Dat wil ik dus net zeggen Moonah, het lijkt me voor een peutertje ook fijn en belangrijk om dingen te hebben die hij NIET hoeft te delen. Voordat je kind uit zichzelf iets met een vriendje kan delen, moet hij begrijpen dat andere kindjes zich net zo kunnen voelen als hij. Dat begint hij pas zo rond zijn derde jaar te begrijpen. Vanaf die leeftijd kan hij zich zowel met zichzelf als met andere mensen identificeren en leert hij zich in anderen in te leven. En pas als hij drie of vier jaar is, is "delen" aan de orde en een realistische verwachting.
Als een peuter onzeker is, zal hij meer moeite hebben met leren delen. Een onzeker kindje hecht vaak veel waarde aan zijn bezittingen, omdat dat zijn gevoel voor eigenwaarde en daarmee zijn zelfvertrouwen vergroot.
Als je kind weigert iets te delen, is het juist goed om dit te respecteren denk ik. Als je hem ertoe dwingt, geef je imo een signaal dat je zijn behoeften minder belangrijk vindt dan die van anderen. Daarbij wordt met dwingen om te delen ook de boodschap aan je kind gegeven dat de behoefte van het kind (het houden van het speelgoed) ondergeschikt is aan de behoefte van het andere kind (het hebben van het speelgoed).
Door hem te respecteren, zal je kind zijn bezit op den duur minder jaloers bewaken. En introduceer de begrippen 'lenen van' en 'lenen aan'
Leg uit dat hij zijn speelgoed weer terugkrijgt nadat hij het aan zijn vriendje/broertje heeft uitgeleend en dat hij, als hij iets van iemand leent, dat zelf ook weer terug moet geven. Een kind van 2, 2,5 kan nog zo goed begeleid worden door de ouders, maar is er wat ontwikkeling betreft gewoon nog niet aan toe om al echt met andere kinderen samen te spelen en te delen.
[ Bericht 5% gewijzigd door Vivi op 18-08-2010 14:49:59 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.