abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 mei 2002 @ 22:07:53 #1
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_4235951
Ik probeerde dus weer eens te "koken" gister... en het kwam er dus om neer dat ik gehaktballen wilde maken. Maar ik had echt geen idee wat voor kruiden of iets dergelijks je er doorheen kan doen. Uiteindelijk heb ik 'r maar wat peper overheen gedaan en die gehaktballen in de tomatensaus geflikkerd, die eigenlijk bedoeld is voor pasta.

Anyway,

weet iemand misschien lekkere variaties die je kan maken met gehakt

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_4235975
mn ma doet er wel es stukjes ui in wat erg lekker smaakt... verder hetzelfde als normale gehaktbal. misschien staan er in een kookboek nog variaties?
pi_4235995
Variatietip:

Snij een ui heel fijn, gooi dit bij het gehakt. Doe er een zo'n klein blikje tomatenpuree bij. Peper, zout. Schepje kerriepoeder. Een ei. Verkruimel een beschuit. Eventueel een schepje sambal.
Goed mengen en maak ballen van ongeveer 100 tot 125 gram. Ballen in boter of olijfolie braden (combinatie kan ook). Regelmatig de ballen deels omdraaien voor gelijkmatige bruining. Uit de pan halen en op keukenpapier uitlekken.

Eet smakelijk.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zaterdag 18 mei 2002 @ 22:16:19 #4
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_4236009
quote:
Op zaterdag 18 mei 2002 22:14 schreef Lucille het volgende:
Variatietip:

Snij een ui heel fijn, gooi dit bij het gehakt. Doe er een zo'n klein blikje tomatenpuree bij. Peper, zout. Schepje kerriepoeder. Een ei. Verkruimel een beschuit. Eventueel een schepje sambal.
Goed mengen en maak ballen van ongeveer 100 tot 125 gram. Ballen in boter of olijfolie braden (combinatie kan ook). Regelmatig de ballen deels omdraaien voor gelijkmatige bruining. Uit de pan halen en op keukenpapier uitlekken.

Eet smakelijk.

Hey thanx, there's more to the gehaktbal

Ik ben zelf eigenlijk een hele lastige eter, dus ik weet ook niet wat lekker is en wat goed te combineren is

pi_4236016
Oosterse variatietip:

Scheutje sojasaus erbij en geroosterde sesamzaadjes toevoegen.

Wat ook wel aardig is, dat is een gekookt ei (klein formaat en niet te lang gekookt, denk een minuut of 3 a 4 zodat eiwit hard is maar eigeel nog niet) van een laagje gehakt voorzien en dat geheel braden.

pi_4236029
Stroganoff kruiden van Silvo.
Niet erg origineel, maar wel zo makkelijk en best lekker.
  zaterdag 18 mei 2002 @ 22:22:33 #7
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_4236039
mijn moeder doet er altyd stukken brood (korst) door heen, je proeft ze in de gehaktbal zelf bijna nie meer, maar ook stukken ui vaak, en die zijn suuuuuuuuupaaaar lekkur
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_4236046
Recept van Floor van der Windt-Dijselijnck (laten we hopen dat ze niet gaat zeuren over copyright). Op haar website kan je veel recepten vinden.

http://people.zeelandnet.nl/vdwindt/koken/koken.htm

Nodig:
500 gr gehakt half om half 75 gr gekookte aardappelen (fijn geprakt) 1 klein eitje 1 theelepel keukenzout 1 mespunt peper 1 mespunt nootmuskaat 1 mespunt foelie bloem

Alle ingrediënten (bloem uitgezonderd) worden door elkaar gekneed. Het geheim zit 'm in de aardappelen waardoor de ballen zo lekker rul blijven. De ballen worden een keer door bloem gewenteld en daarna een half uurtje in de koelkast gezet, zodat het deeg tot rust kan komen.
Tenslotte worden de ballen onder schuin deksel in de bruisende boter (50 gram is genoeg) gaar en bruin gebraden in ongeveer 20 minuten. De jus maak ik af door een theelepel tomatenketchup aan de bakboter toe te voegen, even door bakken en tenslotte water in de pan gieten. Binden naar wens met allesbinder of maïzena.

zaterdag 18 mei 2002 @ 22:25:03 #9
15638 DaRealMac
ondertitels zijn suf
pi_4236055
Blikje geconcentreerde tomatenpuree, fijngesneden uitjes, Maggi, ei, Tabasco, peper, zout, paprikapoeder, of een pre-mix zakje (zoals de al genoemde stroganoff), paneermeel, en dan braden in olie of boter.
I cannot help but notice that there is no problem between us that cannot be solved by your departure
  zaterdag 18 mei 2002 @ 22:25:05 #10
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_4236057
dat klinkt wel goed..

hoe bedenken ze het

zaterdag 18 mei 2002 @ 22:28:13 #11
27654 back2earth
Out Of Order
pi_4236082
Ik kreeg hier laatst echt heeerlijke italiaans smakende gehaktballen!!

Men vader had er een kruidenmix van het merk 'Silvo' doorheen gedaan.
Nu blijken er ooknog veel verschillende smaken mixen te zijn daarvan
Maar de italiaanse mix is echt het lekkerst!!

echte aanrader!!!
Ik heb gelijk weer honger

Loving Nohr
  zaterdag 18 mei 2002 @ 22:30:51 #12
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_4236096
quote:
Op zaterdag 18 mei 2002 22:28 schreef back2earth het volgende:
Ik kreeg hier laatst echt heeerlijke italiaans smakende gehaktballen!!

Men vader had er een kruidenmix van het merk 'Silvo' doorheen gedaan.
Nu blijken er ooknog veel verschillende smaken mixen te zijn daarvan
Maar de italiaanse mix is echt het lekkerst!!

echte aanrader!!!
Ik heb gelijk weer honger

zijn silvo die oranje zakjes?
pi_4236105
Ik zou bijna nog vergeten om te vermelden dat knoflook ook erg lekker is in de gehaktbal.
pi_4236111
quote:
Op zaterdag 18 mei 2002 22:30 schreef Qarinx het volgende:

[..]

zijn silvo die oranje zakjes?

Yes!

Het Silvo assortiment is onderverdeeld in 7 groepen met ieder zijn eigen kleurcodering:
Gehakt: oranje / geel
Kip: beige
Vlees: lichtblauw
Snacks: geel
Vis: donkerblauw
Maaltijden: lila
Seizoensmixen: groen (zomer: lichtgroen - winter: donkergroen)

[Dit bericht is gewijzigd door Lucille op 18-05-2002 22:36]

zaterdag 18 mei 2002 @ 22:34:43 #15
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_4236124
Wat ik heel lekker vind is gewoon wat gehakt-compleetmix, knoflook, ui, mais en sambal erdoorheen.
  zaterdag 18 mei 2002 @ 22:35:03 #16
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_4236127
Nu het toch over gehaktballen gaat... Hoe zorg je dat ze niet uit elkaar vallen? Want daar heb ik altijd last van.
  zaterdag 18 mei 2002 @ 22:36:12 #17
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_4236141
Wat ik wel weet is dat m'n moeder er soms witte wijn of bier doorheen gooit
  zaterdag 18 mei 2002 @ 22:37:08 #18
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_4236149
quote:
Op zaterdag 18 mei 2002 22:32 schreef Lucille het volgende:

[..]

[afbeelding]

Yes!

[afbeelding]

Het Silvo assortiment is onderverdeeld in 7 groepen met ieder zijn eigen kleurcodering:
Gehakt: oranje / geel
Kip: beige
Vlees: lichtblauw
Snacks: geel
Vis: donkerblauw
Maaltijden: lila
Seizoensmixen: groen (zomer: lichtgroen - winter: donkergroen)

Eeh, volgens mij bedoelde ik niet..

* Qarinx rent naar de keuken om ff te kijken wat wij nou hadden liggen

[Dit bericht is gewijzigd door Qarinx op 18-05-2002 22:37]

pi_4236153
quote:
Op zaterdag 18 mei 2002 22:35 schreef Jojogirl het volgende:
Nu het toch over gehaktballen gaat... Hoe zorg je dat ze niet uit elkaar vallen? Want daar heb ik altijd last van.
Beschuit verkruimelen (of paneermeel erbij met een theelepel bloem) plus een ei. Dat is de truuk.
  zaterdag 18 mei 2002 @ 22:38:34 #20
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_4236174
Ow, tis wel Silvo...maar dan een heel klein zakje..
  zaterdag 18 mei 2002 @ 22:39:45 #21
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_4236186
Kan je ze beter in olijfolie of boter bakken??

Die van mij zagen er gister of heel licht uit of aangebrand.. maar niet zo mooi bruin

zaterdag 18 mei 2002 @ 22:46:35 #22
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_4236274
In boter wordt vlees mooier bruin dan in olie.
pi_4236297

Op de Silvo staan trouwens een heleboel recepten.

GEHAKTSTOOFPOTJE

Ingrediënten
Voor 4 personen
1 grote ui, 1 grote komkommer, 2 rode paprika's, 1 groene paprika, 500 g gehakt, Silvo kruidenmix voor gehakt Tuinkruiden, 1 ei, 4 el olie, ½ tl premium oregano, 1 tl premium bieslook,
2 el maïzena en ½ dl water.

Voorbereiding
Ui pellen en klein snijden.
Schil komkommer, in lengte halveren, zaad-jes verwijderen en in stukjes van ± 1 cm snijden. Paprikas wassen, van zaadlijsten ontdoen en in blokjes snijden

Bereidingswijze
Gehakt, kruidenmix en ei door elkaar kneden en 20 balletjes van draaien.
Olie verhitten, gehaktballetjes in ± 8 min. rondom bruin bakken. Schep balletjes met schuimspaan uit pan en leg ze op bord.
Voeg ui, paprika en komkommer aan bak-vet toe, ± 5 min. zachtjes laten bakken. Ge-haktballetjes, oregano en bieslook erbij doen en 10 min. in gesloten pan zachtjes la-ten stoven. Roer maïzena met water tot pap-je, toevoegen en blijf roeren tot vocht ge-bonden is.

Serveertip
Gekookte rijst.

---------------------------------------------------------

OOSTERS GEHAKTGERECHT

Ingrediënten
Voor 3 personen
2 uien,1 prei, 250 g wortels, 1 el boter of margarine,1 el sambal oelek, 250 g rundergehakt,1 tl gemalen koriander-zaad,½ tl gemalen komijnzaad,½ tl gemalen gemberwortel,½ tl knoflookpoeder,1 el ket-jap manis,1 el sherry,2 el crème fraîche

Voorbereiding
Snijd uien klein. Snijd prei in smalle ringen. Rasp wortels.

Bereidingswijze
Verhit boter of margarine in braadpan en sambal oelek even fruiten. Voeg gehakt toe en in ± 5 min. rul bakken.
Doe korianderzaad, komijnzaad, gember-wortel, knoflookpoeder, ketjap en sherry erbij en alles goed door elkaar roeren.
Voeg ui, prei en geraspte wortel toe, 5 min. mee laten bakken. Roer crème fraîche erdoor.

Serveertip
Witte rijst.

GEHAKTBALLETJES IN ROOMKAAS-SAUS

Ingrediënten
Voor 4 personen
350 g rundergehakt,1 ui,2 el ketjap manis,½ tl paprikapoeder,½ tl noot-muskaat,½ witte peper,zout,2 el boter of margarine,1 pakje verse kruidenroomkaas (150 g),1 kopje melk,1 tl premium bieslook

Voorbereiding

Bereidingswijze
Pel en rasp ui. Meng gehakt met geraspte ui, ketjap, specerijen en zout naar smaak. Maak kleine balletjes ter grootte van walnoot.Bak balletjes in 15 min. rondom bruin in 2 el boter en uit pan nemen.Voeg roomkaas aan bakvet toe en zet vuur laag. Schenk er al roerende melk bij, zodat dikke gebonden saus ontstaat. Bieslook erdoor roeren. Doe gehaktballetjes bij saus en goed mengen.

Serveertip
Gekookte rijst en snijboontjes.

GEHAKTBALLEN

Ingrediënten
Voor 2 personen
1 sjalotje of ¼ part ui, 1 tl margarine of bakproduct, 250 g gehakt, 2 el koffiemelk of room, 1½ el paneermeel, zout,witte peper uit de molen, nootmuskaat, 1 tl premium bieslook, ½ tl premium peterselieblad, 40 g margarine of bakproduct.
Voor 4 pers: in plaats van koffiemelk of room: 1 ei. Verdubbel de overige ingrediënten.

Voorbereiding

Bereidingswijze
Sjalotje pellen en fijnsnijden (of 1/4 part ui fijnsnijden). Margarine of bakproduct verhitten en de ui 2 min. fruiten. Doe het gehakt in een kom met het gefruite uitje, koffiemelk of room, paneermeel, zout, nootmuskaat en bieslook en maal er witte peper boven. Kneed alles goed door elkaar tot een samenhangend geheel. Vorm er (met natgemaakte handen) 2 of 3 ballen van.
Rol de ballen eventueel door paneermeel.
Verhit margarine of bakproduct in een braadpan en wacht tot het schuim wegtrekt.
Bak de gehaktballen rondom bruin. Draai het vuur laag en braad de gehaktballen (met het deksel op de pan) in ca. 20 min. gaar. Af en toe omdraaien.
Voor de jus: roer 1 tl tomatenpuree en 2 el water door het braadvet. Draai het vuur hoger en roer de aanbaksels op de bodem van de pan los. Jus en gehaktballen apart serveren.

Serveertip
1. Gekookte aardappelen en
sperziebonen
2. gekookte rijst en rode
bietjes salade.

HAMBURGERS

Ingrediënten
Voor 2 personen
1 el kruidenmix voor hamburger, 1 tl uienpoeder, ½ tl premium majoraan, 1 el tomatenketchup, 200 g gehakt, 1 el margarine of bakproduct.

Voorbereiding

Bereidingswijze
De kruidenmix, uienpoeder, majoraan en tomatenketchup door het gehakt kneden. Er 2 ballen gehakt van maken en hiervan 2 platte schijven vormen.
Margarine of bakproduct verhitten en de hamburgers in ca. 8 minuten bruin en gaar bakken (of grilleren of op de barbecue!).

Serveertip
gebakken (kriel)aardappelen en kropsla.

zaterdag 18 mei 2002 @ 22:49:45 #24
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_4236313
WOW!

Lucille for chef-kokkin!

pi_4236337
quote:
Op zaterdag 18 mei 2002 22:39 schreef Qarinx het volgende:
Kan je ze beter in olijfolie of boter bakken??

Die van mij zagen er gister of heel licht uit of aangebrand.. maar niet zo mooi bruin

Het kan allebij, maar doordat olijfolie heter wordt dan boter worden ze ook sneller bruin. Dus de kans op verbranden is dan wat groter. Daarom kan je beter boter met olijfolie in de pan doen. Dan blijft de temperatuur steken op het kookpunt van boter (iedereen die scheikunde gesnapt heeft weet dat een mengsel van 2 stoffen die je aan de kook brengt blijft staan op het laagste kookpunt van de twee totdat de stof uit het mensel is en gaat dan pas door naar het kookpunt van de tweede stof).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')