2cv | maandag 28 juni 2010 @ 00:04 |
In mijn auto heb wil ik 2 extra 12V aansluitingen bouwen. 1 in het dashboard, 1 achterin voor een koelbox. De stroom haal ik direct van de accu en alles is relais geschakeld en voorzien van controlelampjes (als er stroom/spanning op de aansluitingen staat, staat het lampje ook aan). Alles wordt aangelegd volgens onderstaand schema:![]() Ik weet dat er meer zekeringen in dat schema zitten dan strikt noodzakelijk, maar liever een zekering teveel dan te weinig. Maar ik wil graag dat als ik de motor uit zet, de 12V aansluitpunten nog een X-aantal minuten stroom krijgen en dat de stroom dan pas uitgeschakeld wordt. Dit om de accu te sparen. Echter, hoe doe ik dat ? Het is geen optie om de tijd zelf in de gaten te houden. Ook is het geen optie om wanneer de motor uit gaat alles meteen uit te schakelen. Uiteraard moet het wel zo zijn dat als ik de motor binnen de ingestelde periode weer start, de stroom dan gewoon op de 12V aansluitpunten blijft staan (dus dat de timer/teller/whatever weer op 0 komt te staan en de stroom niet onderbroken wordt). Ook zou het fijn zijn als ik de tijd waarna alles uitgeschakeld word zelf in kan stellen. Dat hoeft echter niet met een knop op het dashboard te gebeuren, een 'verborgen' knopje of instelmogelijkheid in het dashboard is ook prima (zo voorkom ik ook dat de timer per ongeluk verkeerd ingesteld wordt). Wie kan mij hier mee helpen ? Zelf heb ik helaas te weinig verstand van elektriek om iets te verzinnen wat werkt. | |
oshiro | maandag 28 juni 2010 @ 00:10 |
Een tijdrelais met als stuurstroom je dynamostroom kan wel. Of + over contact. ![]() Wanneer wil je precies laten schakelen? | |
2cv | maandag 28 juni 2010 @ 00:16 |
De rotzooi moet +/- 15 minuten nadat de motor uit gaat uit. Maar het zou fijn zijn als dat instelbaar is. Overigens, voor stuurstroom kan ik wel wat stroom van m'n klokje gebruiken (denk ik). De verlichting daarvan gaat uit als de motor uit gaat. | |
RealRico | maandag 28 juni 2010 @ 00:37 |
Stel je vraag eens bij: http://www.circuitsonline.net/ Ik denk dat daar iemand het wel zou weten. | |
Chinless | maandag 28 juni 2010 @ 00:42 |
daar zijn toch gewoon regelbare tijdrelais voor. Die dus pas stroom af kappen als er geen input meer is van de bron. Zoals als een UP [ Bericht 2% gewijzigd door Chinless op 29-06-2010 07:35:13 ] | |
2cv | maandag 28 juni 2010 @ 00:54 |
UPC effect ? Maar ik zal morgen eens kijken of ik een tijdrelais/houdrelais kan vinden. bedankt ! | |
Ou-Tannu | maandag 28 juni 2010 @ 20:12 |
quote:UPS ![]() je kan ook evt een elco nemen op het schakel contact ( elco leeg.. relais uit ![]() | |
oshiro | maandag 28 juni 2010 @ 21:41 |
quote:Da's een RC-kring. Daar kun je wel wat mee ja, vereist wel wat regelsheit maar daar kan ik wel mee helpen. quote:Zit even te kijken, die krengen zijn EN duur, EN vaak niet voor 12V. quote:Gebruik als stuurstroom + over contact of een draad van je dynamo. Als jouw dashboardkloklampje op je motor reageert is er iets fout, dat ding hoort namelijk op die rheostaat van je dashboardverlichting aangesloten te zijn, onder je stuur ![]() | |
2cv | dinsdag 29 juni 2010 @ 02:18 |
quote:Elco ? quote:Lampje van het dashboardklokje (digitaal ding, dus geen wijzertjes) gaat uit/minder fel branden als de motor uit gaat (of het spul van het contact af gaat, 1 van de 2). Dat hoort zo bij een BX. Daar maak ik me dus geen zorgen over. | |
oshiro | dinsdag 29 juni 2010 @ 07:09 |
quote:Elektrolytische condensator ![]() quote:Hm, dan heb jij de versie zonder rheostaat ![]() | |
2cv | dinsdag 29 juni 2010 @ 14:31 |
Ik kan de lampjes achter mijn kilometerteller ook traploos dimmen. Heb ik nu ook een rheostaat ? | |
oshiro | dinsdag 29 juni 2010 @ 20:24 |
quote:Yes. ![]() Normaal zit het lampje voor je klokje daar ook op. Of m'n pa had dat zo gemaakt, dat zou ook nog eens kunnen... De radio reageerde er ook op iig. | |
2cv | woensdag 30 juni 2010 @ 02:24 |
Bij mij reageren alleen de lampjes er op. overigens denk ik dat het gewoon een variabele weerstand is. Of is een variabele weerstand een rheostaat ? | |
Ou-Tannu | woensdag 30 juni 2010 @ 11:06 |
quote:volgens google is het t zelfde ![]() | |
2cv | woensdag 30 juni 2010 @ 13:53 |
Wederom wordt weer even bewezen dat ik amper verstand van electriciteit heb ![]() Overigens, waar zou ik zo'n tijdrelais kunnen kopen ? Niet in een webwinkel, daar doe ik niet aan. | |
Ou-Tannu | woensdag 30 juni 2010 @ 14:39 |
quote:k zou zeggen.. probeer t eens in heerenveen bij de jong ![]() | |
2cv | woensdag 30 juni 2010 @ 14:53 |
De Jong ? Die ken ik niet. Even googelen. | |
Ou-Tannu | woensdag 30 juni 2010 @ 15:21 |
opt moleinplein ![]() | |
2cv | woensdag 30 juni 2010 @ 15:21 |
Nummer 19 ! | |
Ou-Tannu | woensdag 30 juni 2010 @ 15:22 |
kan best.. weet ik zo niet uit mn harses ![]() | |
2cv | woensdag 30 juni 2010 @ 15:39 |
Google is my friend ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 30 juni 2010 @ 18:50 |
whhee ![]() | |
oshiro | woensdag 30 juni 2010 @ 19:39 |
Ik zou als ik jou was niet voor een tijdrelais gaan, tenzij je arm wilt worden en er nog een hele hoop aan wilt bakken. Die dingen werken bijna alleen maar met 230V. | |
Ou-Tannu | woensdag 30 juni 2010 @ 21:40 |
quote: zelf knutselen dus ![]() | |
oshiro | woensdag 30 juni 2010 @ 22:19 |
quote:Yes, ik kan wel een printplaatje tekenen als je dat zou willen. Hangt er vanaf of je een beetje kunt solderen ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 30 juni 2010 @ 22:32 |
quote:* Ou-Tannu wil als 2CV onderdeeltjes enzo roggelt t ook wel solderen ![]() 2CV woont toch om de hoek hier ![]() | |
oshiro | woensdag 30 juni 2010 @ 22:38 |
quote:Ok, nouja hij moet het maar zeggen ![]() | |
2cv | donderdag 1 juli 2010 @ 01:43 |
Voor ¤25,- ken ik bij De Jong in H'veen een setje krijgen. Ik weet alleen niet meer zeker of dat ding wel genoeg amperes aan kon, maar dat is met een relais (heb ik nog wel een paar van) op te lossen. Maar ik vind ¤25,- een beetje duur dus ik ga er nog even over nadenken ![]() | |
oshiro | donderdag 1 juli 2010 @ 07:03 |
quote:Ik vind het zelfs best wel meevallen ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 1 juli 2010 @ 10:10 |
quote:ik ook ![]() | |
2cv | donderdag 1 juli 2010 @ 14:30 |
Als je een gewoon relais voor ¤5,- kan krijgen is een traag relais dat 5 keer zo duur is wel erg duur. Daarbij is het in mijn ogen een extraatje: zonder zo'n relais rijdt die BX van mij ook wel. Maargoed, vanmiddag/vanavond eerst maar eens de bekleding terug schroeven en de gordel vast zetten (die zat even in de weg bij het naar achteren trekken van een stroomdraad) en dan hof ik alleen nog maar 1 klein paneeltje uit het dashboard te demonteren om alles echt goed aan te sluiten (de rommel zit nu aan elkaar met lasdoppen en alleen om te testen/demonstreren druk ik de zekering er even in) en dan ben ik klaar. | |
Ou-Tannu | donderdag 1 juli 2010 @ 15:53 |
dan maar airco inbouwen? ![]() | |
2cv | donderdag 1 juli 2010 @ 16:45 |
Kan alleen maar kapot gaan. | |
oshiro | donderdag 1 juli 2010 @ 22:26 |
quote:Haha, dan snap jij niet wat er voor nodig is om iets trager te maken ![]() ![]() En verder is seriegrootte natuurlijk een stuk kleiner. Dus duurder. | |
2cv | donderdag 1 juli 2010 @ 23:47 |
Ik heb inderdaad geen bal verstand van dingen vertragen. Ik weet alleen dat dat in de randstad te goed gaat (file's) maar verder houdt het wel aardig op ![]() Gisteravond en vandaag trouwens de 12V plug achterin aangelegd en aangesloten. De hoofdzekering ontbreekt uiteraard nog steeds want lasdoppenprutsmethode gebruikt om het 1 en ander tijdelijk aan elkaar te zetten en de accu is voort de 3e keer leeg getrokken. | |
oshiro | vrijdag 2 juli 2010 @ 01:20 |
quote:Zou toch even kijken of je geen lekstroom hebt... | |
2cv | vrijdag 2 juli 2010 @ 01:24 |
Ik denk dat het iets te maken heeft met urenlang de deur open hebben waardoor urenlang de binnenverlichting brandt. Dat + een accu die zijn beste tijd gehad heeft. Maar ik moet de lekstroom idd nog even controleren ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 juli 2010 @ 11:39 |
op een volle accu moet je binnenverlichting behoorlijk lang kunnen branden hoor ![]() maar goed als je accu al wat heen is... ![]() |