quote:http://www.dub.uu.nl/cont(...)ker-twee-jaar-laag-0Collegegeld voor aansluitende tweede studie blijft nog zeker twee jaar laag
Studenten die al tijdens hun eerste opleiding aan een tweede bachelor of master beginnen, betalen in 2011 en 2012 ook voor die tweede opleiding het wettelijk vastgestelde collegegeld van 1672 euro. Dit ondanks het feit dat de overheid universiteiten en hogescholen vanaf september 2010 nog maar voor één bachelor- en één masteropleiding per student subsidieert.
quote:http://www.ans-online.nl/(...)eling-toch-niet-duurTweede studie voor enkeling toch niet duur?
Door Mart Waterval op 8 October 2010 om 12:12 • Categorie Nederland, Nieuws
Voor de zomer werd vastgesteld dat studenten, die een tweede studie willen doen, mogelijk veel meer collegegeld moeten gaan betalen dan ‘gewone’ studenten. De Hogeschool Rotterdam dacht dan ook in haar recht te staan op het moment dat zij 6.500 euro collegegeld vroeg voor het volgen van een masterstudie, maar niets bleek minder waar. De rechtbank heeft besloten dat de student in kwestie ’slechts’ het reguliere bedrag van 1.672 euro hoeft te betalen, omdat zij haar eerste opleiding afrondde vóór de invoering van het bachelor-mastersysteem.
De studente in kwestie rondde haar hbo-opleiding in juni 2002 af, waarna per 1 september 2002 het nieuwe bachelor-mastersysteem werd ingevoerd. Voor de rechter voldoende argument om de studente niet het instellingsgeld, dat universiteiten zelf mogen vaststellen, te laten betalen: ‘De opleiding die de studente in juni 2002 afrondde, valt niet onder het regime zoals dat op 1 september 2002 is ingevoerd.’ Advocaat Willem Lindeboom, die de studente bijstond, zegt dat deze uitspraak grote gevolgen zou kunnen hebben. ‘Dit zou betekenen dat aan alle studenten die voor september 2002 zijn afgestudeerd geen hoger collegegeld kan worden gevraagd.’
Vrij onredelijk om men met capaciteit te straffen en ontcapabelen te steunen, gezien het volk dat tegenwoordig op hogescholen rondloopt. Een systeem waar men 1x 4 jaar voor mbo, hoger onderwijs opleiding sudiefinanciering krijgt kan beter worden gerechtvaardigd, want dan speelt de kwestie van ambitie veel sterker. aangezien hbo'ers en wo'ers vaak meer ambitie of capaciteit hebben.quote:Op vrijdag 17 september 2010 16:27 schreef alors het volgende:
[..]
Nee dat is van mbo naar hbo... Hbo en WO zijn namelijk beide hoger onderwijs en dat is wat telt in de statistieken. Niet 2 of meer WO studies...
Mbo'ers zouden ook stufi moeten krijgen voor hun master (als ze mbo/hbo/uni doen). Ze verliezen al zoveel jaren (aan nutteloos onderwijs) vanwege leraren die hen hadden onderschat.quote:Op vrijdag 12 november 2010 20:53 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Vrij onredelijk om men met capaciteit te straffen en ontcapabelen te steunen, gezien het volk dat tegenwoordig op hogescholen rondloopt. Een systeem waar men 1x 4 jaar voor mbo, hoger onderwijs opleiding sudiefinanciering krijgt kan beter worden gerechtvaardigd, want dan speelt de kwestie van ambitie veel sterker. aangezien hbo'ers en wo'ers vaak meer ambitie of capaciteit hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 12 november 2010 21:33 schreef Vince.B het volgende:
[..]
Mbo'ers zouden ook stufi moeten krijgen voor hun master (als ze mbo/hbo/uni doen). Ze verliezen al zoveel jaren (aan nutteloos onderwijs) vanwege leraren die hen hadden onderschat.Laat ze dat op het mbo maar oplossen, universiteiten zullen trouwens niet happig zijn op de grote toestroom van mbo'ers. Het kost te veel moeite, tijd en ze kunnen een last voor de studenten die capabel zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand?quote:Op maandag 22 november 2010 20:35 schreef Helpmefok het volgende:
Oke, mijn situatie:
Ik doe een opleiding aan de UvA (voltijd Universiteit) en DAARNAAST een opleiding Media- entertainmentmanagement DEELTIJD in Rotterdam (HBO).
Ik ga stoppen met de opleiding aan de UvA omdat deze me niet bevalt en stap over naar een nieuwe opleiding (Universiteit voltijd, opleiding politicologie). Echter, volgend jaar studeer ik WEL af voor mijn deeltijd opleiding HBO in Rotterdam.
Wat heeft dit voor resultaat voor mijn overige twee jaar bij de 'nieuwe' opleiding: moet ik hierbij het volle pond betalen of is het zo dat ik dit NIET hoef te doen omdat ik de nieuwe bachelor al startte VOOR het afsluiten van mijn eerste (deeltijd) bachelor?
Het wordt per jaar bekeken. Dus het jaar volgend op het studiejaar dat je jouw eerste bachelor hebt afgerond betaal je de volle mep, dat je al bent begonnen met je bachelor doet er niet toe.quote:
Zoals eerder aangegeven is, lijkt het mij ook dat als je op dezelfde instelling je maar één keer collegegeld betaalt. Tenzij jij je eerste studie al afgerond heb, maar dat lijkt me niet van toepassing hier.quote:Op woensdag 1 december 2010 09:03 schreef dennishk het volgende:
Vraagje:
Ik studeer momenteel Geneeskunde (3e jaar), volgend jaar wil ik beginnen met een bachelor econometrie. Als ik me nu inschrijf voor econometrie, geld voor mij dan instellingsgeld of collegeld? Plus weet iemand wat het instellingsgeld aan de EUR is (dat staat namelijk niet duidelijk op hun website, of gelijk aan collegeld of 22XX)?
Tvp,quote:Op maandag 29 november 2010 16:37 schreef MarkTP het volgende:
Zijn er hier studenten die naast Rechten nog een andere studie volgen? Zo ja, welke studie?
Welke studie is naast Rechten goed te volgen. En heeft iemand wat meer informatie (links o.i.d.) over een tweede studie naast Rechten?
Bvd
Een paar mensen uit m'n klas doen een rechtenstudie bij een studie bedrijfskunde. Prima te doen.quote:Op zaterdag 4 december 2010 16:00 schreef Ricard0j het volgende:
[..]
Tvp,
Ik wil naast mijn Rechtenstudie Economie of Bedrijfskunde er bij doen. Heeft iemand ervaring er mee?
In Leiden kun beiden bij Rechten via een apart traject goed combinerenquote:Op zaterdag 4 december 2010 16:00 schreef Ricard0j het volgende:
[..]
Tvp,
Ik wil naast mijn Rechtenstudie Economie of Bedrijfskunde er bij doen. Heeft iemand ervaring er mee?
Ja dat klopt. Alleen ik zit nu op het VU maar ik denk niet dat ik zomaar even kan instromen. En om volgend jaar weer te beginnen met jaar 1, dat zie ik dan niet zittenquote:Op zaterdag 4 december 2010 17:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
In Leiden kun beiden bij Rechten via een apart traject goed combineren
Je betaalt sowieso nooit 2x1620. Je mag/mocht twee studies naast elkaar doen voor eenmaal het collegegeld. Je levert dan een bewijs van betaling collegegeld in bij de andere universiteit/hogeschool. Volgens mij moet je pas extra gaan betalen op het moment dat je één van beide studies hebt afgerond, dus zul je óf dat voor lief moeten nemen óf de eerste studie wat uit moeten rekken.quote:Op maandag 6 december 2010 21:01 schreef Eva4Evah het volgende:
Okee, ik maak me ook druk nu maar hopelijk is dat onterecht. Ik doe nu voltijd rechten in Utrecht, heb mijn bachelor nog niet (2ejaars). Ik wil volgend jaar politicologie in Leiden (is niet in Utrecht), ook voltijd, erbij gaan doen. Dan klopt het toch dat ik 'slechts' 2 x 1620 euro hoef te betalen? Even voor de zekerheid hoor.
Volle pond hoogstwaarschijnlijk. De wet maakt geen onderscheid tussen deeltijd of voltijd als je dat dacht. Bachelor = Bachelor. Of je die nu op het HBO of WO haalt.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee je betaalt dan slechts 1x 1620 euro. Je moet dan een bewijs van betaaldcollege geld aanvragen bij een van de Uni's en die afleveren aan de andere. Wanneer jij echter niet je beide bachelors in hetzelfde jaar afrond dan ga je het jaar daarna de volle mep betalen aan de uni waar je je studie nog niet hebt afgerond (op voorwaarde dat die uni ook instellingsgeld vraagt natuurlijk).quote:Op maandag 6 december 2010 21:01 schreef Eva4Evah het volgende:
Okee, ik maak me ook druk nu maar hopelijk is dat onterecht. Ik doe nu voltijd rechten in Utrecht, heb mijn bachelor nog niet (2ejaars). Ik wil volgend jaar politicologie in Leiden (is niet in Utrecht), ook voltijd, erbij gaan doen. Dan klopt het toch dat ik 'slechts' 2 x 1620 euro hoef te betalen? Even voor de zekerheid hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |