quote:
Hilversum, 4 april 2002Vanaf vrijdag 3 mei krijgen politici de kans hun zegje te doen en in debat te gaan met de presentatoren Ruud de Wild, Jeroen Kijk in de Vegte en Sander de Heer van het radioprogramma ruuddewild.nl. Anderhalve week lang kunnen de lijsttrekkers proberen de luisteraars van het programma over te halen om op hun partij te stemmen.
Op 3 mei is de kick-off met als gast lijsttrekker Thom de Graaff van D66. Vervolgens kan Pim Fortuyn zich op 6 mei van zijn beste kant laten zien. Op 7 mei is de beurt aan Jan Marijnissen (SP) en Paul Rosenmüller (Groen Links) volgt op 8 mei. Natuurlijk gaan de politici van de grote partijen, Jan Peter Balkenende (CDA 10 mei), Hans Dijkstal (VVD 13 mei) en Ad Melkert (PVDA 14 mei), ook in debat met Ruud, Jeroen en Sander.
quote:En dat is wel heel erg raar he? Dat hij wegrende van zijn wagen. Dat maakt dat ik me niet over het vermoeden heen kan zetten dat er een tweede auto was maar dat de pick up fout is gelopen.
Op maandag 03 juni 2002 23:54 schreef evert het volgende:[..]
maar hij rende niet 'hemelsbreed' maar langs het rvu gebouw, dus niet de kortste weg.
quote:Dat zou dan volgens wat ik heb gehoord moeten gaan om boterzuur. Maar of dit waar is weet ik niet.
Op dinsdag 04 juni 2002 01:11 schreef eRR_ het volgende:<knip>Overigens werd er ook ontkend dat er poep en kots in de taart had gezeten, slecht vanille ed. Het feit dat de taart zo stonk was te wijten aan een "geknapte capsule" met een of andere stof, het werd verder niet echt duidelijk in dit artikel wat ze daarmee bedoelden.
quote:De vermoedelijke vluchtauto was toch gezien door Smulders?
Op dinsdag 04 juni 2002 17:07 schreef HiZ het volgende:[..]
En dat is wel heel erg raar he? Dat hij wegrende van zijn wagen. Dat maakt dat ik me niet over het vermoeden heen kan zetten dat er een tweede auto was maar dat de pick up fout is gelopen.
Maar zelfs indien de pickup wel was gelukt (wanneer er dus idd sprake zou zijn van een gereed staande vluchtauto), waarom de auo van vanderG. inclusief plattegronden achter laten op het terrein?
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 04-06-2002 17:30]
quote:Dan nog was het geen 3 km. Eerder zo'n 1000m tot 1500m (naar ik begreep, ik ben namelijk niet bekend in Hilversum).
Op maandag 03 juni 2002 23:54 schreef evert het volgende:[..]
maar hij rende niet 'hemelsbreed' maar langs het rvu gebouw, dus niet de kortste weg.
quote:Volkert heeft het Mediapark verlaten bij het RVU-gebouw omdat daar een onbewaakte uitgang is. Het verhaal over de auto was volgens mij dat deze ergens tussen deze uitgang en het benzinestation heeft gestaan. Waar precies is nooit ergens vermeld (bij mijn weten). Hij is er dus niet van weggerend maar er naartoe- en voorbijgerend, wat waarschijnlijk te maken heeft met de "omstandigheid" dat hij achtervolgd werd en dus geen tijd zou hebben gehad de auto te openen, te starten en ongezien weg te rijden.
Op dinsdag 04 juni 2002 17:07 schreef HiZ het volgende:[..]
En dat is wel heel erg raar he? Dat hij wegrende van zijn wagen. Dat maakt dat ik me niet over het vermoeden heen kan zetten dat er een tweede auto was maar dat de pick up fout is gelopen.
[Dit bericht is gewijzigd door QBZZ op 04-06-2002 17:56]
quote:En uit BN/De Stem...
Hij zou langs het RVU-gebouw naar het Dievenpaadje - dat ook toegang geeft tot het Mediapark maar waar geen hek is - zijn gerend en zo het omroepcomplex hebben verlaten. Getuigen van de aanslag zijn hem blijven volgen.
http://www.volkskrant.nl/nieuws/nederland/1020662758049.html
quote:
Het Mediapark in Hilversum is gisteren plotseling voorzien van extra hekken in de hoek van de VARA, VPRO en de RVU. Tot de moord op Pim Fortuyn was het zogeheten Dievenpaadje niet afgesloten. Hoogstwaarschijnlijk is dit pad de vluchtroute geweest van de 32-jarige verdachte. De grond is in eigendom van de omroepen; gisteren gingen ze op aandringen van het NOB akkoord met het plaatsen van extra hekken.
http://www.bndestem.nl/CDA/regioportal/0,2078,1337__1063106_,00.html
[Dit bericht is gewijzigd door QBZZ op 04-06-2002 17:55]
quote:Dat was idd wat er in het artikel stond. Boterzuur.
Op dinsdag 04 juni 2002 17:10 schreef HiZ het volgende:[..]
Dat zou dan volgens wat ik heb gehoord moeten gaan om boterzuur. Maar of dit waar is weet ik niet.
quote:(Zoals al eerder ergens in een topic gemeld...)
Op dinsdag 04 juni 2002 17:34 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik doe er maar even een kaartje bij:
De plaats van aanslag op het kaartje klopt niet. Deze lag precies aan de andere kant van het gebouw. De dader moest dus eerst om het gebouw van radio 3FM heenrennen.
quote:Kun je op het kaartje aangeven hoe en wat?
Op dinsdag 04 juni 2002 17:52 schreef QBZZ het volgende:[..]
(Zoals al eerder ergens in een topic gemeld...)
De plaats van aanslag op het kaartje klopt niet. Deze lag precies aan de andere kant van het gebouw. De dader moest dus eerst om het gebouw van radio 3FM heenrennen.
(zodat we hier iig de juiste gegevens hebben)
quote:Zie onderstaand kaartje. De rode stippen is de weg die Fortuyn vanaf de studio-uitgang aflegde richting auto. Het kruis de plek waar hij neergeknald werd.
Op dinsdag 04 juni 2002 19:15 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Kun je op het kaartje aangeven hoe en wat?
(zodat we hier iig de juiste gegevens hebben)

Of het de precieze plek is weet ik niet zeker, maar uit berichten uit de media en beelden maak ik het ongeveer op. Er is al wel eens iemand geweest die meldde dat het kruis op het Volkskrant-kaartje niet klopt aangezien dat de voorkant van het gebouw is en de moord aan de achterkant plaatsvond. Misschien dat iemand die ter plekke bekend is duidelijkheid kan scheppen?
quote:Thanks, de vluchtroute wordt toch een stuk langer op deze manier.
Op dinsdag 04 juni 2002 19:37 schreef QBZZ het volgende:[..]
Zie onderstaand kaartje.
Misschien dat iemand die ter plekke bekend is duidelijkheid kan scheppen?
Ik vraag me af of degene die achter de dader aanging en de politie heeft gebeld eveneens bekend was in die buurt, want tijdens een dergelijke achtervolging (redelijk lang vanaf de achteruitgang tot het benzinestation) lijkt het me behoorlijk lastig om aan te geven waar je je precies bevindt indien je niet bekend bent in die buurt.
(de achtervolger heeft continue zijn ogen op de dader gericht gehouden, vanzelfsprekend ook ivm met het risico op schoten).
quote:Uit het Volkskrant-artikel dat ik hierboven ook al gelinkt heb...
Op dinsdag 04 juni 2002 19:50 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Thanks, de vluchtroute wordt toch een stuk langer op deze manier.
Ik vraag me af of degene die achter de dader aanging en de politie heeft gebeld eveneens bekend was in die buurt, want tijdens een dergelijke achtervolging (redelijk lang vanaf de achteruitgang tot het benzinestation) lijkt het me behoorlijk lastig om aan te geven waar je je precies bevindt indien je niet bekend bent in die buurt.
(de achtervolger heeft continue zijn ogen op de dader gericht gehouden, vanzelfsprekend ook ivm met het risico op schoten).
quote:Er waren dus (waarschijnlijk) meerdere achtervolgers, hoewel (vermoedelijk) met de chauffeur en Hans Smolders dezelfde persoon werd bedoeld (Herman is de butler van Fortuyn en was niet ter plekke aanwezig).
Fortuyns chauffeur Herman springt op de schutter, maar deze rukt zich los en vlucht richting het nabijgelegen RVU-gebouw. De chauffeur, Hans Smolders en twee medewerkers van BNN rennen achter de schutter aan.http://www.volkskrant.nl/nieuws/nederland/1020662758049.html
quote:En... was het nog wat Quenda?
Op dinsdag 04 juni 2002 20:43 schreef Quenda het volgende:
Netwerk Nederland 1 NU.
quote:De onduidelijkheid hierover is me bekend, maar zover ik weet is Smolders degene die de dader is blijven achtervolgen en tevens de politie heeft gebeld.
Op dinsdag 04 juni 2002 20:02 schreef QBZZ het volgende:Er waren dus (waarschijnlijk) meerdere achtervolgers, hoewel (vermoedelijk) met de chauffeur en Hans Smolders dezelfde persoon werd bedoeld (Herman is de butler van Fortuyn en was niet ter plekke aanwezig).
Ik bedoelde eigenlijk te vragen, weet iemand of Smolders bekend is in Hilversum?
Voor degenen die weleens op het mediapark zijn geweest, het is een groot complex, en doorgaans gaat men via de parkeerplaats via de hoofdingang het gebouw in.
Wanneer je daar een schutter gaat achtervolgen, over een dievenpaadje, door een gat in een hek en diverse straten door en met het risico op schoten heb je imo niet echt tijd om de straatnamen te gaan lezen, en indien je de buurt niet kent is het ook erg moeilijk om telefonisch bv aan te geven dat de dader richting benzine-station aan het rennen is.
Toch is dit zeer accuraat gedaan, want de politie kon de dader binnen 6 minuten arresteren.
Dus oftewel Smolders moet wel aardig bekend zijn geweest in Hilversum of een van de BNN medewerkers (die vanzelfsprekend wel bekend zijn met de omgeving) hebben aan de politie doorgegeven dat de dader richting de Texaco rende.
Dat lijkt me de meest logische verklaring iig.
quote:Niet via een gat in een hek. Naar wat ik gehoord heb is het Dievenpaadje een open ingang voor voetgangers en fietsers.
Op dinsdag 04 juni 2002 23:24 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Wanneer je daar een schutter gaat achtervolgen, over een dievenpaadje, door een gat in een hek en diverse straten door en met het risico op schoten heb je imo niet echt tijd om de straatnamen te gaan lezen, en indien je de buurt niet kent is het ook erg moeilijk om telefonisch bv aan te geven dat de dader richting benzine-station aan het rennen is.
Toch is dit zeer accuraat gedaan, want de politie kon de dader binnen 6 minuten arresteren.Dus oftewel Smolders moet wel aardig bekend zijn geweest in Hilversum of een van de BNN medewerkers (die vanzelfsprekend wel bekend zijn met de omgeving) hebben aan de politie doorgegeven dat de dader richting de Texaco rende.
quote:als je vanaf het 'dievenpaadje' het terrein afgaat is het niet gelijk logisch dat je naar de texaco rent. je kan immers alle kanten op.
Op dinsdag 04 juni 2002 23:24 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Voor degenen die weleens op het mediapark zijn geweest, het is een groot complex, en doorgaans gaat men via de parkeerplaats via de hoofdingang het gebouw in.
Toch is dit zeer accuraat gedaan, want de politie kon de dader binnen 6 minuten arresteren.Dus oftewel Smolders moet wel aardig bekend zijn geweest in Hilversum of een van de BNN medewerkers (die vanzelfsprekend wel bekend zijn met de omgeving) hebben aan de politie doorgegeven dat de dader richting de Texaco rende.
andere vraag: had volkert het pistool nog bij zich bij de arrestatie? of was dit weggegooid onderweg?
quote:Wat ik begreep van die BNN ooggetuige liep er een gewapende man rond die werd overmeesterd..dus zal ie 'm bij zich hebben gehad..
Op dinsdag 04 juni 2002 23:33 schreef evert het volgende:andere vraag: had volkert het pistool nog bij zich bij de arrestatie? of was dit weggegooid onderweg?
quote:Als... Indien...
Op dinsdag 04 juni 2002 00:14 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Beste Re, ik wil hier ook wel even op reageren (ookal val ik in herhaling, excuses daarvoor). <knip>
In dat geval zou de politie zijn uitgegaan van verdachte personen die nog moesten arriveren, en niet van iemand die zich reeds voor de melding op het terrein bevond.
Zij waren dan idd snel ter plekke, en konden de dader snel overmeesteren, maar hebben de moord niet weten te voorkomen.
Indien het zo gegaan is, dan kan de politie best bevestigen dat zij gewaarschuwd waren, maar ondanks de waarschuwing de moord niet kunnen voorkomen is meer dan pijnlijk, en dus blijft het de vraag of zij al dan niet door wie dan ook gewaarschuwd zijn.
sommige dingen gebeuren nou eenmaal.
quote:Mee eens, een mee-rennende medewerker van BNN zou dit mogelijk wel hebben kunnen aangeven, maar we weten niet zeker of Smolders de achtervolging grotendeels alleen heeft gedaan (ookal heb ik meermaals gelezen van wel).
Op dinsdag 04 juni 2002 23:33 schreef evert het volgende:[..]
als je vanaf het 'dievenpaadje' het terrein afgaat is het niet gelijk logisch dat je naar de texaco rent. je kan immers alle kanten op.
dus een achtergebleven bnn'er dat tegen de politie kon zeggen betwijfel ik.
quote:Krijgt een achtervolger standaard zo'n open verbinding?
je kan tijdens het rennen wel straatnaamborden lezen en doorgeven. dus als er een melding komt over schietpartij op mediapark, de lijn is daarna 'open' met de achtervolger hoeft die maar 1 straatnaam te roepen om de politie die toch al richting mediapark rijdt verder te wijzen.
quote:Oké (afgezien van de open-lijn verbinding)
wij hebben op de beelden van de tros bewakingscamera gezien dat ze daar langs renden. dus de achtervolger roept 'tros gebouw' en ze weten waar ze zijn.
quote:Volgens ooggetuige BNN-junior-verslaggever had de dader het wapen nog in zijn hand toen hij werd overmeesterd.
andere vraag: had volkert het pistool nog bij zich bij de arrestatie? of was dit weggegooid onderweg?
quote:En waarom zou het eigenlijk niet kunnen? De ziekenwagen stond ook in 6 minuten voor het (gesloten) hek van het Mediapark, terwijl een ziekenhuis vermoedelijk verder weg is dan een politiebureau (ik ken de situatie in Hilversum niet) of een toevallig in de buurt patrouillerende politie-auto.
Op dinsdag 04 juni 2002 23:38 schreef Re het volgende:[..]
T'is allemaal gebaseerd op jullie ongeloof dat de politie niet binnen 6 minuten kan reageren op een schietpartij met een voortvluchtige dader oproep... dat maakt al die assumpties gewoon zwak en onterecht
quote:Ik neem aan dat direct na een melding over een schietpartij op het Mediapark alle eenheden in wijde omtrek richting het Mediapark werden gestuurd. Op het moment dat achtervolgers straatnamen doorgeven zal er allicht al één of meer wagens vlak in de buurt zijn, misschien zelfs in dezelfde straat (de plek waar de verdachte gearresteerd is ligt ook vlakbij de hoofdingang van het Mediapark). Volgens mij zag je op de vage beelden van de beveiligingscamera bij het TROS-gebouw ook eerst de verdachte, kort daarop één achtervolger, en vervolgens enkele seconden later een politie-auto. Op het moment dat er vanuit de andere richting ook een politie-auto komt dan zit de vluchter al vrijwel in de val.
Om 18.06 wordt de alarmcentrale om een ziekenwagen gevraagd. Deze arriveert zes minuten later bij het toegangshek aan de voorzijde van het Mediapark. Het hek is dichtgegooid - vermoedelijk om de dader niet te laten ontsnappen - en kan niet worden geopend. De technicus die dat handmatig moet doen, is nog niet ter plaatse.De ambulance rijdt om en gaat via de achteringang van het Media park naar de plaats van het misdrijf. De ziekenwagen moet nog even wachten op het sein van de politie dat het schietgevaar voorbij is, en arriveert uiteindelijk om 18.15 uur bij Fortuyn (binnen de aanrijtijd die voor dit soort incidenten bestaat).
http://www.volkskrant.nl/nieuws/nederland/1020662758049.html
[Dit bericht is gewijzigd door QBZZ op 05-06-2002 00:03]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |