Ik begrijp je niet? Waarom zou ik ze in de wei laten en waarvoor kunnen ze te jong zijn?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 01:44 schreef Kees22 het volgende:
En de kalveren in de wei laten! () Maar misschien zijn je -aartjes daar nog te jong voor?
OK, dat snap ik.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 09:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik begrijp je niet? Waarom zou ik ze in de wei laten en waarvoor kunnen ze te jong zijn?
Ze hebben buiten overwinterd, dus daarom geen bokkesprongen. Trouwens, als je je koeien 'het prikkeldraad moet laten voelen', dan is je wei niet groot genoeg. De zestig koeien van mijn pa zijn nog nooit in het prikkeldraad gesprongen als ze van stal mochten na de winter.quote:Op maandag 28 maart 2011 02:07 schreef Kees22 het volgende:
[..]
OK, dat snap ik.
In het voorjaar de koeien van de stal in de wei laten, was altijd spannend. Ze bokten en sprongen dan een eind weg. We moesten ze dan ook even het prikkeldraad laten voelen, zodat ze wisten waar de grens was.
Maar dat springen en bokken was leuk: pure levenslust.
Ik heb je daar niet over gehoord, maar misschien zijn je kalfjes daar te jong voor.
De wei was wel groot genoeg, denk ik.Wij leidden de koeien aan een halster en touw en dus ook even langs het prikkeldraad. Ik zou dat nu niet meer zo doen, maar indertijd wist ik niet beter. Wij hadden er toen ook geen zestig, maar maar een stuk of tien.quote:Op maandag 28 maart 2011 02:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ze hebben buiten overwinterd, dus daarom geen bokkesprongen. Trouwens, als je je koeien 'het prikkeldraad moet laten voelen', dan is je wei niet groot genoeg. De zestig koeien van mijn pa zijn nog nooit in het prikkeldraad gesprongen als ze van stal mochten na de winter.
Ik snap die wijsheid van het prikkeldraad laten voelen totaal niet. Koeien hebben dat niet zozeer nodig hoor, ze slaan zélden op hol en als ze al op hol slaan, dan rennen ze nog geen 50 meter omdat ze dan de shock alweer vergeten zijn (en ze zijn ook niet bepaald snel in volle vaart).quote:Op maandag 28 maart 2011 02:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De wei was wel groot genoeg, denk ik.Wij leidden de koeien aan een halster en touw en dus ook even langs het prikkeldraad. Ik zou dat nu niet meer zo doen, maar indertijd wist ik niet beter. Wij hadden er toen ook geen zestig, maar maar een stuk of tien.
En gewoon wachten tot het reservoir op is? Koeien zijn niet echt hele domme beesten ofzo, dus waarom zelf doen als jij het voor ze doetquote:Op maandag 28 maart 2011 08:57 schreef sigme het volgende:
Water uit de bak drinken ze wel, maar ze duwen niet tegen de lepel. Als ik bijlepel terwijl zij drinken drinken ze wel door, maar ze lijken geen beweging in te zetten die lijkt op zélf lepelen.
We experimenteren verder.
Nou, zo dom lijken ze voorlopig wel. Ze hebben het reservoir leeg & nogal dorst 's avonds als ze naar hun avondwei mogen.quote:Op maandag 28 maart 2011 09:06 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En gewoon wachten tot het reservoir op is? Koeien zijn niet echt hele domme beesten ofzo, dus waarom zelf doen als jij het voor ze doet
Is het een lage bak? Dan zijn ze puur de beweging omlaag niet gewend. Ik zag dat je ze melk uit een hoge emmer gaf. Ik leerde ze altijd vanaf de geboorte uit een lage emmer drinken omdat dit later makkelijker was. Het kostte standaard 2 dagen, vingers in de bek en laten slobberen. Zodra ze met hun kop omhoog wilden komen dan gaf ik ze een tik op die verdikking waar de hoorns later uitkomen. Mijn opa zat er altijd een week mee te worstelenquote:Op maandag 28 maart 2011 07:02 schreef sigme het volgende:
Zoals Seven. zegt, de koetjes zijn de hele winter buiten geweest.
Geen gekke sprongen dus - waarvan ik wel eens heb gehoord dat het pure ellende is omdat ze dat hels felle licht ontwend zijn na een winter in een donkere stal.
Wel gaan ze accuut racen in een nieuwe wei - ik vind dat ze best hard kunnen rennen! In volle vaart om de omheining af, die ze blijkbaar prima zien, want ze gaan op tijd in de remmen.
Gister hebben we ze beide een halster omgedaan, dat ging makkelijker dan verwacht. De zelfdrinker begrijpen ze nog steeds niets van, iemand tips om een koe dat te leren?
Geloof me maar, koeien zijn écht zo dom.quote:Op maandag 28 maart 2011 09:06 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En gewoon wachten tot het reservoir op is? Koeien zijn niet echt hele domme beesten ofzo, dus waarom zelf doen als jij het voor ze doet
haha ok. Ik kon me nog herinneren van vroeger toen ik geregeld bij de boer kwam (buren) dat ik het nog verdraaid snuggere beesten vond, dit itt bijv. paarden.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:19 schreef Seven. het volgende:
Oh wacht, het gaat om het aandrukken van die knop. Hmm. Zal het eens aan mijn vader vragen als ik er aan denk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |