Er komen regelmatig op het forum mensen die problemen hebben met hun installate,hier enkele tips van
ENEXIS en Liander
Storing?
Heeft u een elektriciteitsstoring? Controleer eerst of alle elektriciteit in huis is uitgevallen of dat één van de groepen of de aardlekschakelaar in de meterkast is uitgevallen.
Aardlekschakelaar schakelt uit
Schakel alle groepen achter de betreffende aardlekschakelaar uit met de groepsschakelaars in de meterkast.
Schakel de elektrische apparaten uit, door de stekkers uit de stopcontacten te halen.
Schakel de uitgeschakelde groepen weer in.
Schakel de apparaten één voor één weer in, totdat de aardlekschakelaar weer wordt uitgeschakeld.
Nu kunt u bepalen om welk apparaat het gaat.
Geeft geen enkel apparaat een probleem? En is er ook geen sprake van overbelasting? Waarschuw dan een erkend elektrotechnisch installateur. Er is waarschijnlijk iets met de installatie aan de hand.
Zet een zaklantaarn en extra stoppen in de meterkast. Ook het storingsnummer van uw netbeheerder (0800 - 9009) en het telefoonnummer van een erkend installateur zijn handig.
Als u niet weet welk apparaat kapot is:
Schakel de groep van de doorgeslagen stop of automaat uit met de groepsschakelaar in de meterkast.
Schakel de elektrische apparaten binnen de betreffende groep uit, door de stekkers uit de stopcontacten te halen.
Vervang de doorgeslagen stop of schakel de automaat weer in.
Schakel de apparaten één voor één weer in, totdat de stop of automaat weer wordt uitgeschakeld.
Nu kunt u bepalen om welk apparaat het gaat.
Geeft geen enkel apparaat een probleem? En is er ook geen sprake van overbelasting? Waarschuw dan een erkend installateur. Er is waarschijnlijk iets met de installatie aan de hand.
Zet een zaklantaarn en extra stoppen in de meterkast. Ook het storingsnummer van uw netbeheerder (0800 - 9009) en het telefoonnummer van een erkend elektrotechnisch installateur zijn handig.
Maak een groepenoverzicht. Om bij kortsluiting snel te zien welke apparaat de boosdoener is, kan een groepenoverzicht een handig hulpmiddel zijn. Noteer bij elke groep welke apparaten zijn aangesloten en hang dit overzicht in de meterkast
Als u weet welk apparaat kapot is:
Schakel eerst het apparaat uit.
Haal vervolgens de stekker uit het stopcontact.
Vervang in de meterkast de doorgeslagen stop of schakel de automaat weer in.
Schakel zonodig de groepsschakelaar of de aardlekschakelaar weer in
Huis zonder stroom
Als alle elektriciteit in huis is uitgevallen, zijn er drie mogelijke oorzaken:
De aardlekschakelaar is uitgevallen door een storing in één van de aangesloten apparaten.
De hoofdzekering of hoofdautomaat is doorgesmolten of uitgeschakeld door overbelasting (te veel apparaten tegelijkertijd in bedrijf). De hoofdzekering moet worden vervangen door uw netbeheerder. Bel dan 0800 - 9009. Heeft u een hoofdautomaat, dan kunt u deze zelf weer inschakelen. Zorg er wel voor dat u eerst de oorzaak wegneemt. Schakel daarom de elektrische apparaten die tegelijk in bedrijf waren uit.
Een stroomstoring, waarbij een hele straat of woonwijk zonder elektriciteit komt te zitten. Dit kunt u controleren door te informeren bij buren. Bel dan 0800 - 9009 om de storing te melden of voor meer informatie.