abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:52:18 #151
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_94230553
:9~
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_94232747
Ah! D'r gebeurt weer wat.
pi_94236823
quote:
12s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:52 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
:9~
Ja, dat ook. Vorig jaar geen lammeren (opzettelijk, maar toch). De bodem komt in zicht.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94250947
Ahhhh, wat een mooie lammetjes O+ Vooral de bonte is erg leuk :) zijn het rammetjes of ooitjes? En hou je ze of zijn ze voor de slacht?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_94278331
Ik weet nog niet wat het voor lammetjes zijn, we zien vanzelf wel of geen balletjes verschijnen.
Rammetjes worden uiteindelijk geslacht, als er ooitjes bij zitten breiden we de kudde uit. Die is nu wat klein naar onze smaak. Wel passend bij onze eigen hoeveelheid grond, maar vanwege destijds onverwachte uitbreiding van de veestapel met twee koetjes hebben we er nu 2 hectare bij gehuurd en dan is vier schaapjes opeens weer veel te weinig.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94589346
Het bonte lammetje is een ramlam, het zwartje een ooitje.

Afgelopen tijd zijn we bezig geweest met het koebestendig maken van de afrastering van de grote zomerwei. Daar stond wel een schapenomheining omheen, maar die hebben maar een paar lage draadjes nodig , en die stonden ook nog voor een groot deel aan van die tijdelijke prikpaaltjes.

Dus via markplaats gezocht tot er een partij niet te dure redelijk goeie bielzen op de kop te tikken viel. Daarna twee landhekken gekocht (3,5 meter). 12 rollen glad ijzerdraad van 2,4 mm, 2 rollen hadden we nog liggen.

De bielzen (12 stuks) zijn op de hoeken ingegraven (er zitten wat obstakels en bochtjes in het terrein), daartussen dan het draad gespannen, met ook nog de nodige veren en draadspanners en een lading w-potjes.
Als paaltjes tussen de hoekbielzen hebben we gekozen voor insultimber. Staatsbosbeheer gebruikt dat ook veel. Het zijn vrij kleine vierkante paaltjes, van een houtsoort die geen stroom geleidt. Dus hoeven er geen isolatoren gebruikt te worden voor het schrikdraad. Beetje duur in aanschaf, maar het is hardhout (en dan nog verantwoord ook), zou een erg lange levensduur moeten hebben.

Die koetjes zuipen inmiddels bijna 50 liter per dag, en dan zijn ze nog niet eens volwassen en is het nog geen zomer. Daar valt niet tegenop te lopen met emmertjes en kruiwagens, dus hebben we een zelfdrinker gekocht.

Kortom, duizend euro verder, hebben we een wei waar een koe in kan. Moet je je voorstellen dat je dat geld terug zou moeten verdienen :o.

Vanochtend hebben de koetjes hun wei uit gelokt, met een koekje (lust Blaartje graag) en een bakje biks (voor Klaartje, die snapt koekjes niet). Ik voorop met koekje en biks, liefste achter de koetjes met hond en stok. Hond hield zich verder nergens aan en rende vrolijk op en neer.
Koetjes over de weg laten lopen, her en der wat aftakkingen hadden we afgezet met roodwit lint. En dan door de hekken de nieuwe wei in. Altijd reuze spannend of niet halverwege een beest de benen neemt..

Maar 't ging goed en ze grazen nu de poten onder hun lijf vandaan. Schapen wilden ook heel graag naar echt gras dus die hebben we erachteraan gestuurd.

Bedoeling is om de koetjes 's avonds weer terug te laten lopen naar hun "oude" weitje. Dan krijgen ze daar biks en hooi. Op die manier zouden we ze wat tam en gezeggelijk houden, en bovendien is het beter als ze niet in 1 keer helemaal overstappen van hooi naar gras.
Vanavond maar eens zien of ze wat willen meewerken.

De zelfdrinker moeten we ook nog aan ze uitleggen, ook dat moeten we nog maar zien of ze het snappen.
pi_94590133
Kun je ze niet beter trainen om aan een halster te lopen? Lijkt me makkelijker.
pi_94607338
Aan een halster lopen zou makkelijk zijn ja. Het is het leren lopen aan een halster wat me weerhoudt.. Maar misschien gaan we het wel proberen.

Het is wel gelukt ze mee terug te wandelen, met enige moeite. Ze gingen de verkeerde kant op en vervolgens maar treuzelend achter me aan, en hadden ook nog moeite om over de dam te komen. Schapen daarentegen huppelden in volle vaart naar hun vertrouwde wei, in afwachting van biks.

Die combinatie was niet heel handig, dus het nieuwe plan is om de schapen morgen mee te nemen naar de grazige weide en ze daar een eigen afgeschoten stukje te geven. Waar ze dan ook 's avonds biks krijgen en ze dus niet meer mee terug gaan.

Koetjes lijken de zelfdrinker nog niet te begrijpen, dus ze hadden dorst.
pi_94607795
Is juist leuk, dat aanleren. :Y Anders kom ik wel een dagje langs om je koeien te clickertrainen. :Y
pi_94608109
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 18:01 schreef Isegrim het volgende:
Is juist leuk, dat aanleren. :Y Anders kom ik wel een dagje langs om je koeien te clickertrainen. :Y
_O-
Je weet ons te vinden! Deze keer krijg je lunch met ham van eigen varken :Y).
pi_94608346
Oeh lekker. :9 Daar moeten we dan maar ff een datum met mooi tuinweer voor prikken binnenkort. :Y
pi_94608986
Top!
pi_94628183
Bielzen ingraven als hoekpalen! Wij trokken vroeger dan prikkeldraad met de hand strak. Dat klinkt griezelig, maar is goed te doen.
En de kalveren in de wei laten! Rondbokken en springen. Maar misschien zijn je -aartjes daar nog te jong voor?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_94631355
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 01:44 schreef Kees22 het volgende:

En de kalveren in de wei laten! () Maar misschien zijn je -aartjes daar nog te jong voor?
Ik begrijp je niet? Waarom zou ik ze in de wei laten en waarvoor kunnen ze te jong zijn?
pi_94633737
Ik begrijp hem ook niet. :N
pi_94700436
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 09:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet? Waarom zou ik ze in de wei laten en waarvoor kunnen ze te jong zijn?
OK, dat snap ik.

In het voorjaar de koeien van de stal in de wei laten, was altijd spannend. Ze bokten en sprongen dan een eind weg. We moesten ze dan ook even het prikkeldraad laten voelen, zodat ze wisten waar de grens was.
Maar dat springen en bokken was leuk: pure levenslust.
Ik heb je daar niet over gehoord, maar misschien zijn je kalfjes daar te jong voor.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 28 maart 2011 @ 02:46:42 #167
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94700907
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 02:07 schreef Kees22 het volgende:

[..]

OK, dat snap ik.

In het voorjaar de koeien van de stal in de wei laten, was altijd spannend. Ze bokten en sprongen dan een eind weg. We moesten ze dan ook even het prikkeldraad laten voelen, zodat ze wisten waar de grens was.
Maar dat springen en bokken was leuk: pure levenslust.
Ik heb je daar niet over gehoord, maar misschien zijn je kalfjes daar te jong voor.
Ze hebben buiten overwinterd, dus daarom geen bokkesprongen. Trouwens, als je je koeien 'het prikkeldraad moet laten voelen', dan is je wei niet groot genoeg. De zestig koeien van mijn pa zijn nog nooit in het prikkeldraad gesprongen als ze van stal mochten na de winter.
Resistance is futile.
pi_94700990
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2011 02:46 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ze hebben buiten overwinterd, dus daarom geen bokkesprongen. Trouwens, als je je koeien 'het prikkeldraad moet laten voelen', dan is je wei niet groot genoeg. De zestig koeien van mijn pa zijn nog nooit in het prikkeldraad gesprongen als ze van stal mochten na de winter.
De wei was wel groot genoeg, denk ik.Wij leidden de koeien aan een halster en touw en dus ook even langs het prikkeldraad. Ik zou dat nu niet meer zo doen, maar indertijd wist ik niet beter. Wij hadden er toen ook geen zestig, maar maar een stuk of tien.
  maandag 28 maart 2011 @ 03:05:48 #169
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94701086
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 02:54 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De wei was wel groot genoeg, denk ik.Wij leidden de koeien aan een halster en touw en dus ook even langs het prikkeldraad. Ik zou dat nu niet meer zo doen, maar indertijd wist ik niet beter. Wij hadden er toen ook geen zestig, maar maar een stuk of tien.
Ik snap die wijsheid van het prikkeldraad laten voelen totaal niet. Koeien hebben dat niet zozeer nodig hoor, ze slaan zélden op hol en als ze al op hol slaan, dan rennen ze nog geen 50 meter omdat ze dan de shock alweer vergeten zijn (en ze zijn ook niet bepaald snel in volle vaart).

Bij paarden gebruik je juist geen prikkeldraad omdat die kilometers rennen (en hard) en ze zien het ook niet. Veel te gevaarlijk, er gaan er ook veel dood die zich vastwerken in prikkeldraad.
Resistance is futile.
pi_94701822
Zoals Seven. zegt, de koetjes zijn de hele winter buiten geweest :Y.
Geen gekke sprongen dus - waarvan ik wel eens heb gehoord dat het pure ellende is omdat ze dat hels felle licht ontwend zijn na een winter in een donkere stal.

Wel gaan ze accuut racen in een nieuwe wei - ik vind dat ze best hard kunnen rennen! In volle vaart om de omheining af, die ze blijkbaar prima zien, want ze gaan op tijd in de remmen.

Gister hebben we ze beide een halster omgedaan, dat ging makkelijker dan verwacht. De zelfdrinker begrijpen ze nog steeds niets van, iemand tips om een koe dat te leren?
pi_94702477
In werking stellen met de koe vlak ernaast? Vol met water zetten zodat ze er gaan drinken en dan per ongeluk de lepel indrukken? Brokjes die ze lekker vinden erin leggen, onder de lepel?
pi_94702788
Water uit de bak drinken ze wel, maar ze duwen niet tegen de lepel. Als ik bijlepel terwijl zij drinken drinken ze wel door, maar ze lijken geen beweging in te zetten die lijkt op zélf lepelen.
We experimenteren verder.
pi_94702936
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 08:57 schreef sigme het volgende:
Water uit de bak drinken ze wel, maar ze duwen niet tegen de lepel. Als ik bijlepel terwijl zij drinken drinken ze wel door, maar ze lijken geen beweging in te zetten die lijkt op zélf lepelen.
We experimenteren verder.
En gewoon wachten tot het reservoir op is? Koeien zijn niet echt hele domme beesten ofzo, dus waarom zelf doen als jij het voor ze doet :P
pi_94704252
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En gewoon wachten tot het reservoir op is? Koeien zijn niet echt hele domme beesten ofzo, dus waarom zelf doen als jij het voor ze doet :P
Nou, zo dom lijken ze voorlopig wel. Ze hebben het reservoir leeg & nogal dorst 's avonds als ze naar hun avondwei mogen.
  maandag 28 maart 2011 @ 10:14:37 #175
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94704466
quote:
7s.gif Op maandag 28 maart 2011 07:02 schreef sigme het volgende:
Zoals Seven. zegt, de koetjes zijn de hele winter buiten geweest :Y.
Geen gekke sprongen dus - waarvan ik wel eens heb gehoord dat het pure ellende is omdat ze dat hels felle licht ontwend zijn na een winter in een donkere stal.

Wel gaan ze accuut racen in een nieuwe wei - ik vind dat ze best hard kunnen rennen! In volle vaart om de omheining af, die ze blijkbaar prima zien, want ze gaan op tijd in de remmen.

Gister hebben we ze beide een halster omgedaan, dat ging makkelijker dan verwacht. De zelfdrinker begrijpen ze nog steeds niets van, iemand tips om een koe dat te leren?
Is het een lage bak? Dan zijn ze puur de beweging omlaag niet gewend. Ik zag dat je ze melk uit een hoge emmer gaf. Ik leerde ze altijd vanaf de geboorte uit een lage emmer drinken omdat dit later makkelijker was. Het kostte standaard 2 dagen, vingers in de bek en laten slobberen. Zodra ze met hun kop omhoog wilden komen dan gaf ik ze een tik op die verdikking waar de hoorns later uitkomen. Mijn opa zat er altijd een week mee te worstelen :P , wij werkten nooit met flessen maar probeerden ze direct te leren om uit een lage emmer te drinken. Niet makkelijk want ze zijn de uier gewend. Maar goed, dit waren dan kalfjes van 3 dagen oud die al zelf uit de emmer konden drinken. Uitzonderlijk. Ik weet wel zeker dat de buren het anders deden want die hadden ook hoge emmers en toch hebben al die koeien normaal leren drinken.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')