Ik heb altijd gedacht dat de L voor Live stond...quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:16 schreef HaerdenC het volgende:
L is Line -> Rood
N is Neutral -> Zwart / Bruin
nu op zich voor een lamp maakt het niet uit ... je aansluiting geeft 220 volt wisselstroom dus je hebt geen plus of min maar om het bouwtechnisch juist te doen ... bovenstaande aanhouden
Ook dan 'moet' de stroom eraf...quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:28 schreef scrub_nurse het volgende:
En stroom hoeft niet af als je met je klauwen./schroevendraaier of wat dan ook niet aan je draden komt, ik hoef nergens aan te komen, alleen maar in het kroonsteentje te duwen, geen probleem. dankjulliewel!
misschien in België maar hier in Nederland is het al jaren heel andersquote:Op donderdag 29 juli 2010 11:16 schreef HaerdenC het volgende:
L is Line -> Rood
N is Neutral -> Zwart / Bruin
nu op zich voor een lamp maakt het niet uit ... je aansluiting geeft 220 volt wisselstroom dus je hebt geen plus of min maar om het bouwtechnisch juist te doen ... bovenstaande aanhouden
Wel in zoverre dat de fase (de stroomvoerende draad) bij een fitting meestal meer afgeschermd is dan de nuldraad. Kortom, qua veiligheid doet het er wel iets toe.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:16 schreef apophis4u het volgende:
In geval van wisselspanning maakt het zoiezo niet uit
Langleve de Europese eenwording, dus moet men goed opletten met advies gevenquote:Op donderdag 29 juli 2010 12:35 schreef HaerdenC het volgende:
bij ons in belgie:
Blauw is nul
rood is fase
zwart is schakkeldraad voor kruisschakeling
bruin voor wisselschakeling
geel groen voor aarding.
ja want een lamp aan het plafond ... daar kom je ook constant aanquote:Op donderdag 29 juli 2010 12:43 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wel in zoverre dat de fase (de stroomvoerende draad) bij een fitting meestal meer afgeschermd is dan de nuldraad. Kortom, qua veiligheid doet het er wel iets toe.
Bij jou gaan lampen nooit kapot?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 09:51 schreef HaerdenC het volgende:
ja want een lamp aan het plafond ... daar kom je ook constant aan
De laatste keer dat ik dat deed (vorige week) eindigde ik met een tintelend gevoel in m'n armquote:Op donderdag 29 juli 2010 12:12 schreef Duiker het volgende:
Ook dan 'moet' de stroom eraf...
Dat niet iedereen het doet, mezelf incluus, is een tweede...
Ik zit al 50 jaar in het vak en nu vertel je me iets nieuws.Zeker nooit opgeletquote:Op donderdag 29 juli 2010 12:43 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wel in zoverre dat de fase (de stroomvoerende draad) bij een fitting meestal meer afgeschermd is dan de nuldraad. Kortom, qua veiligheid doet het er wel iets toe.
Ik denk het. Bij een E14 en een E27-fitting is de schroefdraad normaal gesproken verbonden met de nuldraad, hetgeen niet geheel toevallig is.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:53 schreef exlurker het volgende:
[..]
Ik zit al 50 jaar in het vak en nu vertel je me iets nieuws.Zeker nooit opgelet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |