abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83911667
Wij hebben een redelijk kleine hond van ca. 5-6 kilo. Wij wonen in een appartement met redelijk steile en gladde trappen, waarvan wij er twee moeten nemen.

Wij tillen de hond op om naar beneden te gaan, hij wil ook simpelweg niet van de trap af. Met van alles al geprobeerd, roepen, koekjes, hele lichte dwang (op de middelste trede zetten bv.), maar niets helpt.

Nu maakt het mij niet uit de hond de tillen voor die twee trappen, maar ik hoor weleens dat het slecht is om een hond te tillen. Ik kan met Google niets vinden.

Wellicht is het slecht om grote/zware honden te tillen?
  zondag 11 juli 2010 @ 12:39:09 #2
286783 KapiteinLangzaam
Alles op zen tijd
pi_83912086
Ik zelf weet er ook niet veel van, maar ik denk dat tillen geen probleem moet zijn zolang je zijn rug maar goed ondersteund, en bijvoorbeeld niet laat hangen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, schiet en neuk een ander niet.
  zondag 11 juli 2010 @ 12:40:21 #3
244933 trovey
Nachtoele
pi_83912120
Als je het dier normaal vasthoudt, dus inderdaad pootjes ondersteunen etc. dan is er niets aan de hand.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zondag 11 juli 2010 @ 12:48:10 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_83912318
Een hond die geen trap kan lopen? Halsband om en gewoon dwingen!
censuur :O
  zondag 11 juli 2010 @ 12:54:56 #5
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_83912560
Wat een lamme hond.
  zondag 11 juli 2010 @ 12:57:04 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_83912636
Ik ken het soort trappen, dat is voor een hond inderdaad niet echt te doen.
Je zou kunnen proberen de treden te bekleden met iets stroefs (tapijt), zodat de hond grip heeft.

Wat het tillen betreft : fysiek is een kleine hond goed te tillen, zolang je de achterpoten maar ondersteunt, zodat hij/zij niet puur op de borstkas wordt opgetild. Wat bij sommige honden meer een probleem is, is het mentale effect dat het op de hond heeft, bij honden met een sterke dominantie kan het heel bedreigend overkomen, en leiden tot agressie of een gevoel van zeer geforceerde onderdanigheid. Wij hadden thuis een Lhasa Apso, en die werd ook wel eens omhoog of omlaag gedragen, maar meestel gaf hij al aan dat dan te willen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_83912866
quote:
Op zondag 11 juli 2010 12:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Een hond die geen trap kan lopen? Halsband om en gewoon dwingen!
Nee. .

Kleine hondjes kun je zoals gezegd goed optillen. Bepaald soort trappen lopen zijn nl. slecht voor kleine hondjes. Ze kunnen er zelfs een hernia door oplopen.
  zondag 11 juli 2010 @ 13:11:10 #8
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_83913140
Ik weet er wel iets van.

Verkeerd een hond optillen is slecht voor een hond. Echter trappenlopen is nog veel slechter voor een hond. Honden zijn niet gemaakt om trappen te lopen. Wanneer je een hond optilt moet je zorgen dat je zijn rug goed ondersteunt.
pi_83917562
Ik pak em altijd met één hand onder de borstkas om hem van de grond te krijgen, ondersteun ik zijn achterpoten en vervolgens laat ik zijn achterpoten steunen op mijn rechterarm. Dan hoef ik verder geen druk te zetten op zijn borstkas bij het naar beneden lopen.

Hij loopt trouwens de meeste trappen wel. Echter de betreffende trap zijn de treden heel kort na elkaar en glad.

Maar dan ga ik verder geen moeite doen om hem uit alle macht te leren die trap te nemen, zo is het ook goed, misschien wel beter dus
  dinsdag 13 juli 2010 @ 12:28:47 #10
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_83993468
quote:
Op zondag 11 juli 2010 15:03 schreef bijderechter het volgende:
Ik pak em altijd met één hand onder de borstkas om hem van de grond te krijgen, ondersteun ik zijn achterpoten en vervolgens laat ik zijn achterpoten steunen op mijn rechterarm. Dan hoef ik verder geen druk te zetten op zijn borstkas bij het naar beneden lopen.

Hij loopt trouwens de meeste trappen wel. Echter de betreffende trap zijn de treden heel kort na elkaar en glad.

Maar dan ga ik verder geen moeite doen om hem uit alle macht te leren die trap te nemen, zo is het ook goed, misschien wel beter dus
Trappen lopen is geen natuurlijke beweging voor een hond. Wanneer je hond een beetje HD gevoelig is kan hij erg veel last krijgen van zijn heupen.

Volgens mij hou je hem wel goed vast. Dan is optillen beter dan trappenlopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')