abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:50:44 #101
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_85637376
Tja... kijk eens naar het profiel van de school en stel daar zelf vragen over. Dan kom je geintresseerd over. Dat doet altijd wel goed. Ik weet niet op wat voor een vacature je precies solliciteert... misschien kun je daar meer informatie over geven. Algemene vragen die je kunt verwachten is waarom je koos voor het docentschap, wat je ambities zijn en hoe je tegenover het lesgeven staat.

25 uur is volgens mij 1.0 fte, met 20 uur en 0,8 fte zit je dus wel goed. Let wel je hebt waarschijnlijk alleen lestaken en wellicht een mentoraat.
kloep kloep
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:53:18 #102
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85637433
Ja, dat zijn wel logische vragen ja :Y.

Het gaat om een tweedegraads functie als docent Nederlands. Wat bedoel je met 'waarschijnlijk alleen lestaken en wellicht een mentoraat'?
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:55:11 #103
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85637472
Overigens heb ik niet gereageerd op een vacature. Ik had eerder gesolliciteerd naar een eerstegraads functie. Toen werd ik afgewezen, omdat ik een tweedegraads bevoegdheid heb, maar ze hebben m'n gegevens bewaard en nodigen me nu dus alsnog uit omdat er nog een vacature is vrijgekomen.
Niet meer actief op Fok!
pi_85637538
Tijdens mijn sollicitatie vroegen ze ook welke onderdelen binnen het vak ik belangrijk vond, en hoeveel waarde ik bijvoorbeeld hechtte aan correcte spelling en aan literatuuronderwijs. Ik moest aangeven op welke onderdelen binnen het vak ik nadruk zou leggen en waarom. Als je dat nog niet gedaan hebt, kun je daar misschien eens over nadenken: wat wil jij met het vak?
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:59:33 #105
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85637574
Ik heb nu wel eerst een gesprek met de directeur hè, dus ik weet niet of ik van die vakinhoudelijke vragen ga krijgen. Maar het kan geen kwaad om daar eens over na te denken.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:01:20 #106
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_85637614
Met betrekking tot het hebben van je 2e graad zou je een ambitie kunnen uitspreken dat je de 1e graad wil gaan behalen. Wellicht wordt je dan op termijn nog interessanter voor de school en kunnen ze met jou een diepte inverstering doen.

Als je 0.8 fte hebt en 20 lessen geeft dan is dat het ook. Als je andere klussen te doen hebt op school (bv uitwisselingen organiseren, opzetten van projecten in onderbouw) gaat dat binnen een 0,8 aanstelling van je lesuren af.

Andere ragen die je kunt verwachten zijn bv of je bijzondere specialiteiten hebt: bijvoorbeeld omgang met probleemleerlingen of expertise met dyslexie. Als je dat niet hebt kun je aangeven dat je wel interesse hebt en of de school je niet kan helpen om daar een cursus voor te gaan volgen.
kloep kloep
pi_85637615
Aha, dat had ik even niet onthouden/begrepen. (Mijn gesprek bestond toen uit meerdere delen: eerst een babbeltje met de rector + een ander directielid en daarna met een vertegenwoordiger van de vakgroep.)
Succes in ieder geval ;)
pi_85638281
Ik zou zelf vooral vragen stellen over de visie op onderwijs van de school en wat voor schoolcultuur er heerst. Aangezien het een particuliere school is, zou ik ook wat vragen stellen over salaris en arbeidsvoorwaarden. Hoe denken ze bijvoorbeeld over bijscholing van docenten? Werken ze ook met taakuren, zoals op 'gewone' scholen? Etc.

Ik zou wel heel kritisch zijn. Heb zelf ook een paar keer op particuliere scholen gesolliciteerd maar de manier waarop ze daar werken is vaak extreem resultaatgericht en niet altijd even sympathiek (docenten betalen ze het liefst zo min mogelijk en de faciliteiten zijn belabberd). Maar goed, dat is mijn ervaring.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85681433
Ik zie de namenlijsten voor komend jaar, en schrik echt van een paar namen. Leerlingen die ik in mijn eerste jaar had in een klas waar het helemaal niet lekker liep. Natuurlijk.. we zijn twee jaar verder, zij zitten nu in de 4e en niet meer in de 2e en ik heb wat meer ervaring. Maar toch, stom hè :@
  woensdag 25 augustus 2010 @ 12:08:56 #110
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85683157
Ik heb net drie pagina's uitgetikt voor mijn sollicitatiegesprek van morgen.
Thema's die aan de orde komen:

- mijn visie op het onderwijs
- het type docent dat ik ben
- mijn slechthorendheid
- mijn keuze voor het onderwijs
- mijn keuze voor kleinschalig onderwijs
- mijn ambities
- een lijst met vragen over de omgangscultuur op school, de invloed van ouders op het schoolbeleid, het toetsinsgsbeleid, individuele handelingsplannen etc.

Ik ga zo mijn portfolio nog even doornemen en wat opdrachten die ik tijdens mijn opleiding heb gemaakt over dyslexie en concentratiestoornissen. Ik neem mijn portolio ook mee. Dan kan ik evt ook iets laten zien wat ik gemaakt heb.

Goh, ik ben nog nooit zo serieus bezig geweest met de voorbereiding van een solligesprek :X. Er hangt zó veel van af!
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 25 augustus 2010 @ 12:12:16 #111
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85683284
Wb invloed van de ouders op het schoolbeleid. Het onderwijs wordt natuurlijk door de ouders bekostigd, dus ik heb een beetje het gevoel dat het de bedoeling is dat de docenten naar de pijpen van de ouders dansen en dat vind ik geen prettig idee, natuurlijk. Niet dat ik beslis dat een leerling een onvoldoende krijgt voor een verslag en dat de ouders dan stampij gaan maken, zodat ik alsnog een voldoende moet toekennen :X.

Maar dat punt moet ik wel een beetje voorzichtig brengen natuurlijk. Voor je het weet heb ik de school als corrupt afgeschilderd en dan is alles naar de maan :'). Iemand tips? :).
Niet meer actief op Fok!
pi_85684590
Je kunt 't in de vorm van een vraag gieten. "De ouders betalen hier veel voor kwaliteit, ik kan me voorstellen dat sommigen daardoor onrealistische verwachtingen hebben. Hoe gaat de school daarmee om?" of zoiets.

Razztwizzle, mijn ervaring is dat als het geen enorme persoonlijke conflicten waren tussen jou en die leerlingen specifiek, maar meer gewoon 'een wat te drukke klas waarin je dingen niet altijd even handig hebt aangepakt' in het algemeen, dat het dan geen probleem hoeft te vormen. De leerlingen zijn een paar jaar verder, jij bent een paar jaar verder, ze zitten in een andere klassensamenstelling (iemand die in gezelschap van een of twee vrienden/vriendinnen de schrik van de leraren was kan met nieuwe vrienden/vriendinnen een geweldig leuke leerling worden). Als je er in de eerste paar lessen blijk van geeft dingen nu anders aan te pakken wordt de 'nieuwe situatie' veelal snel geaccepteerd.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 12:54:51 #113
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85684779
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 12:49 schreef ShadyLane het volgende:
Je kunt 't in de vorm van een vraag gieten. "De ouders betalen hier veel voor kwaliteit, ik kan me voorstellen dat sommigen daardoor onrealistische verwachtingen hebben. Hoe gaat de school daarmee om?" of zoiets.
\
Enorm bedankt! ^O^. Zo ga ik het doen.
Niet meer actief op Fok!
pi_85690575
ik voel me heel dom, ik raak de weg kwijt in de opoleidingsmap... een reader kan toch niet zó onduidelijk zijn :?

er staat vanalles in over wat moet enzo, maar nooit wanneer enz... ws. ben ik te ongeduldig en volgt er nog een preciezere studieplanner. maar nu is t allemaal nog een beetje overwhelming...
Kwak
pi_85691802
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:12 schreef kwakz0r het volgende:
ik voel me heel dom, ik raak de weg kwijt in de opoleidingsmap... een reader kan toch niet zó onduidelijk zijn :?

er staat vanalles in over wat moet enzo, maar nooit wanneer enz... ws. ben ik te ongeduldig en volgt er nog een preciezere studieplanner. maar nu is t allemaal nog een beetje overwhelming...
Lieve Kwak, dit is niet bot bedoeld, maar wen er maar aan. Ik kan natuurlijk over 't ICLON niets zeggen, maar 't IVLOS was één grote vage brij van mappen, readers, artikelen, planners die wekelijks verschoven danwel veranderden -O- .

Eerlijk? Jouw ervaringen op de school waar je les gaat geven zijn 100x belangrijker dan de opleiding. Pik uit de stof de belangrijke dingen waar je denkt dat je wat aan hebt, gebruik de bijeenkomsten om even te spuien, om ervaringen te delen en stop tijd in opdrachten en portfolio's als je zelf denkt dat het nut heeft.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 15:47:26 #116
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_85691829
Ik heb me ook weer lekker mogen rondbewegen in de trage kolos die het Hoger Beroepsonderwijs heet. Krijg ik een week voor de start een rooster met daarin onleesbare afkortingen voor vakken, locaties en docenten, krijg je er geen legenda bij. Nee, die komt bij de studiegids. Die krijg je morgen. Maar die gebruikt weer andere afkortingen.

Wat Razztwizzle zegt over selectief werken, dat kan ik (na een jaartje School voor Journalistiek) alleen maar beamen. Qua papierwerk en feeback- en terugkoppelinggeilheid is het SvJ all over again!

Ik put maar hoop uit de analogie: pas nadat je je rijbewijs hebt gehaald, leer je pas écht autorijden!
pi_85691878
Thx ShadyLane! De schrik is eraf hoor ;) ik ga gewoon met goede moed weer beginnen. Ben dit jaar een beetje huiverig voor een paar valkuilen van het afgelopen jaar (te snel de teugels laten vieren in bepaalde klassen, veel te hard werken, overspannen raken), maar heb ook zin om dit jaar te voorkomen dat die dingen weer gebeuren.

En was het nou Hippos die het boek "Lessen in Orde" aanraadde? Ik heb het net uit de bieb gehaald en ben meteen door de eerste drie hoofdstukken heengegaan, erg interessant! Orde is wel mijn zwakste punt.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 15:48:59 #118
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85691892
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:46 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Lieve Kwak, dit is niet bot bedoeld, maar wen er maar aan. Ik kan natuurlijk over 't ICLON niets zeggen, maar 't IVLOS was één grote vage brij van mappen, readers, artikelen, planners die wekelijks verschoven danwel veranderden -O- .
Dit was bij de kopopleiding van Windesheim net zo. Ze namen niet eens de moeite de inhoud aan te passen aan de kopstudenten :{w.

quote:
Eerlijk? Jouw ervaringen op de school waar je les gaat geven zijn 100x belangrijker dan de opleiding. Pik uit de stof de belangrijke dingen waar je denkt dat je wat aan hebt, gebruik de bijeenkomsten om even te spuien, om ervaringen te delen en stop tijd in opdrachten en portfolio's als je zelf denkt dat het nut heeft.
Eens ^O^.
Niet meer actief op Fok!
pi_85692396
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:46 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Lieve Kwak, dit is niet bot bedoeld, maar wen er maar aan. Ik kan natuurlijk over 't ICLON niets zeggen, maar 't IVLOS was één grote vage brij van mappen, readers, artikelen, planners die wekelijks verschoven danwel veranderden -O- .

Eerlijk? Jouw ervaringen op de school waar je les gaat geven zijn 100x belangrijker dan de opleiding. Pik uit de stof de belangrijke dingen waar je denkt dat je wat aan hebt, gebruik de bijeenkomsten om even te spuien, om ervaringen te delen en stop tijd in opdrachten en portfolio's als je zelf denkt dat het nut heeft.
Ja, dat probeerde ik ook te zeggen in mijn post. Heel pragmatisch te werk gaan, je ziel en zaligheid stoppen in het lesgeven, de opleiding is een kwestie van je zo min mogelijk druk maken maar wel zorgen dat je het papiertje krijgt. Als je geluk hebt, maak je daar af en toe iets mee waar je wat van leert. Ik vond mijn vakdidacticus heel goed, dat was dus heel leerzaam. Maar verder: :{w . En de organisatie is om te huilen. Maar dat moet je dus vooral niet doen, in plaats daarvan lekker je schouders ophalen. :7 .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85692607
Had helemaal over je post heengelezen Mane! Ben het inderdaad volledig met je eens 8-) .

Vakdidactiek vond ik ook erg nuttig, en bepaalde colleges (over de rechtspositie van leraren, het mentoraat, leerstoornissen etc.) ook, maar dingen als "een muurtje van kwaliteiten" en het "kwaliteitenspel" vond ik om te huilen.
pi_85692794
Ik ben boos :( kan nu bij de gegevens van mijn 6VWO mentorklas, en hoe kan het nou dat sommige leerlingen GEEN ENKELE mentornotitie hebben? In zes jaar?

De laatste dagen van het vorig jaar heb ik er enorm hard aan gewerkt om van elke leerling belangrijke punten, informatie en mijn eigen indruk in het LVS te zetten, en ik begrijp werkelijk waar niet dat sommige mentoren dat niet doen. Wat een laksheid :{ .
pi_85692838
Ja, en dat hele portfolio met schrijfopdrachten, thema's etc.. Ik heb daar zulke ouwehoerverhalen van gemaakt (ik zat 't in de afgelopen vakantie eens terug te lezen :D ) en ik vraag me echt af of mijn beoordelaar dat allemaal heeft gelezen. Ik heb ook amper feedback gekregen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 16:13:58 #123
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85693084
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:03 schreef Razztwizzle het volgende:
Had helemaal over je post heengelezen Mane! Ben het inderdaad volledig met je eens 8-) .

Vakdidactiek vond ik ook erg nuttig, en bepaalde colleges (over de rechtspositie van leraren, het mentoraat, leerstoornissen etc.) ook, maar dingen als "een muurtje van kwaliteiten" en het "kwaliteitenspel" vond ik om te huilen.
Hahahaha! Het kwaliteitenspel! :'( :D :'( :D.

Ik zat twee weken op Windesheim, had m'n medestudenten dus twee keer gezien en dan moet je zo'n kwaliteitenspel gaan spelen :').

"Ik geef het kaartje 'doorzettingsvermogen' aan jou, want jij reist twee keer per week van Groningen naar Zwolle." :') :').
Niet meer actief op Fok!
pi_85693089
Toen ik HET belangrijkste verslag inleverde, het grote eindverslag, verslag van een eigen onderzoek dat je op je school gedaan had, met allemaal verwijzingen naar onderzoeken enz. (althans dat was de opdracht, dus die verwijzingen heb ik er op het allerlaatste moment met de haren bijgesleept), dacht ik: "met dit in elkaar geflanst prutswerk kom ik nooit weg". Niet veel later kreeg ik het terug met alleen de melding "en hier is je eindverslag". Ik kon niet geloven dat ik er geen onvoldoende voor kreeg en flapte eruit: "heb je 't gelezen?". Antwoord: "nee, heb ik geen tijd voor".
pi_85693115
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik ben boos :( kan nu bij de gegevens van mijn 6VWO mentorklas, en hoe kan het nou dat sommige leerlingen GEEN ENKELE mentornotitie hebben? In zes jaar?

De laatste dagen van het vorig jaar heb ik er enorm hard aan gewerkt om van elke leerling belangrijke punten, informatie en mijn eigen indruk in het LVS te zetten, en ik begrijp werkelijk waar niet dat sommige mentoren dat niet doen. Wat een laksheid :{ .
Oh, dat is op mijn school ook regel. Maak je niet druk. ;) . In het onderwijs gaan is een goede oefening in zen-zijn. Het heeft mij wel goed gedaan, vind ik: ik maak me veel minder snel boos over zaken en ben flexibel/losser geworden.

Ik heb vandaag mijn eerste lesdag gehad. O+ .
The real is always way ahead of what we can imagine.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')