Ik vind het ook te cynisch.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:08 schreef Z het volgende:
Ik ben het er maar deels mee eens, een deel van de mensen is toch ook gewoon trots? Daarnaast deed het de voetballers zichtbaar goed.
En ook dit vind ik onterecht. De Nederlandse media waren juist kritischer dan de buitenlandse. En ja, het WK was het grootste nieuws op dat moment, net zoals de Olympische Spelen dat bijvoorbeeld om de haverklap zijn. Bij Studio Sport hadden ze nota bene de Sportzomer netjes opgedeeld in een voetbal- en wielrengedeelte. En laten we wel wezen: het is een fenomenale prestatie geweest dat het nationale elftal de finale heeft bereikt. Je kunt er heel zuur over gaan zitten doen, maar het was knap en heel veel mensen werden er blij en enthousiast van.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:35 schreef mane het volgende:
Frenk van der Linden had laatst een goed stuk in de nrc over de rol van de (kritiekloze) media tijdens het WK. Terecht had hij ook kritiek op het beleid van de NOS. Een heel journaal met berichten over het WK. Alsof er verder geen nieuws is. Alleen maar om ' het volk' te behagen. Op die manier blijft er weinig over van de journalistiek.
Waar ik me aan erger is niet de prestatie zelf, maar om de enorme inflatie van de waardering van die prestatie ten aanzien van eerdere, betere prestaties, maar ook ten aanzien van de instelling waarmee Oranje op het veld stond en waarmee wij naar het WK keken: missie, focus, winnen. Nu dat niet gelukt is knakt het elftal en de menigte naar een 'x-de worden is toch ook heel mooi?'-mentaliteit. Ik hou daar niet van.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:15 schreef Claudia_x het volgende:
En laten we wel wezen: het is een fenomenale prestatie geweest dat het nationale elftal de finale heeft bereikt. Je kunt er heel zuur over gaan zitten doen, maar het was knap en heel veel mensen werden er blij en enthousiast van.
Zoveel betere prestaties waren er dus niet.quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:09 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Waar ik me aan erger is niet de prestatie zelf, maar om de enorme inflatie van de waardering van die prestatie ten aanzien van eerdere, betere prestaties, maar ook ten aanzien van de instelling waarmee Oranje op het veld stond en waarmee wij naar het WK keken: missie, focus, winnen. Nu dat niet gelukt is knakt het elftal en de menigte naar een 'x-de worden is toch ook heel mooi?'-mentaliteit. Ik hou daar niet van.
Dat geldt voor het journaal in het algemeen, dat er de laatste tijd belachelijk veel achtergronddingen in zitten. Het WK is slechts een invulling van die slechte keuze.quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:19 schreef k_man het volgende:
Ach, ik vind het prima dat het journaal een WK-blokje heeft, waarin even kort bericht wordt dat Hongarije van Cuba verloren heeft (ofzo), clipje erbij van de doelpunten, klaar. Maar wat moet ik met een minutenlang item over de oude buurt van een of andere voetballer in Utrecht? Of een vergelijkbare reportage over een Molukse voetballer, waar de Molukse gemeenschap zo trots op is? Of een item over de reis van een stel voetbalfans van de ene naar de andere stad in ZA?
Doet dat soort achtergronddingen lekker in Studio Sport, of Holland Sport, of zoiets.
Het is een betere prestatie om je doelstelling te halen dan om hem niet te halen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:24 schreef Claudia_x het volgende:
Zoveel betere prestaties waren er dus niet.
Het verleden wordt geromantiseerd. Het gedrag van de spelers was in '88 bijvoorbeeld niet bepaald iets om trots op te zijn.
Het is een symptoom van een groter probleem. Dat is ook precies hoe Frenk van der Linden het schreef overigens. En daar ben ik helemaal mee eens.quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat geldt voor het journaal in het algemeen, dat er de laatste tijd belachelijk veel achtergronddingen in zitten. Het WK is slechts een invulling van die slechte keuze.
De NOS heeft de afgelopen jaren miljoenen uitgegeven aan marktonderzoeken rondom het Journaal (dat weet ik toevallig omdat ik er zelf nog aan een aantal heb meegewerkt).quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat geldt voor het journaal in het algemeen, dat er de laatste tijd belachelijk veel achtergronddingen in zitten. Het WK is slechts een invulling van die slechte keuze.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:09 schreef zodiakk het volgende:
Waar ik me aan erger is niet de prestatie zelf, maar om de enorme inflatie van de waardering van die prestatie ten aanzien van eerdere, betere prestaties, maar ook ten aanzien van de instelling waarmee Oranje op het veld stond en waarmee wij naar het WK keken: missie, focus, winnen. Nu dat niet gelukt is knakt het elftal en de menigte naar een 'x-de worden is toch ook heel mooi?'-mentaliteit. Ik hou daar niet van.
Straks verwordt het Journaal tot de PVV onder de journalistiek. De PVV bauwt ook alles na wat de 'gewone burger' in de kroeg roept.quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:35 schreef Gellius het volgende:
Als je op basis van de conclusies van een kijkersonderzoek journalistiek gaat bedrijven, dan kan je net zo goed meteen ophouden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |