quote:Er zijn punklabels die ook nog steeds "lo-fi" uitbrengen op plaat
Op dinsdag 18 juli 2000 11:59 schreef Zanderrr het volgende:
Volgens mij brengen de meeste indie-labels nog steeds LP's uit. Het zijn voornamelijk de grote platenmaatschappijen die geen platen meer uitbrengen, omdat het te weinig oplevert ()
Kvind platen ook op de een of andere manier veel meer waarde hebben dan een CD. Een CD zet je in de kast en "is maar een CD", terwijl een plaat toch altijd een bepaalde bewonderings-factor met zich mee brengt ("oooh, een plaat")
Dus, vinyl wint het voor mij. Al was het alleen maar om te kunnen checken hoe cool die worden gemixed ('k ben nogal een mix-freak
).
quote:Zag laatst een reportage over een Nederlandse platenperserij op 2Vandaag. Daarin werdt gezegd dat vinyl op zich een kleiner bereik heeft dan CD's. Echter doordat het menselijke gehoor het verschil niet hoort (het "gat" komt vrijwel overeen met de beperkingen van het menselijk gehoor) en een goede platenperser het beschikbare bereik zo goed mogelijk benut klinkt een plak vinyl over het algemeen beter dan een CD.
Op dinsdag 20 augustus 2002 16:51 schreef -roys- het volgende:
Iedereen zegt dat Vinyl voller en beter klinkt, dit komt doordat het frequentie bereik van een plaat bijna gelijk ligt aan het bereik van het gehoor en de nare (extreem hoge tonen ed) er niet inzitten
quote:Dat was mn vader die dat zei
Op woensdag 21 augustus 2002 13:40 schreef Circuitbreaker het volgende:[..]
Zag laatst een reportage over een Nederlandse platenperserij op 2Vandaag. Daarin werdt gezegd dat vinyl op zich een kleiner bereik heeft dan CD's. Echter doordat het menselijke gehoor het verschil niet hoort (het "gat" komt vrijwel overeen met de beperkingen van het menselijk gehoor) en een goede platenperser het beschikbare bereik zo goed mogelijk benut klinkt een plak vinyl over het algemeen beter dan een CD.
quote:Nou, en mijn vader is een helikopter!
Op woensdag 21 augustus 2002 17:29 schreef Robar het volgende:[..]
Dat was mn vader die dat zei
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:
Op donderdag 22 augustus 2002 14:33 schreef MarkzMan_X het volgende:[..]
Nou, en mijn vader is een helikopter!
Eehmm.. HEEFT een helikopter
quote:Da's op zich natuurlijk wel uniek dat jouw vader bij de enige platenperserij in Nederland werkt, maar (on-topic) ben jij het ook met hem eens
Op woensdag 21 augustus 2002 17:29 schreef Robar het volgende:[..]
Dat was mn vader die dat zei
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
NB (off-topic) Van welke Nederlandse labels persen ze daar eigenlijk platen (Clone, Rushhour, Delsin, Music for Speakers) ? Het had wel leuk geweest als ze daar wat van hadden laten zien in plaats van een domme Kylie Minogue 12"
quote:Om eerlijk te zijn heb ik geen idee van de Nederlandse labels die ze in de fabriek persen, ik zal het een keer aan hem vragen, dus daar kom ik nog op terug voor je
Op vrijdag 23 augustus 2002 13:19 schreef Circuitbreaker het volgende:[..]
Da's op zich natuurlijk wel uniek dat jouw vader bij de enige platenperserij in Nederland werkt, maar (on-topic) ben jij het ook met hem eens
NB (off-topic) Van welke Nederlandse labels persen ze daar eigenlijk platen (Clone, Rushhour, Delsin, Music for Speakers) ? Het had wel leuk geweest als ze daar wat van hadden laten zien in plaats van een domme Kylie Minogue 12"
En ik ben het roerend met hem eens, vynil "heeft gewoon iets" het is een bepaald geluid wat er gecreeerd wordt dat vynil nou zo bijzonder maakt. Als je goed geluisterd hebt hoorde je dat mijn vader daar de term "Feel the groove" voor gebruikte. Een diepe klank, eigenlijk vervorming.
Ik moet alleen wel eerlijk toe geven dat ik vaker naar CD's luister dan naar vynil, aangezien een auto-radio/lp-speler niet erg praktisch is
!! (ze bestaan overigens wel!!!!)
En de keus voor Kylie Minoque lijkt me duidelijk, das nou eenmaal een bekende artiest en dus ook herkenbaar voor veel kijkers, het zou me niets verbazen als dit een keus is van de mensen van 2vandaag, maar ik ben het met je eens dat het leuker zou zijn als er wat meer andere labels naar voren waren gekomen of in ieder geval wat muziek van andere/nederlandse labels. En eigenlijk weet ik wel zeker dat het een keus is van 2vandaag, zij bepalen wat er uitgezonden wordt en welke muziek er gespeeld wordt!!!!
Een nieuw prodigy album zou ik niet zo snel op LP kopen, dat lijkt me meer gewoon CD muziek....maar bepaalde albums zou ik denk ik graag op vinyl willen hebben. ![]()
[Dit bericht is gewijzigd door haaahaha op 01-03-2003 22:45]
quote:Verbazend veel wel, alleen is in nederland de vinyl markt blijkbaar niet zo groot ofzo. Maar in Antwerpen bijvoorbeeld staan de in de freerecordshop ook nog gewoon bakken met platen.
Op zaterdag 1 maart 2003 22:35 schreef haaahaha het volgende:Alleen vraag ik me af, net als die laatst genoemde, worden elke nieuw uitgebrachte cd's ook uitgebracht in LP vorm?
Zelf heb ik alleen platen met 'oude' muziek. Vooral veel 2tone ska en ook wat bob marley spul enzo. Ik vindt dat die muziek op plaat gewoon wat extra's heeft, ondanks dat het geluid dan mischien wat minder is.
'T is gewoon een gevoels ding voor mij, een nummer als ghosttown klinkt gewoon een stuk beter van plaat dan van een cdtje of nog erger...mp3
quote:Je moet de vinyl uitvoering zeker steeds apart bestellen?
Op zaterdag 1 maart 2003 23:00 schreef Oid het volgende:Verbazend veel wel, alleen is in nederland de vinyl markt blijkbaar niet zo groot ofzo.
Bij stukken op CD (of DVD) waarbij dit niet is gebeurd (zoals klassieke werken) klinkt het imho net zo levend en dynamisch als een ouwe plaat
quote:Precies dat wilde ik ook net posten
Op zondag 2 maart 2003 11:19 schreef Tijn het volgende:
Overigens klinken platen niet zozeer voller vanwege het feit dat het een plaat is, maar worden tracks op CD tegenwoordig gigantisch gecompressed en genormalized om een zo hoog mogelijk gemiddeld volume te krijgen. Het moet immers opvallen op de radio heBij stukken op CD (of DVD) waarbij dit niet is gebeurd (zoals klassieke werken) klinkt het imho net zo levend en dynamisch als een ouwe plaat
quote:Zal wel meevallen, misschien doen ze 't bij singletjes wel...
Op zondag 2 maart 2003 11:19 schreef Tijn het volgende:
Overigens klinken platen niet zozeer voller vanwege het feit dat het een plaat is, maar worden tracks op CD tegenwoordig gigantisch gecompressed en genormalized om een zo hoog mogelijk gemiddeld volume te krijgen. Het moet immers opvallen op de radio he
En anders moet je maar geen Britney Spears meer kopen
quote:Zal wel tegenvallen. Vrijwel elke pop-CD sinds de jaren '80 wordt hevig gecompressed
Op zondag 2 maart 2003 12:05 schreef Theeboon het volgende:[..]
Zal wel meevallen
quote:Mwaaaah, sinds de jaren 90 weet men wel hoe je een CD mastered ensow... compressen... iig de artiesten waar ik naar luister doen daar echt niet aan...
Op zondag 2 maart 2003 12:11 schreef Tijn het volgende:
Zal wel tegenvallen. Vrijwel elke pop-CD sinds de jaren '80 wordt hevig gecompressed
Niet zo pessimistisch dude
quote:Oh nee? Moet je voor de grap 'es een willekeurig liedje van CD naar WAV rippen en in CoolEdit openen. Bij mij was dit zo'n beetje continu het beeld wat ik kreeg:
Op zondag 2 maart 2003 21:50 schreef Theeboon het volgende:[..]
Mwaaaah, sinds de jaren 90 weet men wel hoe je een CD mastered ensow... compressen... iig de artiesten waar ik naar luister doen daar echt niet aan...

Terwijl een willekeurige klassieke track dit liet zien:

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 02-03-2003 22:17]
quote:cool uitgebeeld
Op zondag 2 maart 2003 22:12 schreef Tijn het volgende:[..]
Oh nee? Moet je voor de grap 'es een willekeurig liedje van CD naar WAV rippen en in CoolEdit openen. Bij mij was dit zo'n beetje continu het beeld wat ik kreeg:
http://frazer.tweakdsl.nl/pop_muziek_met_compressie_en_limiting.png
Terwijl een willekeurige klassieke track dit liet zien:
http://frazer.tweakdsl.nl/klassieke_muziek_zonder_die_meuk.png
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |