Veel mensen vergelijken hun oude LP's met de bijbehorende CD's alleen zijn veel CD's uit die tijd waardeloze CD's die bijna rechtstreeks van de analoge master gemaakt zijn en die zijn niet te vergelijken met de digitale opnames van deze tijd.
Ik denk dat de meeste mensen hier niet de spullen hebben om de twee media goed te vergelijken. Heb zelf bij meerdere audiofielen CD's geluisterd en dan maak je rare dingen mee. Sommige CD's klinken dan ineens zwaar %^#*&@ en op andere CD's ga je eindelijk horen zoals het echt bedoeld was.
Het is leuk om te lezen dat zoveel mensen verknocht zijn aan het gevoel wat ze bij vinyl hebben maar denk dat dit voornamelijk een gevoel is.
Mijn voorkeur CD, een 10 LP wisselaar voor in de auto lijkt me een beetje onhandig ![]()
P.S. Er waren platenspelers die beide kanten konden afspelen en een repeatfunctie hadden, probleem was alleen dat dit een lo-fi setje was.
quote:
Op zondag 2 maart 2003 22:12 schreef Tijn het volgende:[..]
Oh nee? Moet je voor de grap 'es een willekeurig liedje van CD naar WAV rippen en in CoolEdit openen. Bij mij was dit zo'n beetje continu het beeld wat ik kreeg:
Terwijl een willekeurige klassieke track dit liet zien:
Ik heb echter pas met The Real McKenzies zitten sleutelen in CoolEdit en die waren niet compressed, maar je hebt wel gelijk, het gebeurt veel. Sowieso vind ik dat je best een verschil kunt horen in het geluid van de CD of het pop is of klassiek of Metal (enzo).
Klinkt misschien wel hard en duidelijk (voor sommigen) maar zo was het dus NIET bedoeld. Op de radiozenders (velen dan) staat er ook flink de limiter te blazen... Ben Liebrand deed tijdens de herhaling van de grandmixen de limiter bij 538 gewoon op standby
Iedereen moet maar weer fijn op vinyl gaan uitbrengen als het aan mij ligt.
quote:
Op maandag 3 maart 2003 13:45 schreef Puur het volgende:Iedereen moet maar weer fijn op vinyl gaan uitbrengen als het aan mij ligt.
nu zijn die prijzen nog een beetje om te huilen
quote:Des te meer reden om vinyl te kopen
Op maandag 3 maart 2003 17:29 schreef WeirdMicky het volgende:
als iedereen op vinyl hun nrs zouden uitbrengen, zouden ze misschien ook weer wat goedkoper wordennu zijn die prijzen nog een beetje om te huilen
Er worden ik het echt hoge audiosegment ook nog zeer veel platenspelers verkocht. Dat praat je over € 800 tot enkele (tien)duizenden euro's voor een speler. Bij de freaks is de CD speler nooit echt aangeslagen.
Ik heb zelf deze:
Een Rega P25. Rega bouwt voor relatief weinig geld ook goede draaitafels.
[Dit bericht is gewijzigd door Puur op 03-03-2003 18:21]
quote:Ik heb er vorige week net 1 besteld, een Pro-ject Debut II phono voor 300 eurootjes, best wel strak dingetje, en als ik de reviews moet geloven, een erg goeie voor dat geld
Op maandag 3 maart 2003 18:12 schreef Wodan het volgende:
Zijn losse platenspelers eigenlijk nog wel te koop, een beetje goede dan? Ik heb nog wel een lp-speler staan, maar die zit aan een toren vast en dat is zeer zonde, eigenlijk is dat ook de grootste reden dat ik eigenlijk geen lp's meer luister of koop, hoewel ik nu wel sterk de neiging heb om een aantal tweedehandsplaten aan te schaffen, omdat die nooit op cd zijn verschenen en gewoon voor de collectie. Ik ben ook wel een liefhebber van het krakerige geluid en de ruis vooraf.
quote:Ben trouwens wel benieuwd hoe die klinkt.
Op maandag 3 maart 2003 18:20 schreef haaahaha het volgende:[..]
Ik heb er vorige week net 1 besteld, een Pro-ject Debut II phono voor 300 eurootjes, best wel strak dingetje, en als ik de reviews moet geloven, een erg goeie voor dat geld
De mooiste draaitafel ooit gemaakt :)
quote:Ik heb verder geen vergelijking met andere platenspelers, kan het alleen vergelijken met m'n cd speler, maar het album Protection van Massive Attack klinkt wat fijner, minder dynamischer, maar wel dieper, alsof het klankbeeldje wat meer 'sound' heeft, warmer?
Op maandag 3 maart 2003 20:09 schreef Puur het volgende:[..]
Ben trouwens wel benieuwd hoe die klinkt.
Ik heb alleen soms nog het gevoel bij bepaalde nummers dat ik naar m;n afstandsbediening wil grijpen en wil doorskippen naar het volgende nummer ![]()
Jaydee - Plastic Dreams klinkt echt fucking super op vinyl!!! ![]()
[Dit bericht is gewijzigd door haaahaha op 04-03-2003 22:36]
quote:Er zijn speciale "voorversterkers" voor platenspelers. Ik heb zelf goede ervaringen met de Terratec phono pre-amp. Deze heb ik tussen m'n platenspeler en geluidskaart geplaatst om opnames te kunnen maken.
Op maandag 3 maart 2003 22:44 schreef Jazpurs het volgende:
Thanx! Vooral dat linkje werkte verhelderend. Nu maar 'ns kijken wat ik eraan kan doen.
Bij een bovengemiddelde computerzaak moeten ze dit wel kunnen leveren, ik heb het apparaat bij Informatique gekocht.
quote:dat weet ik niet, maar ik weet wel dat sommige bands het met ivm geluid op dubbel LP zetten, omdat anders de groeven te dicht op elkaar zitten...
Op woensdag 5 maart 2003 19:40 schreef haaahaha het volgende:
Zit er ook verschil in kwaliteit qua muziekinformatie op een LP tussen 33.3 en 45 toeren?
het tevens erg fijne en mooi aan vinyl is dat je het actief beluisterd vaak, je gaat ervoor zitten, doet er een plaat op, bekijkt de hoes, enz enz. dat doe je met cd's niet snel.
quote:Klopt! het geheel is erg 'gezellig'
Op woensdag 5 maart 2003 21:33 schreef Arma_Angelus het volgende:[..]
dat weet ik niet, maar ik weet wel dat sommige bands het met ivm geluid op dubbel LP zetten, omdat anders de groeven te dicht op elkaar zitten...
het tevens erg fijne en mooi aan vinyl is dat je het actief beluisterd vaak, je gaat ervoor zitten, doet er een plaat op, bekijkt de hoes, enz enz. dat doe je met cd's niet snel.
Het geluid is dan bij opname dus al 'gedigitaliseerd'. Zeker als je kijkt naar house producties hoor je absoluut geen verschil tussen CD en vinyl. Waarom niet? Omdat het opnemen op de PC op 16bit 44.1KHz (vrij normaal voor house) bepaalde frequenties die vinyl zou kunnen bevatten al verwijderd, zowiezo alles boven de 22.05Khz en onder de (vul in). Een plaat klinkt op dat moment dus hetzelfde als een CD, op de kraakjes en ruis na (wat het geheel wel warmer maakt).
Het op vinyl persen heeft pas zin als de opname 96Khz is, dan merk je namelijk ook dat het vinyl iets extra's bevat. Ik heb zelf trouwens geen voorkeur, werk met platen omdat dat de muziek standaard is voor house, maar mix net zo makkelijk van en met CD's (promo's etc, veel makkelijker).
quote:Het schijnt zo te zijn dat 45 toeren beter is. Op zich ook logisch omdat per seconde geluid meer groef wordt gebruikt en er dus meer informatie in kan zitten.
Op woensdag 5 maart 2003 19:40 schreef haaahaha het volgende:
Zit er ook verschil in kwaliteit qua muziekinformatie op een LP tussen 33.3 en 45 toeren?
Overigens wordt er vaak gepraat over digitale opname en dat een CD speler dit net zo goed zou moeten kunnnen weergeven als een platenspeler. Maar de digitaal - analoog conversie bij CD spelers is vaak een stuk slechter dan in de studio en er treden vaak klokverschillen op, dit levert een wat onnatuurlijke klank op. Dit soort problemen heb je niet bij vinyl waardoor dit veel natuurlijker klinkt.
Volgens mij maken klokverschillen als eerste de hogere frequenties kapot. Hier zit veel muziek en klankkleurinformatie.
Met klokverschillen bedoel ik verschil in de loopwerkklok en de DAC klok.
[Dit bericht is gewijzigd door Puur op 06-03-2003 09:13]
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 13:22 schreef Puur het volgende:
Terecht!!!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |