quote:Volgens medewerkers van het radioprogramma Vroege Vogels is voor het eerst in Nederland de cicada orni aangetroffen. Ze hebben dat zondag gemeld. Een bioloog zag het beest, een insect, vlakbij het Amsterdamse museum De Hermitage in een boom. Hij stelt voor het dier 'kraakcicade' te noemen naar het geluid dat hij voortbrengt.
De deskundigen denken dat het beestje per ongeluk door een vakantieganger vanuit Frankrijk is meegenomen, of dat-ie via een geīmporteerde potplant uit Zuid-Europa in Nederland is beland.
Het insect ziet er uit als een kever.
Een inwoner van het Groningse Meeden betwist overigens dat de kever in Amsterdam de eerste in Nederland is. De man zegt vijftien jaar geleden al een soortgelijk insect te hebben gevonden in een doos fruit die afkomstig was van de groothandel. Het beest was dood. De man heeft er lak opgespoten en tot op de dag van vandaag bewaard.
quote:Op zondag 18 juli 2010 13:46 schreef speknek het volgende:
Ik hoop dat ie wegblijft, cicades zijn vies en maken een pleurisherrie.
wou ik net zeggenquote:Op zondag 18 juli 2010 13:46 schreef speknek het volgende:
Ik hoop dat ie wegblijft, cicades zijn vies en maken een pleurisherrie.
quote:Op zondag 18 juli 2010 13:58 schreef cherrycoke het volgende:
heeft dat insect in zijn geheel nou die naam gekregen? volgens de wikipedia site heet dat ding in Nederland gewoon Mannacicade
Volgens mij steken ze niet. Ze leven op plantensappen.quote:Op zondag 18 juli 2010 16:34 schreef Gia het volgende:
Steken die? Zo ja, laat maar weg. Steekinsecten moeten altijd mij hebben en soms heb ik daar best heftige reacties op.
Het geluid vind ik wel leuk. Je hebt in frankrijk ook van die lavendelgeur cicades van een soort gips of zo, die ook geluid maken.
Als het geluid best hard was dan is het waarschijnlijk wel een Zangcicaden geweest.quote:Op zondag 18 juli 2010 16:44 schreef FoolWithMokey het volgende:
paar jaar geleden in achterhoek, toen ik nog klein was hoorde ik een verglijkbare geluid uit de boom komen, het klonkt best hard, je kun je niet voorstellen dat zo een kleine beestje zo een geluid kan produceren. Zou het ook zo een cicades kunnen zijn? of zijn er andere insecten in nl die ook zulke geluiden kunnen maken?
quote:Op zondag 18 juli 2010 16:59 schreef bloodymary het volgende:
Die cicades zijn toch gewoon die beesten die in Zuid-Europa in elke olijfboom zitten, die een gezellige herrie maken en die wij dan gemakshalve krekels noemen? Zijn best leuke beesten en ze steken niet.
quote:Op zondag 18 juli 2010 17:03 schreef bloodymary het volgende:
Cigales is het Franse woord, zo ken ik ze. Je ziet ook overal in Frankrijk campings, hotels en restaurants die Les Cigales heten.
In Japan hadden we honderden rond ons appartement. Die maakten tussen juni en juli soms zo'n oorverdovend lawaai dat je moest wachten tot zij gingen slapen voordat je het zelf kon doen. Eind juli vielen ze ineens allemaal dood neer, Maar ze zijn zo'n vijftien centimeter, dus de grond lag bezaaid met 15cm grote rottende insecten.quote:Op zondag 18 juli 2010 16:49 schreef Tinkepink het volgende:
Waarom zijn die beesten trouwens vies? Gaan ze op je eten zitten?
jappen en insecten hequote:Op zondag 18 juli 2010 23:18 schreef speknek het volgende:
[..]
In Japan hadden we honderden rond ons appartement. Die maakten tussen juni en juli soms zo'n oorverdovend lawaai dat je moest wachten tot zij gingen slapen voordat je het zelf kon doen. Eind juli vielen ze ineens allemaal dood neer, Maar ze zijn zo'n vijftien centimeter, dus de grond lag bezaaid met 15cm grote rottende insecten.
Mwah.... Het is maar even.... Zo rond Juni/ Juli en dan hoor je ze niet meer.quote:Op zondag 18 juli 2010 23:22 schreef Jabberwocky het volgende:
Zijn die in Japan dezelfde beestjes ja? Die zijn briljant, maar een takkeherrie maken ze inderdaad wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |