quote:
Op zondag 8 augustus 2010 19:20 schreef _VoiD_ het volgende:[..]
Echt, dit slaat helemaal nergens op. Een houten vloer kan niet aan welke regel voldoen? Doorbuiging? Daar is gewoon mee te rekenen hoor, en weet je wat, dat doet een constructeur zelfs (ja, in de doorbuiging wordt ook ALTIJD kruip meegenomen).
Ik kan zo in een aantal regels een houten balkje voor je uitrekenen die zeker wel voldoet aan de Nederlandse eis. Ook als daar 20 jaar een ketel van 200kg op staat (voor kruip neem je namelijk de permanente belasting en dat deel van de veranderlijke belasting dat geacht wordt altijd aanwezig te zijn).
aanpassingen. Trouwens, beton kruipt ook...
Doe je best voor de volgende situatie:
totale overbrugging 6,5m. Probeer dat maar eens met gestandariseerde balken. Lukt je niet, tenzij je balken neemt van meer dan 50 cm dik. Ik snap dat je kruip meeneemt in berekeningen. Ik kan ook constructie berekeningen maken, doe ik vaak genoeg op mijn werk, maar dan met staal.
Het lastige bij huizen met een houten constructie is dat dat hout oud is, waardoor de mechanische eigenschappen minder worden, dit maakt berekeningen lastiger omdat het effect op de mechanische eigenschappen van hout sterk afhangt wat er mee gebeurd is.
Of de vloer in de TS het houdt kan ik uitrekenen op de achterkant van een bierviltje, wat ik hier niet doe ivm aansprakelijkheden, waar ik absoluut geen zin in heb. De TS moet die berekening maar laten doen door een gecertificeerde constructeur.
Tot slot, volgens het huidige bouwbesluit moet je rekenen met max last en niet doorbuiging. Op doorbuiging is mijn zoldervloer ook voldoende, maar op last is die 5x zwakker.
quote:
Dat hout momenteel minder gebruikt wordt dan beton is juist, maar dat is inderdaad vooral kostentechnisch (en ook geluidstechnisch), maar absoluut niet door het niet kunnen voldoen aan de huidige wetgeving.
Hangt van de constructie af en hoelang je overbrugging moet zijn.
quote:
En die betonnen vloer storten, waar wil je die op storten? Op dat hout? ... Of even een complete betonvloer maken in dat huis die op de muren opligt? Succes met maken, want dat lukt je niet zonder hele grote aanpassingen. Trouwens, beton kruipt ook...
Beton stort je normaal gesproken op zwaluwstaartplaten, da is een hele gewone constructie methode.
Alle materialen hebben kruip, maar beton is bros in tegenstelling tot hout wat ductiel is.
Beton storten maakt je constructie is niet sterker, maar zoals gezegd is het voor gewichtsverdeling en voor doorbuiging. Doorbuiging is namelijk slecht voor je voegen in je badkamervloer.
[ Bericht 1% gewijzigd door sjorsie1982 op 08-08-2010 21:23:28 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.