Zoals al genoemd: praktisch alles Herman Brusselmans; en een goede inkomer die ik absolute beginners aanraad is 'het mooie kotsende meisje'. Vooral de korte verhalen in het begin zijn geweldig; deze las hij vaak ook voor bij lezingen e.d. Mijn vader, behoorlijk belezen qua wereldliteratuur stikte een keer bijna van het lachen, en hij was niet de enige in de zaal. Leuk om te zien hoe hij altijd weer cultuursnobs op het verkeerde been zet en vaak ook gezellige huisvrouwen vroegtijdig de zaal doet verlaten. Een introductie en passages vind je o.a. hier

:
http://frontpage.fok.nl/s(...)man-brusselmans.htmlverder heb je uit Vlaanderen nog wel een zootje hippe schrijvers, maar dan moet je wel een lachband mee laten lopen. Voor de 'ordinaire lach' moet je toch echt bij Brusselmans zijn; vandaar dat hij in de literatuur ook zelden serieus wordt genomen. Een stilistisch meesterwerkje van Brusselmans -met toch de wat meer beklemmende humor- is 'de man die werk vond'. Als hij het daarbij gelaten had zou hij een groot cultschrijver zijn geworden, maar ik ben toch blij dat hij zoveel geschreven heeft.
verder is 'Post Office' van Bukowski op een droevige manier erg grappig; zij het in de onvertaalde Amerikaanse versie.
Maarten Biesheuvel heeft ook een aantal absurde verhalen die geweldig zijn, minder plat maar lees zijn verhaal 'de zenuwachtige boer' en 'de kaartenmakers' eens uit een van zijn verzamelbundels.
Wereldwijd heb je natuurlijk het 'volwassen' werk van Roald Dahl.
Tot slot ben ik zelf ook nog eens in de lach geschoten bij de openingszin(?) van Kinky Friedman's ,"Jezus, Elvis & Coca Cola" o.i.d. ..."Die dag was ik zo high dat ik een lader nodig had om aan mijn reet te krabben'
een ontzettend debiele thriller moest dat voorstellen geloof ik