abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83627620
Hallo

Wij hebben boven een airco hangen (Einhell ska2501 van de Gamma) Vorige zomer opgehangen en heeft het al die tijd prima gedaan. Maar nu na de winter lekt het ding als je m aanzet.

Hij koelt nog steeds prima, maar er komt echt veel water? vanaf.
De roosters zijn schoon dus hij is niet verstopt, de afvoerslang voor de condens lijkt ook niet verstopt ofzo. En het lijkt mij eerlijk gezegd ook erg veel water voor condens.

Iemand hier die ervaring heeft met dat type airco of ook last heeft gehad van dat lekken?

Ja we zijn al op zoek naar de kassabon aangezien er 2 jaar garantie op zit en je dus kan bellen met de servicelijn en er eventueel iemand langs komt, maar ik ben ongeduldig
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:06:46 #2
58789 Snakey
-||||--------||||-
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:07:16 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_83627782
Ik liep net even met een stuk metaal uit de vriezer (don't ask), en daar vielen ook letterlijk de druppels condens vanaf... M.a.w. het is momenteel gruwelijk vochtig. Als het condens is zou isoleren helpen.

[ Bericht 8% gewijzigd door RemcoDelft op 04-07-2010 09:16:34 ]
censuur :O
pi_83627980
@Snakey, ja we hebben m net even van de muur gehad, maar het is lastig te zien omdat de slangen allemaal zo dicht op elkaar zitten en je hem niet ver naar beneden kunt laten zakken door de slangen die door de muur naar buiten gaan :S Handig!

@Remco, ja dat is een optie. Als het condens is vind ik het prima, dat los ik wel op...maar ik twijfel een beetje of het condens is aangezien het echt heel veel is.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 23:13:59 #5
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_83628069
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik liep net even met een stuk metaal uit de vriezer (don't ask), en daar vielen ook letterlijk de druppels condens vanaf... Als het condens is zou isoleren helpen.
Whut?
pi_83628656
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:03 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

Hij koelt nog steeds prima, maar er komt echt veel water? vanaf.
De roosters zijn schoon dus hij is niet verstopt, de afvoerslang voor de condens lijkt ook niet verstopt ofzo. En het lijkt mij eerlijk gezegd ook erg veel water voor condens.

lijkt niet verstopt? komt er wel of niet water uit? Als hij een paar maandjes stil heeft gestaan wil er nog wel eens algen in de slang of in het "afvoerputje" in de airco zelf zitten. Probeer de slang zo kort mogelijk te maken en kijk of hij dan nog blijft lekken.

edit: uiteraard wel even een emmer oid eronder zetten om het water op te vangen
pi_83628788
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik liep net even met een stuk metaal uit de vriezer (don't ask), en daar vielen ook letterlijk de druppels condens vanaf... Als het condens is zou isoleren helpen.
condens op de slangen van een airco is verwaarloosbaar. Het is waarschijnlijk de lekbak die niet goed kan leeglopen door wat voor reden dan ook.
pi_83629378
Lijkt niet verstopt want er komt water uit..maar lang niet zoveel als hoeveel hij lekt aan de binnenkant.

Lekbak die niet goed leegloopt heb ik al eerder ergens gelezen, maar geen idee waar die lekbak dan zou moeten zitten, staat ook niks over in de handleiding.

Slang zo kort mogenlijk maken, oke dat kan ik proberen. Morgen het ding nog maar eens van de muur halen en ergens op proberen te leggen op de juiste hoogte.

gedoe, ik heb totaal geen verstand van die dingen en mijn man net zo min
Ik haat het als ik ergens geen verstand van heb en dus maar wat aan het aankloten ben
pi_83629534
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:50 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Lijkt niet verstopt want er komt water uit..maar lang niet zoveel als hoeveel hij lekt aan de binnenkant.

Lekbak die niet goed leegloopt heb ik al eerder ergens gelezen, maar geen idee waar die lekbak dan zou moeten zitten, staat ook niks over in de handleiding.

Slang zo kort mogenlijk maken, oke dat kan ik proberen. Morgen het ding nog maar eens van de muur halen en ergens op proberen te leggen op de juiste hoogte.

gedoe, ik heb totaal geen verstand van die dingen en mijn man net zo min
Ik haat het als ik ergens geen verstand van heb en dus maar wat aan het aankloten ben
de lekbak zit onderin, iets met zwaartekracht enzo

meestal aan de voorkant...
pi_83629569
dubbel
pi_83629586
! Oke, ja logisch, dat natuurlijk waar het water allemaal blijft liggen..goeiemorgen
pi_83629693
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 23:57 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
! Oke, ja logisch, dat natuurlijk waar het water allemaal blijft liggen..goeiemorgen
goeiemorgen

aangezien hij vorig jaar wel heeft gewerkt waarschijnlijk zinloos, maar kiijk ook even of dat ding nog waterpas hangt, anders loopt het water de verkeerde kant op.
pi_83629886
Ah dat is ook een goeie
Bedankt voor de tips, ik ga er morgen eens mee aan de slag.
pi_83631603
Ga er in ieder geval maar vanuit dat het inderdaad condens is.
Als je airco echt lek zou zijn, dan zul je geen vloeistof zien, deze verdampt vrijwel onmiddellijk als deze vrij komt.

Weet je eigenlijk wel hoe een airco precies werkt?
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.coolaction.nl/hoe-werkt-een-airco/

Warme lucht kan veel vocht bevatten, en na een regenbui kan deze zeer hoog opgelopen zijn, koude lucht kan weinig vocht bevatten, dus wanneer je airco aanstaat dan koelt deze de warme lucht en haalt er tevens het vocht uit, en ja dit kunnen letterlijk tientallen liters per dag zijn.

Zoals gezegd, hang je airco nog wel goed richting de afvoer?
Is de afvoer niet verstopt, desnoods even doorblazen om te kijken of dit werkt.

Let op als je de service dienst inschakelt, en het probleem betreft de condensafvoer, dan kun je de servicebeurt dus gewoon betalen.

En uit jou verhaal op te maken betreft het dus condenswater.
pi_83634959
Dankje klipper
Tientallen liters per dag, nee ik had geen idee.

We hebben hem gister nog even eraf gehad en al het water eruit laten lopen (uit de lekbak?)..en daar kwam toch iets van slijmerig wat mee op het einde, dus mischien toch iets verstopt oid.

Daarna nog even aangezet en hij heeft (nog) niet gelekt daarna..maar het was ook maar even dat hij aanstond.

Dus straks maar even langer aanzetten, kijken wat ie doet en anders even jullie tips opvolgen
pi_83636580
quote:
Op zondag 4 juli 2010 01:01 schreef klipper het volgende:
Ga er in ieder geval maar vanuit dat het inderdaad condens is.
Als je airco echt lek zou zijn, dan zul je geen vloeistof zien, deze verdampt vrijwel onmiddellijk als deze vrij komt.
...
Dat, en bovendien, als 'ie echt lek was zou hij niet meer koelen
pi_83637187
dat klinkt logisch ja
pi_83670499
Ik heb het idee dat het opgelost is. Tenminste, ik heb de airco gister een tijdje aangehad en normaal gesproken was ghij op de helft alweer beginnen te lekken. Maar ik heb nu geen druppel gezien.

Het enige dat ik heb gedaan is al het water eruit geschuid (waar dus ook die drab mee kwam) en hem recht gehangen.
Schijnbaar zijn dingen soms zo simpel

Bedankt voor jullie tips allemaal
pi_83688050
Tip: vergeet ook niet om de filters regelmatig schoon te maken, vele typen zijn tyrouwens uit te spoelen onder de kraan, neem aan dat je de zwarte gaasfilters hebt.
Kijk trouwens ook eens naar je condensor buiten, indien deze vervuild raakt door pluisjes en dergelijke dan wordt de capaciteit verkleind en kan deze eventueel op storing gaan, schoonspoelen met de tuinslang is vaak genoeg afdoende, let wel op dat je niet te hard spuit, de lamellen moet je met de nodige voorzichtigheid behandelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')