abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84816794
Omdat het vorige topic kennelijk te lang niet gebruikt was (logisch, er zat vier jaar tussen zijn vorige en huidige plaat), maar een nieuw topic voor deze prima Engelse singer / songwriter.

Ed Harcourt werd in 1977 geboren in Engeland. Na de EP Maplewood debuteerde hij in 2001 met het fraaie Here Be Monsters. Zijn zang, die weleens werd vergeleken met Jeff Buckley, was één van de sterke troeven. Door de melancholische sfeer deed Harcourt ook wel wat denken aan Elliott Smith en in de verte ook aan eels. Ook Nick Cave en Tom Waits werden genoemd, maar dat was vooral op de iets experimentelere EP. Het album werd genomineerd voor de Mercury Prize, maar won niet.

Tips: Something In My Eye, She Fell Into My Arms, Shanghai, Apple Of My Eye

Twee jaar later, in 2003, kwam From Every Sphere uit. Harcourt toonde aan gegroeid te zijn en deed steeds meer aan Elliott Smith denken, maar dan in diens XO-periode, dus met veel muzikale omlijsting.

Tips: Bittersweetheart, All Of Your Days Will Be Blessed, The Birds Will Sing For Us, Watching The Sun Come Up

Harcourt stond niet stil, want al in 2004 kwam Strangers uit. Dit album had mogelijk beter wat langer op zich moeten laten wachten, want het bleek toch niet zo sterk als de voorgangers. Hoewel er op diverse nummers toch weer genoeg te genieten viel en Harcourt aantoonde nog altijd een begenadigd songschrijver te zijn.

Tips: Black Dress, This One's For You, The Music Box, Open Book

In 2006 was daar dan de volgende plaat. The Beautiful Lie was Eds donkerste werk tot dan toe, met veel ruimte voor de piano. Teksten vol vertwijfeling. Nachtmuziek, die je eigenlijk in duisternis moest luisteren. Maar altijd was er toch een sprankje hoop. Meer Randy Newman of Nick Cave dan Elliott Smith. Een fraai werkstuk.

Tips: Late Night Partner, Until Tomorrow Then, Rain On The Pretty Ones, Good Friends Are Hard To Find

En nu, na vier jaar stilte, is er dan Lustre. Een album dat eigenlijk al het sterke van de vorige platen verenigt en waarin Harcourt zich niet liet vangen door één aanpak. Volwassen geworden, zou je dan zeggen? Ongetwijfeld. Harcourt durft vol te gaan op dit romantische werkstuk.

Tips: Lustre, Killed By The Morning Sun, Do As I Say Not As I Do, Haywired

Maar... wat doe je nog in dit topic? Je had halverwege al moeten stoppen met lezen en als de bliksem naar de platenzaak moeten rennen! Haal Ed Harcourt in je leven!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_84817236
De OP heeft me nieuwsgierig gemaakt. Derhalve een tvp dus :P
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_84896394
Heel goed Arno, hopelijk ben je spoedig ook overtuigd van zijn niet geringe muzikale kwaliteiten!
www.thuisuiteten.nl
pi_84896905
Staan allen reeds in de kast. Incl. 2 compilaties ; zelfs de officieele promo van Elephant's Graveyard.
Lustre is een fraaie plaat... Kijk uit naar zijn concert op Crossing Border. Hoop wel dat hij met een band komt, en niet zoals 2x eerder alleen met zijn trompetist.

In 2004 stond hij toen ook met Hadrian (=trompetist) op het geen Daden maar Woorden festival in Rotterdam. Hij vertelde toen dat hij als jochie 1,5 jaar in Limburg gewoond heeft, zijn vader was destijds expat. En in NL vond hij zijn eerste sexboekjes in de struiken...
pi_84940377
Mooi verhaal WeezerButler!!
www.thuisuiteten.nl
pi_90999817
Het verbaast me dat er niet eerder een topic over Ed was gemaakt.
Hij staat 4 maart in Vredenburg, Utrecht. *)
pi_91017301
Er was jaren terug al een topic over Ed gemaakt, maar dat was te weinig gebruikt kennelijk en dus kon daar niet meer in worden gereageerd...
www.thuisuiteten.nl
pi_91018651
Mooie muziek, cd's staan hier ook in de kast. Wist niet dat hij naar Utrecht komt, toch eens kijken of het lukt daar heen te gaan. Bedankt voor de tip!
pi_136436308
Heerlijke nieuwe plaat, luister hem veel. In my time of dust is een geniale track.
pi_136448172
Ja, daar ben ik nog altijd benieuwd naar. Heb hem nog niet in de winkel gezien, dus misschien geen release in NL?
www.thuisuiteten.nl
pi_136465293
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:29 schreef methodmich het volgende:
Ja, daar ben ik nog altijd benieuwd naar. Heb hem nog niet in de winkel gezien, dus misschien geen release in NL?
Ik beluister hem via spotify, geen idee of er een officiële release is in Nederland.
pi_136482862
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 12:31 schreef GeorgKacher het volgende:

[..]

Ik beluister hem via spotify, geen idee of er een officiële release is in Nederland.
Okee, op die manier. Ik vraag het met af, omdat ik hem dus nog niet gezien heb. Dit terwijl Ed in mijn vaste platenzaak wel een eigen bakje heeft.
www.thuisuiteten.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')