Fignon liet vandaag ook nog z'n licht schijnen op deze Tour en dit 'duel'
quote:
Fignon: "Andy Schleck moet nog veel leren"
Ex-Tourwinnaar Laurent Fignon vecht momenteel tegen alvleesklierkanker, maar hij volgt de Tour de France op de voet als cocommentator op de Franse televisie. Sporza legde zijn oor te luisteren bij de welbespraakte Fignon, die vooral inzoemt op de strijd tussen Contador en Schleck.
"Na de rit op de Tourmalet was ik wat ontgoocheld en gefrustreerd. Schleck had aangekondigd dat hij zou uitpakken, dat hij het geel zou veroveren en wat weet ik nog allemaal. Maar uiteindelijk kregen we een stereotiepe etappe", zegt Fignon.
"Schleck is in de bergen even goed als Contador en dat is goed nieuws voor de toekomst. Maar hij maakt fouten die Contador niet maakt. Schleck heeft nog heel wat te leren."
"Ten eerste moet je een goeie ploeg hebben om de Tour te kunnen winnen", legt Fignon uit. "Saxo Bank heeft veel gegeven in de eerste week, maar in de bergen was de ploeg wat afwezig."
"Schleck had ook niet telkens mogen wachten tot de slotklim om aan te vallen, want op zo'n slotklim is Contador zo goed als onverslaanbaar. Ik denk dat hij wel kon aanvallen, maar het niet durfde."
"In de Tour mag je je niet bezighouden met polemieken"
"Schleck moet ook wat flexibeler zijn", gaat Fignon voort met zijn opbouwende kritiek. "Schleck denkt altijd dat hij de juiste tactiek heeft, dat hij altijd gelijk heeft."
"Contador kan zich wél beter aanpassen aan de koerssituatie. Dit maakt het wel aantrekkelijk voor de toekomst, want Schleck kan dus nog verbeteren."
Een laatste puntje van kritiek dat Fignon op Schleck heeft, gaat over zijn ingesteldheid. "In de Tour mag je je niet bezighouden met polemieken. Enkel de eindzege telt."
"Schleck plaatste de actie van Contador op Port de Balès (de Spanjaard wachtte niet op Schleck) meteen in een negatief daglicht. Schleck laat zich op die belangrijke momenten afleiden door dit soort zaken, Contador doet dit niet."