abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84973732
Hoewel ik mezelf nooit als 'thrillerfan' zag, vind ik de boeken van Liza Marklund geweldig. En aangezien Stieg Larsson al een eigen topic in TTK heeft, dacht ik: waarom Marklund nog niet?

quote:
Over de auteur

Liza Marklund (1962), geboren als Eva Elisabeth Marklund, groeide op in het hoge noorden van Zweden en was al op jonge leeftijd verslingerd aan Amerikaanse misdaadromans. Op haar zestiende ging ze van school en begon een ongeregeld leven met uiteenlopende baantjes in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Israël en Engeland. Na vijf jaar keerde Marklund terug naar Stockholm om de journalistiek in te gaan. Ze werkte als redactiechef bij verschillende kranten en de televisie en ontpopte zich als een gevreesd columniste. Van haar eerste misdaadroman Springstof werden in Zweden 700.000 exemplaren verkocht. Van de daaropvolgende romans rond misdaadjournaliste Annika Bengtzon – Studio Zes, Paradijs, Prime time, De Rode Wolf, Het testament van Nobel en Levenslang – zijn wereldwijd meer dan 7 miljoen exemplaren verkocht in 29 talen. Samen met Mia Eriksson schreef Marklund de twee documentaire romans Ondergedoken en Asiel. In 2007 verscheen Er is een speciale plek in de hel voor vrouwen die elkaar niet helpen, een grappige gids om de verschillen tussen mannen en vrouwen te leren begrijpen.

Naast haar schrijfwerk runt Marklund haar eigen uitgeverij en is ze actief voor Unicef. Met haar man en drie kinderen woont ze afwisselend in Zweden en in Spanje.
quote:
Over haar boeken
Marklunds grote doorbraak in Zweden kwam met de publicatie van haar eerste detectiveroman die journalist Annika Bengtzon als protagonist opvoerde. Annika werkt bij een fictieve tabloid, heeft vaak ruzie met chefs en collega's, maar kan aan de andere kant haar werk niet missen. Ook in haar privéleven zijn de relaties vaak intens, maar zelden vrij van problemen. Langdurig stabiele en probleemloze relaties heeft ze eigenlijk alleen met haar grootmoeder (die in Paradiset overlijdt) en haar collega Berit.

Alle boeken met uitzondering van Sprängaren spelen zich af in de realistisch beschreven Zweedse samenleving in een recent verleden. Liza Marklund steekt trouwens altijd veel energie in het correct beschrijven van plaatsen en gebeurtenissen. Als in een verhaal een pizzeria in een Zweeds dorpje voorkomt, dan zal haar beschrijving ervan volledig overeenkomen met de werkelijk bestaande pizzeria. De gebeurtenissen zoals beschreven in de fictieve krant van haar verhaal zijn voor de doorsnee Zweedse lezer vrijwel altijd herkenbaar als verwijzingen naar grote koppen in Expressen of Aftonbladet. Alle boeken, met uitzondering van Sprängaren, sluiten ook chronologisch en inhoudelijk op elkaar aan en in elk verhaal komen dezelfde personages voor. Uiteraard verdwijnen er personages uit het leven van Annika en komen er nieuwe bij, maar Liza Marklund bewaakt zorgvuldig de continuīteit in haar verhaallijn.

http://nl.wikipedia.org/w(...)nika_Bengtzon-boeken
Het is goed te weten dat de Annika Bengtzon boeken niet in chronologische volgorde zijn uitgegeven. De goede chronlogische volgorde van de serie boeken is als volgt:

1. Studio sex (1999) - som utspelar sig åtta år före Sprängaren.
2. Paradiset (2000) - en direkt fortsättning på Studio sex.
3. Prime time (2002) - tidsmässigt mellan Paradiset och Sprängaren.
4. Sprängaren (1998)
5. Den röda vargen (2003) - en fristående roman som tar vid där Sprängaren slutade.
6. Nobels testamente (2006) - fristående fortsättning på Den röda vargen.
7. Livstid (2007) - en direkt fortsättning på Nobels testamente.
8. En plats i solen (2008) - en fortsättning på Livstid.

Ik heb zelf nu 'Studio zes' (Org. titel: Studio sex) en 'Paradijs' (Org, titel: Paradiset) gelezen en ben nu in 'Prime time' bezig. Ook las ik 'Partnerruil' (Org. titel: Postcard killers), een boek geschreven door James Patterson in samenwerking met Liza Marklund.

Zijn er meer fans van deze boeken op Fok!? (I guess so). Het zijn echt typisch Zweedse thrillers, een echte aanrader voor iedere Zwedenfan/Scandinaviëfan.
pi_84977544
Hier had ik het toevallig gisteravond nog over!

Ik heb levenslang gelezen, geweldig boek!
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_85016308
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 16:29 schreef Tamashii het volgende:
Hier had ik het toevallig gisteravond nog over!

Ik heb levenslang gelezen, geweldig boek!
Het duurt nog even voordat ik bij Levenslang ben (ik lees ze in de chronologische volgorde), maar ik vind al haar boeken die ik tot nu toe gelezen heb geweldig (nuja, behalve 'Partnerruil', die was niet echt geweldig, maar dat zal ook wel deels komen doordat ze deze samen met een andere auteur (James Patterson) geschreven heeft).

Aan het aantal reacties te zien, is Marklund niet zo populair onder Fok!ers :'(
pi_85042576
Zijn het ook leuke boeken voor mannen?
Aaah the beauty of digital reproduction.
Is it alive, or is it Phalanx?
--- Cameron Hodge ---
pi_85044313
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 12:01 schreef PhalanX het volgende:
Zijn het ook leuke boeken voor mannen?
Ik ben een man. Ja dus.
Marklund is nogal feministisch en het thema van (bijna) al haar boeken is huiselijk geweld/geweld tegen vrouwen. Desondanks zijn het toch -ook voor mannen- leuke boeken doordat Marklund heel goed waargebeurde situaties verwerkt in een fictief verhaal. In het boek 'studio zes' bijvoorbeeld, wordt een schandaal binnen de Zweedse sociaaldemocratische partij aan de kaak gesteld. Dit schandaal is niet verzonnen door Marklund, het is echt gebeurd en ze heeft goede research gedaan om de waarheid zo dicht mogelijk te benaderen, maar de personages in het boek zijn verzonnen. In het boek 'Paradijs' speelt een Bosnische vrouw een rol, zij wordt achterna gezeten door een Servische moordenaar. Annika Bengtzon (de hoofpersoon: journaliste) doet onderzoek naar de werkwijze van de Joegoslavische maffia. Er is in het boek een stichting genaamd 'Het paradijs' welke als doelstelling heeft het beschermen van bedreigde vrouwen. Deze stichting ontvangt veel geld van de Zweedse overheid. In het boek beschrijft Marklund de werkzaamheden van deze stichting als 'frauduleus'. Deze stichting bestaat/bestond echt en nadat Marklund hierover geschreven heeft in dit boek en in enkele columns in een krant, stopte de Zweedse overheid de subsidies aan deze stichting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')