweest. Gebrek aan vitamine B kan ook dit veroorzaken, dus nu gaan we biergist kopen voor de kippen. En appelschillen voeren.
pi_96055842
Jammer. -O- Vorig jaar hadden jullie er best veel toch?
pi_96056069
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:17 schreef Isegrim het volgende:
Jammer. -O- Vorig jaar hadden jullie er best veel toch?
5 uit 8. Waarvan 4 hanen :(

Het ene hennetje uit dat broed doet 't prima trouwens. Legt ook goed, al kan ik niet zien welke kip wat legt: ze leggen er op een dag soms 4 en er zijn 4 kippen. Dus ze legt en dat is goed. De oudste kippen leggen (dus) ook nog steeds, en we hebben ze nu bijna 4 jaar.
pi_96057123
Mooie foto's weer, de koetjes zien er goed ui! En zonde van de kuikentjes... 2 is wel wat weinig. Als wij er zo weinig hebben kopen we er wel eens een paar eendagskuikens bij uit een kuikenbroederij. Gewone plofkipjes dus, voor de opeet :Y) Dan hebben ze toch nog wat gezelschap aan elkaar en heb je zeker weten lekkere kip na een poosje. Maar goed, dat is dan weer niet heel autarkisch :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_96059303
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 19:42 schreef Miss_Isis het volgende:
Mooie foto's weer, de koetjes zien er goed ui! En zonde van de kuikentjes... 2 is wel wat weinig. Als wij er zo weinig hebben kopen we er wel eens een paar eendagskuikens bij uit een kuikenbroederij. Gewone plofkipjes dus, voor de opeet :Y) Dan hebben ze toch nog wat gezelschap aan elkaar en heb je zeker weten lekkere kip na een poosje. Maar goed, dat is dan weer niet heel autarkisch :P
Ik heb aan je gedacht en de aanschaf van een stel Egberts overwogen. Maar ik ken geen kuikenboerderij in de buurt.
pi_96090513
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 20:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb aan je gedacht en de aanschaf van een stel Egberts overwogen. Maar ik ken geen kuikenboerderij in de buurt.
Je woont in Drenthe toch? Je zou eens in de telefoongids kunnen zoeken op pluimveebedrijf of kuikenbroederij. Ik heb net zelf ff gezocht en kon er eentje vinden in Meppel en Groenlo en eentje in Ruinen. Maar geen idee hoe dicht dat bij jou in de buurt is. Ach, en twee kuikentjes houden het samen ook nog wel uit. Gewoon weer een lading nieuwe eieren in het broedmasjien en over 3 weken hebben ze nieuwe broertjes en zusjes ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_96092030
quote:
10s.gif Op donderdag 28 april 2011 15:01 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Je woont in Drenthe toch? Je zou eens in de telefoongids kunnen zoeken op pluimveebedrijf of kuikenbroederij. Ik heb net zelf ff gezocht en kon er eentje vinden in Meppel en Groenlo en eentje in Ruinen. Maar geen idee hoe dicht dat bij jou in de buurt is. Ach, en twee kuikentjes houden het samen ook nog wel uit. Gewoon weer een lading nieuwe eieren in het broedmasjien en over 3 weken hebben ze nieuwe broertjes en zusjes ;)
We gaan de kippen aan de dope zetten (biergist) en over een kleine week weer eieren verzamelen en opnieuw erop broeden. Als ik dan nog Egberts erbij wil ga ik eens op zoek naar nog-niet-bevroren eendagskuikens ;).
pi_96093320

In de waterbak. Water nemen ze zelf mee en hij wordt er door middel van een lier naar binnen getrokken.

Water staat erg hoog. Kan net met de kop boven het water, maar door het water worden ze niet echt angstig.

Dat is wel goed te zien op deze foto. Tik zelf de 2 meter bijna aan.

Pasgeboren eigen kalf. Snapt nog niks van de wereld.

We vonden metallic-grijs wel een mooi kleurtje om de koe te pimpen..

Eigen kalf. Lijkt alsof ze de hele tijd bij de moeder is. Maar vaak is ze helemaal aan de andere kant van het weiland te vinden.

Eigenwijs aangekocht stiertje.

Onze labrador bij zijn favoriete koe, toen het ineens weer veel minder met haar ging. Ze bleef de hele tijd bij haar en moest steeds piepen. Na deze foto haalde ze al haar speelgoed op en bracht het naar de koe. Ze snapte zelf niet helemaal volgens mij dat een koe niet zo gecharmeerd is van speelgoedknuffels. Laat staan een kluif.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kabolter op 28-04-2011 16:23:28 ]
pi_96105320
Die koe ziet er wel liggend een beetje zielig uit op die eerste foto. Hoe gaat het nu? En je hond, wat een schat! Mooi dat ze zon band opbouwen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')