abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 juli 2010 @ 18:49:50 #1
6941 APK
Factual, I think.
pi_84710317
quote:
De houtduif (Columba palumbus) is in België en Nederland de grootste duivensoort.

Houtduiven broeden het liefst in bossen, parken en tuinen, maar omdat ze tegenwoordig meer en meer in stedelijke gebieden voorkomen, maken ze niet zelden gebruik van gebouwen. Ze bouwen slordige nesten van takken en het is geen uitzondering dat een ei na het leggen meteen door de losjes gegroepeerde takken op de grond valt. Houtduiven leggen 2 eieren. Na het uitbroeden voederen zowel man als vrouw de jongen. Juvenielen missen in de eerste zomer de kenmerkende witte halsvlek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Houtduif
Houtduiven, volgens mij hebben de meeste mensen een enorme hekel aan die beesten.
Ze maken lawaai (klapperen met vleugels en een hoop geroekoe als ze geil zijn) en ze zien er dom en sullig uit.

Al jaren proberen twee Houtduiven een nest op mijn balkon te maken en ik heb ze altijd weggejaagd.
Buurman slaapt slecht en zegt wakker te liggen vanwege het lawaai dat ze maken. ( :') )

Dit jaar was het weer zo ver en heb ik een paar keer braaf de takjes weggehaald.
Na enige tijd lag er een briefje voor mijn deur waarin de buurman schreef (exacte bewoording weet ik niet meer, maar het kwam hier op neer): 'De Duiven zijn weer een nest aan het bouwen, haal dat weg.'

Ja, duh!
Ik ben zijn hondje niet. 8)7 :N

Lekker laten gaan, dacht ik en al snel hadden ze een paar takken neergelegd die een soort nest moesten voorstellen.
Buurman (best een aardige vent verder hoor) ging in de weer met een SuperSoaker en God weet wat voor andere dingen om de Duiven weg te krijgen als ik niet thuis was.
Ze bleven lekker zitten en al snel lagen er twee eieren in het nest.

En vlak voordat de eieren (na 17 dagen) uit zouden moeten komen waren ze weg. :(

Ekster?
Gaai?
Buurman?
Ik was best wel een beetje emotioneel toen ik ontdekte dat de eieren weg waren. :@

Gelukkig zijn ze na een paar weken weer aan een nieuw nest begonnen.

Hieronder een paar foto's:

Neukuh! *O*

Takje voor het nest brengen. Wat doet dat kleine dingetje daar? Dat is toch geen echte vogel?

32C, even het eitje koelen anders wordt het een gekookte Duif.

Eindelijk na jaren een jonkie op z'n favoriete plekje. *;

Maar euh, hoe denken andere dierenvrienden over Houtduiven?
Heeft iemand nog leuke Houtduif-anecdotes? :')
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_84710906
stadsratten.......
  zaterdag 31 juli 2010 @ 19:10:31 #3
6941 APK
Factual, I think.
pi_84711182
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 19:03 schreef Broertie het volgende:

stadsratten.......
Volgens mij bedoel je die FEBO-duiven:

Dat zijn volgens mij écht vieze schurftige beesten.
pi_84711368
Ik denk dat mijn buurman daarop schiet (om zijn vijver te beschermen).
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
  zaterdag 31 juli 2010 @ 19:17:22 #5
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84711424
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 19:03 schreef Broertie het volgende:
stadsratten.......
Dat zie ik meer de stadsduiven duiven zijn. De duiven die van liefhebbers zijn geweest en zijn verwilderd en zich vrij voortplanten. Ik heb hier in een hoge den ook een paar met nest Houtduiven. Steeds maar 1 ei per keer. Ik woon vlakbij een natuurgebied en zie dus ook dagelijks zo'n beetje de resten van een door een Buizerd of Sperwer gevangen Houtduif. Van de Houtduiven heb ik weinig last. Als het groot gebrachte jong uitvliegt en niet meer door de ouders gevoed wordt, dan maken ze wel wat kabaal (vooral het jong wat maar niet wil snappen waarom'ie weggejaagd wordt ;) )

Vanmiddag vond ik een heel Houtduivenpak (complete set veren dus) op het plantsoen hierachter. Dat zal dus wel een Sperwer geweest zijn.

Ik vind dus Houtduiven niet bijzonder lastig. Ik merk ze eigenlijk nauwelijks op en ik vind ze wel grappig. Erger vind ik dan de Kraaien en Eksters, die als ze onderling niet enorm ruzieen, nesten van allerlei andere vogeltjes leegroven en hier inmiddels een ware plaag aan het worden zijn.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 19:17:34 #6
6941 APK
Factual, I think.
pi_84711436
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 19:16 schreef banaantjeEE het volgende:

Ik denk dat mijn buurman daarop schiet (om zijn vijver te beschermen).
Duiven eten toch geen vissen :?
pi_84711561
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 19:17 schreef APK het volgende:

[..]

Duiven eten toch geen vissen :?
Nee, maar ze kakken wel zijn hele vijver onder, samen met de omliggende stenen. Vandaar misschien. Ik heb hier toch al meerdere geweerschoten gehoord :')
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
  zaterdag 31 juli 2010 @ 19:23:46 #8
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84711666
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 19:20 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Nee, maar ze kakken wel zijn hele vijver onder, samen met de omliggende stenen. Vandaar misschien. Ik heb hier toch al meerdere geweerschoten gehoord :')
Nogal simpel, zorg dat er geen grote takken boven je vijver groeien en span een net. Zodat ze er ook niet uit kunnen drinken (en katten en reigers er ook niet bij kunnen).
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 31 juli 2010 @ 20:12:06 #9
163650 Greys
pi_84713448
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 18:49 schreef APK het volgende:

Neukuh! *O*
Porrrrrno in F&F :o

quote:
[ afbeelding ]

Eindelijk na jaren een jonkie op z'n favoriete plekje. *;
Eindelijk, Ugly heeft zijn eigen welverdiende topic w/
Hij is zó lelijk O+

Heb je hem vandaag al gezien?
Of zit moeders nog steeds met haar kont naar je toe?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_84713976
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zaterdag 31 juli 2010 @ 23:11:42 #11
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84720933
TS hou je er een fotoverslagje van bij? Wel zo leuk om dat te volgen. Als ik de Houtduiven bij mij wil volgen moet in zo'n 2,5 meter in een den klimmen, dus bij jou is het wat handiger ;)
  zaterdag 31 juli 2010 @ 23:36:38 #12
6941 APK
Factual, I think.
pi_84722005
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 23:11 schreef childintime het volgende:

TS hou je er een fotoverslagje van bij? Wel zo leuk om dat te volgen. Als ik de Houtduiven bij mij wil volgen moet in zo'n 2,5 meter in een den klimmen, dus bij jou is het wat handiger ;)
Zeker, zal binnenkort weer een foto proberen te maken, de laatste foto is al 6 dagen oud. oO<
pi_84738155
Bij mijn bovenburen proberen ook altijd duiven te nestelen... Proberen, want het randje is echt VEEL te klein :') (geen idee of het hout- dan wel tortelduiven zijn trouwens). De nestjes eindigen dan ook altijd in mijn tuin als ze te ver uitsteken :+
Vandaag ging ik mijn tuin weer eens opruimen, en ik vond zelfs een heel ei in de restjes! :o ;(
RIP potentieel duifje
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
  zondag 1 augustus 2010 @ 16:37:49 #14
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84740133
Domme beesten zijn het ook he :? Ik zag dat zelfs bij mijn Diamantduifjes in de voliere. 3 Takjes in een wiebelend en mandje en klaar zijn ze. Daarentegen zijn het dan wel weer hele goede ouders, die (als de jongen het nest overleven) ontzettend zorgzaam zijn.
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 1 augustus 2010 @ 17:18:31 #15
163650 Greys
pi_84741428
Ugly van APK is heel intelligent.
Dat zie je zo O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zondag 1 augustus 2010 @ 18:04:58 #16
6941 APK
Factual, I think.
pi_84742932
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 17:18 schreef Greys het volgende:

Ugly van APK is heel intelligent.
Dat zie je zo O+
En zo is dat. :Y

Kijk maar eens hoe intelligent hij uit zijn ogen kijkt zijn ogen niet opent.
Er wordt door andere Duiven al gefluisterd dat dit niet een gevalletje Duiven-mavo wordt en zijn bijnaam schijnt nu al 'Ugly Einstein' te zijn. :o
pi_84743461
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 18:04 schreef APK het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Er wordt door andere Duiven al gefluisterd dat dit niet een gevalletje Duiven-mavo wordt en zijn bijnaam schijnt nu al 'Ugly Einstein' te zijn. :o
Heel slim idd, je ogen dicht houden voor de flits O+
En bijna al zn gele veren zijn weg :o
Ze worden ZO snel groot he ;(
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 1 augustus 2010 @ 22:55:59 #18
163650 Greys
pi_84754324
Heel intelligent ook dat hij flink wat reserves heeft opgebouwd (wat een fattie! :D O+ ) voor als zijn moeder een dagje naar de Huishoutduifbeurs gaat!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zondag 1 augustus 2010 @ 23:14:02 #19
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84754997
:D

Ach gos....... Gewoon te schattig dit; hoe die grote duif zit te gluren steeds om alles in de gaten te houden *;
pi_84759685
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 18:04 schreef APK het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Als je maar weet dat dat intelligente ding kreng straks ook een nest op jouw balkon komt bouwen. En zijn/haar kinderen ook. Dus over een half jaar zit je met een probleem. -O-

Ik ben allergisch voor hun uitwerpselen. Wij hebben het balkon hier dus hermetisch afgesloten. Smerige beesten zijn het.
  maandag 2 augustus 2010 @ 01:29:52 #21
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84759888
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 01:20 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Als je maar weet dat dat intelligente ding kreng straks ook een nest op jouw balkon komt bouwen. En zijn/haar kinderen ook. Dus over een half jaar zit je met een probleem. -O-

Ik ben allergisch voor hun uitwerpselen. Wij hebben het balkon hier dus hermetisch afgesloten. Smerige beesten zijn het.
Hout (of Bosduiven) zijn heel anders dan Stadsduiven. De Houtduiven jagen hun jong straks weg als het zelfstandig is. Zij willen dan een nieuw ei gaan leggen. Het jong komt echt niet meer terug. Voor zover ik weet, zijn Houtduiven ook nog de enige soort duiven die zich aan de seizoenen houden. Dit zal dan zo'n beetje hun laatste nest zijn. Tortels (koerduiven) en Stadsduiven gaan maar door. ook al is het -10, dan nog broeden ze.

Houtduiven zijn een heel ander soort dan de Stadsduiven of Tortels. Ze zijn veel bescheidener en schuwer en vooral erg prooi voor roofvogels. Dus iedere kans dat ze kunnen broeden moet hen ook gegeven worden. Ik heb de afgelopen paar dagen al een keer of 3 een "gesloopte" Houtduif gevonden (de roofvogels moeten ook eten ;) ), dus laat die Houtduiven hun gang gaan anders zijn ze straks uitgestorven.
  maandag 2 augustus 2010 @ 01:42:34 #22
6941 APK
Factual, I think.
pi_84760160
Erg zorgzaam zijn de ouders niet, aan het begin van de avond hebben ze de kleine een kwartier alleen in het nest laten liggen.
  maandag 2 augustus 2010 @ 01:47:45 #23
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84760292
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 01:42 schreef APK het volgende:
Erg zorgzaam zijn de ouders niet, aan het begin van de avond hebben ze de kleine een kwartier alleen in het nest laten liggen.
Dat is normaal ;) Naarmate hij ouder wordt, laten ze hem langer alleen. Zij moeten ook eten en voedsel zoeken. Je zult straks zien dat ze nog maar een paar keer per dag eten komen brengen en hem voor de rest alleen laten. Op den duur gaan ze hem met eten in hun snavel roepen. Dan moet hij dus het nest uit, terwijl hij nauwelijks kan vliegen ;)
  maandag 2 augustus 2010 @ 01:53:34 #24
6941 APK
Factual, I think.
pi_84760416
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 01:47 schreef childintime het volgende:

[..]

Dat is normaal ;) Naarmate hij ouder wordt, laten ze hem langer alleen. Zij moeten ook eten en voedsel zoeken. Je zult straks zien dat ze nog maar een paar keer per dag eten komen brengen en hem voor de rest alleen laten. Op den duur gaan ze hem met eten in hun snavel roepen. Dan moet hij dus het nest uit, terwijl hij nauwelijks kan vliegen ;)
Ik vind het niet echt normaal na één weekje. :o
Ergens had ik gelezen dat de ouders om het uur zouden wisselen tijdens het voederen, maar die op mijn balkon houden zich niet echt aan de Duiven-CAO. :+
  maandag 2 augustus 2010 @ 01:58:05 #25
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84760529
Bij vogels gaat dit snel. Mijn volierevogels laten idd na een weekje hun jongen behoorlijk alleen. Tussen het uit het ei komen en uitvliegen zit ook maar een korte tijd. Een week of 3. Dat ze het jong steeds meer alleen laten hoort nou eenmaal bij vogels. Ze zijn echter wel in de buurt; mocht er iets gebeuren dan zijn ze snel bij hun jong.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')