abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84830282
Hallo allemaal
Wij hebben een probleem waarvan we nergens online het antwoord kunnen vinden, dus hopelijk weet iemand hier raad!
Ik zal het kort proberen uit te leggen: nieuwe wanden gezet met gipsplaten, naden dichtgemaakt met vuller hiervoor.
Na het vullen op advies voorstrijk opgebracht. Daarna moet er een dun laagje stucwerk op om te kunnen latexen. Hiervoor hebben we fix & finish gekozen, dun laagje is voldoende.

Maar... een en al probleem! Eerder FF op gasbetonblokken gebruikt, no problem, nu een ellende.
Probleem 1: een en al klontjes, knoerhard, die lijnen trekken in stucwerk.
Oplossing we hebben zacht water systeem, wat wrs met de gips reageert door hoog zoutgehalte.
Nu gebruiken we dus het gewone "harde" water.

Probleem mét gebruik normaal water; op sommige plekken lijkt het stucwerk niet te houden. Met de hand kan het gewoon eraf geveegd worden tot op de zowat schone gipsplaat. De FF is nog atlijd niet mooi glad op te brengen. Reien gaat niet (zou ook niet nodig moeten zijn), een fijne rubberen "spons" om glad te wrijven gaat ook niet: die zuigt vacuum en trekt dus het pleisterwerk juist op ipv het glad te maken.

Weet iemand waarom de FF gewoon met de hand eraf te wrijven is? Wat doen we in vredesnaam verkeerd? Het stucen had al weken geleden af kunnen zijn, nu is het één doffe ellende en de 2e laag zit er niet eens op. Advies gevraagd!

Bij voorbaat dank

Nick en Angelina
  FOK!fotograaf dinsdag 3 augustus 2010 @ 21:53:39 #2
17893 Forno
pi_84830392
Is het nieuwe fix & finish, of nog een restje van de vorige keer?
pi_84831606
Nou, we hebben op sommige stukken nieuwe FF gebruikt, maar op andere stukken inderdaad FF die we nog hadden staan. Die is ongeveer 8 jaar oud. Bouwwinkel zei dat dat geen punt was mits het droog bewaard was geweest. Heeft wel in garage gestaan, wel droog, maar geen verwarming in winter.

We menen dat die stukken idd de oude FF zijn, maar we hebbe ook andere stukken gedaan met de oude FF die wél goed zijn.
Jij denkt toch dat het hieraan ligt??
De nieuwe FF doet het eigenlijk ook. Het er zo af kunnen wrijven weet ik nog niet, want het zit er nog maar net op met hard water, maar wel het hele lastige opbrengen. Harde stukjes erin die voor krassen in het stucwerk zorgen, ik krijg het dus niet glad aangebracht, wat ik ook doe. Volg exact de instructies.
Advies wordt enorm op prijs gesteld!

Nick

[ Bericht 13% gewijzigd door Nick-en-Angel op 03-08-2010 22:27:50 ]
pi_84832141
Er zit dacht ik wel een houdbaarheidsdatum op. En het lijkt erop dat er vocht is bijgekomen door die harde stukjes.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_84832771
Heb je de gipsplaten eerst voorgestreken?
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  FOK!fotograaf dinsdag 3 augustus 2010 @ 22:43:43 #6
17893 Forno
pi_84832805
Waar heb je dat advies vandaan? Van de Gamma? :')

Er zit altijd vocht in de lucht (denk aan de vochtigheidsgraad), dus dat spul kun je zo linea recta de vuilnisbak in gooien. Na 8 jaar is dat al lang over datum. Is in de loop der jaren gaan reageren met het vocht in de lucht en in de zak uitgehard. Dus als je dat hebt gebruikt, kun je je adviseur dankbaar zijn. Not!

Het loskomen van stucwerk kan drie oorzaken hebben. De ondergrond zuigt (dus niet goed voorbehandelt met voorstrijk), of te veel water gebruikt voor de fix & finish, of je hebt het oude (al reeds uitgeharde spul) gebruikt.

De korrels waarschijnlijk een kwestie van niet goed roeren en/of oud spul gebruikt.

Dat harde en zachte water verhaal is onzin. Gewoon schoon drinkwater gebruiken en alles komt goed.
pi_84834458
We hebben alles voorbehandeld met één laag voorstrijk. Mixen op alle mogelijke manieren gedaan, langdurig genoeg en precies volgens aanwijzinge, en zelfs gezeefd in de hoop dat dat zou helpen. Maar zodra het met water in aanraking komt, gaat het mis. Oók met de nieuwe zak. Nog steeds stukjes erin en niet mooi glad aan te brengen. Het droogt ook heel snel, ondanks de voorstrijk.

Zal idd de datum ff nakijken, als die erop staat. Maar ja, bij de aannemer waar ie vandaan komt, kan de zak natuurlijk ook in de vorst hebben gestaan of ietwat vochtig.
Het is gewoon idioot, want beneden geen enkele sores mee gehad, ging keurig glad erop en toen geen voorstrijk gebruikt en gasbeton zuigt toch ook.

Mocht iemand nog wat weten, hoor het graag!!

Angelina
pi_84835316
Nou, de datum nagekeken: die is op de nieuwe zak: november 2009!! Zak is net aangeschaft, dus daar moeten we meteen morgen achteraan.
Hopelijk gaat dat dan de oplossing zijn, want anders weten we het ook niet meer!

Iedereen die meegedacht heeft, bedankt!

Angelina en Nick
pi_84842194
Is dat niet de productiedatum?

(Niet dat dat heel veel uitmaakt, want het spul is maar maximaal 4 maanden houdbaar)
pi_84842413
fix&finish moet je ook niet uit de bouwmarkt halen: dat zijn altijd restanten welke (bijna) over datum zijn

ik heb een zak gebruikt welke ik van mijn oom (stukadoor) kreeg en heb geen problemen gehad op gips, beton en oud stukwerk.
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_84843642
Vervelend voor jullie zeg!
Mijn (8> heeft dezelfde rotervaring opgedaan, ook met andere poeders&prut&pasta. Van de gewone bouwmarkten lijkt de Hornbach nog het minst erg, maar je moet blijkbaar altijd de datum checken (die er niet eens altijd opstaat).
Na een stuc-cursus (www.doezelfschool.nl) wist hij hoe het zou MOETEN gaan, en sindsdien koopt hij alleen nog spul bij Bouwmaat; daar hebben ze wel "verse" spullen. (je moet er wel een KvK inschrijving voor hebben/halen)
Sterkte met de afwerking!
pi_84845373
Wat ik totaal niet begrijp is jullie volgorde

1. Gipsplaat
2. Voorstrijk
3. Stuuc
4. Latex

Hebben jullie ervaring met klussen?

De voorstrijk zal het hechten van het stuucwerk niet bevorderen (het is immers bedoelt om de zuigende werking tegen te gaan). Maar sowieso.... Waarom zou je gipsplaat stuucen als je ook simpelweg de naden behoorlijk goed dicht / gladstrijkt en vervolgens direct kan latexen?

Mijn volgorde:

Gipsplaten
naden dichten
voorstrijk
latex

Als je al besluit om gipsplaten te gaan stuucen (omdat het niet helemaal mooi uitgelijnd / recht is) gebruik dan op zijn minst speciale stuuc gipsplaten (die zijn geribbeld om hechting te bevorderen) en gebruik de voorstrijk pas na het stuucen zodat niet alle latex in het stuucwerk trekt.
Profiel opgeheven.
pi_84858205
ik snap inderdaad ook niet waarom je de wanden stucadoort voordat je ze gaat latexen. Naden en schroefgaten dichtzetten is voldoende.
pi_84874428
Wel of niet stucen zie ik als een kwestie van smaak. Ik zie liever een gestucte muur met latex dan een gipswand met latex. Zijn keuzes die je maakt, net zoals hoe je de naden vult. De een vindt het prima om "deuken" te zien en vult met kit, de ander wil hem superstrak.

Inmiddels is het in ieder geval een heel eind beter gelukt. We hebben een zak FF gehaald die wél binnen de 4 mndn zit en het werkte gewoon normaal, geen klontjes en ook niet zo'n idiote snelle droging. Je kunt zelfs nu het nat is al zien dat het er netjes en glad opzit.

Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken! *O* _O_
Nu kunnen we eindelijk die kamer afmaken en met een beetje mazzel kunnen we over een paar dagen gaan schuren, beitsen en latexen, yeeehaa!

Angelina & Nick
pi_84875333
je moet de naden ook 3 keer smeren ipv 1 keer :) dat spul krimpt inderdaad altijd een beetje. Als je dan eerst de naad smal vult, en dan een dag later breder, en dan een dag later weer breder zie je die naden echt niet meer :)
  FOK!fotograaf woensdag 4 augustus 2010 @ 23:11:30 #16
17893 Forno
pi_84875906
Als je dan ook nog een keer naschuurt, is het helemaal superstrak. :)
pi_84877399
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 11:18 schreef Bierie het volgende:
Wat ik totaal niet begrijp is jullie volgorde

1. Gipsplaat
2. Voorstrijk
3. Stuuc
4. Latex

Hebben jullie ervaring met klussen?

De voorstrijk zal het hechten van het stuucwerk niet bevorderen (het is immers bedoelt om de zuigende werking tegen te gaan). Maar sowieso.... Waarom zou je gipsplaat stuucen als je ook simpelweg de naden behoorlijk goed dicht / gladstrijkt en vervolgens direct kan latexen?

Mijn volgorde:

Gipsplaten
naden dichten
voorstrijk
latex

Als je al besluit om gipsplaten te gaan stuucen (omdat het niet helemaal mooi uitgelijnd / recht is) gebruik dan op zijn minst speciale stuuc gipsplaten (die zijn geribbeld om hechting te bevorderen) en gebruik de voorstrijk pas na het stuucen zodat niet alle latex in het stuucwerk trekt.
haha!
Is dit een grote grap ofzo? :P
Naden dichten en dan zonder extra stuc- c.q. filmlaag (!) gaan latexen?

ja,... ik snap het: dat zijn die wanden die wij bij opleveringen altijd afkeuren omdat er bij strijklicht om de 60 of 120 cm een naad te zien is.
Op de opleverlijst staan die wanden altijd als: 'affilmen en nogmaals coaten'.

Gips- c.q. stucplaten zijn zonder filmlaag 'behangklaar' op te leveren, maar echt absoluut niet 'schilderklaar'.
(jaja,.... hoe strak je die metalstud ook plaatst) ;(
pi_84877593
Naar mijn weten kan je niet stuccen op gipsplaat maar zal je echt eerst gaasband erop moeten aanbrengen zodat het stucwerk ergens aan kan hechten.
pi_84883517
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 23:52 schreef Wooldoor het volgende:
Naar mijn weten kan je niet stuccen op gipsplaat maar zal je echt eerst gaasband erop moeten aanbrengen zodat het stucwerk ergens aan kan hechten.
gaasband is voor de naden zodat het stukwerk daar niet gaat scheuren. stuken op gipsplaat zelf gaat echter prima :Y
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_84884211
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 23:52 schreef Wooldoor het volgende:
Er worden hele plafonds gestuct op gipsplaat :D
pi_84891006
Bij gipsplaat moet je eigenlijk wel eerst voorstrijken met stucprimer omdat het anders teveel zuigt. Stucplaat kan wel gelijk op gestuukt worden. In beide gevallen naden altijd gazen.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_84894521
Ik zou, als het nu weer niet lukt, nog eens kijken naar je voorstrijk. Mogelijk is dat door het tig keer aanbrengen en afhalen van de stuc ook flink beschadigd en doe je er goed aan om nog een keer voor te strijken.
pi_84896861
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 23:48 schreef Ekoyt het volgende:
Gips- c.q. stucplaten zijn zonder filmlaag 'behangklaar' op te leveren, maar echt absoluut niet 'schilderklaar'.
(jaja,.... hoe strak je die metalstud ook plaatst) ;(
Onzin. Weleens in de VS geweest in een standaard huis? Daar doen ze niet anders dan naden dichten en dan spuiten. Succes met de naden vinden, want dat lukt je echt niet zonder een studfinder :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')