abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84192314
quote:
Op zondag 18 juli 2010 10:15 schreef Napalm het volgende:

[..]

Zou dat niet nu al in de koers verwerkt zitten? Of denk je dat de andere aandeelhouders dit niet weten?
Het dividend tax verhaal is iets ingewikkelder als dat ik in mijn post wilde bespreken. De tijdelijke belastingmaatregel van Bush verloopt op 1 januari 2011. Als er niets gebeurt dan keren de vroegere hoge tarieven terug. Obama wil dat voorkomen met een nieuwe wet waarin hij 20% voorstelt. De senaat heeft echter een eigen nieuw wetsvoorstel, maar daarin zouden de tarieven nog hoger worden dan de oude tarieven van voor de ingreep door Bush. Ik vond er dit artikel over als samenvatting.

De hoogte van de dividendtax per 1 januari is nu dus onzeker en kan dan ook niet met precisie door de markt worden ingeprijsd. Aangezien de TS op Amerikaanse hoogdividend aandelen wil inzetten, leek me dit een factor van belang. Als je inderdaad voor een termijn van 15 jaar of meer wil investeren, kun je net zo goed nog die paar maanden afwachten hoe die belastingdiscussie afloopt.

Ik denk zelf dat als het tarief inderdaad naar 43,4 % omhoog zal gaan, dat de koersen van typische dividendaandelen een klap kunnen krijgen. Met een dividend yield van bijv. 3,7% voor Johnson and Johnson, lijkt mij niet dat zo'n tariefsverhoging al ingeprijsd is. Daar zou dan 2,1 % van overblijven, zodat je beter een kortlopende obligatie of zelfs een spaarrekening kunt nemen.
pi_84192866
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 14:27 schreef silenthill het volgende:
Beleggen in solide bedrijven, die maandelijks dividend uitkeren.
Er zijn volgens mij geen bedrijven die maandelijks dividend uitkeren. In Europa is het gebruikelijk dat er jaarlijks of halfjaarlijks wordt uitgekeerd. In de VS gebeurt dat meestal per kwartaal.

Samenvattend vind ik je aanpak best redelijk. Het goede is dat je gespreid instapt, dat je kiest voor solide bedrijven en voor diversificatie. Ook heb je een lange termijn focus en gebruik je alleen geld dat je nu kunt missen.

Het slechte is dat je de spreiding zelf aanbrengt en dus veel kleine transacties zal hebben in veel verschillende fondsen. Zoals al door diverse reageerders is opgemerkt, maak je nodeloze kosten aan (vaste) transactiekosten bij je broker. Je strategie wordt veel efficienter uitgevoerd door bijvoorbeeld per kwartaal een tracker op hoogdividend aandelen bij te kopen.

Als je al die aankopen toch zelf wilt doen elke maand, omdat je het leuk vindt om te doen, dan heb je wel een argument om hier extra kosten voor te maken zoals elke hobby geld kost. Ik zou dan echter ook investeren in enkele introductie boeken over beleggen.
pi_84208169
Bedankt voor alle tips tot nu toe.

Ik zal wat bedrijven\fondsen\etc opnoemen die maandelijks dividend uitkeren:

Atlantic power corp

Gladstone Capital Corporation

Deze keren tussen de 8 a 12% dividend uit per maand.

Mijn strategie is om over 1 jaar 25 verschillende hoog dividend aandelen in totaal in bezit te hebben.

Ik hou mezelf op de hoogte via verschillende nieuwsbrieven en doe dan wat research wat het bedrijf zoal doet en hoe het de afgelopen jaren gepresteerd heeft.

Ik weet dat als ik 2x per maand voor $100 aan aandelen van 2 bedrijven koop, dat dat me 20 euro kost.
Hoop dat binnen 1 jaar dan wel terug te krijgen, of eerder.

Maar het is jammergenoeg dat ik geen 25.000 euro heb
Anders had ik natuurlijk voor $1000 aandelen gekocht per bedrijf.
pi_84224654
Ik heb ook een aantal hoog-dividend aandelen op het oog, maar niet zozeer in de US, maar meer in Azie, Australie en Canada omdat ik meer vertrouwen heb in hun munt dan in de us-dollar.

De tax-issue heb ik nog niet precies uitgezocht, maar ik dacht dat je in principe geen belasting betaald over je dividend omdat een eventuele bronheffing/voorheffing in die landen, aan het eind van het jaar weer aftrekbaar is als je in NL gevestigd bent. En dat je dus alleen vermogensbelasting betaald.

Verder heb ik toch wel mijn twijfels bij je methode van 1 keer in de maand kopen, bij lynx bijvoorbeeld betaal je maar EUR 6 aan transactiekosten ipv 10 bij Binck. En stel je koopt 1 keer in de 2 maanden ipv 1 keer in de maand scheelt toch weer de helft aan transaktiekosten. Je zou bijvoorbeeld je geld kunnen opsparen en bepaalde pieken proberen te vermijden en wat grotere aankopen te doen als alles een beetje in de mineur staat.
pi_84233193
quote:
Op zondag 11 juli 2010 19:29 schreef silenthill het volgende:
Ik wil per maand voor 200 euro aandelen kopen.
Telkens 2 veschillende bedrijven. Voor 100 euro aan aandelen per bedrijf.
Oke, dit is tamelijk kansloos/hopeloos.

Als jij voor 100 euro per maand een US-company wilt kopen, moet je rekening houden dat zo'n transactie zeg 10-15 euro kost. Je bent dan dus alk 10-15 euro kwijt. Dus je instapkosten bedragen dus al 10-15%.

Ik zou gewoon voor een dividend ETF gaan, b.v. (Amerikaanse symbols) VIG, SDY of DVY. Er zijn ook Global, Europese, Aziatische Dividend Indexen en verschillende partijen geven daarop trackers uit (zie b.v. website van iShares, Dbx-traclers, etc). Ook zijn er Europese ETFs op Amerikaanse dividend indices. Deze kun je dan in Amsterdam kopen (=goedkoper in transactiekosten) maar omdat er weinig handel in is zal de spread wel hoog/hoger zijn.

Verder zegt hier iemand boven dat hij niks weet van W8-BEN bij Bick. Nou de klantenservice kan dat precies vertellen. Geen probleem hoor.

Succes ermee.

Jos
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')