abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83702630
Wanneer je RECHT hebt op studiefinanciering heb je geen recht op de ouderaftrek.
Mijn ouders betalen mijn hele studie om zo min mogelijk schuld te creeren.
de belasting zeurt echter of het feit dat ik RECHT op studiefinanciering heb en daardoor wordt de aftrek bij mijn ouders niet geaccepteerd.

Is er iemand die exact weet hoe dit zit, en of er misschien een uitspraak van de Hoge raad in zo een soort zaak is geweest.\ ?
  † In Memoriam † maandag 5 juli 2010 @ 23:05:33 #2
21636 Feestkabouter
pi_83703516
het lijkt me stug dat iemand (ouders) aftrek kan krijgen als ze studiekosten van iemand anders (hun kind) betalen. maar goed, misschien zit ik ernaast en zijn er wel dergelijke regels.

wat sowieso wel kan: zij doen een schenking aan jou ter hoogte van de studiekosten, en jij betaalt zelf je studiekosten.
dan is er aftrekbaarheid van de studiekosten (op jouw eigen belastingaangifte)........... maar goed, dan is het alleen interessant als je ook nog wat werkt naast je studie.
  maandag 5 juli 2010 @ 23:08:58 #3
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_83703669
quote:
dan is er aftrekbaarheid van de studiekosten (op jouw eigen belastingaangifte)...........
Niet als hij studiefinanciering krijgt.
  maandag 5 juli 2010 @ 23:21:58 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83704130
Nee, het feit dat jij recht op stufi hebt betekent dat je ouders de kosten die zij voor jouw levensonderhoud maken niet kunnen aftrekken.

http://financieel.infonu.(...)erhoud-kinderen.html
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_83704453
quote:
Op maandag 5 juli 2010 22:45 schreef sysben het volgende:
Wanneer je RECHT hebt op studiefinanciering heb je geen recht op de ouderaftrek.
Mijn ouders betalen mijn hele studie om zo min mogelijk schuld te creeren.
de belasting zeurt echter of het feit dat ik RECHT op studiefinanciering heb en daardoor wordt de aftrek bij mijn ouders niet geaccepteerd.

Is er iemand die exact weet hoe dit zit, en of er misschien een uitspraak van de Hoge raad in zo een soort zaak is geweest.\ ?
Het is exact zoals je het zelf zegt. Je hebt recht op stufi, dan geen recht op aftrek levensonderhoud kinderen < 30. Dat is gewoon wettelijk vastgelegd, dus geen uitspraak van Hoge Raad voor nodig.
A mind with a heart of it's own
  maandag 5 juli 2010 @ 23:33:53 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83704564
Ik snap het nut overigens ook niet, want het niet gebruik maken van stufi is om te voorkomen dat je met een schuld blijft zitten, maar ondertussen is het geen probleem je ouders voor de kosten te laten opdraaien?

Of is dat alleen maar geen probleem als zij die kosten weer kunnen aftrekken, zodat het ze per saldo toch minder kost dan jij aan stufi zonder lening zou krijgen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_83731549
Kind recht op studiefinanciering -> geen aftrek levensonderhoud voor kinderen.

It's not rocket science.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')