abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86012515
Tuvai bedoelt het begin en einde van de string, dus ^ en $ :)
pi_86012793
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 09:30 schreef Xcalibur het volgende:
Tuvai bedoelt het begin en einde van de string, dus ^ en $ :)
En die had hij er zelf al bijgezet. Maar het was nog vroeg en ik had nog geen koffie gehad.
pi_86012884
c_/

Ik ben alweer aan m'n derde kop bezig. :@
  vrijdag 3 september 2010 @ 13:47:27 #154
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_86020766
1'#^[1-9][0-9]{3}\h*[A-Z]{2}$#i'
Dit werkt wel :).
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
  zaterdag 4 september 2010 @ 14:54:15 #155
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_86060971
Ik zie in mijn database (mySQL) steeds staan dat er een 'overheat' is. Ik kan dan op optimaliseer klikken en dan is het weg.. iemand een idee hoe dit veroorzaakt wordt?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_86061105
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 14:54 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik zie in mijn database (mySQL) steeds staan dat er een 'overheat' is. Ik kan dan op optimaliseer klikken en dan is het weg.. iemand een idee hoe dit veroorzaakt wordt?
Overhead dus. ;)

Overhead zijn stukjes 'vervuilde' / loze ruimte die je tabel/database ooit gebruikt heeft als opslagruimte van een record dat verwijderd is, of voor het uitvoeren van grote queries. Veel databaseplatformen doen dit automatisch, MySQL doet dit niet om zo een stukje sneller te zijn. :)

Ik heb er zelf al jaren geen last meer van gehad, sinds ik InnoDB ald storage engine gebruik, en records niet meer daadwerkelijk delete (in plaats daarvan zet ik een indicatorveldje op 'true', of een datum).
  zaterdag 4 september 2010 @ 15:14:40 #157
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_86061510
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 15:00 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Overhead dus. ;)

Overhead zijn stukjes 'vervuilde' / loze ruimte die je tabel/database ooit gebruikt heeft als opslagruimte van een record dat verwijderd is, of voor het uitvoeren van grote queries. Veel databaseplatformen doen dit automatisch, MySQL doet dit niet om zo een stukje sneller te zijn. :)

Ik heb er zelf al jaren geen last meer van gehad, sinds ik InnoDB ald storage engine gebruik, en records niet meer daadwerkelijk delete (in plaats daarvan zet ik een indicatorveldje op 'true', of een datum).
Ik delete ook niet daadwerkelijk.. maar gaat het in de toekomst nog problemen opleveren? Of maakt het niet veel uit?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  zaterdag 4 september 2010 @ 17:55:09 #158
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_86065568
Dat je MyISAM gebruikt gaat je nog wel een keer problemen opleveren ja.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_86065936
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 15:14 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik delete ook niet daadwerkelijk.. maar gaat het in de toekomst nog problemen opleveren? Of maakt het niet veel uit?
MySQL met MyISAM als storage engine is, zoals Glowmouse al laat doorschemeren, nou niet bepaald het meest stabiele databaseplatform dat er is. Je zult heel vaak zien dat je overhead zult krijgen, en dat je tabellen bij extreme groei gewoon 'kapot' gaan waardoor je i.p.v. OPTIMIZE TABLE zelfs een REPAIR TABLE commando moet uitvoeren, om het .MYD bestandje (fysieke databestand van MySQL - MyISAM) te repareren.

Zie OPTIMIZE TABLE als het defragmenteren van je database. :)

Overigens wil ik niet zeggen dat MySQL - MyISAM per definitie slecht is hoor. Voor kleine website`jes waar je het over tienduizenden en misschien honderdduizenden records hebt, is het goed genoeg. Maar het is niet geschikt om met miljoenen records om te gaan voor grotere websites / applicaties.
  zaterdag 4 september 2010 @ 18:09:40 #160
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_86065997
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:07 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

dat je tabellen bij extreme groei gewoon 'kapot' gaan waardoor je i.p.v. OPTIMIZE TABLE zelfs een REPAIR TABLE commando moet uitvoeren, om het .MYD bestandje (fysieke databestand van MySQL - MyISAM) te repareren.
Tabellen gaan niet kapot door hun grootte maar door kapotte hardware of door stroomuitval. In het eerste geval zit je met geen enkele engine 100% veilig.
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:07 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Overigens wil ik niet zeggen dat MySQL - MyISAM per definitie slecht is hoor. Voor kleine website`jes waar je het over tienduizenden en misschien honderdduizenden records hebt, is het goed genoeg. Maar het is niet geschikt om met miljoenen records om te gaan voor grotere websites / applicaties.
Het is alleen goed genoeg als je het niet erg vindt als je data verloren gaat of als users inconsistente gegevens zien.
pi_86066254
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:09 schreef GlowMouse het volgende:
Tabellen gaan niet kapot door hun grootte maar door kapotte hardware of door stroomuitval. In het eerste geval zit je met geen enkele engine 100% veilig.
Ik heb in het verleden een eigen forum gehad (PHP en MySQL - MyISAM) waarvan de Posts-tabel op een gegeven moment richting de miljoen records ging. Die tabel ging steeds vaker gewoon 'kapot', zonder dat er sprake was van een verkeerd ingerichte of kapotte server, of stroomuitval. Nu is het zeker zo dat er op elk platform wel eens iets goed mis kan gaan door een van de oorzaken die jij al noemt, maar ik ben dit tot nu toe alleen nog maar tegengekomen bij MySQL in de praktijk. En vaak ook.

quote:
Het is alleen goed genoeg als je het niet erg vindt als je data verloren gaat of als users inconsistente gegevens zien.
MySQL - MyISAM is goed voor kleine en snelle dingen. Voor een simpele website met een contactformuliertje en gastenboek hoef ik geen relationele database op de achtergrond.
  zaterdag 4 september 2010 @ 19:29:37 #162
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_86068271
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:18 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Ik heb in het verleden een eigen forum gehad (PHP en MySQL - MyISAM) waarvan de Posts-tabel op een gegeven moment richting de miljoen records ging. Dit tabel ging steeds vaker gewoon 'kapot', zonder dat er sprake was van een verkeerd ingerichte of kapotte server, of stroomuitval. Nu is het zeker zo dat er op elk platform wel eens iets goed mis kan gaan door een van de oorzaken die jij al noemt, maar ik ben dit tot nu toe alleen nog maar tegengekomen bij MySQL in de praktijk. En vaak ook.
Als je het kunt reproduceren dan moet je een bugreport indienen, maar MyISAM gaat echt niet zomaar kapot. Het wordt best veel gebruikt voor datamining, en dan heb je het niet over kleine tabellen.
quote:
MySQL - MyISAM is goed voor kleine en snelle dingen. Voor een simpele website met een contactformuliertje en gastenboek hoef ik geen relationele database op de achtergrond.
Onzin, het is niet voor niks dat MySQL standaard overgaat op InnoDB.
  maandag 6 september 2010 @ 11:03:30 #163
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_86119497
Wat is eigenlijk naast tweakers/webwereld en natuurlijk php.net een goede website om up to date te blijven wbt trends in programmering/webdesign?

En wie heeft er ervaring met Git(Hub), is het echt zo goed als men zegt, of hangt dat heel erg af van wat de wensen zijn?
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
pi_86120178
Kan iemand wat linkjes posten naar wat het probleem van MyISAM precies is?
Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, en ik vind de exacte rowcount altijd wel prettig....
pi_86132432
Iemand een idee hoe ik op een nette manier parameters kan meesturen naar een include

Dus ik roep aan:
1index.php?string=test&number=123
En geïnclude wordt:
1include.php?number=123
Als bovenstaande includen gaat niet, omdat de server dan opzoek gaat naar een pagina die include.php?number=123 heet en niet een pagina die include.php heet.

EDIT: Het doorgeven van variabelen is niet nodig.

[ Bericht 4% gewijzigd door poepeneesje op 06-09-2010 18:17:10 ]
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_86137912
als je een variabele boven je include in de eerste pagina defineerd dan word deze gewoon meegenomen in de include
pi_86140974
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:47 schreef Darkomen het volgende:
als je een variabele boven je include in de eerste pagina defineerd dan word deze gewoon meegenomen in de include
Ik had inderdaad al opgemerkt ja.
pi_86141831
Nog een vraag :P.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<?php
class Database
{
    public 
$host         DB_HOST;
    public 
$database     DB_DBNAME;
    public 
$user         DB_USERNAME;
    public 
$password     DB_PASSWORD;

public function 
connect()
    {

$connect mysql_connect($this->host$this->user$this->password)
        or die (
mysql_error());

if(
$connect)
        {

mysql_select_db($this->database)
            or die (
mysql_error());
        }
    }

public function 
disconnect()
    {

mysql_close($connect
        or die (
mysql_error());
    }
}
?>
Als de pagina als include opvraag zie ik in Firebug:
quote:
Fatal error: Using $this when not in object context in /home/vhosting/k/[..]/htdocs/cms/libs/database.class.php on line 18
Iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe?
pi_86142446
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:10 schreef poepeneesje het volgende:
Nog een vraag :P.
[ code verwijderd ]

Als de pagina als include opvraag zie ik in Firebug:
[..]

Iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe?
Foutmelding verklapt het min of meer al: $this is alleen beschikbaar wanneer je het over geïnstantieerde objecten hebt. Je dient dus eerst een instantie te maken van je database class/object d.m.v. $var = new Database();, alvorens je $var->connect() kunt uitvoeren.
pi_86142925
quote:
Op maandag 6 september 2010 11:23 schreef Xcalibur het volgende:
Kan iemand wat linkjes posten naar wat het probleem van MyISAM precies is?
Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, en ik vind de exacte rowcount altijd wel prettig....
MySQL met MyISAM is inderdaad maar een slecht databaseplatform als je het gaat vergelijken met stabielere platformen als MySQL - InnoDB, Orable, SQL Server, enzovoorts. MyISAM ondersteunt onder andere geen transactions en relaties, en er is vrijwel geen data integriteit.

Natuurlijk is het veel beter om een relationeel databaseplatform te gebruiken, en je database logisch in te richten.
Toch is het een afweging die je kunt maken. Voor kleine websites met enkel een paar 'platte' gegevenstabellen (gastenboek, tagboard, reacties, etc.), is MyISAM een prima keuze. Voor grotere projecten/applicaties, gebruik je een relationeel databaseplatform.
  maandag 6 september 2010 @ 22:57:53 #171
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_86148139
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:22 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Foutmelding verklapt het min of meer al: $this is alleen beschikbaar wanneer je het over geïnstantieerde objecten hebt. Je dient dus eerst een instantie te maken van je database class/object d.m.v. $var = new Database();, alvorens je $var->connect() kunt uitvoeren.
Of je set die waardes gewoon in je constructor? Dan kun je ze oproepen met this, en meegeven bij het instantiëren van de gehele class....

quote:
PHP 5 allows developers to declare constructor methods for classes. Classes which have a constructor method call this method on each newly-created object, so it is suitable for any initialization that the object may need before it is used.
1
2
3
4
5
6
function __construct($dbhost, $dbname, $dbuser, $dbpassword) {
       $this->dbhost = $dbhost;
       $this->dbname = $dbname;
       $this->dbuser = $dbuser;
       $this->dbpassword = $dbpassword;
}
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht &gt;:)
pi_86148494
of je haalt gewoon alle This weg en het is ook opgelost :Y .
omdat het publieke variabele zijn kun je ze in alle functies aanroepen.

mits je de waardes in public neerzet :Y
Redacted
pi_86149514
Tuvai.net, Sitethief en cablegunmaster: Bedankt voor jullie reactie *O*.

Ik heb het zelf als volgt opgelost:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<?php
class Database
{
    private static 
$host         DB_HOST;
    private static 
$database     DB_DBNAME;
    private static 
$user         DB_USERNAME;
    private static 
$password     DB_PASSWORD;
    private static 
$connect;

public function 
connect()
    {

self::$connect mysql_connect(self::$hostself::$userself::$password)
        or die (
mysql_error());

if(
self::$connect)
        {

mysql_select_db(self::$database)
            or die (
mysql_error());
        }
    }

public function 
disconnect()
    {

mysql_close(self::$connect)
        or die (
mysql_error());
    }
}
?>
Is dit een goede manier of is jullie manier beter en wil je dan uitleggen waarom?
pi_86150006
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:28 schreef poepeneesje het volgende:
Tuvai.net, Sitethief en cablegunmaster: Bedankt voor jullie reactie *O*.

Ik heb het zelf als volgt opgelost:
[ code verwijderd ]

Is dit een goede manier of is jullie manier beter en wil je dan uitleggen waarom?
Je zou inderdaad, zoals Sitethief al aangeeft, kunnen overwegen om je verbinding te initialiseren in een 'constructor', een functie genaamd __construct() die automatisch altijd aangeroepen wordt bij het instantiëren van je Database object.

Verdiep je ook eens in 'protection levels' (public, private, protected), 'inheritance' en het verschil tussen 'static' en 'non static'. :) Als je daarmee overweg kunt, kun je op zich eens gaan stoeien met het bouwen van leuke modellen. :)

http://www.sitemasters.be(...)tected_en_Private%29
http://theserverpages.com/php/manual/en/language.oop5.static.php
pi_86150433
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:41 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Je zou inderdaad, zoals Sitethief al aangeeft, kunnen overwegen om je verbinding te initialiseren in een 'constructor', een functie genaamd __construct() die automatisch altijd aangeroepen wordt bij het instantiëren van je Database object.

Verdiep je ook eens in 'protection levels' (public, private, protected), 'inheritance' en het verschil tussen 'static' en 'non static'. :) Als je daarmee overweg kunt, kun je op zich eens gaan stoeien met het bouwen van leuke modellen. :)

http://www.sitemasters.be(...)tected_en_Private%29
http://theserverpages.com/php/manual/en/language.oop5.static.php
Meeste termen kende ik hier al van maar ik dank je voor de links :D .

en wat hij zegt is een __construct() eigenlijk toch het beste in jou geval.
je hoeft namelijk de waardes maar 1x in te stellen lijkt mij.

dus op zijn netst qua code is Sitethief het efficientst bezig.
Redacted
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')