Wat een mooi foto's zeg.quote:Op maandag 25 april 2011 16:39 schreef sigme het volgende:
Hoe is het met de koeien en het kalfje, Kabolter?
Ik zal hier morgen even weer posten en misschien wat foto's plaatsen.quote:Op maandag 25 april 2011 18:03 schreef sigme het volgende:
Goed om te horen dat het opknapt! Is het gebruikelijk dat een koe een pleegkalf accepteert of is dat ook nog afwachten? En melk je nu om de melkstroom op gang te brengen/houden voor dat kalf, of voor jezelf?
De stier was Belgisch Witblauw zei je, maar wat voor koetjes heb je eigenlijk? En hoe lang al, en met welk doel enzo?
Het is zeker geen onzin. Een belgische blauwe op een melkras geeft een veel ruimer bespierd kalf, daardoor krijg je ook een groter risico dat de koe moeilijker afkalft. Als de koe al eerder bewezen heeft makkelijk af te kalven is het risico wel wat kleiner. Door een zware bevalling is er een grotere kans op beschadigingen aan t kalf en t bekken van de koe, bijvoorbeeld beschadiging aan de zenuwen die hierdoorheen lopen. Maar gelukkig gaat het ook vaak goed.quote:Op woensdag 27 april 2011 00:43 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb het idee dat ik een heel verhaal van Kabolter mis; ik begrijp bijvoorbeeld niet goed wat er mis is met die koe in het bad.
Dus misschien is het onzin, maar ik vraag me toch af of een Belgisch Witblauwe stier met een gewone Nederlandse koe of zelfs met een kruising wel goed gaat. Ik heb er hier wel eens een zien lopen, maar dat zijn toch wel forse beesten. En ik weet dat dikbillen toch ook wel problemen hebben.
Het begin van zijn verhaal stond ietwat offtopic in het autarkie-topic.quote:Op woensdag 27 april 2011 00:43 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb het idee dat ik een heel verhaal van Kabolter mis; ik begrijp bijvoorbeeld niet goed wat er mis is met die koe in het bad.
quote:Op vrijdag 15 april 2011 19:02 schreef Kabolter het volgende:
Een tip: bekijk goed wat je nu precies wil met de koeien. Wij komen er nu achter dat niet elk ras overal voor is geschikt. We hebben nu 2 koeien rondlopen die echt op springen staan. Wat blijkt? Een melkkoe met Belgisch Witblauw combineren levert bij de bevalling soms problemen op.
Eentje is nu al even over tijd en staat echt op springen.
Die uiers zijn net van die plastic handschoentjes die opgeblazen zijn.
quote:Op maandag 18 april 2011 19:53 schreef Kabolter het volgende:
()
Kalf bij ons heeft het overigens niet gered. Kwam er heel mooi uit, was zomaar halverwege maar hij bleef steken. Koe heeft het nu heel zwaar. Echt klote om te zien, kan niet meer in de benen komen. We moesten vanochtend kiezen, of naar de noodslachting en 200 euro krijgen of een paar spuiten er in en niet meer geschikt voor de slacht. Echt belachelijk hoe je gedachtes dan ineens 180 graden draaien. Heb er nu bijna evenveel sympathie voor als onze hond, terwijl ik een koe altijd maar als een aardig zinloos beest zag. Als het morgen niet beter gaat komt er morgenvroeg een man met een soort van koeien-bad. Zodat hij vrij van de grond komt.
5 uit 8. Waarvan 4 hanenquote:Op woensdag 27 april 2011 19:17 schreef Isegrim het volgende:
Jammer.Vorig jaar hadden jullie er best veel toch?
Ik heb aan je gedacht en de aanschaf van een stel Egberts overwogen. Maar ik ken geen kuikenboerderij in de buurt.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:42 schreef Miss_Isis het volgende:
Mooie foto's weer, de koetjes zien er goed ui! En zonde van de kuikentjes... 2 is wel wat weinig. Als wij er zo weinig hebben kopen we er wel eens een paar eendagskuikens bij uit een kuikenbroederij. Gewone plofkipjes dus, voor de opeetDan hebben ze toch nog wat gezelschap aan elkaar en heb je zeker weten lekkere kip na een poosje. Maar goed, dat is dan weer niet heel autarkisch
Je woont in Drenthe toch? Je zou eens in de telefoongids kunnen zoeken op pluimveebedrijf of kuikenbroederij. Ik heb net zelf ff gezocht en kon er eentje vinden in Meppel en Groenlo en eentje in Ruinen. Maar geen idee hoe dicht dat bij jou in de buurt is. Ach, en twee kuikentjes houden het samen ook nog wel uit. Gewoon weer een lading nieuwe eieren in het broedmasjien en over 3 weken hebben ze nieuwe broertjes en zusjesquote:Op woensdag 27 april 2011 20:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb aan je gedacht en de aanschaf van een stel Egberts overwogen. Maar ik ken geen kuikenboerderij in de buurt.
We gaan de kippen aan de dope zetten (biergist) en over een kleine week weer eieren verzamelen en opnieuw erop broeden. Als ik dan nog Egberts erbij wil ga ik eens op zoek naar nog-niet-bevroren eendagskuikensquote:Op donderdag 28 april 2011 15:01 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Je woont in Drenthe toch? Je zou eens in de telefoongids kunnen zoeken op pluimveebedrijf of kuikenbroederij. Ik heb net zelf ff gezocht en kon er eentje vinden in Meppel en Groenlo en eentje in Ruinen. Maar geen idee hoe dicht dat bij jou in de buurt is. Ach, en twee kuikentjes houden het samen ook nog wel uit. Gewoon weer een lading nieuwe eieren in het broedmasjien en over 3 weken hebben ze nieuwe broertjes en zusjes
Ze kan niet staan. En een dier van honderden kilo's krijg je niet zomaar een bak in. Het in de bak krijgen van de koe gaat er vaak nog wat hardhandiger aan toe.quote:Op donderdag 28 april 2011 20:31 schreef Ansu het volgende:
Die koe ziet er wel liggend een beetje zielig uit op die eerste foto. Hoe gaat het nu? En je hond, wat een schat! Mooi dat ze zon band opbouwen!
quote:Op donderdag 28 april 2011 16:14 schreef Kabolter het volgende:
Onze labrador bij zijn favoriete koe, toen het ineens weer veel minder met haar ging. Ze bleef de hele tijd bij haar en moest steeds piepen. Na deze foto haalde ze al haar speelgoed op en bracht het naar de koe. Ze snapte zelf niet helemaal volgens mij dat een koe niet zo gecharmeerd is van speelgoedknuffels. Laat staan een kluif.
De vruchtbaarheid van de haan zou er iets van kunnen verbeteren, maar het voornaamste punt is dat als er wat weinig vitamine B in de eieren zit, de kuikens dan meer kans hebben op dood-in-de-dop: dus complete ontwikkeling maar er niet uitkomen. Omdat ze de vitamine B nodig hebben om de stress aan te kunnen, en een broedmachine is stressvoller dan een kloek.quote:Op zaterdag 30 april 2011 19:13 schreef Kabolter het volgende:
Sigme: dat biergist zorgt voor een hogere ei-productie? Of wordt de kwaliteit van de eieren qua ontwikkeling beter?
Het gaat de laatste dagen heel erg goed. Ze komt zelf in 'de poten', bewegen gaat alleen nog moeizaam. Pijn heeft ze naar mijn idee niet. Ze moet vandaag alleen nog even een antibiotica hebben, alleen gaat dat lastig met maar 2 mensen die nu thuis zijn.quote:Op zaterdag 30 april 2011 20:09 schreef sigme het volgende:
[..]
De vruchtbaarheid van de haan zou er iets van kunnen verbeteren, maar het voornaamste punt is dat als er wat weinig vitamine B in de eieren zit, de kuikens dan meer kans hebben op dood-in-de-dop: dus complete ontwikkeling maar er niet uitkomen. Omdat ze de vitamine B nodig hebben om de stress aan te kunnen, en een broedmachine is stressvoller dan een kloek.
't Gaat nog steeds niet goed met je koe?
Ja sneu hequote:
Neu, dat we kuikens krijgen ondanks dat die stomme kippen niet gaan broedenquote:Op zaterdag 30 april 2011 20:27 schreef Kabolter het volgende:
Misschien al eerder beantwoord. Maar wat is het voordeel van een broedmachine? Dat de kippen dan eieren blijven leggen?
Toch maar niet: de schaapscheerder belde vanochtend dat hij maandagavond komt scheren. Dan hou ik de schapen wel gewoon goed in de gaten, vanaf dinsdag zijn ze dan grotendeels risicovrij wegens gebrek aan vacht (en anders moet er daarna maar gif op, maar als het kan doe ik het liever niet).quote:Op vrijdag 13 mei 2011 20:49 schreef sigme het volgende:
Oh getverderre. Maden.
Een schaap had opeens een rare kale staart. Kudde gevangen, schaap gevangen, staart bekeken. Pluim kaalgeknipt en ja hoor: krioelende maden. Schaap was nog niet eens suf, dus de besmetting zal van vandaag geweest zijn. Nu is ze weer schoon, morgen de kudde nog maar een keer vangen en bespuiten met neocidol.
Nee, daarom is neocidol, ondanks alle bezwaren, tóch weer toegelaten op de markt (na een verbod van een paar jaar).quote:Op zaterdag 14 mei 2011 10:43 schreef du_ke het volgende:
Er zijn geen natuurlijke middelen beschikbaar om maden te voorkomen of te genezen?
Hm... Maar waarom/waardoor zijn die schapen dan ongezond? De keutels van de schapen van de commerciële boer waar ik wel eens kom, waren (toen hij nog schapen had) altijd gewoon hard. Maar de staartjes werden er idd wel afgehaald. Met een elastiekje afgebonden, alleen bij de ooitjes (omdat de rammetjes toch niet lang mee gingenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 10:53 schreef sigme het volgende:
Commerciële boeren halen om die reden de staart van de schapen af, dan loopt de dunne poep van hun zieke Texelaars beter weg. Ook het verbod op couperen van staarten is na een paar jaar weer ingetrokken - beter ongezonde beesten zonder staart dan ongezonde beesten levend opgevroten door maden (een landbouwsector met gezonde schapen is blijkbaar geen optie).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |