FOK!forum / Digital Corner / Stroom vertraagd uitschakelen
2cvmaandag 28 juni 2010 @ 00:04
In mijn auto heb wil ik 2 extra 12V aansluitingen bouwen. 1 in het dashboard, 1 achterin voor een koelbox. De stroom haal ik direct van de accu en alles is relais geschakeld en voorzien van controlelampjes (als er stroom/spanning op de aansluitingen staat, staat het lampje ook aan). Alles wordt aangelegd volgens onderstaand schema:


Ik weet dat er meer zekeringen in dat schema zitten dan strikt noodzakelijk, maar liever een zekering teveel dan te weinig.

Maar ik wil graag dat als ik de motor uit zet, de 12V aansluitpunten nog een X-aantal minuten stroom krijgen en dat de stroom dan pas uitgeschakeld wordt. Dit om de accu te sparen. Echter, hoe doe ik dat ?

Het is geen optie om de tijd zelf in de gaten te houden. Ook is het geen optie om wanneer de motor uit gaat alles meteen uit te schakelen. Uiteraard moet het wel zo zijn dat als ik de motor binnen de ingestelde periode weer start, de stroom dan gewoon op de 12V aansluitpunten blijft staan (dus dat de timer/teller/whatever weer op 0 komt te staan en de stroom niet onderbroken wordt). Ook zou het fijn zijn als ik de tijd waarna alles uitgeschakeld word zelf in kan stellen. Dat hoeft echter niet met een knop op het dashboard te gebeuren, een 'verborgen' knopje of instelmogelijkheid in het dashboard is ook prima (zo voorkom ik ook dat de timer per ongeluk verkeerd ingesteld wordt).

Wie kan mij hier mee helpen ? Zelf heb ik helaas te weinig verstand van elektriek om iets te verzinnen wat werkt.
oshiromaandag 28 juni 2010 @ 00:10
Een tijdrelais met als stuurstroom je dynamostroom kan wel. Of + over contact.
Wanneer wil je precies laten schakelen?
2cvmaandag 28 juni 2010 @ 00:16
De rotzooi moet +/- 15 minuten nadat de motor uit gaat uit. Maar het zou fijn zijn als dat instelbaar is.

Overigens, voor stuurstroom kan ik wel wat stroom van m'n klokje gebruiken (denk ik). De verlichting daarvan gaat uit als de motor uit gaat.
RealRicomaandag 28 juni 2010 @ 00:37
Stel je vraag eens bij:

http://www.circuitsonline.net/

Ik denk dat daar iemand het wel zou weten.
Chinlessmaandag 28 juni 2010 @ 00:42
daar zijn toch gewoon regelbare tijdrelais voor. Die dus pas stroom af kappen als er geen input meer is van de bron. Zoals als een UPCS effect.

[ Bericht 2% gewijzigd door Chinless op 29-06-2010 07:35:13 ]
2cvmaandag 28 juni 2010 @ 00:54
UPC effect ?

Maar ik zal morgen eens kijken of ik een tijdrelais/houdrelais kan vinden. bedankt !
Ou-Tannumaandag 28 juni 2010 @ 20:12
quote:
Op maandag 28 juni 2010 00:54 schreef 2cv het volgende:
UPC effect ?

Maar ik zal morgen eens kijken of ik een tijdrelais/houdrelais kan vinden. bedankt !
UPS

je kan ook evt een elco nemen op het schakel contact ( elco leeg.. relais uit )
oshiromaandag 28 juni 2010 @ 21:41
quote:
Op maandag 28 juni 2010 20:12 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

UPS

je kan ook evt een elco nemen op het schakel contact ( elco leeg.. relais uit )
Da's een RC-kring. Daar kun je wel wat mee ja, vereist wel wat regelsheit maar daar kan ik wel mee helpen.
quote:
Op maandag 28 juni 2010 00:42 schreef Chinless het volgende:
daar zijn toch gewoon regelbare tijdrelais voor. Die dus pas stroom af kappen als er geen input meer is van de bron. Zoals als een UPC effect.
Zit even te kijken, die krengen zijn EN duur, EN vaak niet voor 12V.
quote:
Op maandag 28 juni 2010 00:16 schreef 2cv het volgende:
De rotzooi moet +/- 15 minuten nadat de motor uit gaat uit. Maar het zou fijn zijn als dat instelbaar is.

Overigens, voor stuurstroom kan ik wel wat stroom van m'n klokje gebruiken (denk ik). De verlichting daarvan gaat uit als de motor uit gaat.
Gebruik als stuurstroom + over contact of een draad van je dynamo.
Als jouw dashboardkloklampje op je motor reageert is er iets fout, dat ding hoort namelijk op die rheostaat van je dashboardverlichting aangesloten te zijn, onder je stuur .
2cvdinsdag 29 juni 2010 @ 02:18
quote:
Op maandag 28 juni 2010 20:12 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

UPS

je kan ook evt een elco nemen op het schakel contact ( elco leeg.. relais uit )
Elco ?
quote:
Op maandag 28 juni 2010 21:41 schreef oshiro het volgende:

[..]

Da's een RC-kring. Daar kun je wel wat mee ja, vereist wel wat regelsheit maar daar kan ik wel mee helpen.
[..]

Zit even te kijken, die krengen zijn EN duur, EN vaak niet voor 12V.
[..]

Gebruik als stuurstroom + over contact of een draad van je dynamo.
Als jouw dashboardkloklampje op je motor reageert is er iets fout, dat ding hoort namelijk op die rheostaat van je dashboardverlichting aangesloten te zijn, onder je stuur .
Lampje van het dashboardklokje (digitaal ding, dus geen wijzertjes) gaat uit/minder fel branden als de motor uit gaat (of het spul van het contact af gaat, 1 van de 2). Dat hoort zo bij een BX. Daar maak ik me dus geen zorgen over.
oshirodinsdag 29 juni 2010 @ 07:09
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 02:18 schreef 2cv het volgende:

[..]

Elco ?
Elektrolytische condensator .
quote:
[..]

Lampje van het dashboardklokje (digitaal ding, dus geen wijzertjes) gaat uit/minder fel branden als de motor uit gaat (of het spul van het contact af gaat, 1 van de 2). Dat hoort zo bij een BX. Daar maak ik me dus geen zorgen over.
Hm, dan heb jij de versie zonder rheostaat . Bij ons ging hij aan als de koplampen aan gingen, en je kon de felheid instellen met de rheostaat. Diezelfde rheostaat wil ik overigens in de Renault bouwen, ik heb em nog.
2cvdinsdag 29 juni 2010 @ 14:31
Ik kan de lampjes achter mijn kilometerteller ook traploos dimmen. Heb ik nu ook een rheostaat ?
oshirodinsdag 29 juni 2010 @ 20:24
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 14:31 schreef 2cv het volgende:
Ik kan de lampjes achter mijn kilometerteller ook traploos dimmen. Heb ik nu ook een rheostaat ?
Yes.
Normaal zit het lampje voor je klokje daar ook op. Of m'n pa had dat zo gemaakt, dat zou ook nog eens kunnen...
De radio reageerde er ook op iig.
2cvwoensdag 30 juni 2010 @ 02:24
Bij mij reageren alleen de lampjes er op. overigens denk ik dat het gewoon een variabele weerstand is. Of is een variabele weerstand een rheostaat ?
Ou-Tannuwoensdag 30 juni 2010 @ 11:06
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 02:24 schreef 2cv het volgende:
Bij mij reageren alleen de lampjes er op. overigens denk ik dat het gewoon een variabele weerstand is. Of is een variabele weerstand een rheostaat ?
volgens google is het t zelfde
2cvwoensdag 30 juni 2010 @ 13:53
Wederom wordt weer even bewezen dat ik amper verstand van electriciteit heb

Overigens, waar zou ik zo'n tijdrelais kunnen kopen ? Niet in een webwinkel, daar doe ik niet aan.
Ou-Tannuwoensdag 30 juni 2010 @ 14:39
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 13:53 schreef 2cv het volgende:
Wederom wordt weer even bewezen dat ik amper verstand van electriciteit heb

Overigens, waar zou ik zo'n tijdrelais kunnen kopen ? Niet in een webwinkel, daar doe ik niet aan.
k zou zeggen.. probeer t eens in heerenveen bij de jong
2cvwoensdag 30 juni 2010 @ 14:53
De Jong ? Die ken ik niet. Even googelen.
Ou-Tannuwoensdag 30 juni 2010 @ 15:21
opt moleinplein
2cvwoensdag 30 juni 2010 @ 15:21
Nummer 19 !
Ou-Tannuwoensdag 30 juni 2010 @ 15:22
kan best.. weet ik zo niet uit mn harses
2cvwoensdag 30 juni 2010 @ 15:39
Google is my friend
Ou-Tannuwoensdag 30 juni 2010 @ 18:50
whhee
oshirowoensdag 30 juni 2010 @ 19:39
Ik zou als ik jou was niet voor een tijdrelais gaan, tenzij je arm wilt worden en er nog een hele hoop aan wilt bakken. Die dingen werken bijna alleen maar met 230V.
Ou-Tannuwoensdag 30 juni 2010 @ 21:40
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 19:39 schreef oshiro het volgende:
Ik zou als ik jou was niet voor een tijdrelais gaan, tenzij je arm wilt worden en er nog een hele hoop aan wilt bakken. Die dingen werken bijna alleen maar met 230V.

zelf knutselen dus
oshirowoensdag 30 juni 2010 @ 22:19
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 21:40 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

zelf knutselen dus
Yes, ik kan wel een printplaatje tekenen als je dat zou willen. Hangt er vanaf of je een beetje kunt solderen . kan ik eventueel ook wel doen. Moet wel een hendig sjiek doosje omheen wil je het een beetje kunnen gebruiken.
Ou-Tannuwoensdag 30 juni 2010 @ 22:32
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 22:19 schreef oshiro het volgende:

[..]

Yes, ik kan wel een printplaatje tekenen als je dat zou willen. Hangt er vanaf of je een beetje kunt solderen . kan ik eventueel ook wel doen. Moet wel een hendig sjiek doosje omheen wil je het een beetje kunnen gebruiken.
* Ou-Tannu wil als 2CV onderdeeltjes enzo roggelt t ook wel solderen

2CV woont toch om de hoek hier
oshirowoensdag 30 juni 2010 @ 22:38
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 22:32 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

* Ou-Tannu wil als 2CV onderdeeltjes enzo roggelt t ook wel solderen

2CV woont toch om de hoek hier
Ok, nouja hij moet het maar zeggen
2cvdonderdag 1 juli 2010 @ 01:43
Voor ¤25,- ken ik bij De Jong in H'veen een setje krijgen. Ik weet alleen niet meer zeker of dat ding wel genoeg amperes aan kon, maar dat is met een relais (heb ik nog wel een paar van) op te lossen.

Maar ik vind ¤25,- een beetje duur dus ik ga er nog even over nadenken
oshirodonderdag 1 juli 2010 @ 07:03
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 01:43 schreef 2cv het volgende:
Voor ¤25,- ken ik bij De Jong in H'veen een setje krijgen. Ik weet alleen niet meer zeker of dat ding wel genoeg amperes aan kon, maar dat is met een relais (heb ik nog wel een paar van) op te lossen.

Maar ik vind ¤25,- een beetje duur dus ik ga er nog even over nadenken
Ik vind het zelfs best wel meevallen .
Ou-Tannudonderdag 1 juli 2010 @ 10:10
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 07:03 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik vind het zelfs best wel meevallen .
ik ook
2cvdonderdag 1 juli 2010 @ 14:30
Als je een gewoon relais voor ¤5,- kan krijgen is een traag relais dat 5 keer zo duur is wel erg duur. Daarbij is het in mijn ogen een extraatje: zonder zo'n relais rijdt die BX van mij ook wel.

Maargoed, vanmiddag/vanavond eerst maar eens de bekleding terug schroeven en de gordel vast zetten (die zat even in de weg bij het naar achteren trekken van een stroomdraad) en dan hof ik alleen nog maar 1 klein paneeltje uit het dashboard te demonteren om alles echt goed aan te sluiten (de rommel zit nu aan elkaar met lasdoppen en alleen om te testen/demonstreren druk ik de zekering er even in) en dan ben ik klaar.
Ou-Tannudonderdag 1 juli 2010 @ 15:53
dan maar airco inbouwen?
2cvdonderdag 1 juli 2010 @ 16:45
Kan alleen maar kapot gaan.
oshirodonderdag 1 juli 2010 @ 22:26
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 14:30 schreef 2cv het volgende:
Als je een gewoon relais voor ¤5,- kan krijgen is een traag relais dat 5 keer zo duur is wel erg duur. Daarbij is het in mijn ogen een extraatje: zonder zo'n relais rijdt die BX van mij ook wel.
Haha, dan snap jij niet wat er voor nodig is om iets trager te maken . Valt tegen hoor .
En verder is seriegrootte natuurlijk een stuk kleiner. Dus duurder.
2cvdonderdag 1 juli 2010 @ 23:47
Ik heb inderdaad geen bal verstand van dingen vertragen. Ik weet alleen dat dat in de randstad te goed gaat (file's) maar verder houdt het wel aardig op

Gisteravond en vandaag trouwens de 12V plug achterin aangelegd en aangesloten. De hoofdzekering ontbreekt uiteraard nog steeds want lasdoppenprutsmethode gebruikt om het 1 en ander tijdelijk aan elkaar te zetten en de accu is voort de 3e keer leeg getrokken.
oshirovrijdag 2 juli 2010 @ 01:20
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 23:47 schreef 2cv het volgende:
Ik heb inderdaad geen bal verstand van dingen vertragen. Ik weet alleen dat dat in de randstad te goed gaat (file's) maar verder houdt het wel aardig op

Gisteravond en vandaag trouwens de 12V plug achterin aangelegd en aangesloten. De hoofdzekering ontbreekt uiteraard nog steeds want lasdoppenprutsmethode gebruikt om het 1 en ander tijdelijk aan elkaar te zetten en de accu is voort de 3e keer leeg getrokken.
Zou toch even kijken of je geen lekstroom hebt...
2cvvrijdag 2 juli 2010 @ 01:24
Ik denk dat het iets te maken heeft met urenlang de deur open hebben waardoor urenlang de binnenverlichting brandt. Dat + een accu die zijn beste tijd gehad heeft.

Maar ik moet de lekstroom idd nog even controleren
Ou-Tannuvrijdag 2 juli 2010 @ 11:39
op een volle accu moet je binnenverlichting behoorlijk lang kunnen branden hoor

maar goed als je accu al wat heen is...