quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 19:20 schreef Marlbora het volgende:Ik heb twee poezen en één daarvan zal dan blijkbaar wel een transseksueel zijn want ze is zo aanhankelijk als maar mogelijk is

. Ach, uitzonderingen bevestigen de regel....
Heb twee vrouwtjes genomen omdat mannetjes eerder met elkaar 'op de vuist' schijnen te gaan en dat wilde ik voorkomen.
Nu ze tijdelijk binnen moeten blijven omdat we net verhuisd zijn, gaan de dames trouwens ineens wel elke dag met elkaar 'op de vuist'. Voor niet-kattenkenners ziet het eruit alsof ze écht vechten, maar het is onschuldig, pijnloos en leerzaam vermaak mijns inziens.
Aan de ene kant vind ik het overigens zo zielig dat ze zo'n poos binnen moeten blijven (*verveling*), maar aan de andere kant is het ook wel weer positief omdat ze zich nu nog veel meer aan elkaar binden. En dat front hebben ze nodig

: in mijn nieuwe tuin die ze later zullen betreden heb ik namelijk al meerdere katten gespot......
Mja, vooral dat laatste.
Ik heb een kater, mijn vriendin heeft 2 poezen en nog eentje die vooral bij haar buurvrouw woont (maar of die nog voor die poes kan zorgen als we straks elders gaan samenwonen is maar de vraag betreft haar gezondheid).
Dus mogelijk hebben we straks weer 4 katten.
Nu zijn mijn vriendin's eigen poezen weinig assertief...en die derde poes wel iets meer...maar als het er op aan komt, zal mijn kater de bescherming van het territorium straks moeten overnemen.
Een echte held is het nog niet, maar door af en toe katten van buren binnen te laten wordt hij al brutaler.
Maar straks moet hij wel weten welke poezen hij wel en welke hij niet moet gedogen (en eventueel moet beschermen).
Nu worden katten (m/v) zelden vrienden, maar ze kunnen elkaar wel gedogen. In de eerste weken dat we gaan samenwonen (mijn vriendin en ik) zullen ze echt even de rangorde moeten vaststellen onderling... en wie het ook wordt; als de leider maar andere brutale katten weet te verjagen, zodat de andere katten zich ook veilig voelen in eigen huis en tuin.
Met nog een maandje te gaan voor de verhuizing hoop ik mijn katertje (nog geen jaar) hierop voor te bereiden door zo nu en dan buurt katten binnen te laten. Meneer moet echt even leren dat hij bereid moet zijn om het gevecht aan te gaan. Uiteraard laat ik het niet tot een echt gevecht aankomen met de binnengelaten buurtkatten... het gaat in eerste instantie vooral om de assertiviteit van mijn kater te bevorderen... niet direct op de rug gaan liggen en hooguit dreigende taal uitslaan, maar ook echt op eigen poten blijven staan. En het lijkt te werken op eigen terrein. Meneer gaat nog niet de confrontatie echt aan, maar zoekt het wel steeds meer op. Hij gaat in elk geval niet meer liggen, en trekt zich nu pas op het laatste moment terug... maar ook niet meer dan een halve meter.
Een dezer dagen durft hij het gevecht aan op eigen territorium. Hopelijk kan hij straks ook de drie andere poezen beschermen, aangezien ze straks alle 3 of 4 eerst anderhalve maand in dezelfde nieuwe woning aan elkaar moeten wennen. En alles wat daarna binnenkomt is een indringer.
Mja... katten africhten is haast onmogelijk... maar zolang ze nog jong zijn kun je ze wel een beetje in de juiste richting duwen.
O en wat je zei over katers dat die met elkaar het gevecht aan gaan... dat hoef niet altijd zo te zijn.
Mijn vriendin had eerder ook twee katers (helaas overleden) maar die stoorden zich niet aan elkaar, tenzij ze zich binnen een cirkel van ongeveer een halve meter van elkaar begaven (elkaars personal space).
Hahaha, ik zal het nooit vergeten; de ene kater ging op de hoofd van de andere zitten... maar toen de onderliggende z'n hoofd bewoog... om er onderuit te komen, kreeg hij tikken.
Dit was het slachtoffer niet vergeten, dus toen hij hetzelfde deed bij een van de nog levende poezen en die ook hieronderuit probeerde te komen, deed hij precies hetzelfde.
En dan denkt men dat katten niet snel leren van hun ervaringen... pff, die poezen zijn slimmer dan menigeen denkt. En daarop vertrouw ik ook, door mijn katertje alvast voor te bereiden op zijn taak als beschermer des huizes. Ik hoop dat hij het aankan.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.