abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84153038
Lieve vrienden,

Mijn vorige computer is onlangs kapot gegaan: Power supply Dell kaput... iemand tips?
Ik ga dus een nieuwe kopen. Aangezien ik een redelijke leek ben, ben ik op zoek naar advies van jullie.

Gamen doe ik niet. Ik gebruik mijn PC vooral voor internet en het produceren en mixen van muziek, wat ik ook beroepsmatig doe. Hij moet dus wel redelijk krachtig zijn om zware muziekprogramma's te runnen.

Ik zat zelf te denken aan de volgende specs:
Intel I5 processor
6 GB geheugen
2x Harde schijf (200 GB voor programma's, 500 GB voor muziek)
Windows 7 64bit
Firewireaansluiting
Videokaart hoeft niet zo bijzonder te zijn, geluidskaart heb ik zelf al.

Wat raden jullie aan? Aan wat voor soort merken moet ik vooral denken? En bij wat voor winkels kan ik het best gaan kijken?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_84153072
Oh ja, MAC is geen optie aangezien ik al zoveel muzieksoftware voor Windows heb.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:50:43 #3
310829 Kinderbijslag
Username is mijn naam?
pi_84153285
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:45 schreef koningdavid het volgende:
Lieve vrienden,

Mijn vorige computer is onlangs kapot gegaan: Power supply Dell kaput... iemand tips?
Ik ga dus een nieuwe kopen. Aangezien ik een redelijke leek ben, ben ik op zoek naar advies van jullie.

Gamen doe ik niet. Ik gebruik mijn PC vooral voor internet en het produceren en mixen van muziek, wat ik ook beroepsmatig doe. Hij moet dus wel redelijk krachtig zijn om zware muziekprogramma's te runnen.

Ik zat zelf te denken aan de volgende specs:
Intel I5 processor
6 GB geheugen
2x Harde schijf (200 GB voor programma's, 500 GB voor muziek)
Windows 7 64bit
Firewireaansluiting
Videokaart hoeft niet zo bijzonder te zijn, geluidskaart heb ik zelf al.

Wat raden jullie aan? Aan wat voor soort merken moet ik vooral denken? En bij wat voor winkels kan ik het best gaan kijken?
Koop een hardeschijf van 1 Tera en verdeel die in 3 partities
pi_84153337
Tja voor een wat snellere PC kan je best wel een SSD schijf aanschaffen.
pi_84153470
Is je ervaring werkelijk dat je die 6GB voltrekt met enkel audio programma's?
Waarom specifiek een i5? Sowieso, zijn je programma's multi-threaded of draai je meerdere programma's?
Anders is een snelle dual-core misschien nog wel interessanter dan een per core iets tragere quad-core.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:56:22 #7
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_84153562
i5 en 6GB geheugen? Yeah right
pi_84153686
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:54 schreef Ascendancy het volgende:
Is je ervaring werkelijk dat je die 6GB voltrekt met enkel audio programma's?
Waarom specifiek een i5? Sowieso, zijn je programma's multi-threaded of draai je meerdere programma's?
Anders is een snelle dual-core misschien nog wel interessanter dan een per core iets tragere quad-core.
Pfff... moeilijke vragen, die termen zeggen me niet zoveel.

Voor de muziekprogramma's die ik gebruik (Cubase SX3) loopt mijn CPU redelijk snel vol als ik veel vst-plug ins (effecten) gebruik.
4 GB geheugen is misschien wel voldoende inderdaad.
pi_84153736
quote:
Toffe site. Maar bij superveel componenten heb ik geen idee wat ik in moet vullen (moederbord, harddisk, etc.)
pi_84153759
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:00 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Toffe site. Maar bij superveel componenten heb ik geen idee wat ik in moet vullen (moederbord, harddisk, etc.)
ik heb uiteindelijk ook alles zelf uitgezocht. kost even tijd.. maar het is wel cool om het zelf te doen
pi_84154518
iedergeval geen acer!
ROAR!!!!
pi_84154647
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:00 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Moederbord gewoon voor een gigabyte of asus gaan die nog mogelijk is na de CPU keuze.
HDD maakt niet uit, gewoon SATA II en 7200RPM.

Heb je nu meerdere cores in je PC? En als je dan bij taakbeheer kijkt, zitten ze dan allemaal op full load of slechts 1?
pi_84154723
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:20 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Moederbord gewoon voor een gigabyte of asus gaan die nog mogelijk is na de CPU keuze.
HDD maakt niet uit, gewoon SATA II en 7200RPM.

Heb je nu meerdere cores in je PC? En als je dan bij taakbeheer kijkt, zitten ze dan allemaal op full load of slechts 1?
Nee, de PC waarop ik werkte (die nu kapot was) was nog P4 3Ghz. Al wat ouder dus. Zie wel dat veel andere muziekpc's tegenwoordig minimaal I5 hebben.
pi_84154761
Dan moet je voor een quad-core gaan, ik weet niets van audio-programma's.

Wat is je budget?
pi_84154816
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:23 schreef Ascendancy het volgende:
Dan moet je voor een quad-core gaan, ik weet niets van audio-programma's.
En met quod-core bedoel je gewoon I5 of niet?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 23:39:02 #16
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_84155523
Ok koningdavid. Hier mijn lijstje voor jou:

Intel i5 750 evt met Scythe Mugen 2 koeler
Gigabyte GA-P55M-UD2 moederbord (heeft Firewire)
4GB DDR3 1333MHz (merk naar keuze zorg wel voor lage latencies van 7/8 ivm met bandbreedte)
1 x Samsung F3 500GB (bootdisk)
1 x Samsung F3 1TB storage (en zet er evt. er eentje bij voor RAID 5)
nVidia 9400GT videokaart
Nexus Value 430 voeding, stilste voeding ooit.
Kast naar keuze met firewire aansluting en voldoende case fans.

Welke winkel? Kijk eens bij Tweakers pricewatch
Slotje.
pi_84155595

Een kleine suggestie. Aangezien ik niet meer met de nieuwste hardware bekend ben heb ik delen gegokt en misschien kunnen anderen andere aanbevelingen doen.
De GPU kan verandert worden, ik heb een goedkope genomen. Als je graphisch niets verwacht kan het mobo voor 2 euro naar een onboard omgezet worden, dan valt 45 euro van de GPU weg.
6GB kan 4 GB worden, aangezien i5 geen triple channel ondersteund. En de kast is aan de dure kant, maar wel kwaliteit.

Kosten: ongeveer 800 euro, iets minder.
pi_84155693
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:39 schreef walk-man het volgende:
Ok koningdavid. Hier mijn lijstje voor jou:

Intel i5 750 evt met Scythe Mugen 2 koeler
Gigabyte GA-P55M-UD2 moederbord (heeft Firewire)
4GB DDR3 1333MHz (merk naar keuze zorg wel voor lage latencies van 7/8 ivm met bandbreedte)
1 x Samsung F3 500GB (bootdisk)
1 x Samsung F3 1TB storage (en zet er evt. er eentje bij voor RAID 5)
nVidia 9400GT videokaart
Nexus Value 430 voeding, stilste voeding ooit.
Kast naar keuze met firewire aansluting en voldoende case fans.

Welke winkel? Kijk eens bij Tweakers pricewatch
Slotje.
Waarom nvidia terwijl ati atm superieur is?
En stilste voeding ooit en vervolgens er een aantal case-fans ingooien?
Waar zijn de lage latencies voor nodig als dit voor vaak zelfs 100 euro meer(bij 6GB) nauwelijks merkbaar verschil oplevert.
pi_84156020
Helden zijn jullie. Thx.

Een computer zelf samenstellen is dus beter dan een Merk-pc kopen (Dell, HP, etc.)?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 23:51:49 #20
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_84156074
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:42 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Waarom nvidia terwijl ati atm superieur is?
En stilste voeding ooit en vervolgens er een aantal case-fans ingooien?
Waar zijn de lage latencies voor nodig als dit voor vaak zelfs 100 euro meer(bij 6GB) nauwelijks merkbaar verschil oplevert.
Je voeding is er niet voor gemaakt om de warmte van je kast af te voeren. Dat was misschien 10 jaar geleden zo maar nu niet meer. Daar heb je stille casefans voor . Verder is AMD niet suprieur ze hebben nu gewoon hele sterke kaarten met de HD58XX serie 9400GT gekozen omdat veel software makers betere ondersteuning voor nVidia hebben (ben van beide geen fanboy ). Geen grap kijk bijv maar naar Adobe. Ook is de 9400GT lekker zuinig maar in priciepe kan iedere andere kaart. Lage latencies = hogere bandbreedte en dat heeft TS nodig.

[ Bericht 5% gewijzigd door walk-man op 17-07-2010 00:03:51 ]
  vrijdag 16 juli 2010 @ 23:53:23 #21
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_84156147
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:50 schreef koningdavid het volgende:
Helden zijn jullie. Thx.

Een computer zelf samenstellen is dus beter dan een Merk-pc kopen (Dell, HP, etc.)?
Ik vind dat soort merken overpriced en ze bezuinigen vaak op bepaalde onderdelen bijv de voeding. Maar iedere groot merk heeft opzich wel high-end PC's je betaald er alleen wel meer voor.
pi_84156209
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:53 schreef walk-man het volgende:

[..]

Ik vind dat soort merken overpriced en ze bezuinigen vaak op bepaalde onderdelen bijv de voeding. Maar iedere groot merk heeft opzich wel high-end PC's je betaald er alleen wel meer voor.
Loop ik niet het risico dat ik bij zo'n samengestelde pc het een 'samengesteld zooitje' wordt wat op papier goed is, maar in de praktijk niet zo goed werkt?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 23:58:21 #23
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_84156350
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:54 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Loop ik niet het risico dat ik bij zo'n samengestelde pc het een 'samengesteld zooitje' wordt wat op papier goed is, maar in de praktijk niet zo goed werkt?
risico loop je altijd. Het grootste probleem is het geheugen.Sommige merk/serie geheugens willen niet goed samenwerken icm met een bepaald moederbord. dus moet je via de fabrikant van het moederbord kijken of het geheugen wel goed werkt icm met dat moederbord. Overigens werken merken zoals Kingston wel op ieder moederbord.
pi_84156578
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:51 schreef walk-man het volgende:

[..]

AMD is niet suprieur ze hebben nu gewoon hele sterke kaarten met de HD58XX serie 9400GT gekozen omdat veel software makers betere ondersteuning voor nVidia hebben (ben van beide geen anboy ). Geen grap kijk bijv maar naar Adobe. Ook is de 9400GT lekker zuinig maar in priciepe kan iedere andere kaart. Lage latencies = hogere bandbreedte en dat heeft TS nodig.
Nvidia kaarten zijn de laatste 3 generaties juist minder zuinig en in het low-end segment loop je heel veel risico op rebranden.
AMD heeft de toon gezet voor kleinere net iets minder presterende, maar veel zuinigere cores en dat is goed voor je warmte-ontwikkeling.

Kun je me even uitleggen wat latencies met de bandbreedte te maken hebben.
Latencies zijn de vertraging van het geheugen intern.
De bus van de northbridge/cpu(afhankelijk van waar de mem-controller zit) en de frequentje van het geheugen bepalen de bandbreedte.
  zaterdag 17 juli 2010 @ 00:09:18 #25
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_84156805
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 00:04 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Nvidia kaarten zijn de laatste 3 generaties juist minder zuinig en in het low-end segment loop je heel veel risico op rebranden.

de 9400GT is erg zuinig. valt verder niks op af te dingen. meer info : http://www.techpowerup.co(...)GT_240_Sonic/28.html

Latencies bepalen de geheugenbandbreedte ook hoor. Probeer het zelf uit zou ik zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')