abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85010418
Hallo,

Voor mijn badkamer heb ik een betonnen badmeubel laten maken. Beetje naief want ik had niet berekend dat het zo zwaar zou worden. Het gaat om een staander van 10cm breed x 82cm hoog en 50cm diep (98,4 kilo dus weet ik nu, als je uitgaat van een gewicht van 2400/m3) met daarop een blad van 90 kilo. Het blad steunt links op de staander, rechts op een industriedrager of nog iets stevigers, dat moet ik nog bepalen.

De badkamer ligt op de 1e verdieping. Afmetingen vloer zijn 240cm x 310cm. De balken van de vloer zijn waarschijnlijk 7 breed bij 15 hoog en 60 hart op hart. Ik weet dit niet 100% zeker want ik kan de balken niet zien maar zo ligt het op de meeste plekken in mijn huis. Ik weet hierdoor ook niet de richting van de balken. Daarop liggen Lewisplaten en een dun laagje cement of beton.

Ik ben niet technisch aangelegd en wel gezocht op draagkracht maar kom dan voornamelijjk vierkantemeter berekeningen tegen. Ik vraag me af of de kleine oppervlakte waar de staander straks op rust (10 cm bij 50 cm), haaks op de muur van de muren, dit gewicht kan dragen of dat ik straks een badmeubel in mijn keuken heb staan. De badkamer krijgt namelijk ook nog een bad...

Iemand een idee? Anders haal ik er toch een constucteur bij voor de zekerheid.
  zondag 8 augustus 2010 @ 16:06:28 #2
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_85010854
Ik heb wel een niet goed onderbouwd idee en dat is dat ik het niet zou doen.
In mijn huis is het me ook afgeraden om een bad te plaatsen (ook een houten vloer, balken van 7 bij 19)
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_85011831
Ik heb een klein bad rustend op 2 balken (wel 2 cm underlayment eronder, rustend om 4 balken) en dat bad is geplaatst 2 meter van de muur en 2 meter van de andere draagmuur, dus precies in het midden.
Dat gaat prima. Mijn balken zijn 175x7cm en de HOH is ongeveer 66 cm. De draagmuurafstand is dus 5.5 meter (bad is 1.5m).

Een bad is alleen geen dode last en een bad hangt je ook via een constructie gedeeltelijk aan een muur (in mijn geval een muur naar de buren), zoals jouw meubel, dus wellicht na verloop van tijd krijg je last van kruip. Hoelang wil je daar nog blijven wonen? :X
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 8 augustus 2010 @ 16:45:22 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_85012287
Wat bedoel je met kruip?
pi_85012343
Kruip is de blijvende vervorming van een materiaal dat gedurende langere tijd met een trekkracht belast is. Kruip is doorgaans een ongewenst verschijnsel, en kan een beperkende factor zijn voor de levensduur van een object.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruip
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 8 augustus 2010 @ 16:53:56 #6
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85012587
gewoon die houten vloer er uitlopen en een betonnen vloer er inleggen die het gewicht wel kan hebben
Beware of the Raping Zebra's
  zondag 8 augustus 2010 @ 16:54:49 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_85012614
regel twee zwaardere mannen, zet ze op de plek waar je meubel komt en ze elkaar optillen. Als er niks gebeurd, dan moet het ook geen probleem zijn om het meubel neer te zetten.
So we just called him Fred
  zondag 8 augustus 2010 @ 17:02:03 #8
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85012881
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 16:54 schreef FredvZ het volgende:
regel twee zwaardere mannen, zet ze op de plek waar je meubel komt en ze elkaar optillen. Als er niks gebeurd, dan moet het ook geen probleem zijn om het meubel neer te zetten.
behalve dan dat als het meubel er staat en die mannen binnen komen er een kans is dat de floer alsnog instort...
pi_85012955
dat badmeubel weegt dus maar 200 kilo... Een standaard vloer in een woonhuis wordt berekend op ongeveer 175 kg/m². En dat is dus over de gehele vloer. En kijk maar eens na hoeveel belasting er nu daadwerkelijk op staat. Dat is dus echt een heel stuk minder.
Zelfs een bad bijplaatsen moet geen problemen opleveren. Dat weegt ook iets van 200kg gevuld.

Je moet je wel bedenken dat deze belastingen nagenoeg tegen de muur staan, of anders maximaal 1 meter uit de kant. Het extra moment wat deze dus opleveren is vrij gering.
Daarbij moet je bedenken dat bijna alle balken in woonhuizen gekozen zijn op stijfheid (dus de doorbuiging) en niet zo snel op sterkte.

Als je het toch niet vertrouwd kun je altijd nog balken bijplaatsen. Maar dat lijkt me niet nodig (komend van een constructeur).
pi_85013223
Leuk die bouwbesluit regel, maar houten vloeren worden nie tmeer gebruikt omdat ze bijna niet aan deze regel kunnen voldoen (en beton is goedkoper), dus kan per definitie een houten vloer van een huis in NL gebouwd niet voldoen aan die regel (vroeger was het bouwbesluit namelijk anders). Mijn zoldervloer is 5x zwakker dan het huidige bouwbesluit. Ik kan prima met 4 mensen lopen op deze vloer, volbeladen met spullen.
Er is een verschil tussen statische en dynamische last. Statische last zorgt voor kruip, dynamische last nagenoeg niet. Daarnaast is doorbuiging belangrijk. In een badkamer wil je dit niet ivm het breken van je voegen.

Zware mannen laten springen werkt ook wel, maar zoals ik al schreef, je krijgt last van kruip. Mijn zoldervloer is in het midden 2cm doorgezakt tov de balken aan de muren. Waar een zware CV stond, is de vloer 1cm doorgebogen, ook al is de CV nu weg.

Een betonnen vloer storten zogrt er alleen voor dat je praktisch geen doorbuiging krijgt en gewichtsverdeling, maar je constructie blijft die houten balken. Dit is dus handig voor badkamers, omdat deze zwaarbeladen worden door tegels. Doorbuiging breekt je voegen.

Of iets tegen een muur geplaatst is zegt niks als er balken gebruikt zijn. Je moet rekenen vanaf de muur waarop die balken gelegd zijn en niet de dichtbijzijnde muur.

[ Bericht 4% gewijzigd door sjorsie1982 op 08-08-2010 17:19:58 ]
  zondag 8 augustus 2010 @ 18:47:04 #11
256169 scarback
De man met één sok
pi_85016699
Het is idd allemaal waar dat het wel meevalt, en dat dicht bij de muur geen problemen zijn. Aan de andere kant: als je vloer instort ben je zuur (maar dat gebeurd niet). Ik zou er iemand bijhalen die niet alleen weet waar hij het over heeft, maar dan ook de zaken kan bekijken (afmetingen, overspanning e.d.). Die paar centen zouden mij de zekerheid waard zijn.
Eerst kijken, dan zeiken
pi_85018001
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 17:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
Leuk die bouwbesluit regel, maar houten vloeren worden nie tmeer gebruikt omdat ze bijna niet aan deze regel kunnen voldoen (en beton is goedkoper), dus kan per definitie een houten vloer van een huis in NL gebouwd niet voldoen aan die regel (vroeger was het bouwbesluit namelijk anders).
Echt, dit slaat helemaal nergens op. Een houten vloer kan niet aan welke regel voldoen? Doorbuiging? Daar is gewoon mee te rekenen hoor, en weet je wat, dat doet een constructeur zelfs (ja, in de doorbuiging wordt ook ALTIJD kruip meegenomen).
Ik kan zo in een aantal regels een houten balkje voor je uitrekenen die zeker wel voldoet aan de Nederlandse eis. Ook als daar 20 jaar een ketel van 200kg op staat (voor kruip neem je namelijk de permanente belasting en dat deel van de veranderlijke belasting dat geacht wordt altijd aanwezig te zijn).

Dat hout momenteel minder gebruikt wordt dan beton is juist, maar dat is inderdaad vooral kostentechnisch (en ook geluidstechnisch), maar absoluut niet door het niet kunnen voldoen aan de huidige wetgeving.

En die betonnen vloer storten, waar wil je die op storten? Op dat hout? ... Of even een complete betonvloer maken in dat huis die op de muren opligt? Succes met maken, want dat lukt je niet zonder hele grote aanpassingen. Trouwens, beton kruipt ook...
pi_85023061
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 19:20 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Echt, dit slaat helemaal nergens op. Een houten vloer kan niet aan welke regel voldoen? Doorbuiging? Daar is gewoon mee te rekenen hoor, en weet je wat, dat doet een constructeur zelfs (ja, in de doorbuiging wordt ook ALTIJD kruip meegenomen).
Ik kan zo in een aantal regels een houten balkje voor je uitrekenen die zeker wel voldoet aan de Nederlandse eis. Ook als daar 20 jaar een ketel van 200kg op staat (voor kruip neem je namelijk de permanente belasting en dat deel van de veranderlijke belasting dat geacht wordt altijd aanwezig te zijn).
aanpassingen. Trouwens, beton kruipt ook...
Doe je best voor de volgende situatie:

totale overbrugging 6,5m. Probeer dat maar eens met gestandariseerde balken. Lukt je niet, tenzij je balken neemt van meer dan 50 cm dik. Ik snap dat je kruip meeneemt in berekeningen. Ik kan ook constructie berekeningen maken, doe ik vaak genoeg op mijn werk, maar dan met staal.
Het lastige bij huizen met een houten constructie is dat dat hout oud is, waardoor de mechanische eigenschappen minder worden, dit maakt berekeningen lastiger omdat het effect op de mechanische eigenschappen van hout sterk afhangt wat er mee gebeurd is.

Of de vloer in de TS het houdt kan ik uitrekenen op de achterkant van een bierviltje, wat ik hier niet doe ivm aansprakelijkheden, waar ik absoluut geen zin in heb. De TS moet die berekening maar laten doen door een gecertificeerde constructeur.

Tot slot, volgens het huidige bouwbesluit moet je rekenen met max last en niet doorbuiging. Op doorbuiging is mijn zoldervloer ook voldoende, maar op last is die 5x zwakker.

quote:
Dat hout momenteel minder gebruikt wordt dan beton is juist, maar dat is inderdaad vooral kostentechnisch (en ook geluidstechnisch), maar absoluut niet door het niet kunnen voldoen aan de huidige wetgeving.
Hangt van de constructie af en hoelang je overbrugging moet zijn.
quote:
En die betonnen vloer storten, waar wil je die op storten? Op dat hout? ... Of even een complete betonvloer maken in dat huis die op de muren opligt? Succes met maken, want dat lukt je niet zonder hele grote aanpassingen. Trouwens, beton kruipt ook...
Beton stort je normaal gesproken op zwaluwstaartplaten, da is een hele gewone constructie methode.
Alle materialen hebben kruip, maar beton is bros in tegenstelling tot hout wat ductiel is.
Beton storten maakt je constructie is niet sterker, maar zoals gezegd is het voor gewichtsverdeling en voor doorbuiging. Doorbuiging is namelijk slecht voor je voegen in je badkamervloer.

[ Bericht 1% gewijzigd door sjorsie1982 op 08-08-2010 21:23:28 ]
pi_85023533
een betonvloer op zwaluwstaarvloeren is alleen gangbaar wanneer je al een houten vloer hebt. En dan voorkom je echt niet het probleem van een vloer die te zwak of slap is (alhoewel dan wel een hout-beton ligger ontstaat die samenwerkt, maar dat vraagt weer extra aandacht aan de verbindingen tussen beton en hout (deuvels etc)).

Dat beton bros en hout ductiel is vind ik een erg kort door de bocht uitspraak :) Beton maak je ductiel door toevoeging van staal (maar niet teveel, omdat het dan onder buiging in de drukzone kan bezwijken voordat het staal vloeit in de trekzone).
Hout daarentegen is op trek zo bros als het maar zijn kan. Ga maar eens trekken aan een balk hout. Die gaat niet netjes plastisch vervormen maar scheurt op een gegeven moment gewoon door. Op druk is het wel ductiel.
  zondag 8 augustus 2010 @ 21:25:46 #15
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85023540
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 21:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Doe je best voor de volgende situatie:

totale overbrugging 6,5m. Probeer dat maar eens met gestandariseerde balken. Lukt je niet, tenzij je balken neemt van meer dan 50 cm dik. Ik snap dat je kruip meeneemt in berekeningen. Ik kan ook constructie berekeningen maken, doe ik vaak genoeg op mijn werk, maar dan met staal.
Het lastige bij huizen met een houten constructie is dat dat hout oud is, waardoor de mechanische eigenschappen minder worden, dit maakt berekeningen lastiger omdat het effect op de mechanische eigenschappen van hout sterk afhangt wat er mee gebeurd is.

Of de vloer in de TS het houdt kan ik uitrekenen op de achterkant van een bierviltje, wat ik hier niet doe ivm aansprakelijkheden, waar ik absoluut geen zin in heb. De TS moet die berekening maar laten doen door een gecertificeerde constructeur.

Tot slot, volgens het huidige bouwbesluit moet je rekenen met max last en niet doorbuiging. Op doorbuiging is mijn zoldervloer ook voldoende, maar op last is die 5x zwakker.
[..]

Hangt van de constructie af en hoelang je overbrugging moet zijn.
[..]

Beton stort je normaal gesproken op zwaluwstaartplaten, da is een hele gewone constructie methode.
Alle materialen hebben kruip, maar beton is bros in tegenstelling tot hout wat ductiel is.
Beton storten maakt je constructie is niet sterker, maar zoals gezegd is het voor gewichtsverdeling en voor doorbuiging. Doorbuiging is namelijk slecht voor je voegen in je badkamervloer.
oftewel hout buigt door en beton scheurt
pi_85023730
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 21:25 schreef _VoiD_ het volgende:
een betonvloer op zwaluwstaarvloeren is alleen gangbaar wanneer je al een houten vloer hebt. En dan voorkom je echt niet het probleem van een vloer die te zwak of slap is (alhoewel dan wel een hout-beton ligger ontstaat die samenwerkt, maar dat vraagt weer extra aandacht aan de verbindingen tussen beton en hout (deuvels etc)).
Dat zeg ik dus ook.
quote:
Dat beton bros en hout ductiel is vind ik een erg kort door de bocht uitspraak :) Beton maak je ductiel door toevoeging van staal (maar niet teveel, omdat het dan onder buiging in de drukzone kan bezwijken voordat het staal vloeit in de trekzone).
Hout daarentegen is op trek zo bros als het maar zijn kan. Ga maar eens trekken aan een balk hout. Die gaat niet netjes plastisch vervormen maar scheurt op een gegeven moment gewoon door. Op druk is het wel ductiel.
Klopt, maar ik ga uit van last loodrecht op de houtvezel, zoals het gangbaar gebruikt wordt. Klopt beton kan je ook ductiel maken, maar ik ga uit van gangbare betonvloeren op zwaluwstaarten.
  maandag 9 augustus 2010 @ 00:17:18 #17
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85032387
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 21:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat zeg ik dus ook.
[..]

Klopt, maar ik ga uit van last loodrecht op de houtvezel, zoals het gangbaar gebruikt wordt. Klopt beton kan je ook ductiel maken, maar ik ga uit van gangbare betonvloeren op zwaluwstaarten.
Doorgaans zijn die betonvloeren ook goed genoeg
  maandag 9 augustus 2010 @ 07:11:16 #18
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_85037651
Misschien heb je er wat aan:
Ik heb een bad van 180x80 op een houten vloer geplaatst. Eerst heb ik de planken van de balken af gehaald en toen heb ik twee flinke stalen hoekprofielen dwars over 4e balken heen gelegd en vast geschroefd met houtdraad bouten. daar rust nu het bad op en tot nu toe (twee jaar verder) nog geen centje pijn.
Succes met de uitvoering en plaatsing ed.
pi_85039872
Bedankt voor alle reacties,

die zwaluwplaten lagen al op de balken (vandaar dat we de balken niet zien). Huidige klusser heeft er wat uitgefreesd voor de leidingen en nog wat cement opgestort omdat hij niet diep genoeg kwam. Vloer wordt er dus in zijn totaal niet lichter op maar doorbuigen zal minder snel gebeuren als ik hierboven zo lees.

Ik heb inderdaad al twee zware mannen in mijn badkamer gehad met het meubel (het ligt nu nog plat op de grond) maar het gaat me meer om de toekomst. Wil niet straks moeten zeggen, pas op er mag maar 1 man tegelijk de badkamer in. Constructeur erbij halen is dus waarschijnlijk wel slim, alleen die kan ook weinig zien als je de balken niet ziet liggen vrees ik. Dus dan moet ook mijn keukenplafond eruit. Als ik het hier zo lees dan lijkt het allemaal wel te kunnen maar ben niet 100% overtuigd dus haal er toch maar iemand bij.
pi_85041718
en dan laat je het resultaat - en de weg daarheen - aan ons zien, please ?
pi_85042009
natuurlijk, ik zal wat foto's maken van m'n bijna 200 kilo wegende meubel in vol ornaat ;)
Zal alleen nog wel een maandje duren nu met de bouwvak en vakanties ertussen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')