abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84592261
Beste klussers,

Onlangs heb ik een wasbak van de muur afgehaald. Ik heb daarbij de muur iets opgebikt zodat ik de leidingen in de muur kon afsnijden. Vervolgens heb ik hier 2 knelkoppelingen aangebracht. Ik wil nu hetgeheel aansmeren (eerst met metstelmortel, vervolgens met rotband). De koppelingen zullen net onder de stuclaag verdwijnen (5mm).

Mijn vraag is of ik wel knelkoppelingen hiervoor mag gebruiken of hetgeen beter kan solderen?

Alvast dank voor de reactie,

Ralph
pi_84592459
Ik zou het voor de zekerheid wel solderen. Als na verloop van tijd de knelkoppelingen slechter worden en het gaat lekken, dan moet je de hele muur weer openbikken en dus ook je stuclaag en wat al niet meer.

Dus spendeer er nu een paar euro aan zou ik zeggen in plaats van het er op aan laten komen en je straks misschien veel meer kwijt bent.

Hope it helps.
  woensdag 28 juli 2010 @ 16:18:42 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_84592981
Ja mag officieel geem knelkoppelingen gebruiken op plaatsen waar je niet makkelijk bijkomt (zoals in de muur).
Je moet / kunt beter solderen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_84593266
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 16:18 schreef error_404 het volgende:
Ja mag officieel geem knelkoppelingen gebruiken op plaatsen waar je niet makkelijk bijkomt (zoals in de muur).
Je moet / kunt beter solderen.
En je mag ook geen leidingen met "dood"water creëren, dat wil zeggen dat er geen leidingen met stil staand water aangesloten mogen zijn
pi_84593309
Het is vast een stomme vraag, maar kan je ze niet 'bij de bron' afdoppen? :?
  woensdag 28 juli 2010 @ 17:20:41 #6
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_84595371
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 16:26 schreef exlurker het volgende:

[..]

En je mag ook geen leidingen met "dood"water creëren, dat wil zeggen dat er geen leidingen met stil staand water aangesloten mogen zijn
Ook een goede inderdaad, anders heb je kan op legionella. Klopt helemaal.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_84596536
Bedankt voor de reacties. Bij de bron was inderdaad niet mogelijk. En dat van dood water had ik al ergens gelezen inderdaad. Ik heb nu een aftakking van 3 a 4 cm, dus dat moet geen probleem zijn.

Nogmaals dank,

Ralph
pi_84596631
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 16:26 schreef exlurker het volgende:

[..]

vanaf welke afstand is het "dood" water, ik heb hier ook een wasbak weggehaald en afgedopt, maar het T stuk zit een cm of 20 van de soldeerkoppeling in de spouw van het rookkanaal en ik kan daar niet bij.
namaste
pi_84597068
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 18:03 schreef Dulk het volgende:

[..]

vanaf welke afstand is het "dood" water, ik heb hier ook een wasbak weggehaald en afgedopt, maar het T stuk zit een cm of 20 van de soldeerkoppeling in de spouw van het rookkanaal en ik kan daar niet bij.
Afgedopte en niet gebruikte leidingdelen dienen op een maximale lengte van 5 maal de diameter van de hoofdleiding te zijn worden afgedopt, het beste zou zelf zijn om het Tstuk te verwijderen volgens isso 55.1
pi_84598134
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 18:19 schreef exlurker het volgende:

[..]

Afgedopte en niet gebruikte leidingdelen dienen op een maximale lengte van 5 maal de diameter van de hoofdleiding te zijn worden afgedopt, het beste zou zelf zijn om het Tstuk te verwijderen volgens isso 55.1
de hoofdleiding is 22mm (volgens mij) dus dan mag het 11cm zijn....
namaste
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')