De traveldreams topic inspireert. Zoals ik vaker doe, denk/droom ik over toekomstige reizen. Nu bedacht ik mij hoe leuk het zou zijn om rond de wereld te gaan, echter zonder gebruik te maken van vliegtuigen. Een echte pipe-dream, maar toch kan ik het niet laten om eens rond te zoeken of het echt mogelijk is en wat het zou kosten. Ik ga in dit topic hardop nadenken, wat uitgezochte dingen neerplempen, en misschien dat het in de toekomst als een blauwdruk kan dienen voor een echte reis. Jullie zijn van harte uitgenodigd om mee te denken/fantaseren

Globale reis zou er dan als volgt uit moeten zien.
1. NL -> Moskou met de trein. Dit lijkt mij niet zo moeilijk te realiseren. Er gaat een trein van Amsterdan naar Moskou, deze doet er ongeveer 2 dagen over en kost ongeveer 400 euro.
2. Volgende stap is de transsiberie/transmongolie express. Van Moskou naar het verre Oosten. Er zijn standaard pakketen te krijgen voor Moskou - Ulaan Baatar - Beijing voor ongeveer 650 euro. 6 dagen van Moskou naar Mongolie, paar dagen aldaar, en dan 1 dag om naar Beijing te komen.
3. Volgende stap is het Aziatisch continent verlaten. Vrachtschepen is de meest logische keuze hier. Vanuit Shanghai gaan er regelmatig schepen richting het Amerikaanse continent. Dus eerst een nachttrein van Beijing naar Shanghai, om daar een schip te pakken naar Los Angeles. Een transpacific overtocht kost iets van 100 euro per dag, en de
The CMA CGM Hugo doet daar 12 dagen over of de
The Hanjin Baltimore die er 2 weken over doet. Daar komt vast nog kleine kosten bij, dus laten 1500 euro rekenen en 2 weken voor deze gedeelte.
4. Vervolgens moeten we een coast-to-coast tripje maken door de VS. De meest aangeraden route is San Francisco - Chicago in de
California Zephyr met een reistijd van 3 dagen. laten we elk 1 dag nemen voor het stukje LA-SF en Chicago-NYC. Totale ritprijs met een roomette zal tussen de 700 en 1000 dollar liggen. Het kan goedkoper door een reclining seat te nemen voor minder dan 200 dollar, maar dat is wel erg hardcore...
5. Laatste grote stap is de transatlantische oversteek. Hier kan je een luxe cruiseliner nemen, of weer een vrachtschip. Hier zijn vele mogelijkheden, bijvoorbeeld de
MSC Tanzania gaat van New York naar Bremerhaven in 9 dagen en kost 85 euro per dag. Dat komt dus neer op 765 euro, met alle kosten eromheen zal het vast wel rond de 800 euro gaan kosten.
6. Vanuit Bremerhaven is het een korte treinreis (in de westelijke richting voor het eerst) terug naar huis..... Dat zal wel enkele uurtjes duren en niet meer dan 100 euro kosten.
Dan zijn we de wereld rond

totale reisduur is dan ~40 dagen, hier komen dan natuurlijk nog vele extra dagen bij omdat je onderweg ook nog wat wilt gaan zien. Kosten voor de reis komt op ongeveer 3500-4000 euro. Hierbij komt dan nog een flink bedrag bovenop wat je ter plekke gaat besteden. Voordeel is wel dat je de schepen haast niks hoeft/kan besteden aangezien alles inclusief is (en er geen winkels zijn).
Als ik het zo bekijk is het geen onhaalbare reis. Iemand zin om mee te gaan???
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!