abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juli 2010 @ 20:33:00 #1
260431 drumminggod
Ik zeg: Doen!
pi_83653703
Gister groot feest gehad en we kwamen thuis met o.a. fris. Maar bijvoorbeeld de cola zat in een glazen fles. Waarom eigenlijk? Niemand die het weet!

Bvd
Mijn piek is kwijt
pi_83653747
Wat is daar vreemd aan? Melk, frisdrank, water, het kan allemaal in een glazen fles.
pi_83653767
Glas komt harder aan
pi_83653769
Als je nuchter bent en je moet iemand neersteken hoe je niet iemand zijn bier af te pakken.
  zondag 4 juli 2010 @ 20:34:40 #5
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_83653776
ik snap de vraag niet.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_83653808
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:34 schreef HeatWave het volgende:
ik snap de vraag niet.
TS wil weten waarom er nu nog cola in glazen fles wordt gedaan ipv plastic.
  zondag 4 juli 2010 @ 20:35:26 #7
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_83653812
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:33 schreef Socios het volgende:
Wat is daar vreemd aan? Melk, frisdrank, water, het kan allemaal in een glazen fles.
Maar wat nou als je geconcentreerde waterstoffluoride wilt hebben? Dat kan niet in een glazen fles! (Die lost er namelijk in op)
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  zondag 4 juli 2010 @ 20:35:42 #8
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_83653819
Je zegt dat niemand het weet. Dan is het toch zinloos om te vragen?
Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
  zondag 4 juli 2010 @ 20:35:53 #9
6615 Kenny
Oh my God, they...
pi_83653825
Cafetaria's verkopen vaak glazen flessen frisdrank.
...killed Kenny!. You bastards!
pi_83653848
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:35 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Maar wat nou als je geconcentreerde waterstoffluoride wilt hebben? Dat kan niet in een glazen fles! (Die lost er namelijk in op)
Dan moet je die gewoon in je handen houden.
  zondag 4 juli 2010 @ 20:36:15 #11
139330 TNA
For the stars that shine
pi_83653849
Misschien staat het verzorger om frisdrank over te schenken in een mooie karaf i.p.v. de plastic flessen op tafel te zetten.
  zondag 4 juli 2010 @ 20:36:47 #12
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_83653873
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:35 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
  zondag 4 juli 2010 @ 20:40:09 #13
94846 zomaareennaam
vindt overal wel wat van
pi_83654012
glas is voor sommigen nog "een teken van kwaliteit" : betere drinkjes zitten in een glazen fles... raar idee maar jah...
zoekt en gij zult vinden
maar of je het gevondene waardeeert?
  zondag 4 juli 2010 @ 20:48:39 #14
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_83654310
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:40 schreef zomaareennaam het volgende:
glas is voor sommigen nog "een teken van kwaliteit" : betere drinkjes zitten in een glazen fles... raar idee maar jah...
Nee, plastic geeft toch vaak een plastic smaak af.
Ga maar naar de AH en en haal daar een pak chocomel en een fles chocomel (frieslandfoods).
Dan proef je echt wel verschil tussen glas en fles.
bij cola ook nog iets maar wel minder
  zondag 4 juli 2010 @ 21:10:58 #15
260431 drumminggod
pi_83655416
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:40 schreef zomaareennaam het volgende:
Het was wel lekere cola iig
Mijn piek is kwijt
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 4 juli 2010 @ 21:15:18 #16
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_83655622
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:33 schreef drumminggod het volgende:
Gister groot feest gehad en we kwamen thuis met o.a. fris. Maar bijvoorbeeld de cola zat in een glazen fles. Waarom eigenlijk? Niemand die het weet!
Was die cola gekocht in een horeca-gelegenheid? Die hebben namelijk vaak glazen flessen omdat glazen flessen in een krat geleverd worden en plastic flessen in een wikkel. En dat laatste is niet handig, want dan heb je na een avondje een heleboel losse plastic flessen. Die glazen flessen zet je als ze leeg zijn weer terug in de krat. Een ander voordeel is ook dat frisdrank in een glazen fles langer koel blijft.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:17:29 #17
260431 drumminggod
pi_83655728
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:15 schreef qltel het volgende:

[..]

Was die cola gekocht in een horeca-gelegenheid? Die hebben namelijk vaak glazen flessen omdat glazen flessen in een krat geleverd worden en plastic flessen in een wikkel. En dat laatste is niet handig, want dan heb je na een avondje een heleboel losse plastic flessen. Die glazen flessen zet je als ze leeg zijn weer terug in de krat. Een ander voordeel is ook dat frisdrank in een glazen fles langer koel blijft.
Je kan toch ook plastic in een krat doen?
Mijn piek is kwijt
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 4 juli 2010 @ 21:46:17 #18
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_83657375
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:17 schreef drumminggod het volgende:

[..]

Je kan toch ook plastic in een krat doen?
Als die er zouden zijn wel, ja.. Maar met de komst van de nieuwe PET-flessen zijn de kratten afgeschaft. In de horeca worden die flessen verzameld in grote plastic zakken.
  zondag 4 juli 2010 @ 23:09:17 #19
260431 drumminggod
pi_83661800
Dus in eerste instantie voor de smaak, dat het langer koel blijft en omdat PET flessen in een wikkel verpakt worden?
Mijn piek is kwijt
  maandag 5 juli 2010 @ 03:06:57 #20
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_83668627
A) Idd, Plastic flessen (Coca Cola althans) worden geleverd in plastic wikkels en moeten in grote zaken (per 60 als ik me niet vergis) weer geretourneerd worden. Qua embalage iig niet makkelijk in vergelijking met glazen flessen per 12 in een krat.
B) Plastic flessen "lekken" langzaam koolzuur. Is minimaal en met een beetje omzet snelheid te verwaarlozen met glas. Maar er is een verschil.
C) Glas wordt door de consument geassocieerd met Horeca, Plastic met thuisgebruik.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  maandag 5 juli 2010 @ 10:01:08 #21
206640 Beelzebufo
pi_83671703
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:36 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Dan moet je die gewoon in je handen houden.
Offtopic, maar in mijn chemische tijd waren er een zeer beperkt aantal chemicalien waar ik 'bang' voor was, waaronder waterstoffluoride. Dit geeft onvoorstelbare brandwonden die nauwelijks te behandelen zijn.

Ontopic: in mijn zware verleden van kuttige bijbaantjes heb ik de introductie van de pet-fles in de supermarkt meegemaakt. In die tijd was 'de frisdrank' mijn afdeling en in mijn herinnering weegt een glazen literfles twee keer zo veel als een 1,5 liter pet-fles. Bovendien: petflessen overleven het als je een krat uit je handen laat donderen, glazen flessen niet...

offtopic (alweer): in die tijd moest ik met een gammel steekwagentje werken. Het was bui-ten-gewoon heet weer en de frisdrank vlóóg de winkel uit, was de hele dag aan het rennen om bij te vullen. Op een boos moment reed ik met een steekwagen met daarop iets van 6 kratten met glazen flessen over de drempel van het magazijn de winkel in, en spontaan buigt het dragende gedeelte van de steekwagen naar beneden waardoor al die kratten voorwaarts de winkel in vlogen. Glazen flessen, weet je nog? Een zeldzame bruisende puinhoop was het gevolg...

En over dat argument van glas==kwaliteit: zelfs wijn en bier kan zonder kwaliteitsbezwaren in plastic flessen. Het is gewoon dat 'men' er nog even aan moet wennen. Ik ben zelfs van overtuiging dat de life-cycle van een plastic fles (inclusief hergebruik en/of regeneratie) gunstiger is dan die van een glazen fles.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 5 juli 2010 @ 10:05:00 #22
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_83671795
quote:
Op maandag 5 juli 2010 10:01 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]
Ontopic: in mijn zware verleden van kuttige bijbaantjes heb ik de introductie van de pet-fles in de supermarkt meegemaakt. In die tijd was 'de frisdrank' mijn afdeling en in mijn herinnering weegt een glazen literfles twee keer zo veel als een 1,5 liter pet-fles. Bovendien: petflessen overleven het als je een krat uit je handen laat donderen, glazen flessen niet...

[...]

Het is gewoon dat 'men' er nog even aan moet wennen. Ik ben zelfs van overtuiging dat de life-cycle van een plastic fles (inclusief hergebruik en/of regeneratie) gunstiger is dan die van een glazen fles.
Een krat met glazen fles is goed zwaar. Veel zwaarder dan dezelfde flessen in plastic. Maar dan houd je het probleem van de kratten. Die grote plastic zakken met legen flessen is gewoon niet handig, zeker niet in de horeca, en da's geen kwestie van wennen.

Overigens is de lifecycle van de moderne plastic frisdrankfles heel erg kort. Na 1x gebruikt te zijn worden ze omgesmolten en gebruikt als materiaal voor reflectorpaaltjes, bumpers, e.d.
  maandag 5 juli 2010 @ 10:12:48 #23
206640 Beelzebufo
pi_83672019
quote:
Op maandag 5 juli 2010 10:05 schreef qltel het volgende:

[..]

Een krat met glazen fles is goed zwaar. Veel zwaarder dan dezelfde flessen in plastic. Maar dan houd je het probleem van de kratten. Die grote plastic zakken met legen flessen is gewoon niet handig, zeker niet in de horeca, en da's geen kwestie van wennen.

Overigens is de lifecycle van de moderne plastic frisdrankfles heel erg kort. Na 1x gebruikt te zijn worden ze omgesmolten en gebruikt als materiaal voor reflectorpaaltjes, bumpers, e.d.
Je hebt gelijk, de lifecycle is niet de juiste term. Het is alweer een tijdje geleden dat ik milieukunde had op school, wat ik bedoelde is de term die je gebruikt voor de totale kosten en milieubelasting van een product van productie tot einde levensduur. Pet flessen eindingen na recyclen inderdaad als fleece-trui of refelctorpaaltje en zijn in die vorm redelijk duurzaam. Glazen flessen worden bij hergebruik gespoeld met loog (milieubelastend) en worden bij breuk omgesmolten (kost héél veel energie, milieubelastend)

Kan even niet op het juiste woord komen.
pi_83851762
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:15 schreef qltel het volgende:

[..]

Onzin. Ik werkte in een café en wij hadden plastic flessen in kratten.

OT: Ik denk dat er op de glazen flessen geen statiegeld zit. Voor thuisgebruik bedoel ik. In de horeca worden kleine glazen flesjes wel gewoon in kratten teruggebracht voor statiegeld, maar voor thuisgebruik denk ik niet, gaan gewoon de glasbak in denk ik
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 9 juli 2010 @ 15:19:28 #25
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_83852412
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 15:01 schreef Cherryblossom het volgende:

[..]

Onzin. Ik werkte in een café en wij hadden plastic flessen in kratten.

OT: Ik denk dat er op de glazen flessen geen statiegeld zit. Voor thuisgebruik bedoel ik. In de horeca worden kleine glazen flesjes wel gewoon in kratten teruggebracht voor statiegeld, maar voor thuisgebruik denk ik niet, gaan gewoon de glasbak in denk ik
Voordat je roept dat iets onzin is zou ik me eerst even erin verdiepen. Voor alle duidelijkheid, ik heb gewerkt voor een aantal drankengroothandels die hier heel veel mee te maken hadden.
Als je in dat cafe plastic flessen in kratten had, zijn er een paar mogelijkheden: het was al een paar jaar geleden, die kratten horen niet bij de flessen en de flessen gaan voor het inleveren alsnog in plastic zakken of grijze import uit Duitsland of een ander land.

Kleine glazen flesjes (25cc) en grote flessen (1 liter) zijn overigens alleen voor de horeca en worden normaal niet aan consumenten verkocht, met uitzondering van acties van vooral coca cola met namaak-contourflessen e.d. De normale glazen flessen hebben altijd statiegeld, net zoals de plastic flessen met uitzondering van halve liter flessen.
pi_83874692
Lipton ice 1,0 liter petflesssen in krat per 12,
Spa Blauw En Rood 1,5 liter petflessen in krat per 12
Coca Cola 1,5 Liter glazenflessen in krat per 12 (geldt ook voor de Fanta Cola Light )

Helemaal niet vreemd frisdrank in glazenflessen werk er dagelijks mee, (Groothandel)
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 10 juli 2010 @ 07:23:20 #27
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_83874952
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 04:13 schreef Terrex het volgende:
Coca Cola 1,5 Liter glazenflessen in krat per 12 (geldt ook voor de Fanta Cola Light )

Helemaal niet vreemd frisdrank in glazenflessen werk er dagelijks mee, (Groothandel)
Grappig dat Lipton en Spa ze nog wel leveren. Als je Coca Cola moet geloven is het onbetaalbaar, Pet-flessen in kratten. En dan te bedenken dat ze ze in Duitsland nog met grote hoeveelheden leveren, en ze er nog goedkoper zijn ook dan dezelfde frisdrank in Nederland.

Glazen flessen Coca Cola van 1,5 liter ken ik trouwens niet. Die zijn toch niet te tillen in een krat van 12? Die van een liter zijn al loeizwaar.
pi_83895634
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 15:19 schreef qltel het volgende:

[..]

Voordat je roept dat iets onzin is zou ik me eerst even erin verdiepen. Voor alle duidelijkheid, ik heb gewerkt voor een aantal drankengroothandels die hier heel veel mee te maken hadden.
Als je in dat cafe plastic flessen in kratten had, zijn er een paar mogelijkheden: het was al een paar jaar geleden, die kratten horen niet bij de flessen en de flessen gaan voor het inleveren alsnog in plastic zakken of grijze import uit Duitsland of een ander land.

Kleine glazen flesjes (25cc) en grote flessen (1 liter) zijn overigens alleen voor de horeca en worden normaal niet aan consumenten verkocht, met uitzondering van acties van vooral coca cola met namaak-contourflessen e.d. De normale glazen flessen hebben altijd statiegeld, net zoals de plastic flessen met uitzondering van halve liter flessen.
Onzin dat plastic flessen niet meer in kratten komen. Ik ben een jaar geleden weg gegaan bij het cafe en ze kregen gewoon geleverd van een bedrijf uit Nederland.

En ik bedoelde 1,5 liter flessen voor thuisgebruik. Daarvan gokte ik dat er dan geen statiegeld op zit
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 11 juli 2010 @ 07:30:35 #29
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_83906972
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:48 schreef Cherryblossom het volgende:

[..]

Onzin dat plastic flessen niet meer in kratten komen. Ik ben een jaar geleden weg gegaan bij het cafe en ze kregen gewoon geleverd van een bedrijf uit Nederland.
Wat voor frisdrank was dat? En waren dat de slappe moderne flessen of de harde plastic flessen met een randje onder de dop zoals je ze een paar jaar geleden had.

Want ondanks dat je zo goed bent in roepen dat iets onzin is, worden die kratten in Nederland niet meer geleverd, behalve dingen als spa-water enzo. Welk bedrijf in Nederland was dat? Want het zou me niet verbazen als ik al weet van welk bedrijf ze komen..
quote:
En ik bedoelde 1,5 liter flessen voor thuisgebruik. Daarvan gokte ik dat er dan geen statiegeld op zit
Ah, en dan moet ik nu roepen dat dat onzin is?

Op glazen flessen zit, zoals ik al zei, vrijwel altijd statiegeld. En glazen flessen zijn altijd vrijwel altijd voor horeca-gebruik. Thuisgebruikers moeten het doen met plastic.

[ Bericht 2% gewijzigd door qltel op 11-07-2010 07:44:41 ]
pi_83923954
quote:
Op zondag 11 juli 2010 07:30 schreef qltel het volgende:

[..]

Wat voor frisdrank was dat? En waren dat de slappe moderne flessen of de harde plastic flessen met een randje onder de dop zoals je ze een paar jaar geleden had.

Want ondanks dat je zo goed bent in roepen dat iets onzin is, worden die kratten in Nederland niet meer geleverd, behalve dingen als spa-water enzo. Welk bedrijf in Nederland was dat? Want het zou me niet verbazen als ik al weet van welk bedrijf ze komen..
[..]

Ah, en dan moet ik nu roepen dat dat onzin is?

Op glazen flessen zit, zoals ik al zei, vrijwel altijd statiegeld. En glazen flessen zijn altijd vrijwel altijd voor horeca-gebruik. Thuisgebruikers moeten het doen met plastic.
Jup zo´n harde flessen met een randje.

Van een kleine slijter in Zuid Limburg die aan horeca en particulieren leverde.

En doe even gewoon, want als jij zegt dat ze níét meer in kratten geleverd worden kan ik inderdaad zeggen dat het onzin is omdat ik uit ervaring weet dat dat wel gebeurt.. dus eh... Beetje wijs gaan lopen doen hier. Ík zei al dat ik vermoedde dat er geen statiegeld op zit, ik beweer niets.
  zondag 11 juli 2010 @ 18:31:34 #31
260431 drumminggod
pi_83924833
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 04:13 schreef Terrex het volgende:

Wij hadden 1L cola in glazen flessen
Mijn piek is kwijt
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 11 juli 2010 @ 18:49:19 #32
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_83925394
quote:
Op zondag 11 juli 2010 18:00 schreef Cherryblossom het volgende:

[..]

Jup zo´n harde flessen met een randje.

Van een kleine slijter in Zuid Limburg die aan horeca en particulieren leverde.
Juist. Duitse import dus.
quote:
En doe even gewoon, want als jij zegt dat ze níét meer in kratten geleverd worden kan ik inderdaad zeggen dat het onzin is omdat ik uit ervaring weet dat dat wel gebeurt.. dus eh... Beetje wijs gaan lopen doen hier. Ík zei al dat ik vermoedde dat er geen statiegeld op zit, ik beweer niets.
Zoals ik al schreef, in Duitsland worden die dingen nog volop geleverd. En als het inderdaad harde flessen met een randje zijn (die 200% zeker in Nederland niet meer gemaakt worden) van een slijter in Zuid Limburg, dan kun je op je klompen aanvoelen waar die vandaan komen. Er zijn groothandels die van heel wat verder naar Duitsland rijden voor diezelfde flessen. Dus jouw bewering dat die dingen in Nederland nog geleverd worden is onzin (ja, nu zeg ik het zelf maar eens), behalve met de uitzondering die ik al maakte, die uit Duitsland.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 11 juli 2010 @ 18:50:34 #33
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_83925433
quote:
Op zondag 11 juli 2010 18:31 schreef drumminggod het volgende:

[..]

Wij hadden 1L cola in glazen flessen
Ik neem aan dat dat een slip of the keyboard was van hem, Coca Cola Nederland levert alleen glazen 1 liters.
  woensdag 14 juli 2010 @ 21:04:04 #34
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84064530
quote:
Op zondag 11 juli 2010 18:49 schreef qltel het volgende:

[..]

Juist. Duitse import dus.
[..]

Zoals ik al schreef, in Duitsland worden die dingen nog volop geleverd. En als het inderdaad harde flessen met een randje zijn (die 200% zeker in Nederland niet meer gemaakt worden) van een slijter in Zuid Limburg, dan kun je op je klompen aanvoelen waar die vandaan komen. Er zijn groothandels die van heel wat verder naar Duitsland rijden voor diezelfde flessen. Dus jouw bewering dat die dingen in Nederland nog geleverd worden is onzin (ja, nu zeg ik het zelf maar eens), behalve met de uitzondering die ik al maakte, die uit Duitsland.
Tot wanneer was dat dan? Ik kan me namelijk heel goed nog plastic flessen in een krat heugen, en dat was zeker niet bij de duitse grens, maar hoe lang terug dat was..
  woensdag 14 juli 2010 @ 21:17:51 #35
260431 drumminggod
pi_84065287
quote:
Op zondag 11 juli 2010 18:50 schreef qltel het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dat een slip of the keyboard was van hem, Coca Cola Nederland levert alleen glazen 1 liters.
Oki
Mijn piek is kwijt
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 14 juli 2010 @ 21:27:34 #36
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_84065840
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:04 schreef fs180 het volgende:

[..]

Tot wanneer was dat dan? Ik kan me namelijk heel goed nog plastic flessen in een krat heugen, en dat was zeker niet bij de duitse grens, maar hoe lang terug dat was..
Ongeveer 3 of 4 jaar.

Overigens gaan die Duitse kratten regelmatig een aardig eindje Nederland in. Cola is in Duitsland veel goedkoper dan in Nederland, dus grijze import loont als je het met een vrachtwagen tegelijk doet.
pi_84081528
klopt moest ook 1 liter zijn....
pi_84097161
Vroeger had je bij de AH een sixpack van cola in van die kleine glazen flessen, die waren echt geniaal. Cola leek opeens ook veel lekkerder.

Pyschologie is een bitch.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 15 juli 2010 @ 19:33:20 #39
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_84102741
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 16:57 schreef Mr.Chandon het volgende:
Vroeger had je bij de AH een sixpack van cola in van die kleine glazen flessen, die waren echt geniaal. Cola leek opeens ook veel lekkerder.

Pyschologie is een bitch.
Ze zijn lekkerder!

Ten eerste drink je dan meestal uit het flesje waardoor je minder koolzuur verliest en in een glazen flesje blijft de cola ook veel koeler.
pi_84136271
Ik vind cola uit een glazen flesje ook altijd veel lekkerder!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')