junkiexp | woensdag 7 juli 2010 @ 23:16 |
Samen met een goede vriend een speedboot gekocht om op te knappen en lekker te kunnen varen en wakeboarden: 1988 Bayliner Capri 1950 Borwrider OMC 3.0 4 cilinder (registratiebewijs zegt 136 KW, maar daar is waarschijnlijk PK) Topsnelheid zal ongeveer 70/75 km/h moeten zijn OMC staartstuk Bodem is goed rot dus die moet vervangen worden. Spiegel vertoont gelukkig geen sporen van rotheid Boot is 1991 pas te water gelaten en de laatste jaren getrailerd ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TO DO : Waterlekkage opsporen (reeds gevonden, lekt via staartstuk oplossen in winter) Striping en stickers verwijderen (reeds gedaan) Nieuwe striping en stickers Schakelkabel af (laten) stellen (wil niet in achteruit) Vloer(bedekking) vervangen (rot) Alles opnieuw laten bekleden (scheuren) Motor beurtje geven Verlichting nakijken (reeds gedaan, werkt weer) Radio antenne installeren Fishfinder/dieptemeter afstellen Polyester poesten Onderkant schoonmaken Voor degene die het interesseert zal ik hier de vorderingen bijhouden ![]() | |
Snuitebolletje | woensdag 7 juli 2010 @ 23:24 |
bootjes ![]() en wat een vet klokkenspel zit er in je dashboard ![]() | |
JJH | woensdag 7 juli 2010 @ 23:27 |
Oeh bootjes. ![]() En wel een beetje normaal varen waar dat moet hè? Met zo'n apparaat! ![]() ![]() | |
tjoptjop | woensdag 7 juli 2010 @ 23:34 |
Wat bedoel je met rotte bodem? Osmose op de romp? Of gewoon het vloertje intern? En gaat dat ding serieus zo hard met dat vermogen? | |
beware_reageerd | woensdag 7 juli 2010 @ 23:41 |
Netjes hoor, wel wat werk maar ziet er goed uit. OMC mag dan wel wat meer lusten t.o.v. mercruiser bijv. maar loopt net zo goed. Heckdrive is wel een oppas moment, moet je goed weten wat je doet. Zelfde geld voor de keerkoppeling, is het afstellen of is deze defect ? Als deze defect is, kost dat klauwen geld. 2500 euro ben je zo kwijt. Dus ook nooit van volgas vooruit naar zijn achteruit gaan. Ga deze draad volgen. Ruim 20 jaar met boten gespeelt, echter nu wat met vliegtuigonderhoud en vandaag eerste vlucht zelf gedaan. Bootjes komen vanzelf weer, eerst weer aan de knuppel zitten. Is iets leuker. Maar nog duurder dan bootjes. Blijf posten, erg benieuwd naar eindresultaat. | |
junkiexp | woensdag 7 juli 2010 @ 23:43 |
quote:Haha vind je ? Die gaat er volgende zomer wel uit en wordt vervangen door iets moderners. | |
junkiexp | woensdag 7 juli 2010 @ 23:44 |
quote:Ik doe mijn best, hier de haven uit moet ik 6 km/u, dat is wandesnelheid. Maar dan de sluizen door en ik zit op de Nieuwe Maas, en daar mag je onbeperkt knallen. | |
junkiexp | woensdag 7 juli 2010 @ 23:44 |
quote:Het vloertje intern, is allemaal hout hé bij zo'n boot. Maar komt goed. | |
junkiexp | woensdag 7 juli 2010 @ 23:49 |
quote:Vebruik zal volgas 50 liter per uur zijn, dubbel carburateur ![]() Staartstuk is vorig jaar gereviseerd dus daar heb ik voorlopig geen omkijken naar. Net voordat ik hem kocht is er een nieuwe gashandle opgegaan maar ze hebben de schakelkabel niet goed afgesteld, op het blok kan ik de achteruit en vooruit prima bedienen ![]() | |
machtpen | woensdag 7 juli 2010 @ 23:53 |
Hout kun je ook laten uitdragen en dan in de epoxy zetten. Ben je klaar voor weinig. | |
JJH | woensdag 7 juli 2010 @ 23:59 |
quote:Dan is het goed. ![]() 6 is ook niks. Maar op héél veel binnenwateren mag je maximaal 9 of 12. En als je ergens met een plezierjachtje aan rustig water ligt is het gewoon kut als zo'n onbenul met speedboot de koffie uit je kopje komt klotsen. ![]() | |
junkiexp | donderdag 8 juli 2010 @ 00:03 |
quote:Nee dat gaat hier niet meer lukken, het hout verdwijnt langzaam beetje bij beetje door de bilgepomp naar buiten. Het stadium van herstellen zijn we al lang voorbij ![]() | |
junkiexp | donderdag 8 juli 2010 @ 00:04 |
quote:Klopt, en ik respecteer het ook. Als ik 20 vaar dan gaat het water bij een kanaal al over de kant dus ik weet wat het doet. Wel goed voor het wakeboarden zo'n dikke hekgolf ![]() | |
junkiexp | donderdag 8 juli 2010 @ 00:13 |
http://www.dumpert.nl/med(...)et_boot_proost_.html Je kan het absoluut niet maken maar dit is wel leuk ![]() | |
Drommelsch85 | donderdag 8 juli 2010 @ 00:36 |
Mooi-retro ding! Heerlijk 80s.. Mooi opknappen maar lekker in 80s staat laten, ook het instrumentenwerk. Je zal vast niet ruilen met mijn racefiets uit hetzelfde tijdperk ![]() | |
error_404 | donderdag 8 juli 2010 @ 08:29 |
![]() Is je vriendinnetje nu al zeeziek...? | |
T42 | donderdag 8 juli 2010 @ 08:54 |
als hij te veel zuipt kun je er LPG in laten bouwen ![]() | |
junkiexp | donderdag 8 juli 2010 @ 11:14 |
quote:Zeg maar vriendin hoor, ze is 30 ![]() Maar ze was hier bezig om de oude striping van de buitenkant te verwijderen ![]() | |
Netsplitter | donderdag 8 juli 2010 @ 11:17 |
Hoeveel heb je er voor betaald?? ![]() | |
junkiexp | donderdag 8 juli 2010 @ 12:01 |
Rond de 5K ![]() | |
Gripper | donderdag 8 juli 2010 @ 12:14 |
Het lijkt me zo gaaf, lekker knallen met een speedboot ![]() Ik heb zelf een toerkajak, en afgelopen weekend weer lekker gepeddeld over de vinkeveense plassen, tussen de snelle bootjes. Speedbootvaarders willen dan altijd graag proberen of ze je het leven zuur kunnen maken (dat is wel ![]() Mensen: die golf heb ik het liefst van achteren, dan kan ik er geweldig op meesurfen ![]() Dit ga ik wel even volgen ![]() | |
T42 | donderdag 8 juli 2010 @ 17:27 |
quote:sorry ik ben er zo 1 ![]() | |
beware_reageerd | donderdag 8 juli 2010 @ 17:28 |
quote:Heerlijk. grote tank dus. quote:Kijk, daar zit je heel goed. En toch nooit van vooruit ineens naar achter. Wordt tandjes poetsen in de keerkoppeling. Trouwens staartstuk electrisch te trimmen ? Uberhaupt trimvlakken aanwezig ? En denk dat de skipaal er ook nog op moet. Zelf gevaren met een glastron T172 (mercruiser 160 PK, ging tering hard) | |
junkiexp | donderdag 8 juli 2010 @ 23:23 |
quote: 100 liter dus gaat wel lekker. Staartstuk is electrisch te trimmen op de gashandle, nog niet echt mee gespeeld komt nog wel. Ik heb verder geen trimvlakken, ik wil wel 2 trimplaten gaan monteren om de boot wat lekkerder te laten varen bij lage snelheid, door de vorm houdt het schip totaal geen koers buiten plane om. Met trimvlakken schijn je dit een stuk te kunnen terugbrengen Heb je nog foto's van je Glastron ?. | |
shiftknop | zaterdag 10 juli 2010 @ 08:50 |
Foute 80s speedboten ![]() ![]() Sneeuw in je avatar bij 35 graden Celsius ![]() | |
invine | zaterdag 10 juli 2010 @ 13:41 |
Tof ding! ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 10 juli 2010 @ 14:03 |
Toffe boot ![]() Waar vaar je meestal ?? hier in de IJssel wordt ook veel spielerei gemacht met zulke boten, van de week nog FF zitten kijken .. | |
junkiexp | zaterdag 10 juli 2010 @ 14:20 |
quote:Nu beetje in de buurt Rotterdam-Noord - Schiedam -Delft, voornamelijke op de Schie. Als ik mijn pasje van het vaarbewijs binnen heb zal ik voornamelijke op de Nieuwe en Oude Maas, Haringvliet te vinden zijn. Met een dergelijke boot is langzamer dan 20 km/h varen niet echt lekker. Door de vorm van de romp moet je elke seconde het stuur corrigeren.... | |
Sounddragon | zaterdag 10 juli 2010 @ 14:29 |
quote: Hier op de IJssel mag je toch gewoon harder ??? ze varen hier dagelijks, ik hoor ze as we speak zelfs, waterskieën, ik zie ze met autobanden rondslingeren, banaan zag ik vorige week langsvliegen, waterscooters en jetski's.. volgens mij mag dat allemaal hier .. ![]() | |
junkiexp | zondag 20 februari 2011 @ 11:46 |
We gaan heel langzaam weer naar lekker weer toe hopelijk. Gisteren een nieuw zeil over de boot getrokken wat ook niet meer lekt. Het hele interieur ligt in mijn verwarmde berging en gaan we in april volledig schoonmaken. We hebben alle striping erafgehaald en het ziet er nu zo uit : ![]() Inmiddels is ook een deel al gepolijst en zijn we nu aan het verzinnen wat voor striping erop gaat komen. We willen sowieso de ramen blinderen, het mag best een beetje fout zijn ![]() Ik heb in Amerika besteld : - Nieuwe pakkingen, dichtingen en lagers voor het de aansluiting staartstuk-spiegel - 3M 4200 om de lekkage te dichten - Nieuw benzinefilter - Elektronische ontsteking + coil - Shift assist module - 4 nieuwe bougies - Nieuwe verdeelkap - Nieuwe thermostaat + pakking Verder is het staartstuk eraf, dit laten we reviseren zodat we deze zomer zonder problemen kunnen varen. ![]() Ik moet nog een goede acculader kopen voor de 2 accu's. Ook nog even nieuwe olie en een nieuw oliefilter. Ik ga ook nog kijken voor een oliezuigpomp, want je kan de olie niet aftappen niet als bij een auto, er zit echt een drainbuis in het blok. | |
Barcaconia | zondag 20 februari 2011 @ 12:52 |
Het is een klein beetje offtopic hier maar toch maar vragen aan iemand die er wellicht verstand van heeft: Zijn dit watergekoelde blokken met een externe waterpomp? Ik zoek een klein mechanisch waterpompje dat 2 slangaansluitingen heeft en dus niet met een pasflens op het blok zit (volgens mij zie ik dat bij jou wel). Ik heb gevonden dat veel zeewaterpompen van dit type zijn. Weet jij hier wat meer vanaf? | |
Bolkesteijn | zondag 20 februari 2011 @ 17:40 |
Leuk een boot! Jammer dat er geen zeilen op zitten. Maar ik geef toe, in de wateren rondom Rotterdam heb je meer plezier aan speedboot dan een zeilboot. | |
junkiexp | zondag 20 februari 2011 @ 18:30 |
Dit zijn watergekoelde blokken met een open systeem. In de staart zit een impeller die het water opzuigt een via een slang naar de bovenkant van het blok gaat. Daar zit de thermostaat boven op een mechanische poelie pomp die door een riem via de krukas wordt aangedreven en het water verder pompt, en vervolgens via de uitlaat eruit gooit. | |
junkiexp | zondag 20 februari 2011 @ 18:31 |
Zeker met al die sluizen, is echt geen doen. Ik ga de parksluis door en dan knallen op de Maas ![]() | |
beware_reageerd | zondag 20 februari 2011 @ 20:04 |
Met zo'n tank zeker. (en ik was je even kwijt.) Sorry mijn fout. Dat spelen moet je zeker doen, kan veel schelen, zeker met je bankenbezetting. Die trimvlakken moet je mee uitkijken. Dat is echt rekenwerk. Ik moet ergens nog foto's hebben, net gekeken maar ik moet dieper. Ik heb nu heel veel andere schepen. Goed bezig, en vooral beter goed doen en een jaar later dan te vroeg en onherstelbare schade. Zo ken ik de meeste namelijk. Spiegel aan gort. Motor rustig in toeren omhoog doen. Ineens kan soms teveel zijn. Je bent zeker netjes bezig. En je vriendin/vrouw ook. Die wil ik wel eens zien varen, het is echt weinig verschil met de T172. Leuk, zomer komt eraan, dus we gaan het zien. | |
junkiexp | zondag 13 maart 2011 @ 13:08 |
Gisteren weer even bezig geweest, de vloer was na 22 jaar aardig rot, dus die hebben we eruit gehaald. Het goede nieuws is dat Bayliner de stingers goed heeft behandeld met polyester, dus die zijn ngo intact. Vrijdag en gisteren heb ik de nieuwe elektronische ontsteking geplaatst + nieuwe bougiekabels en nieuwe bougies. Ook een nieuwe thermostaat + pakking. De startmotor heeft door een lekkage helaas een paar keer onder water gestaan, dus die doet het niet meer. De bendix komt niet helemaal meer lekker uit het huis. | |
beware_reageerd | zondag 13 maart 2011 @ 13:38 |
Bendix inspuiten met WD40 om gangbaar te maken en daarna een klodder vet erop. Wie weet pakt hij dan weer lekker op. | |
junkiexp | zondag 13 maart 2011 @ 13:43 |
Geprobeerd maar het mag niet baten. Ik ga de start motor wegbrengen om hem te reviseren. | |
junkiexp | zondag 27 maart 2011 @ 18:23 |
Ik heb een nieuwe startmotor gekocht en de motor loopt. Blijft alleen nog niet stationair lopen, maar dit zal aan de timing van de nieuwe electronische ontsteking liggen. | |
Fendy | maandag 4 april 2011 @ 21:25 |
Lekker bezig zeg! Weet je al wat je als nieuwe vloer gaat leggen? Wij gaan voor 24mm dik composiet, hoef je niets meer aan te doen en het weegt lekker veel (al is dat bij jou natuurlijk geen pre ![]() | |
junkiexp | maandag 4 april 2011 @ 21:32 |
Wij gaan denk ik voor 18mm watervast verlijmd multiplex. Maar nog een hoop werk, en zomer komt steeds dichterbij. | |
Fendy | maandag 4 april 2011 @ 21:40 |
Is het een vloer uit 1 deel? Watervast verlijmd multiplex moet je volgens mij uiteindelijk nog steeds iets mee doen, inlamineren of behandelen...composiet ros je erin et presto, alleen denk ik niet dat je dat als plaat kunt krijgen, maar dat weet ik niet zeker. | |
junkiexp | maandag 4 april 2011 @ 21:43 |
Nope niet uit 1 deel, 2 delen. Ik ga de plaat lamineren met matten en expoxy. | |
densmee | maandag 4 april 2011 @ 21:43 |
trespa is composiet en als plaat | |
Fendy | maandag 9 mei 2011 @ 23:07 |
Hoe gaat ie hier? | |
fathank | woensdag 11 mei 2011 @ 11:26 |
Lekker weertje hoor. En daar? | |
junkiexp | zondag 27 november 2011 @ 12:32 |
Boot is verkocht, We kwamen toch wel heel veel rot hout e.d. tegen. Totaal niet de tijd en zin om dit te gaan maken. | |
Patrickovik | woensdag 30 november 2011 @ 10:49 |
Jammer! Was een mooi bootje.. | |
junkiexp | woensdag 30 november 2011 @ 21:24 |
Klopt, maar er komt iets mooiers voor terug. | |
Frank-nmgn | donderdag 1 december 2011 @ 15:10 |
Beste Marcel. Ik heb deze boot gekocht van iemand uit arnhem. Alleen er zaten geen stoelen en liggende kussendelen meer bij. Heb jij deze los verkocht? Groet, Frank | |
Sounddragon | donderdag 1 december 2011 @ 15:14 |
Whehe, google rules ![]() | |
T42 | donderdag 1 december 2011 @ 21:47 |
heb nog wel een bootje ts ![]() | |
junkiexp | donderdag 1 december 2011 @ 22:09 |
PM | |
Patrickovik | vrijdag 2 december 2011 @ 01:02 |
LOL, mooie topic wending! Heb je iets varends of met wielen gekocht? | |
junkiexp | vrijdag 2 december 2011 @ 18:24 |
Niks, volgend jaar komt er in maart een nieuwer model van 2000 oid. Ben nu dus ff 10K aan het sparen ![]() |