Het mooiste is, juist alle voorzorgsmaatregelen hebben eigenlijk heel weinig nut, en zorgen er wellicht wel voor dat de bloedzuigers juist gemakkelijker op je kleding terecht komen.
Dichte schoenen is natuurlijk wel belangrijk, op je teenslippers wordt een jungle tocht niets, maar een lange broek, zeker een 'survivalbroek' heeft plooien waar de bloedzuigers zich heel gemakkelijk op vastklampen, en ze gaan dwars door de kleding heen.
(In mijn korte broek was ik de laatste die 'gegrepen' werd door een bloedzuiger).
Ik begrijp de gedachte wel van sokken, de bloedzuigers komen daar wellicht niet doorheen, maar dan kruipen ze gewoon omhoog tot ze op een plek komen waar het wel kan, en geloof me, je kan inderdaad wel supersterke en zware kleding kopen, maar wil je daarme lopen in de jungle met temperaturen tussen de 30-35 graden voor een paar bloedzuigers?
Dan liever 'relaxt' lopen en de aanwezig bloedzuigers die een enkele keer op je terecht komen snel verwijderen, en geloof me, ze blijven echt niet lang zitten, je merkt als er een op jouw bloed aan het teren is.