Dus de NL contra-spionagetak is dus weldegelijk actief bezig.quote:Ex-spion MI6 bekent openbaren geheimen
Uitgegeven: 14 juli 2010 17:40
Laatst gewijzigd: 14 juli 2010 17:40
LONDEN - Een Britse oud-spion heeft woensdag bekend dat hij staatsgeheimen heeft geopenbaard. Dat meldden Britse media. Hij werd gepakt na een operatie van de Nederlandse geheime dienst.
© ANPDe 25-jarige Daniel Houghton heeft naast de Britse ook de Nederlandse nationaliteit.
Hij werkte tussen 2007 en 2009 voor de buitenlandse inlichtingendienst MI6 en probeerde de informatie te verkopen, nadat hij de dienst had verlaten.
Koper
Houghton wilde 2 miljoen pond voor de elektronische bestanden met onder meer informatie over agenten van de binnenlandse veiligheidsdienst MI5.
De potentiële koper was echter een Nederlandse geheim agent. Na onderhandelingen werd de de prijs voor de gegevens teruggebracht tot 900.000 pond.
Hebzucht
Op 1 maart van dit jaar vond de transactie plaats. Direct daarna werd Houghton opgepakt. Volgens de politie werd hij gedreven door hebzucht.
Houghton verklaarde tijdens de zitting te zijn ''geleid door stemmen''. De rechter zei dat gevangenisstraf ''onontkoombaar '' is. Wel gaf hij opdracht tot een psychiatrisch onderzoek. De rechter doet op 3 september uitspraak.
Ik ook.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:32 schreef aambei1 het volgende:
Ik ben heel stoer, ik ken zijn broertje. en zijn papa.
Wie wil me aanraken ?
is het zo moeilijk om 6 letters extra te typenquote:
Ik zie maar bar weinig over het Nederlandse aandeel in dit verhaal in die bron?quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:37 schreef porsche1 het volgende:
[..]
Wel een dailymail
http://www.dailymail.co.u(...)ll-secret-files.html
Zijn broertje is Nederlands en woont in de buurt van Aambei1. Ik woon ongeveer 30 minuten op de fiets van hem vandaan.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zie maar bar weinig over het Nederlandse aandeel in dit verhaal in die bron?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zie maar bar weinig over het Nederlandse aandeel in dit verhaal in die bron?
quote:Daniel Houghton, 25, made the bizarre attempt to sell top secret files on MI5 spying techniques and the personal details of spies to Dutch secret agents for £2million.
But the spies from Holland, which is one of Britain's allies in Nato, tipped off their British counterparts.
Fijn. Maar er wordt in de bron met geen woord gerept over het feit dat de Nederlandse geheime dienst hier de dag heeft gered. Iets wat wel in de OP wordt beweerd.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:43 schreef porsche1 het volgende:
[..]
Zijn broertje is Nederlands en woont in de buurt van Aambei1. Ik woon ongeveer 30 minuten op de fiets van hem vandaan.
Graag gedaan. Eikels.quote:The idea the Dutch intelligence services - close allies of Britain - would not tell the authorities in London showed a high degree of naiveté.
Dus goed dat ook de NL contra-spionage gewoon haar werk doet.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:45 schreef SpecialK het volgende:
Ah... En de BBC brengt wel het hele verhaal. Daar kan je op rekenen.
Dank je wel!
Als dit het hele verhaal is (waarschijnlijk niet maar laten we even doen alsof) dan is dit uitstekend gedaan.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:48 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dus goed dat ook de NL contra-spionage gewoon haar werk doet.
Ah... ik snapte de zin al niet volledig. Wist deze jongen ueberhaupt wel dat hij met nederland van doen had dan? Dat was me niet duidelijk uit het verhaal. Volgens mij was dit gewoon een anonieme koper ofzo.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:53 schreef Nobu het volgende:
[..]
Naïviteit van die kerel he, niet van NL
Goed, schijnbaar had men er dus lucht van gekregen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ah... ik snapte de zin al niet volledig. Wist deze jongen ueberhaupt wel dat hij met nederland van doen had dan? Dat was me niet duidelijk uit het verhaal. Volgens mij was dit gewoon een anonieme koper ofzo.
Wil je nu dat we gaan klappen hiervoor ofzo?quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:48 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dus goed dat ook de NL contra-spionage gewoon haar werk doet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |