abonnement Unibet Coolblue
pi_83682354
Hallo klussers!

Ik was een beetje op zoek naar iemand/een bedrijf wat een bureau voor me kon maken, omdat ik éigenlijk een half rond bureau wilde hebben en dat nogal lastig perfect te zagen is. Maar omdat dat niet lukte wil ik zelf eens kijken of ik een rechte variant van wat ik in m'n hoofd heb kan maken.

Ik wil het volgende doen:
- Een EIken keukenblad van de IKEA, Numerär, op maat laten zagen op 200 x 62cm. De 62cm diepte is de standaard diepte van dit keukenblad, maar als ze hem ook dieper verkrijgbaar hebben wil ik 'm op 200 x 75cm nemen.
- Ook van IKEA, Moliden poten (metalen raamwerk-achtige poten) kopen.

Maar daar heb ik 2 vragen over:
- Weet iemand of het Eiken keukenblad Numerär al voorbehandeld is, of dat je deze kan opschuren en kan voorzien van botenlak zodat deze een knalharde toplaag krijgt?
- Heeft iemand deze poten ook in gebruik, en schommelen deze erg? En als ze schommelen, wat hebben jullie gedaan om dat schommelen te voorkomen?

Zowiezo komt er nog een extra poot in het midden van het blad natuurlijk, om doorzakken te voorkomen. Daarnaast wil ik aan de onderzijde tegen de achterkant van het bureau, zelf een kabelgoot maken waar ik dan een 2-tal verlengsnoeren/stopcontacten aan wil monteren voor makkelijke toegang en verbergen van de kabels/stekkers.

Alvast bedankt voor de informatie als je iets voor me hebt!

Mvg,
Flabber
  Moderator maandag 5 juli 2010 @ 15:02:41 #2
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_83682422
Moet prima zelf te doen zijn denk ik.
Ik vermoed dat het keukenblad geperst hout is, wat al voorzien is van een harde toplaag. Waar je zelf dus niets meer aan hoeft te doen.
pi_83682564
Het is niet het soort keukenblad met een harde fineerlaag, maar een echt houten blad, wat je volgens IKEA eens in de zoveel tijd moet behandelen met "Behandela" (houtolie). Vandaar dat ik me afvroeg of deze als je 'm koopt al voorbehandeld is met olie, of dat je deze kan opschuren en zélf met botenlak (ontzettend harde en mooie lak) kan behandelen. Zo hou je de houtstructuur er mooi in, en voorkom je dat je muis en papierwerk onder de olie komt te zitten
pi_83683266
Ik heb bijna hetzelfde gedaan. Ik zocht een bureau, niet te diep en niet te breed. Uiteindelijk was het blad van numerar (130cm breed x 60cm diep) perfect.

Ik heb het blad gekocht en 4 poten (75cm) bij de Gamma gehaald. Naar de Moliden heb ik ook gekeken, maar die vond ik te laag.

Het blad is in de fabriek eenmaal behandeld, je het zelf nog een paar keer behandelen met Behandela. Ik heb hem eerst goed glad geschuurd. Toen elke kant 2 of 3x met de olie behandeld. Het hout wordt dan toch weer wat minder glad (het hout gaat werken vanwege de olie) dus aan het einde heb ik nog 1x licht geschuurd. En nu heb ik een perfect werkblad voor weinig.
pi_83683409
Ah bedankt, dus hij is toch 1x behandeld met olie door de fabrikant. Weet je of het mogelijk is om dit te schuren en dan met bootlak te behandelen? Of pakt de bootlak niet omdat er al olie in/op het hout zit?

Ik vond die Moliden poten in de eerste instantie ook een beetje laag, maar inclusief blad zijn ze toch zo'n 74cm hoog. Precies goed voor een bureau denk ik

Maar ik heb hier nu een bureau met poten van de Gamma staan, maar die schommelen als een dronkenlap op zondagmorgen. Heb jij daar geen last van?
pi_83683982
Opschuren en behandelen met bootlak moet prima kunnen. Ondanks dat die 1x is behandeld komt het blad vrij 'droog' uit de verpakking.

Waarom wil je een keiharde toplaag? (mooie van hout is dat je een krasje/vlek eraf kan schuren) en aangezien het blad bedoelt is voor de keuken, kan het flink wat hebben.

Op de 4 poten staat mijn bureau best goed. Het wiebelt wel een beetje als je tegen het bureau aanstoot, maar door het gewicht van het blad en eventueel spullen op het bureau (bv een monitor) staat het geheel toch redelijk solide. Hoewel je bij een groter blad (2meter) hier wel meer last van krijgt.

Hier een paar linkjes van variaties (link #1 lijkt me het beste toepasbaar)
http://www.instructables.(...)om-kitchen-worktops/
http://www.instructables.com/id/Giant-Ikea-Numerar-Desk/
http://ikeahacker.blogspot.com/2010/05/modern-work-desk.html
http://ikeahacker.blogspot.com/2010/06/inam-conference-table.html

Enne, kom maar op met die foto's van het resultaat
pi_83684419
Die foto's, áls ik 'm gemaakt krijg, komen er vanzelfsprekend

Ik twijfel nog een beetje tussen een 3,5cm dik Numerär blad van de IKEA, of zelf een blad verlijmen van ±6cm dik met multiplex (wat net even wat mooier is door de dikte en het gelaagde effect), maar dat mag de pret niet drukken.

We gaan er als het klaar is met z'n 2en aan zitten, dus er komt nog een poot achterin het midden van het blad (aan de muurkant) om doorbuigen te voorkomen, en een balk aan de achterzijde (als ik deze kan vastboren aan die Moliden poten) waar ik dan die stopcontacten en kabelgoot kan monteren.

Maar het belangrijkste is de botenlak... deze laksoort is veel harder dan gewone houtlak namelijk. Ik vind houtolie heel prettig (heb een teak eettafel en salontafel), maar voor een bureau waar muizen overheen schuiven en je armen en papierwerk op ligt, vind ik 't niet echt prettig. Dan heb ik liever een knalharde laklaag waar je gewoon lekker op kan werken.
pi_83688823
Je kan ook een onderstel van een Ikeabureau pakken en dat er onder zetten, heb je geen geschommel.

Nou ik er aan denk, ik heb er nog twee werkeloos staan...
pi_83850425
Daar zat ik inderdaad later ook nog aan te denken... ik weet alleen niet of het onderstel samengaat met de Moliden poten. Volgens mij werkt dat niet echt in combinatie met elkaar
pi_83862123
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, hebben de VIKA MOLIDEN poten een soort stelpoot aan de onderzijde...

Verder zijn de NUMERAR werkbladen inderdaad al wel geolied. Normaal gesproken zou lakken dan wat moeilijker moeten zijn omdat de olie al in het blad getrokken is.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_83966903
Dat dacht ik inderdaad ook Bartje... we wachten het even af... desnoods haal ik een soortgelijke plank hout bij de lokale houthandel ofzo. Zolang hij maar minimaal 3-4cm dik is en de kleur/stijl hetzelfde is maakt dat niet zoveel uit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')