Je zet me wel aan het denken.quote:Op maandag 28 maart 2011 03:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik snap die wijsheid van het prikkeldraad laten voelen totaal niet. Koeien hebben dat niet zozeer nodig hoor, ze slaan zélden op hol en als ze al op hol slaan, dan rennen ze nog geen 50 meter omdat ze dan de shock alweer vergeten zijn (en ze zijn ook niet bepaald snel in volle vaart).
Bij paarden gebruik je juist geen prikkeldraad omdat die kilometers rennen (en hard) en ze zien het ook niet. Veel te gevaarlijk, er gaan er ook veel dood die zich vastwerken in prikkeldraad.
Volgens mij moet je 'm een klein beetje achterover zetten zodat het water achteraan zit. Om bij dat water te komen moeten ze dan de lepel naar achter duwen met hun snuit, en dan pompt hij water.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:29 schreef sigme het volgende:
Ik zie nu dat de benaming "weidepomp" gangbaarder is.
Het is zo'n ding:
[ afbeelding ]
Koe dient met neus dat gele ding naar achter te douwen en daardoor wordt water opgepompt de zwarte bak in.
Dank voor de tips! Het lijkt te helpen, vanmiddag heb ik Blaartje zo gek gekregen dat ze naar het buiten bereik liggende water reikte, waarna ik de lepel heb ingeduwd en toen tegen haar neus heb laten rusten. Zo dronk ze het verse opgepompte water met de druk van de lepel tegen haar snuit.quote:Op woensdag 30 maart 2011 01:00 schreef loodgietertje het volgende:
[..]
Volgens mij moet je 'm een klein beetje achterover zetten zodat het water achteraan zit. Om bij dat water te komen moeten ze dan de lepel naar achter duwen met hun snuit, en dan pompt hij water.
Als het eerste kalf het doorheeft kijken de anderen het wel af.
Komende zondag zie ik mijn vader. Ik zal hem nog wel tips vragen.
Leuk he, dat gevlochten pakjestouw?quote:Op woensdag 30 maart 2011 17:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Dank voor de tips! Het lijkt te helpen, vanmiddag heb ik Blaartje zo gek gekregen dat ze naar het buiten bereik liggende water reikte, waarna ik de lepel heb ingeduwd en toen tegen haar neus heb laten rusten. Zo dronk ze het verse opgepompte water met de druk van de lepel tegen haar snuit.
Iemand anders meldde dat Klaartje zijdelings te pomp opgeduwd leek te hebben.
Ondertussen hebben we ook de halsters nu goed om, en zijn we voorzichtig wat aan het oefenen met vaststaan en meelopen aan een touw. Hele mooie zelfgemaakte dikke touwen van getwijnde pakjestouwtjes trouwens, maar dat terzijde.
Wij hebben ze ook met een boormachine gedraaid. Een lange dubbele lus van pakjestouwen, opdraaien, in drie stukken verdelen, dit weer opdraaien, nog een keer in drie stukken (dan staat er enorm spanning op dat er allemaal kronkel in willen springen), Die drie tegengesteld draaien totdat de spanning eruit is en het touw daarmee klaar is. Dik & stevig.quote:Op maandag 4 april 2011 22:29 schreef Seven. het volgende:
Oh, mijn opa maakte ook altijd dikke touwen van die strotouwtjes. Hij begon met twee die hij steeds op nieuw dubbel deed. Hij maakte ze trouwens met een boormachine, ging véél sneller. Gewoon vastmaken aan een krom geslagen spijker en aan de andere kant draaien.
Strooitouw aan elkaar knopen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 06:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Wij hebben ze ook met een boormachine gedraaid. Een lange dubbele lus van pakjestouwen, opdraaien, in drie stukken verdelen, dit weer opdraaien, nog een keer in drie stukken (dan staat er enorm spanning op dat er allemaal kronkel in willen springen), Die drie tegengesteld draaien totdat de spanning eruit is en het touw daarmee klaar is. Dik & stevig.
OK, ik had de dubbele lus verkeerd bwegrepen.quote:Op woensdag 6 april 2011 08:28 schreef sigme het volgende:
Pakjestouw aan elkaar knopen.
Een lus maken, dat zijn dus twee touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
In drieën verdelen, dat worden dus 6 touwtjes naast elkaar. Opdraaien.
Weer in drieen delen, dat worden dus 18 touwtjes naast elkaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |