Niet dat ik weet. Ook geen roodharigen in de fam.quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:13 schreef L.no het volgende:
Zijn er ook familieleden die hiervan last hebben?
Wel mensen met lichtere haarkleur?quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet dat ik weet. Ook geen roodharigen in de fam.
Kan best dat er ergens in je familie een lichtere haarkleur voorbij is gekomen dus dat je niet enkel donkere genenparen hebt...?quote:Genetische opbouw
Minstens twee genenparen sturen de kleur van menselijk haar. Een gen, het bruin/blond-paar, heeft een dominante bruin allel en een recessieve blonde allel. Als iemand drager is van het bruine allel, dan zal deze persoon bruin haar hebben; zo niet, dan is hij blond. Dit verklaart ook waarom twee bruinharige ouders een blond kind kunnen produceren. Het ander paar is het niet-rood/rood paar, waarbij de "niet-rood"-allel (die de productie van melanine onderdrukt) dominant is, en de allel voor rood haar recessief. Aangezien de twee paren samen de haarkleur bepalen, heeft een persoon met twee kopieën van het rood haar allel rood haar, maar dat zal respectievelijk kastanjebruin of licht rossig oranje zijn, afhankelijk van de bruine tot lichtblonde invloed van het "eerste" genenpaar.
Maar het twee-genenmodel kan niet verklaren waardoor de verschillende schakeringen van bruin, blond of rood voorkomen (bijvoorbeeld, platinablond versus donkerblond), noch waarom het haar van het ene blonde kind bruin wordt tijdens de groei, terwijl het andere kind blond blijft.
Sommige onderzoeken tonen meerdere genenparen aan die van invloed zijn op de lichte versus donkere haarkleur in een cumulatief effect. Daarom: hoe meer van de dominante, donkere genenparen er aanwezig zijn, des te donkerder zal het haar zijn.
Jawel, met een lichtere haarkleur zijn er genoeg, alleen niet met deze kleur. Ik dacht al ergens dat het inderdaad genetisch was, behalve dan dat ik dit kleur bij niemand ben tegengekomen in mijn familie, ook niet zij hen die een baard hebben.quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:24 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Wel mensen met lichtere haarkleur?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haarkleur
[..]
Kan best dat er ergens in je familie een lichtere haarkleur voorbij is gekomen dus dat je niet enkel donkere genenparen hebt...?
Iets anders kan ik niet bedenken.
Bij mij dus niet altijd al geweest, het verschijnt steeds periodiek. Soms maanden, jaren niets, soms vaker, soms helemaal niet. Vandaar dat ik me afvraag of ik het ergens onbewust stimuleer, als ik het altijd al had gehad was het een ander verhaal idd.quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:30 schreef hilliebillie het volgende:
mijn vriend heeft dat ook, hij heeft donkerblond haar en als hij z'n baard laat staan (ofja uit luiheid een paar dagen niet scheert) dan heeft hij ook rood/oranje stoppeltjes en zwarte stoppeltjes tussen zijn blonde stoppels. Dit begint onder z'n bakkebaarden (die zijn wel de zelfde kleur als zijn hoofdhaar).
Hij heeft dit altijd al gehad sinds hij baardgroei heeft.. Ik heb het eigenlijk ook nooit vreemd gevonden..
En mijn vader die zwart haar heeft heeft ook altijd een rossige snor gehad (baardhaar was wel weer zwart..)
Ah, ik denk dat we daar het mysterie hebben ontrafeld, je komt dan namelijk weer hier op terecht:quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jawel, met een lichtere haarkleur zijn er genoeg, alleen niet met deze kleur. Ik dacht al ergens dat het inderdaad genetisch was, behalve dan dat ik dit kleur bij niemand ben tegengekomen in mijn familie, ook niet zij hen die een baard hebben.
Er zit lichter haar in de familie dus heb je niet alleen donkere genenparen, als je een bruin draadje tussen een streng zwarte draden legt lijkt deze rood, echt waar, vraag maar eens aan een handwerkend familielid of je dat mag testen!quote:Sommige onderzoeken tonen meerdere genenparen aan die van invloed zijn op de lichte versus donkere haarkleur in een cumulatief effect. Daarom: hoe meer van de dominante, donkere genenparen er aanwezig zijn, des te donkerder zal het haar zijn.
Ook voor het periodiek vaak en of minder verschijnen van de haren?quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:35 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ah, ik denk dat we daar het mysterie hebben ontrafeld, je komt dan namelijk weer hier op terecht:
[..]
Er zit lichter haar in de familie dus heb je niet alleen donkere genenparen, als je een bruin draadje tussen een streng zwarte draden legt lijkt deze rood, echt waar, vraag maar eens aan een handwerkend familielid of je dat mag testen!
Gaat dit niet om de gevolgen bij honden?quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:43 schreef KroodjeBip het volgende:
Eet je toevallig veel rodebietenpulp of rundvlees ?
bron
Ik denk het wel, groei is toch celdeling? Als er dan in een haar meer lichtere dan donkere genenparen zijn dan denk ik dat die er dan rood uit ziet, een haar valt na een bepaalde tijd uit en dan groeit er een nieuwe, net als bij hoofdhaar toch?quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ook voor het periodiek vaak en of minder verschijnen van de haren?
Ja zullen ze leuk vinden een proefkonijn te zijn.
Thanks ik lees je link btw
Een baard is een baardquote:Op donderdag 29 juli 2010 14:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Gaat dit niet om de gevolgen bij honden?
Lol, hier gaat het om vlekken van buitenaf, dingen die de baard kleuren doordat de hond ze eet, ik denk dat Trigger wel kan eten zonder zijn hele baard eronder te smeren, tenminste, daar ga ik van uit.quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:43 schreef KroodjeBip het volgende:
Eet je toevallig veel rodebietenpulp of rundvlees ?
bron
Ik weet er eerlijk gezegd inhoudelijk te weinig van om er op te reageren, maar zou wel kunnen idd. Maar dan rijst de vraag, waarom niet op mijn hoofdhaar, of zie ik nu iets over het hoofd?quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:46 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ik denk het wel, groei is toch celdeling? Als er dan in een haar meer lichtere dan donkere genenparen zijn dan denk ik dat die er dan rood uit ziet, een haar valt na een bepaalde tijd uit en dan groeit er een nieuwe, net als bij hoofdhaar toch?
Als je dan soms een beetje meer lichtere genenparen aan het werk hebt per ongeluk dan denk ik dat het best kan dat je baard soms roder is dan anders.
Lol, ben gek op wiki, alles is te vinden.
Alleen met spaghetti wil het nog wel eens misgaan. Maar het is niet daarom rood.quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:48 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol, hier gaat het om vlekken van buitenaf, dingen die de baard kleuren doordat de hond ze eet, ik denk dat Trigger wel kan eten zonder zijn hele baard eronder te smeren, tenminste, daar ga ik van uit.
Geen idee, ik ben ook geen bioloog, misschien dat hoofdhaar en baardhaar op een andere plek in de genen wordt geregeld? Geen idee, ik kan alleen wiki napapegaaienquote:Op donderdag 29 juli 2010 14:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik weet er eerlijk gezegd inhoudelijk te weinig van om er op te reageren, maar zou wel kunnen idd. Maar dan rijst de vraag, waarom niet op mijn hoofdhaar, of zie ik nu iets over het hoofd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |