Hoewel ik mezelf nooit als 'thrillerfan' zag, vind ik de boeken van Liza Marklund geweldig. En aangezien Stieg Larsson al een eigen topic in TTK heeft, dacht ik: waarom Marklund nog niet?
quote:
Over de auteur![]()
Liza Marklund (1962), geboren als Eva Elisabeth Marklund, groeide op in het hoge noorden van Zweden en was al op jonge leeftijd verslingerd aan Amerikaanse misdaadromans. Op haar zestiende ging ze van school en begon een ongeregeld leven met uiteenlopende baantjes in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Israël en Engeland. Na vijf jaar keerde Marklund terug naar Stockholm om de journalistiek in te gaan. Ze werkte als redactiechef bij verschillende kranten en de televisie en ontpopte zich als een gevreesd columniste. Van haar eerste misdaadroman Springstof werden in Zweden 700.000 exemplaren verkocht. Van de daaropvolgende romans rond misdaadjournaliste Annika Bengtzon – Studio Zes, Paradijs, Prime time, De Rode Wolf, Het testament van Nobel en Levenslang – zijn wereldwijd meer dan 7 miljoen exemplaren verkocht in 29 talen. Samen met Mia Eriksson schreef Marklund de twee documentaire romans Ondergedoken en Asiel. In 2007 verscheen Er is een speciale plek in de hel voor vrouwen die elkaar niet helpen, een grappige gids om de verschillen tussen mannen en vrouwen te leren begrijpen.
Naast haar schrijfwerk runt Marklund haar eigen uitgeverij en is ze actief voor Unicef. Met haar man en drie kinderen woont ze afwisselend in Zweden en in Spanje.
quote:
Over haar boekenMarklunds grote doorbraak in Zweden kwam met de publicatie van haar eerste detectiveroman die journalist Annika Bengtzon als protagonist opvoerde. Annika werkt bij een fictieve tabloid, heeft vaak ruzie met chefs en collega's, maar kan aan de andere kant haar werk niet missen. Ook in haar privéleven zijn de relaties vaak intens, maar zelden vrij van problemen. Langdurig stabiele en probleemloze relaties heeft ze eigenlijk alleen met haar grootmoeder (die in Paradiset overlijdt) en haar collega Berit.
Alle boeken met uitzondering van Sprängaren spelen zich af in de realistisch beschreven Zweedse samenleving in een recent verleden. Liza Marklund steekt trouwens altijd veel energie in het correct beschrijven van plaatsen en gebeurtenissen. Als in een verhaal een pizzeria in een Zweeds dorpje voorkomt, dan zal haar beschrijving ervan volledig overeenkomen met de werkelijk bestaande pizzeria. De gebeurtenissen zoals beschreven in de fictieve krant van haar verhaal zijn voor de doorsnee Zweedse lezer vrijwel altijd herkenbaar als verwijzingen naar grote koppen in Expressen of Aftonbladet. Alle boeken, met uitzondering van Sprängaren, sluiten ook chronologisch en inhoudelijk op elkaar aan en in elk verhaal komen dezelfde personages voor. Uiteraard verdwijnen er personages uit het leven van Annika en komen er nieuwe bij, maar Liza Marklund bewaakt zorgvuldig de continuīteit in haar verhaallijn.
http://nl.wikipedia.org/w(...)nika_Bengtzon-boeken
Het is goed te weten dat de Annika Bengtzon boeken
niet in chronologische volgorde zijn uitgegeven. De goede chronlogische volgorde van de serie boeken is als volgt:
1. Studio sex (1999) - som utspelar sig åtta år före Sprängaren.
2. Paradiset (2000) - en direkt fortsättning på Studio sex.
3. Prime time (2002) - tidsmässigt mellan Paradiset och Sprängaren.
4. Sprängaren (1998)
5. Den röda vargen (2003) - en fristående roman som tar vid där Sprängaren slutade.
6. Nobels testamente (2006) - fristående fortsättning på Den röda vargen.
7. Livstid (2007) - en direkt fortsättning på Nobels testamente.
8. En plats i solen (2008) - en fortsättning på Livstid.
Ik heb zelf nu 'Studio zes' (Org. titel: Studio sex) en 'Paradijs' (Org, titel: Paradiset) gelezen en ben nu in 'Prime time' bezig. Ook las ik 'Partnerruil' (Org. titel: Postcard killers), een boek geschreven door James Patterson in samenwerking met Liza Marklund.
Zijn er meer fans van deze boeken op Fok!? (I guess so). Het zijn echt typisch Zweedse thrillers, een echte aanrader voor iedere Zwedenfan/Scandinaviëfan.