abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84054111
Nu kom ik het steeds vaker tegen. Dat als ik wakker word dat het een strak blauwe heldere hemel is, en dat het steeds bewolkter wordt naarmate de dag verstrijkt.

Zo ook vandaag. Maar niet alleen vandaag, ik merk het heel vaak, ook vorig jaar. Terwijl het amper andersom is, dus dat je met vette bewolking wakker wordt en naarmate de dag verstrijkt het opklaart.

Is hier een rede of verklaring voor? Dat het s ochtends dus veel helderder is en de bewolking smiddags pas toe slaat? Ik denk dat het ratio 20:1 is ongeveer.
Lambo of Rekt
  woensdag 14 juli 2010 @ 17:50:30 #2
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_84054829
Ja je woont in een moeras. Al het water in nederland wordt gedurende de dag verwarmd en verdampt en dan onstaat bewolking.

Dat even los van die stormpjes die nu over komen vliegen.
pi_84055025
Het ligt aan het type bewolking waar je het over hebt. In het zomerhalfjaar heeft bewolking boven land inderdaad een sterke dagelijkse gang. Dat zit zo: bij mooi weer begint de dag zonder wolken. Dan komt de zon op, en het aardoppervlak warmt op, en zo ook de lucht daarboven. Die warmere lucht zet uit, en begint door z'n lagere dichtheid t.o.v. plekken waar het net iets minder opwarmt, te stijgen. Zo krijg je bellen relatief warme lucht die gedurende de dag steeds hoger komen. Hoe verder die bellen stijgen, hoe lager de luchtdruk op die hoogte, waardoor de luchtbellen afkoelen. Door die afkoeling condenseert vocht in de lucht, en krijg je wolken. 's Avonds, als de opwarming door de zon ophoudt, lossen die wolken ook snel weer op. Dit type bewolking (cumulus) heeft dus een duidelijke dagelijkse gang. Dit principe geldt dus vooral op dagen die beginnen met helder weer, in andere weersituaties zit het weer anders. Veel andere wolkensoorten, vooral die op hogere niveaus, trekken zich van dagelijkse gang juist niks aan.

[edit]: het gaat dus om de de onderstaande wolken, cumulus:

Soms heb je ook een relatief warme luchtlaag een eindje boven het aardoppervlak hangen (een inversie). De opstijgende cumuluswolken kunnen door die laag niet verder stijgen, en spreiden zich dan uit, waardoor je dichte wolkenvelden kunt krijgen (zie onder). Dat wolkentype heet stratocumulus.

[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_84055139
Hoe kan het dan dat er wel dagen zijn dat het gewoon helemaal uitblijft? Staat dan de wind de verkeerde kant op waardoor de wolken dus naar het oosten (duitsland) of naar het zuiden (belgie, frankrijk en spanje) trekken?
Lambo of Rekt
pi_84055401
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 17:56 schreef EggsTC het volgende:
Hoe kan het dan dat er wel dagen zijn dat het gewoon helemaal uitblijft? Staat dan de wind de verkeerde kant op waardoor de wolken dus naar het oosten (duitsland) of naar het zuiden (belgie, frankrijk en spanje) trekken?
Dat heeft denk ik vooral te maken met het vochtgehalte van de lucht. Heb je droge lucht, dan zal het vocht in de opstijgende luchtbellen nooit condenseren en krijg je dus geen wolkenvorming.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_84055880
thx, verhelderend, naamdrager.
Lambo of Rekt
pi_84056800
Bedankt voor de uitleg, dit vroeg ik me ook wel een beetje af
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: