abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84836790

Ik ben al een tijdje in het bezit van dit apparaat, een klein model waar je 1 kop mee kan zetten. Werkt perfect, het water kookt en er komt een lekker bakkie uit.

Als kado had iemand van vakantie een groter model voor me meegenomen, die werkt voor geen meter, het water komt aan de kook, hij stoomt alleen maar uit de tuit, er spettert wat drab in het bovenste deel en dat was het dan.

Is er iets wat ik hier aan kan doen, enne, terugbrengen naar de winkel is hier dus niet echt een optie.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_84838661
Controleer eerst eens of er wel een rubber ring aan de onderkant (binnenin) van het bovenste gedeelte zit. Waarschijnlijk wel, anders zou je filter eruit vallen.

Het kan wel zijn dat deze ring uitgedroogd is, waardoor het geheel niet goed afsluit en er water en lucht op plaatsen ontsnapt (en verdampt) waar het niet de bedoeling is.
Mocht dit het geval zijn, dan zul je ergens een nieuwe ring moeten zien te regelen. In Italië koop je ze in elke supermarkt, maar in Nederland is het wat lastiger denk ik.

Als de ring toch in een goede conditie is, moet je de twee gedeeltes van de Moka waarschijnlijk gewoon wat strakker aandraaien (als het een echte is kan hij best wat hebben), waardoor alles beter afsluit.

Lekker genieten!

[ Bericht 17% gewijzigd door Liguria op 04-08-2010 01:17:19 ]
pi_84857652
Klinkt idd als een brakke afsluiting. Dat stoom wat er nu doorheen komt moet gebruikt worden om het water omhoog te drukken.
pi_84879816
Dat is wel wat vreemd, want er lekt niets tussen de twee helften door, en er komt wel een hoop stoom bovenuit. Of moet het koffiebakje ook goed afgedicht zijn?
pi_84880536
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 00:49 schreef De_Melkboer het volgende:
Dat is wel wat vreemd, want er lekt niets tussen de twee helften door, en er komt wel een hoop stoom bovenuit. Of moet het koffiebakje ook goed afgedicht zijn?
Het koffiebakje moet wel goed in het onderste gedeelte zitten, maar zit niet vast ofzo. Als je het koffiebakje erin hebt gedaan, zit het dan wel op dezelfde hoogte als de bovenrand van het waterreservoir. Want die 'delen' zeg maar de rubberen ring als afdichting

Het stoom (lichtgrijs) zorgt voor overdruk waardoor het water via dat buisje in het koffiebakje omhoog wordt geperst. Op de een of ander manier ontsnapt de stoom bij jou. Van buitenaf hoef je hier niets van te zien overigens.
pi_84883156
Even een ander vraag, hoe ziet bij jullie de binnenkant uit?
Ik had ooit die van mijn moeder (enkele keren maar gebruikt, dus geen oud ding), maar de binnenkant van de kan was zo ranzig (zelfs een beetje groen op sommige plaatsen) dat ik er snel geen zin meer had in koffie, is dat normaal dat de binnenkant van de kan lichtjes oxidieert?
pi_84886207
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 06:21 schreef Zana het volgende:
Even een ander vraag, hoe ziet bij jullie de binnenkant uit?
Ik had ooit die van mijn moeder (enkele keren maar gebruikt, dus geen oud ding), maar de binnenkant van de kan was zo ranzig (zelfs een beetje groen op sommige plaatsen) dat ik er snel geen zin meer had in koffie, is dat normaal dat de binnenkant van de kan lichtjes oxidieert?
Ja hoor, die aanslag is vrij normaal. Mijn ervaring is dat de oxidatie geen kwaad kan (het oogt alleen niet zo fris).

Waar je wel voor moet oppassen is dat je de moka niet gaat schoonschrobben! Dus geen afwasmiddel, schuursponsjes, etc. om die aanslag eruit te krijgen.
Alleen heet water (zo nodig een paar keer met alleen water laten koken) en je handen gebruiken is de beste manier om hem 'schoon' te maken (de aanslag verdwijnt alleen niet helemaal/helemaal niet).
Door té aggressief te gaan schrobben, loop je de kans dat je kleine aluminiumdeeltjes in je koffie krijgt; en dat is zéér ongezond! (en de koffie smaakt niet zo goed meer... mijn stelregel is: hoe ouder/gebruikter de moka, hoe lekkerder de caffè)

Mocht je de moka onverhoopt toch al onder handen hebben genomen met schoonmaakattributen en -middelen, dan raad ik je aan om:

1) koffie te zetten;
2) dit terug te gieten in het reservoir (als het voldoende afgekoeld is; brand je handen niet!);
3) en hiermee weer koffie zetten (er hoeft geen nieuwe gemalen koffie in de houder, laat het oude er maar lekker in)
4) en weer terug naar 2.

Dit proces een keer of 3, 4 herhalen.
Hierdoor vormt zich een laagje (film) aan de binnenkant van de moka die een afdoende bescherming biedt tegen de schadelijke eigenschappen van aluminium.

Wees daarna wel weer voorzichtig met te goed schoonmaken. Als je de moka regelmatig gebruikt (lees: elke dag), dan is het goed afspoelen voordat je er nieuw water en koffie indoet voldoende om hem schoon te houden.

[ Bericht 28% gewijzigd door Liguria op 05-08-2010 10:47:22 ]
pi_84887878
bedankt voor de uitleg :Y c_/
pi_84897221
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 10:36 schreef Liguria het volgende:
verhaal
Je ontkomt niet aan oxidatie op kaal alimunium.

Dat wittige laagje is Aluminium oxide en is keihard, niet schadelijk overigens. Dat laagje is de afscherming van het aluminium, niet een evt koffielaagje.
quote:
Metallic aluminium is very reactive with atmospheric oxygen, and a thin passivation layer of alumina (4 nm thickness) forms in about 100 picoseconds on any exposed aluminium surface.
Het kan zijn dat als er bij het wegzetten wat vocht in het reservoir zat dat het een ranzige boel wordt, lijkt op een soort wit schuim. Dit is ook aluminium oxide en dat zou ik toch zeker goed weghalen, en niet alleen met warm water en vingers. Gewoon een afwasborstel (zonder zeep) en dan een goed schrobben. Tenzij je echt met staalborstels aan de gang gaat kom je niet zo snel door die berschermende oxide laag heen.

Alumium oxide is niet schadelijk overigems, vroeger is de link gelegd met Alzheimer, maar dat is later weerlegd.

Ik haal er voor gebruik een borstel doorheen en dan is het reservoir weer prima. Overigens ben ik wel voorstander van een zo schoon mogelijke moka, en zie ik de vergelijking met een ingebrande pan niet :P
pi_84960773
^O^
Bedankt voor de tips, en hij doet het, het filterpotje was iets verbogen en daardoor niet helemaal rond meer, dus die eerst in de goede vorm teruggebracht. Bij een speciaalzaak een nieuwe rubber ring gehaald, stevig aangedraaid, en vanavond een fijn bakkie gedronken.
pi_84960892
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 23:44 schreef De_Melkboer het volgende:
^O^
Bedankt voor de tips, en hij doet het, het filterpotje was iets verbogen en daardoor niet helemaal rond meer, dus die eerst in de goede vorm teruggebracht. Bij een speciaalzaak een nieuwe rubber ring gehaald, stevig aangedraaid, en vanavond een fijn bakkie gedronken.
^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')