abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84866572
Hallo, Ik wil in de tuin een bbq gaan metselen. Ik zat te denken om hem zo'n 80 X 175 x 60 (H X BX L) te maken. De boven kant moet dan glad worden, met een soort bak er in voor de BBQ.

Ik zat te denken om dit helemaal van ytong / gasbetonblokken te gaan maken en vervolgens af te stuken / smeren met vuurbestendigde cement.

Weet iemand of dit kan, of zullen de gasbetonblokken gaan knappen door de hitte. In de bak van de BBQ wil ik een metalen rooster maken, om de kooltjes op te leggen. Of kan dit gewoon op het gasbeton met laagje cement?
  woensdag 4 augustus 2010 @ 20:57:18 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_84868169
Geen idee, maar klinkt een beetje als een goedkope oplossing. En goedkoop is duurkoop in veel gevallen. Mocht de boel kapot barsten danwel door hitte, danwel door bevriezing, dan is dat zonde van je werk.
Ik zou voor een iets degelijker oplossing gaan en vuurbestendige stenen kiezen, in ieder geval.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_84868311
Daar zat ik ook eerst aan te denken, maar hoe krijg ik dan de boven kant dicht? Het moet een soort brede muur worden met een gat er in. Aan de andere zijde van de tuin komt dan net zo'n muur, maar dan zonder een gat voor een BBQ. Met gewone metselstenen kan ik de bovenkant niet dicht maken, toch?
  woensdag 4 augustus 2010 @ 21:02:51 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_84868461
En hoe wil je je rookgasafvoer doen dan? Je kunt niet de bovenkant gewoon helemaal dicht maken.
pi_84870075
Misschien een beetje lastig uit te leggen. maar je kan het vergelijken met een keuken blok. Alleen dan helemaal van steen. De "spoelbak" komt dan dieper. De bodem wil ik dan van vuurvaste stenen maken. Hier iets boven een plaat waar de kooltjes opkomen. en dan daar boven weer het rooster voor het vlees. De BBQ moet kleiner worden dan het hele muurtje, zodat je bv je bord of biertje er nasst kwijt kan.
De rook kan dus gewoon naar boven.
Onder in wil ik dan een paar gaten boren voor extra lucht. Aan de buiten kant wil ik dan zo'n roostertje die je open en dicht kan zetten.

Hopelijk dat het zo een beetje duidelijk word. In elk geval al bedankt voor je reacties.
pi_84870429
maak anders een tekening zodat wij het ook snappen?
  FOK!fotograaf woensdag 4 augustus 2010 @ 22:16:39 #7
17893 Forno
pi_84873079
Geen idee, denk dat je de eerste bent die de proef op de som neemt.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 22:38:17 #8
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_84874389
De rook gaat er dan dus eigenlijk aan de voorkant uit?
pi_84874570

Zo iets is de bedoeling. Onder in het vierkante gat komt dan een plaat voor de kooltjes. Deze plaat word dan voorzien van kleine gaatjes en zal er ook uit moeten kunnen ivm het schoonmkaen. Boven in het vierkante gat komt het rooster voor het vlees.

De twee ronde gaatjes op de zijkant zijn voor extra lucht. Hier wil ik een verschuifbaar roostertje voor maken om de boel te kunnen afsluiten.

Het gaat er dus om, hoe ik het makkelijkste het stenen gedeelte maak. Het liefst heb ik hem niet van gewone metselstenen. Of ik moet hem daarna stuken.
pi_84888123
Gewone stenen gebruiken, en de bak van vuurvaste stenen maken. Kolen worden erg heet, en dan gaat niet goed samen met de gasbetonblokken.
Misschien heb je hier ook wat aan: http://www.broodoven.com/(...)g-voor-de-haardplaat
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  donderdag 5 augustus 2010 @ 12:41:53 #11
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_84890417
O, zo!...
De bak gewoon van vuurvaste stenen maken idd, de rest van baksteen.
pi_84891426
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 11:38 schreef Mute_Me het volgende:
Misschien heb je hier ook wat aan: http://www.broodoven.com/(...)g-voor-de-haardplaat
Die oven... O+

Ik wil ook een achtertuin waar ik zoiets kwijt kan... :{
pi_84894345
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 11:38 schreef Mute_Me het volgende:
Gewone stenen gebruiken, en de bak van vuurvaste stenen maken. Kolen worden erg heet, en dan gaat niet goed samen met de gasbetonblokken.
Ja, dit is wel handig denk ik. Bedankt.
pi_85032427
Ik zou de bak iets meer richting het midden verplaatsen, zodat je aan de linkerkant op het bovenste plaatje net iets meer ruimte hebt om bijvoorbeeld een tang ofzo neer te leggen. Ook zou je kunnen overwegen om de nog iets meer ruimte rondom te houden zodat eventuele kleine koters niet zo makkelijk hun handjes op het bbqrooster leggen.

Just my 2 cents.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')