abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83868703
Ik heb al meerdere topics gezien over dit onderwerp, maar niet één die specifiek genoeg was.

Mijn vraag is:
Wat is qua mogelijkheden het verschil tussen HBO propedeuse en een VWO diploma?

Kan je met elke P alle universitaire studies doen? Daarbij zijn voorwaarden zoals wiskunde B1 e.d. niet belangrijk want die heb je mogelijk ook niet bij een VWO-diploma.

BV: Ik heb een Propedeuse Informatica. Nu kan ik daarmee naar de Universiteit (Informatica), maar als ik volgende maand een ingeving krijg en ineens psychologie wil gaan doen, heb ik dan voldoende aan me Informatica P?

Als het afhangt van de studie die je wilt gaan doen zijn ze dus niet hetzelfde qua mogelijkheden, want met VWO kan je alle universitaire studies doen (mits er geen voorwaarden zijn (bv Wis B1)).

Iemand hier een duidelijk verhaal over?
pi_83868749
In principe kan je nagenoeg elke WO studie gaan doen met je HBO P, tenzij er extra voorwaarden aan een WO studie zitten.
pi_83868823
Aanvullende eisen zoals wiskunde b worden soms zowel aan een propedeuse als aan vwo gesteld.
Met een propedeuse kun bij sommige hbo opleidingen best wat vrijstellingen krijgen of je kunt zelfs in het tweede jaar beginnen.

Dus wat mij betreft heb ik liever een propedeuse dan bijvoorbeeld een C&M vwo diploma.
Maargoed ik ben niet objectief aangezien ik tot de `p` groep behoor.
pi_83868994
Oh btw, voor psychologie (WO) is de wiskunde eis volgens mij vervallen, je moet echter wel meedoen aan een loting.
Aanmelden loting moet je voor 15 mei doen, dus ik ben bang dat je een jaar moet wachten mocht je dat graag willen.

pi_83869042
Ok, bedankt voor de reacties!

Stel:
Psychologie heeft GEEN extra eisen. Alleen VWO. Als mijn zus met VWO nu toegelaten wordt bij Uni Psych en ik met Informatica P niet, kan ik dan (wettelijk) gaan klagen?
pi_83869246
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 23:07 schreef twanbaten het volgende:
Ok, bedankt voor de reacties!

Stel:
Psychologie heeft GEEN extra eisen. Alleen VWO. Als mijn zus met VWO nu toegelaten wordt bij Uni Psych en ik met Informatica P niet, kan ik dan (wettelijk) gaan klagen?
Dat is volgens mij een onrealistisch scenario want je bent gewoon toelaatbaar met je propedeuse.
Ik weet niet of een onderwijsinstelling daar trouwens zelf over mag beslissen, volgens mij zijn ze het zelfs wettelijk verplicht om je toe te laten met een p. ( don`t know for sure. )
pi_83869728
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 23:14 schreef Twin1983 het volgende:

[..]

Dat is volgens mij een onrealistisch scenario want je bent gewoon toelaatbaar met je propedeuse.
Ik weet niet of een onderwijsinstelling daar trouwens zelf over mag beslissen, volgens mij zijn ze het zelfs wettelijk verplicht om je toe te laten met een p. ( don`t know for sure. )
Als iemand zekerheid kan geven op de Twins laatste zin heb ik antwoord op mijn vraag.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 23:37:07 #8
123170 alors
zlata1234
pi_83870143
Als het geen loting is wel. Anders ben je daar natuurlijk net zo goed van afhankelijk als vwo'ers.

Waarom ben je zo bang? Mail anders de betreffende instelling(en) en vraag of ze het zwart op wit kunnen geven. Wij kunnen je nooit 100% zekerheid geven met betrekking tot eventuele eisen die ze kunnen stellen.
know'm sayin?
word? word.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 23:40:09 #9
123170 alors
zlata1234
pi_83870240
Trouwens voor Informatica gelden geloof ik wel extra eisen.
know'm sayin?
word? word.
pi_83871033
De vraag komt voort uit het feit dat bij mij nooit zeker is wat ik ga doen. Daarom vroeg ik mij af in hoeverre ik verrassingen kan verwachten mocht ik een switch maken. Ik heb geen instelling of opleiding op het oog. De vraag is puur gebaseerd op 'als'.

Ik en mijn familie waren in discussie omdat er een aantal situaties ontstaan binnen dit onderwerp die ons verrassen.

Als ik het goed begrijp kan ik de volgende conclusies min of meer trekken:
- HAVO + HBO P is gelijk aan VWO
- HAVO + HBO P en VWO duren allebei even lang! (dus waarom VWO?)

Het verbaast ons dat ik als computerdeskundige in opleiding zonder problemen over zou kunnen stappen op Psychologie (WO). Daar waar psychologie toch een hele andere discipline is dan informatica en ik in mijn P de analytische vaardigheden die ik bij VWO verwacht en nodig heb voor WO niet heb geleerd.

Nog een aparte situatie is dat ik mij een een klasgenoot op de HAVO kan herinneren die na de HAVO verder ging met VWO. Daarbij ging bij van 5 HAVO naar 5 VWO en had dus nog 2 extra jaren nodig om de VWO diploma binnen te halen. Had hij dan niet beter een simpele HBO opleiding kunnen beginnen? Dan had hij een jaar minder voor hetzelfde gedaan.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 00:07:48 #11
123170 alors
zlata1234
pi_83871244
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 00:01 schreef twanbaten het volgende:
De vraag komt voort uit het feit dat bij mij nooit zeker is wat ik ga doen. Daarom vroeg ik mij af in hoeverre ik verrassingen kan verwachten mocht ik een switch maken. Ik heb geen instelling of opleiding op het oog. De vraag is puur gebaseerd op 'als'.

Ik en mijn familie waren in discussie omdat er een aantal situaties ontstaan binnen dit onderwerp die ons verrassen.

Als ik het goed begrijp kan ik de volgende conclusies min of meer trekken:
- HAVO + HBO P is gelijk aan VWO
- HAVO + HBO P en VWO duren allebei even lang! (dus waarom VWO?)

Het verbaast ons dat ik als computerdeskundige in opleiding zonder problemen over zou kunnen stappen op Psychologie (WO). Daar waar psychologie toch een hele andere discipline is dan informatica en ik in mijn P de analytische vaardigheden die ik bij VWO verwacht en nodig heb voor WO niet heb geleerd.
Daarom falen ook zoveel HBO-P'ers op de uni
quote:
Nog een aparte situatie is dat ik mij een een klasgenoot op de HAVO kan herinneren die na de HAVO verder ging met VWO. Daarbij ging bij van 5 HAVO naar 5 VWO en had dus nog 2 extra jaren nodig om de VWO diploma binnen te halen. Had hij dan niet beter een simpele HBO opleiding kunnen beginnen? Dan had hij een jaar minder voor hetzelfde gedaan.
Het voordeel van vwo is dat het beter aansluit op het WO. Je leert er al meer abstract denken. Plus als je vwo doet ben je geen stufi kwijt. En je kunt vwo ook in 1 jaar doen, dan kost het je ook geen extra jaar.
know'm sayin?
word? word.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 00:14:25 #12
123170 alors
zlata1234
pi_83871443
Ohja waarom zou je zo snel mogelijk willen gaan? Je bent echt niet oud als je op je 20ste eerstejaars bent. Werken kun je ook nog wel je hele leven. Ik zie het probleem niet zo.
know'm sayin?
word? word.
pi_83871473
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 00:07 schreef alors het volgende:

[..]

Daarom falen ook zoveel HBO-P'ers op de uni
[..]

Het voordeel van vwo is dat het beter aansluit op het WO. Je leert er al meer abstract denken. Plus als je vwo doet ben je geen stufi kwijt. En je kunt vwo ook in 1 jaar doen, dan kost het je ook geen extra jaar.
Ok, duidelijk!
Bedankt!
pi_83871556
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 00:14 schreef alors het volgende:
Ohja waarom zou je zo snel mogelijk willen gaan? Je bent echt niet oud als je op je 20ste eerstejaars bent. Werken kun je ook nog wel je hele leven. Ik zie het probleem niet zo.
Is ook absoluut niet nodig. Ik begin in september mijn 2e jaar Informatica en ben nu 22. Nogmaals, puur 'als'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')