Ik zou willen dat ik me ieder gerecht kon herinneren, maar helaas: er was geen vast menu (je eet gewoon wat je voorgeschoteld krijgt: er wordt wel geïnformeerd naar eventuele allergieën) en foto’s nemen was streng verboden. Het eten was fantastisch, maar ik herinner me meer dingen eromheen, en normaal gesproken zou dat een slecht teken zijn, maar dat is hier toch echt niet het geval.
Zoals als gezegd heeft David Chang een aantal zeer succesvolle eetgelegenheden in New York, onder de naam Momofuku. Momofuko Ko is het paradepaardje: het meest luxe restaurant, ‘fine dining’ zoals dat daar heet. En met succes: het restaurant heeft inmiddels twee Michelin-sterren en is altijd volgeboekt.
En dat is niet vreemd aangezien het restaurant maar twaalf zitplaatsen kent. Het reserveringssysteem is berucht: precies om 10 uur lokale tijd kun je met een van te voren aangemaakt account reserveren: lunch twee weken vooruit, diner een week (of andersom, weet ik even niet meer :-) ). En niemand wordt voorgetrokken, alleen heel misschien als je Michael Bras heet. Veel fanatici zitten stipt om 10 uur te F-vijven voor een reservering, en om 10.01 zit alles vol. Hier is het dan vier uur en vergeet iemand als ik die dingen dan. Af en toe keek ik wel eens, maar bijna nooit was er iets vrij. Tot ik een paar dagen voor het vertrek 's avonds weer eens keek en zomaar twee plaatsen vrij zag, op kerstavond. Waarschijnlijk afzeggingen. Ik kan alles weerstaan behalve verleiding en dus was de reservering binnen.
Ko zelf ligt in een iets mindere buurt in New York vergeleken met het gebied waar ons hotel zat. Ik had mijn knie bezeerd en hinkte met een stok en een brace rond in de verlaten straat. Tegemoet kwam een vrij forse zwarte man. Dichterbij gekomen hij keek ons aan en stopt. En hij begon te roepen: First of all: Hope you get well soon. Second: Merry Christmas!
Kortom, extra vrolijk gingen we naar binnen.
Ko zelf is klein: twee man personeel en drie koks en zelfs geen telefoon.
Je zit aan een bar. Achter de bar staan de drie koks rustig en geconcentreerd het ene na het andere bijzondere en overheerlijke gerechtje voor je te maken. Chang proeft alles nog eens voor het op het bord komt. Je kunt eventueel vragen stellen en hij reageert zelfs vriendelijk zonder vloeken zoals hij blijkbaar wel graag doet in interviews (Vooral voor ‘European assholes’ was ik wat zenuwachtig). Op de achtergrond, niet te hard, maar zeker niet zacht, klinkt Radiohead, zelfs Metallica of iets vergelijkbaars, de zogenaamde. ‘betere’ popmuziek. Totaal anders dan restaurants met een vergelijkbaar niveau. Het begon met wat gerechten op basis van (rauwe) vis vergezeld van witte wijn of sake. We hadden al snel aanspraak met een vriendelijke Canadees die alleen was gekomen. Erg gezellig, alleen had ik me achteraf misschien wat meer op het eten en het koken kunnen concentreren. De wine pairings waren trouwens ook erg speciaal: niet alleen echt bijzondere wijn, maar ook zoals gezegd sake en een drankje gemaakt van poiré, waarvan ik de naam altijd vergeet. (Erg lekker: de perenvariant van pommeau, afgelopen mei nog een paar flessen uit Normandie meegenomen.)
Ik kan me dus niet alle gerechten meer herinneren, maar wel dat ik alles behoorlijk origineel vond, iets dat gedeeltelijk vast aan mijn gebrek aan ervaring lag. Maar wie heeft er ooit geraspte foie gras gegeten? Of het prachtige ei? Zeker een van de hoogtepunten.
Een paar maandjes later bij Ivy bij het afsluitend tafelgesprekje kreeg ik de indruk van Francois Geurts dat hij destijds, tijdens zíjn bezoek ‘het Ei’ niet gehad had. Há!.
Al met al zeer de moeite waard en een van de meest bijzondere restaurant ervaringen die ik heb gehad. Hier nog wat foto’s die ik op het Internet heb gevonden.
![]()
![]()
rauwe bot, maanzaad (fluke in het engels)
![]()
![]()
de foie gras
![]()
Ik zat op de derde barkruk :-).
[ Bericht 0% gewijzigd door NoCigar op 08-07-2010 22:40:26 ]