abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85434609
Samen spelen proberen we hier ook, maar ja verder dan "Linde bouwt en Esmee breekt het af" komen we hier ook nog niet. Soms lukt over rollen met een balletje, maar dat is wel een uitdaging met de motoriek van een bijna-1-jarige en een dwarse peuterpuber die soms ineens vindt dat alles anders moet :D
  woensdag 18 augustus 2010 @ 14:35:53 #152
11682 Moonah
Jolie femme
pi_85436126
Hm, ik heb niet zo veel ervaring met twee kinderen. Maar ik kan me wel voorstellen dat Sasha ook dingen echt voor zichzelf wil houden. Wellicht is het een idee om drie dingen uit te kiezen die hij 'op de tafel' mag leggen zodat Oscar er niet bij kan?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 14:42:48 #153
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_85436427
Dat wil ik dus net zeggen Moonah, het lijkt me voor een peutertje ook fijn en belangrijk om dingen te hebben die hij NIET hoeft te delen. Voordat je kind uit zichzelf iets met een vriendje kan delen, moet hij begrijpen dat andere kindjes zich net zo kunnen voelen als hij. Dat begint hij pas zo rond zijn derde jaar te begrijpen. Vanaf die leeftijd kan hij zich zowel met zichzelf als met andere mensen identificeren en leert hij zich in anderen in te leven. En pas als hij drie of vier jaar is, is "delen" aan de orde en een realistische verwachting.
Als een peuter onzeker is, zal hij meer moeite hebben met leren delen. Een onzeker kindje hecht vaak veel waarde aan zijn bezittingen, omdat dat zijn gevoel voor eigenwaarde en daarmee zijn zelfvertrouwen vergroot.

Als je kind weigert iets te delen, is het juist goed om dit te respecteren denk ik. Als je hem ertoe dwingt, geef je imo een signaal dat je zijn behoeften minder belangrijk vindt dan die van anderen. Daarbij wordt met dwingen om te delen ook de boodschap aan je kind gegeven dat de behoefte van het kind (het houden van het speelgoed) ondergeschikt is aan de behoefte van het andere kind (het hebben van het speelgoed).
Door hem te respecteren, zal je kind zijn bezit op den duur minder jaloers bewaken. En introduceer de begrippen 'lenen van' en 'lenen aan'
Leg uit dat hij zijn speelgoed weer terugkrijgt nadat hij het aan zijn vriendje/broertje heeft uitgeleend en dat hij, als hij iets van iemand leent, dat zelf ook weer terug moet geven. Een kind van 2, 2,5 kan nog zo goed begeleid worden door de ouders, maar is er wat ontwikkeling betreft gewoon nog niet aan toe om al echt met andere kinderen samen te spelen en te delen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Vivi op 18-08-2010 14:49:59 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_85436779
Dingen die Linde niet wil delen, die liggen in haar kamer. En dat hoeft ze ook niet te delen. Bijvoorbeeld knuffels of dingen die ze voor haar verjaardag gekregen heeft.

Binnen in de huiskamer ligt standaard het speelgoed dat voor beiden is (boekjes, spelletjes, duplo, blokken) Maar Linde mag van mij niet alle boekjes 'bezetten' en dan zelf met duplo gaan spelen. Dan mag Esmee gewoon een boekje uitzoeken.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 14:56:52 #155
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_85436987
Ja, da's wat anders idd ;) .
  woensdag 18 augustus 2010 @ 15:17:03 #156
11682 Moonah
Jolie femme
pi_85437859
Vief! O+ Wat leg je het mooi uit. Ik word er helemaal warm van. :o :D

:*
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 15:17:57 #157
144006 chacama
Ondernemend!
pi_85437895
Die regel geldt hier in huis ook. Dat wat op je kamer ligt, is van jou. Dat mag je delen, maar dat hoeft niet. Dat was beneden ligt aan speelgoed is voor allebei om mee te spelen. Waarbij ook de regel geldt je mag niet afpakken. Je mag ergens om vragen, maar een nee, moet je ook respecteren. Dat is voor Maud vooral erg moeilijk, maar ook die leert er langzaam maar zeker mee om te gaan dat haar zus niet alles geeft als ze alsjeblieft zegt. En voor Fleur geldt nog een extra regel. Als je niet wilt dat Maud je werkjes kapot maakt, ga dan aan de hoge tafel zitten en niet aan de lage. De lage tafel is te uitnodigend om 'ik wil ook' tegen te gaan.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 15:49:14 #158
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_85439265
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 15:17 schreef Moonah het volgende:
Vief! O+ Wat leg je het mooi uit. Ik word er helemaal warm van. :o :D

:*
:@ :D !
  woensdag 18 augustus 2010 @ 16:49:27 #159
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_85441773
Als aanvulling op Vivi:

Misschien is het ook wel goed om dan speciaal Oscar speelgoed te hebben. Dat ligt dan bijvoorbeeld in de box en daar mag Sasha niet mee spelen. En zo zijn er ook dingen waar Oscar af moet blijven. bijvoorbeeld omdat hij "nog niet oud genoeg is"
Je kan het natuurlijk lenen na vragen maar het schept wel veel duidelijkheid (vond ik) dan hadden ze beide iets waar ze af moesten blijven en beide iets wat écht van hen was. Butien de te delen dingen als lego.

Uiteraard is vaak het gras bij de buurman groener. Maar ik kan me eigenlijk niet zo goed meer heugen of dit nou een issue was bij ons eerder. :@ ik zeg niet dat het niet zo was, ik ben het alleen vergeten als het zo was.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 18:52:41 #160
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_85445816
Hij mag ook zeker wat dingen hebben die hij niet hoeft te delen. Dat sowieso. :Y

Maar het grootste probleem is wel dat hij alles op tafel legt en zodra Oscar dan ergens anders op af gaat, dat Sasha dat dan ook nog eens wil hebben etc. etc.

Ik denk ook eigenlijk dat hij nog te klein is om het hele idee van '3 dingen' te begrijpen.
Maar op zich ben ik het helemaal met eens vwb dat je dat een kind niet altijd hoeft te delen.

We gaan eens aan het experimenteren hier. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')