abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84244915
In mijn andere topic konden jullie lezen over een vriend van me met een psychotische depressie. Nu heb ik echter erg last van een schuldgevoel omdat ik hem niet goed kan helpen. Ik verwijt mezelf dingen uit het verleden die bij hebben gedragen aan zijn depressie. Ik heb op dit moment een afspraak staan met een psycholoog, maar die is pas woensdag, Hoe kan ik tot die tijd omgaan met spijt en schuldgevoel?
pi_84244953
Alcohol schijnt goed te helpen.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_84244985
Ja, alcohol helpt wel een beetje maar ik kan niet elke dag lam zijn...
pi_84245003
Maar zonder flauwekul, je moet je het niet zo sterk aantrekken. Jij bent niet in die mate verantwoordelijk voor hoe iemand anders denkt. Als jij je niet bewust als een manipulatieve klootzak hebt opgesteld valt jou weinig te verwijten.
a decent omelette.
pi_84245019
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:15 schreef thegirlwhosoldtheworld het volgende:
Ja, alcohol helpt wel een beetje maar ik kan niet elke dag lam zijn...
Iedere dag tot woensdag is maar twee dagen.
pi_84245062
ik heb ook last van schuldgevoel en spijt over andere zaken, niet alleen om hem. En 2 dagen .. worden er wel meer, psychologen tasten eerst altijd een beetje af en geven oefeningen mee enzo.
pi_84245260
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:17 schreef thegirlwhosoldtheworld het volgende:
ik heb ook last van schuldgevoel en spijt over andere zaken, niet alleen om hem. En 2 dagen .. worden er wel meer, psychologen tasten eerst altijd een beetje af en geven oefeningen mee enzo.
Eh ja maar je kan dus dan na woensdag dat gebruiken wat de psych je meegeeft he.
pi_84245518
waarschijnlijk geeft ze mee dat ik anders moet leren denken, maar dat lukt me op het moment niet, ookal weet ik wel dat ik dat moet. Heb in de omgeving al ervaring met psychologen.
pi_84245575
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:28 schreef thegirlwhosoldtheworld het volgende:
waarschijnlijk geeft ze mee dat ik anders moet leren denken, maar dat lukt me op het moment niet, ookal weet ik wel dat ik dat moet. Heb in de omgeving al ervaring met psychologen.
Waarom ga je er heen dan, als het toch niet werkt?
pi_84245610
Tja, de snelste en makkelijkste manier om hier definitief vanaf te komen is nog steeds meditatie en ademhalingsoefeningen. Misschien kun je dat eens proberen.
a decent omelette.
  maandag 19 juli 2010 @ 19:35:27 #11
309684 thegirlwhosoldtheworld
Meanwhile in Bel-Air
pi_84245838
Ik ben bekend met vanuit de buik ademhalen, maar dat is alleen als het gevoel opseelt, en dan gaat het later toch weer terug,
pi_84245961
Weet je, je komt op mij een beetje paniekerig over, zo van het moet NU ophouden. Er is geen easy fix. Je krijgt al hulp, je moet gewoon naar die afspraken doen, proberen eerlijk te zijn naar je psych en naar jezelf en tussen de afspraken in er gewoon het beste van maken. Je moet accepteren dat als het probleem erg genoeg is om in therapie te gaan het dus ook niet met zomaar over is en dat het nog wel even zwaar zal zijn. Zo paniekerig doen van make it stop make it stop maakt het alleen maar erger voor jezelf.
  maandag 19 juli 2010 @ 19:44:56 #13
309684 thegirlwhosoldtheworld
Meanwhile in Bel-Air
pi_84246240
Dipkip, dank je dat je dat opmerkt. Dat viel mij nog niet op. Je hebt gelijk, ik wil dat het NU stopt... maar dat kan natuurlijk niet. Ik heb verder alleen zo'n geweldig leven, dat dat zelfverwijt steeds verpest.
pi_84246505
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:44 schreef thegirlwhosoldtheworld het volgende:
Dipkip, dank je dat je dat opmerkt. Dat viel mij nog niet op. Je hebt gelijk, ik wil dat het NU stopt... maar dat kan natuurlijk niet. Ik heb verder alleen zo'n geweldig leven, dat dat zelfverwijt steeds verpest.
Maar dat is dan toch juist je kracht, niet je zwakte probeer in plaats van te denken 'verder is alles zo goed en nu verpest dit ene probleem alles' meer te denken 'gelukkig heb ik het verder goed, en ik werk er hard aan, dus het is een kwestie van geduld voor ook dit goed gaat'.

Dat is immers zo, je bent goed bezig, dus als je ff een kutdag hebt of wat ook, ademhalen en rustig aan doen. Je zult merken dat je soms ook knettermoe van zo'n sessie thuiskomt. Dan moet je dus niet boos op jezelf worden van nou je hebt nu toch hulp waarom voel je je nou niet beter... Het hoort bij het proces, veranderen is hard werken, en gun jezelf dan gewoon wat je nodig hebt. Of dat nou een avondje op de bank is of juist sporten of naar vrienden als afleiding, luister naar jezelf en wees lief voor jezelf.

Wat je nu nu NU nodig hebt is niet een borrel maar een schouderklopje van jezelf, dat je zo sterk bent geweest hulp in te roepen. Dat is een heel verantwoordelijke beslissing, en het is nu niet ineens makkelijk ofzo, het kan juist eerst een stuk beroerder gaan, maar het is wel een veel betere keuze dan je kop in het zand of in een fles wodka steken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')