abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84804500
Goedemorgen allemaal, ik probeer in mijn badkamer een kraan te monteren, maar de stopdop die nu op de waterleiding zit, zit te vast, hetgeen waar die ingedraait is draait mee Confused
Nu lijkt er niet iets stuk te zijn aan de leiding (voor de duidelijkheid, splinternieuw aangelegde kunstofleiding met dus een eindstuk waar je een 1/2 duims (?) stopdop in kan schroeven) want er lekt niks, maar ik krijg die stopdop er maar niet af. Iemand tips ?
Het gaat dus om ongeveer zo'n stop :
pi_84804595
Hebben ze ook niet zo'n verlengstukje geplaatst:

Die zou in principe mee kunnen draaien met de dop die daar weer is ingedraaid.

Een muurplaat draai je niet zo makkelijk rond...zelfs niet als 'tie niet vastgeschroefd is.
pi_84804871
Dat denk ik dan wel ja, maar dan zou je denken dat je die er ook vanzelf uitdraait toch ? Dat je dus verlengstuk en stopdop dan los hebt zitten.
pi_84805392
Als je doordraait zou dat wel moeten ja.

Wiebelt het als je het eruit draait? Als dat het geval is, dan zou ik toch denken aan een losse muurplaat of wellicht hebben ze gewoon een knietje eraan geperst wat een beetje los bungelt.

Weet je misschien welk soort persleidingen (merk) ze hebben gebruikt?

[ Bericht 0% gewijzigd door Duiker op 03-08-2010 11:24:36 ]
pi_84805464
Ik heb het in me handen gehad en ik mocht zelf een stukkie slopen om te zien hoe stevig het was met alle lagen die erin zitten, maar het merk, nee, geen idee ... :)
pi_84806128
Maar je kan dus niet 'hetgeen wat meedraait' ook helemaal losdraaien?
pi_84812414
Zit me nu ook te bedenken, kan het niet zijn dat het verlengstuk meedraait ? Dat als ik gewoon even doordraai (wat ik nu nog neit durfde omdat ik dacht dat ik iets stuk maakte, maar met een muurplaat gaat dat een beetje lastig) dat dan het verlengstuk gewoon los komt ?
Dan kan ik het verlengstuk met een tang goed vasthouden en dan de dop eraf draaien :)
pi_84813173
Ehm ja... dat probeerde ik je duidelijk te maken... :Y

En beter niet met een tang. Meestal hebben die verlengstukjes de mogelijkheid ze aan te draaien met een (flinke) inbussleutel o.i.d.
pi_84814929
Je bedoelt een inbus gebruiken als ik het verlengstuk eenmaal losgemaakt heb ? Daar zal ik op letten ja :)
Wat kan ik daarna beter gebruiken als ik alles vastdraai, teflon-tape of hennepdraad ?
pi_84815288
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 15:36 schreef dapluiz het volgende:
Je bedoelt een inbus gebruiken als ik het verlengstuk eenmaal losgemaakt heb ? Daar zal ik op letten ja :)
Wat kan ik daarna beter gebruiken als ik alles vastdraai, teflon-tape of hennepdraad ?
teflon mag wel heeft als het goed is KIWA en Giveg keur, hennep mag niet meer voor waterleiding gebruikt worden ivm bacterieëngroei in de natte hennep
Vervanger voor hennep is oa Loctite 55
http://www.loctite.nl/bed(...)ion_guide_BAT_NL.pdf
blz 12

[ Bericht 0% gewijzigd door exlurker op 03-08-2010 16:05:43 ]
pi_84815399
Ja...als je 'alles' los hebt, kan je meestal met een inbussleutel (is vaak wel een flinke, maatje 12 ofzo) het verlengstukje eraf draaien. En als dit niet lukt, dan inderdaad met een tang, maar vaak hebben die verlengstukje een laagje chroom wat die tang onheroepelijk beschadigd.

Waterleiding (en al helemaal als je een kraan gaat stellen met s-koppelingen) eigenlijk altijd hennep met fitterskit gebruiken. Teflon tape werkt ook prima hoor, maar is niet te corrigeren (je kan de koppeling vaak niet een slagje terugdraaien zonder het tape te beschadigen, waardoor het gaat lekken).
pi_84815503
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 15:45 schreef exlurker het volgende:

[..]

...hennep mag niet meer voor waterleiding gebruikt worden ivm bacterieëngroei in de natte hennep...
Ik heb dit al wel vaker gehoord op het forum, maar ik kan er verder niks over terugvinden. (Ook mede doordat de zoekwoorden verbod en hennep hele andere resultaten geven).
pi_84815770
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 15:50 schreef Duiker het volgende:

[..]

Ik heb dit al wel vaker gehoord op het forum, maar ik kan er verder niks over terugvinden. (Ook mede doordat de zoekwoorden verbod en hennep hele andere resultaten geven).
Gehoord op een bijscholingsavond voor W monteurs waar ik als E man ook aanwezig was
pi_84816005
Je moet het onderste gedeelte waar die stopdop op zit los draaien.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_84816243
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 15:56 schreef exlurker het volgende:

[..]

Gehoord op een bijscholingsavond voor W monteurs waar ik als E man ook aanwezig was
Zeker gesponsord door Loctite... :+
pi_84816493
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 16:06 schreef Duiker het volgende:

[..]

Zeker gesponsord door Loctite... :+
toevallg niet :P was gewoon een workshop van het bedrijf wat regelmatig gebeurd om de monteurs op de hoogte te houden van de div ontwikkelingen rond nieuwe voorschriften
pi_84817534
Crap heb vorige week thuis nog tig verbindingen met hennep in elkaar gedraaid... }:|

I think I'll take my chances... ...word je hard van...hoop ik...
pi_84825206
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 16:00 schreef Chinless het volgende:
Je moet het onderste gedeelte waar die stopdop op zit los draaien.
Onderste gedeelte ? Wat dus verder in de muur zit ?
Heb net me een ons zitten draaien aan die stopdop, maar het komt niet los :(
Maar het vage is (gelukkig) dat het bijna zo hoort ofzo, anders had ik denk ik inmiddels wel wat stukgedraait met lekkage als gevolg...
Denk dat ik toch maar een loodgieter laat komen kijken.
pi_84860691
Ik ben wel benieuwd wat de loodgieter aantreft... :)
pi_85130349
Nou, loodgieter is maandag geweest en die kreeg het wel los :)
Ik was er zelf niet bij dus ik weet helaas niet hoe die het voor elkaar heeft gekregen.
pi_85130407

Was echt wel benieuwd...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')