abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83787147
ik (25) wil graag m'n motor rijbewijs halen. Ik heb geen ervaring met motoren of met brommers. helemaal niks. Alleen met de auto en de fiets.

ik zit eraan te denken om een schakelbrommer te kopen, dan kan ik een beetje goedkoop oefenen. Verder wil ik kijken of hij niet na een maand in de schuur verdwijnt.

Ik snap ook wel dat er een groot vershil is tussen een brommer en een motor (regels en ), maar een brommer lijkt er iig een stuk meer op dan een auto

is dit idd een goed idee?
zo ja:
waar moet ik op letten bij de aanschaf?
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
pi_83787419
Ik zou gewoon bij de motor les doen!
Scheelt ook nog een kosten en verzekering!.

Na de les, kan je direct motor kopen!. En gelijk erop rijden. Het is makkelijk ermee bedienen.
kwestie van wennen!.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_83787550
Ken je niet iemand met een schakelbrommer? Dat schakelen is het probleem niet hoor, dat heb je in 5min onder de knie.
pi_83787551
Voor de invoering van brompraktijkexamen zou ik zeggen 'ja', maar nu loont het niet meer. Je ingeving is juist hoor Heb precies hetzelfde gedaan en eigenlijk is de overstap niet meer zo groot. Verkeersinzicht en anticipatie heb je in die jaren wel een beetje ontwikkeld (want je rijdt ook op de weg). Bij een motor verschilt alleen het gewicht en vermogen.
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:22:27 #5
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83787642
Ja zoiets. Misschien kun je bv eens een aantal lessen nemen.....? Of moet je tegenwoordig eerst je theorie halen voor je mag rijden (weet niet hoe dat momenteel zit, heb m'n rijbewijzen al een tijdje )

Op een schakelbrommer rijden geeft je alleen de ervaring hoe het is om te schakelen. Niet hoe het is om bv op de snelweg te rijden, in en uit te voegen, je (best wel) kwetsbare positie juist bij hogere snelheden.
pi_83787678
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik zou gewoon bij de motor les doen!
Scheelt ook nog een kosten en verzekering!.

Na de les, kan je direct motor kopen!. En gelijk erop rijden. Het is makkelijk ermee bedienen.
kwestie van wennen!.
wat kost dat nou, zo'n brommerverzekering?

vast niet zoveel als ik die tig lessen nodig heeft
pi_83787828
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:20 schreef ThePianoMan het volgende:
Voor de invoering van brompraktijkexamen zou ik zeggen 'ja', maar nu loont het niet meer. Je ingeving is juist hoor Heb precies hetzelfde gedaan en eigenlijk is de overstap niet meer zo groot. Verkeersinzicht en anticipatie heb je in die jaren wel een beetje ontwikkeld (want je rijdt ook op de weg). Bij een motor verschilt alleen het gewicht en vermogen.
ik dacht dat je gewoon met rijbewijs B de brommer mocht rijden?
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:26:50 #8
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83787882
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:23 schreef Maarten1 het volgende:

[..]

wat kost dat nou, zo'n brommerverzekering?

vast niet zoveel als ik die tig lessen nodig heeft
Maar je moet ook een brommer aanschaffen en onderhouden. Ik vind persoonlijk het onderhoud aan brommers/scooters/ motoren ietsje belangrijker dan aan de auto. Je kunt met iets minder bandenprofiel bij je auto bv nog wel eventjes doorrijden. Bij een tweewieler zou ik dat niet doen.
pi_83787982
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:20 schreef kikoooooo het volgende:
Ken je niet iemand met een schakelbrommer? Dat schakelen is het probleem niet hoor, dat heb je in 5min onder de knie.
ben 25, mijn vrienden zijn helaas ook geen 18 meer
pi_83788121
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:26 schreef childintime het volgende:

[..]

Maar je moet ook een brommer aanschaffen en onderhouden. Ik vind persoonlijk het onderhoud aan brommers/scooters/ motoren ietsje belangrijker dan aan de auto. Je kunt met iets minder bandenprofiel bij je auto bv nog wel eventjes doorrijden. Bij een tweewieler zou ik dat niet doen.
hm zit wat in
zal dan ook iets proberen te vinden dat een beetje onderhoudsvrij is, geen afgeragd oud ding

wou dat ik ff ergens een kon lenen, dan hoefde ik daar allemaal niet over na te denken :p
pi_83788275
Trouwens ik was 21 toen ik voor eerste keer motor reed.
Voorheen heb ik nog nooit schakel gereden, wel scooter.

Schakel leren is heel eenvoudig.

Ik zeg gewoon doen bij motorles.
bespaar je geld door echte fatsoenlijk motor kopen ipv brommertje die niet 120 kan halen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:34:34 #12
37248 BertV
Klei indiaan
pi_83788324
Ik denk dat de voordelen van nu even een brommer aanschaffen niet opwegen tegen de nadelen.
Het voordeel dat je hebt met een B-rijbewijs (verkeersinzicht etc) is groter.

Schakelen is hooguit de eerste les wat worstelen. De tweede les kun je je al meer op andere dingen concentreren.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_83788478
Waarom wil je graag je motorrijbewijs halen? Brommer is een nutteloze investering en kost je teveel gedoe, vraag jezelf eerst eens af of je echt dat motorrijbewijs wil en of je daarna een motor aan gaat schaffen.

Brommer en motor kan je gewoon niet vergelijken.
pi_83788708
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:25 schreef Maarten1 het volgende:

[..]

ik dacht dat je gewoon met rijbewijs B de brommer mocht rijden?
sorry, niet goed gelezen
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:41:49 #15
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83788720
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:31 schreef Maarten1 het volgende:

[..]

hm zit wat in
zal dan ook iets proberen te vinden dat een beetje onderhoudsvrij is, geen afgeragd oud ding

wou dat ik ff ergens een kon lenen, dan hoefde ik daar allemaal niet over na te denken :p

Kun je niet ergens een schakelbrommer huren? Die scooters kun je toch ook huren en ik weet dat je motoren ook kunt huren.

Maar je schreef dat je een motorrijbewijs wilde gaan halen. Ik zou het gewoon gaan doen. Ook al ga je als je het hebt gehaald misschien niet meteen een motor aanschaffen; je kunt bv altijd met mooie dagen een motor huren om stukjes te toeren. Ik heb ook al lang een dubbel rijbewijs. Ben begonnen met motor trouwens. Na 5 jaar autorijbewijs gehaald en ja, als er dan kinderen komen is het niet echt praktisch; mama op de motor met een baby in een draagzak Dus uit praktisch oogpunt toch maar een autootje. Maar ik heb dat rijbewijs wel en als ik wil kan ik dus zo opstappen
pi_83788729
Brommeronderdelen kosten helemaal niks als je een auto gewend bent, een band bv 20 euro. Koop gewoon een oude schakelbrommer die bij verkoop zijn waarde houdt.
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:42:36 #17
37248 BertV
Klei indiaan
pi_83788767
quote:
ik zit eraan te denken om een schakelbrommer te kopen, dan kan ik een beetje goedkoop oefenen. Verder wil ik kijken of hij niet na een maand in de schuur verdwijnt.
Dit klinkt alsof je met een schakelbrommer wil testen of motorrijden wat voor je is.

Ik had schakelervaring op een brommer, maar mijn eerste les op een CB250 was wel andere koek.
Zelfs dan is het alsof je van een brommobiel in een stadsauto stapt. (went snel)
Met een motor, hoe klein ook, zul je met je gewicht moeten sturen terwijl je met een brommer nog wat kunt aanrommelen (en het zo ook verkeerd kan aanleren)
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_83788793
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:33 schreef Captain_Ghost het volgende:
Trouwens ik was 21 toen ik voor eerste keer motor reed.
Voorheen heb ik nog nooit schakel gereden, wel scooter.

Schakel leren is heel eenvoudig.

Ik zeg gewoon doen bij motorles.
bespaar je geld door echte fatsoenlijk motor kopen ipv brommertje die niet 120 kan halen.
motortje kan niet eens 120. 125 cc 4-takt, leuk ding voor in de stad
pi_83788922
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:37 schreef Bastoenie het volgende:
Waarom wil je graag je motorrijbewijs halen? Brommer is een nutteloze investering en kost je teveel gedoe, vraag jezelf eerst eens af of je echt dat motorrijbewijs wil en of je daarna een motor aan gaat schaffen.
dat weet ik dus niet zeker

das de tweede reden die ik heb om eerst een brommer te gaan proberen
dat komt nog het dichtste in de buurt..
pi_83789060
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:41 schreef childintime het volgende:

[..]

Kun je niet ergens een schakelbrommer huren? Die scooters kun je toch ook huren en ik weet dat je motoren ook kunt huren.

Maar je schreef dat je een motorrijbewijs wilde gaan halen. Ik zou het gewoon gaan doen. Ook al ga je als je het hebt gehaald misschien niet meteen een motor aanschaffen; je kunt bv altijd met mooie dagen een motor huren om stukjes te toeren.
goeie

dat zou 'm wel eens kunnen worden
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:12:54 #21
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83790243
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:42 schreef BertV het volgende:

[..]

Dit klinkt alsof je met een schakelbrommer wil testen of motorrijden wat voor je is.

Ik had schakelervaring op een brommer, maar mijn eerste les op een CB250 was wel andere koek.
Zelfs dan is het alsof je van een brommobiel in een stadsauto stapt. (went snel)
Met een motor, hoe klein ook, zul je met je gewicht moeten sturen terwijl je met een brommer nog wat kunt aanrommelen (en het zo ook verkeerd kan aanleren)
Ja, dat is idd het verschil. Ik had vroeger een Tomosje (schakel) en ging daarna mijn motorrijbewijs halen. Op die brommer "zit" je en wordt vervoerd. Op die motor rij je echt actief met je hele lichaam en "stuurt" als het ware met je gewicht/evenwicht. Een brommer (ook schakel) is veel passiever; een motor is veel intensiever en daardoor dus ook veel leuker
  donderdag 8 juli 2010 @ 08:59:09 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_83795236
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:20 schreef kikoooooo het volgende:
ik ken 3 manieren van schakelen op een brommer
normaal
hand
teen/hak

normaal kun je wel in een halve dag leren die andere 2 niet
pi_83795449
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 08:59 schreef T42 het volgende:

[..]

ik ken 3 manieren van schakelen op een brommer
normaal
hand
teen/hak

normaal kun je wel in een halve dag leren die andere 2 niet
welke doe je op de motor?
  donderdag 8 juli 2010 @ 09:17:50 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_83795622
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 09:09 schreef Maarten1 het volgende:

[..]

welke doe je op de motor?
nu normaal vroeger ook anders jah ik ben van de oude knoei
(zundapp had hand tot in de jaren 70 ook op motor)
(simpson motor had teen/hak versnelling in de jaren 60/70)
  donderdag 8 juli 2010 @ 09:24:23 #25
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83795769
En wat is "normaal" ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')